

Ziny: ve zkratce. Kireji dělí text na dvě části, je umístěno za prvním nebo druhým veršem. V minimalistické formě haiku slouží ke zdůraznění kontrastu nebo zlomu v textu. Japonci používají řadu řezných slov, z nichž každé má svůj vlastní význam. V západním haiku se místo nich pro náznak často používá interpunkce. Nejenom pomlka, také otazník a vykřičník pomůže zkratce a navést čtenáře na místo, kde se nadechne a přirozeně si uvědomí, kde motivy stojí v rozporu, nebo kde se text významové láme... a kde se obvykle tvoří přesah.
Vyjádřit kireji interpunkcí ale není nezbytné, text může být vystaven tak, že zkušenější čtenář místo zlomu v haiku pozná.
Vrátím se k původním řezným slovům (většinu nemám v paměti, ale vím, kde je v případě potřeby hledat). Například slovo "Kana" by mělo vyjádřit obdiv nebo údiv a měl by mít stejné použití jako vykřičník... V japonštině jsou to opravdu slova, takže se i (slabiky/mory) započítávaly do předepsané formy 5-7-5. Vykřičník nezapočítáš, to je jeden z rozdílů, které se opravdu těžko převedou z původního jazyka cele.
Asi jsi postřehl Gořin text:
Rovnám si záda –
nad záhonem s cibulí
letící balón
Je to příklad textu, kdy je možné kireji umístit za první i druhý verš. Vyzkoušej si s tím pohrát, text se přesunutím pomlky nepatrně mění. Kde by Tobě zdůraznění sedělo víc?
Vyjádřit kireji interpunkcí ale není nezbytné, text může být vystaven tak, že zkušenější čtenář místo zlomu v haiku pozná.
Vrátím se k původním řezným slovům (většinu nemám v paměti, ale vím, kde je v případě potřeby hledat). Například slovo "Kana" by mělo vyjádřit obdiv nebo údiv a měl by mít stejné použití jako vykřičník... V japonštině jsou to opravdu slova, takže se i (slabiky/mory) započítávaly do předepsané formy 5-7-5. Vykřičník nezapočítáš, to je jeden z rozdílů, které se opravdu těžko převedou z původního jazyka cele.
Asi jsi postřehl Gořin text:
Rovnám si záda –
nad záhonem s cibulí
letící balón
Je to příklad textu, kdy je možné kireji umístit za první i druhý verš. Vyzkoušej si s tím pohrát, text se přesunutím pomlky nepatrně mění. Kde by Tobě zdůraznění sedělo víc?


Napřed to bylo moc zajímavé, ale pak se ti jaksi rozpadlo rýmování. Přesto cením osobitost. Řekl bych více s tím pracuj a může to být supr.
Dandy: klasyka žádný trable z gramatykou, pohoda
Dandy: klasyka žádný trable z gramatykou, pohoda


kmotrov: děkuju, studená fronta šla po obloze přímo viditelně, ale ještě popřemýšlím... k Lipanovicím: je tam pár mořských orlů. Posed hned u silnice, jezdíme kolem, a orla jsem viděla na posedu. Podruhé oba orli na loučce porcovali mrtvé srnče, šla jsem se tam podívat... samozřejmě ulétli... děkuju, možná by to bylo na nějaký dodatek /haibun/ v próze k tomuto haiku.


Hlavy oslů a hladových zvířat
na každém rohu.
Zabývám se nyní kireji, i díky tvým komentářům, je to hodně zajímavé. Chtěl bych vědět, proč je pomlčka přesně tam kde je. Odděluje úvodní obraz, jasně, od samotného konkrétního sdělení. A teď otázky:
- musí tam být?
- klade důraz na předchozí obraz?
- pokládá pomlku k zamyšlení před následným sdělením?
- k čemu je kireji v češtině, potažmo v jiných řečech, když významovou polohu (a to ne vždy stejnou) má jen v japonštině?
Děkuji za odpovědi a ... čaj nechci. :-)
na každém rohu.
Zabývám se nyní kireji, i díky tvým komentářům, je to hodně zajímavé. Chtěl bych vědět, proč je pomlčka přesně tam kde je. Odděluje úvodní obraz, jasně, od samotného konkrétního sdělení. A teď otázky:
- musí tam být?
- klade důraz na předchozí obraz?
- pokládá pomlku k zamyšlení před následným sdělením?
- k čemu je kireji v češtině, potažmo v jiných řečech, když významovou polohu (a to ne vždy stejnou) má jen v japonštině?
Děkuji za odpovědi a ... čaj nechci. :-)


Skvělé, dík, připomíná to starý vtip, jak dáma v letech chtěla spáchat sevbevraždu bodnutím do srdce, pět centimetrů pod prsní bradavku.


Pěkná ,smutná.
Přes tu řeku přeplout musi každý.
Nikdo neni tu navždy.
Kdy smrt utne tu nit v ktere zbytek
života mohl dlýt.
Přes tu řeku přeplout musi každý.
Nikdo neni tu navždy.
Kdy smrt utne tu nit v ktere zbytek
života mohl dlýt.


1.
Zvlněná fronta, z mého pohledu informace, kterou si přinášíš do obrazu z venčí, není to to, co přímo vidíš. Nesedí mi to do haiku.
2. Super, přímá realita, možná červánky pírka jsou růžová.
3. Super. Všechno řekla už Můra.
4. Myšlenka, že přírodní lovec využívá lidské zařízení se mi líbí, myslím, že má i přesah v tom smyslu, že dravec nerozlišuje na přírodní a umělé, myšlenka by se dala filozoficky rozvíjet třeba tím směrem, že vlastně nic (umělé) co vytvořil člověk, nemůže uniknout mimo přirozený svět. Pokud by to byl to byl pro Lipanovice charakteristický jev (nějaký dravec si tam oblíbil posed) a pravidelně tam byl ke spatření, proč ne.
Zvlněná fronta, z mého pohledu informace, kterou si přinášíš do obrazu z venčí, není to to, co přímo vidíš. Nesedí mi to do haiku.
2. Super, přímá realita, možná červánky pírka jsou růžová.
3. Super. Všechno řekla už Můra.
4. Myšlenka, že přírodní lovec využívá lidské zařízení se mi líbí, myslím, že má i přesah v tom smyslu, že dravec nerozlišuje na přírodní a umělé, myšlenka by se dala filozoficky rozvíjet třeba tím směrem, že vlastně nic (umělé) co vytvořil člověk, nemůže uniknout mimo přirozený svět. Pokud by to byl to byl pro Lipanovice charakteristický jev (nějaký dravec si tam oblíbil posed) a pravidelně tam byl ke spatření, proč ne.