Povídka lehce inspirovaná mými dojmy z díla Franze Kafky.
přidáno 06.11.2014
hodnoceno 13
čteno 1233(13)
posláno 0


Venku byla tma a pršelo, když Karel Karlovič Karlov seděl na nepohodlné dřevěné stoličce, bosý a ve starých otrhaných šatech. Nemohl usnout, a tak se ve zchátralé chatě za plápolavého světla svíčky snažil vzpomínat na časy, kdy býval známý a bohatý. Byl kat a královské privilegium mu zaručilo monopol, takže bez jeho asistence nesměl nikdo ani slepici hlavu utnout. Lidé si ho tehdy vážili a na znamení úcty, když se zmiňovali o něm, psali slovo Kat s velkým počátečním písmenem, stejně jako slovo Bůh. To bývalo tehdy, než jeho sestra a rodiče zmizeli s lodí v Bermudském trojúhelníku. Pak se proti němu kdosi spiknul, ale nemohl si vzpomenout, kdo, jeho paměť jako by se kamsi vytratila.

Zahřmělo a rozpadly se poslední zbytky vchodových dveří. To Kata vyrušilo a vzpomněl si – lidé přestali jíst slepice, protože se proti němu spiknul řád mnichů vegetariánů, a od té doby ho nikdo nepotřeboval. Nadšený z toho, že si nakonec vzpomněl, se vydal přesunout k rámu rozpadlých dveří starou dřevěnou almaru, stojící u schodiště, aby tu táhlo o trochu méně. Než to však udělal, rámem dovnitř zavítal otrhaný tulák a zvolal: »Vážený pane, jste Kat?«

»Hm..., ano,« odpověděl Kat a zakašlal. Cítil cosi nepříjemného v krku a nemohl to polknout ani vyplivnout.

»Pak vám prozradím veliké tajemství,« řekl tulák. Najednou vletěl dovnitř šíp, probodl tulákovi hrdlo a ten se skácel na podlahu a začal na ní vytvářet rostoucí krvavou skvrnu. Kata napadlo, že by s ní měl něco udělat, než zaschne. Nestihl se však ani pohnout.

Rámem dveří vešel stařec s dlouhými špinavě šedivými vousy, páskou přes oko a samostřílem v ruce. »Dobrý večer a vy víte, jak to myslím,« pohrozil. Kat se schoval za almaru. Dírou viděl starcovu hruď. Stařec pokračoval: »To byl posel krále Johanna. Přišel inkognito, aby vám vyřídil veliké tajemství. Znělo takto: na hradě se odehrálo spiknutí a je třeba setnout mnoho hlav. Dostavte se, Kate, neprodleně. Je to vaše povinnost, jinak...« Namířil na almaru samostříl. Kat se strašlivě vyděsil, a než se mohl nad vyřčenými slovy zamyslet, vyběhl po ztrouchnivělém schodišti až do druhého patra, tj. na střechu. Mrazivá sprcha z nebe ho ale probrala zpět k rozumu. Usmyslel si, že svoji povinnost splní a setne hlavy, které po něm žádají. Věřil, že pak zbohatne, pořídí si lepší bydlení a konečně se pořádně vyspí.

Otočil se a šlápl do prázdna. Propadl se děravou střechou a chatrnými podlahami až do suterénu. Když se vzpamatoval z šoku, zjistil, že do sklepa zatéká, nemohl totiž dýchat, protože ležel tváří pod vodou. Vstal. Uslyšel cvrkot kapek, které se utvořily na kondenzačních jádrech oblaků, proletěly několik kilometrů vzduchem, trefily se do díry ve střeše a nyní dopadaly až sem do sklepa.

Než se vydal pryč, rozhlédl se, ale to ani nemusel dělat, protože byla černočerná tma. Nevěnoval pozornost mravenčení v nohou a popošel o pár kroků dopředu. Musel se vysmrkat, nos měl plný hustého hlenu a v krku cítil tu věc víc než předtím. Měl dojem, že hladina vody stoupá. Nahmatal skříň a v ní knihu. Byla to jeho milovaná kniha – poznal ji podle charakteristické rytiny na deskách. Srdce mu zaplálo, usmyslel si, že ji musí zachránit. Přitisknul si ji k hrudi.

Z venku uslyšel volání: »Kate, pojďte už! Čekáme na vás! Pospěšte!«

Chtěl jim odpovědět, že už jde, a vyplivl kvůli tomu z úst značnou dávku hlenu, ale ani pak ze sebe nevydal ani hlásku. Pomyslel si, že za to jistě může ta věc v krku. Byl odhodlaný vyjít ven a splnit svoji povinnost, k práci kata přece mluvit nepotřebuje. Vyrazil podél zdi směrem, kterým tušil schodiště. O cosi zavadil a rozbolela ho hlava, protože mu na ni spadl tupý předmět. Pomalu pokračoval a mravenčení v nohou přestalo, vůbec necítil nohy ani pánev. Přes veškerou snahu už nemohl dál, nezbylo mu než se opřít a znovu se vysmrkat.

Do toho se ozvalo další volání: »Notak, K.! Kde jsi? Dělej, K.!«

»Ale já přece nejsem K., jsem Kat,« pomyslel si. »Mám přece svoji milovanou knihu.« Vtom si uvědomil, že jeho promrzlé a bolavé prsty nic nedrží. Musela mu vypadnout. Zkusil ji kolem sebe nahmatat, ale zcela ztrácel cit. Bylo to marné. Začal pochybovat. Co když je opravdu jen ten K., kterého volají? Co když Kat nikdy neexistoval? Z těch myšlenek ho opět rozbolela hlava.

Z dálky uslyšel hlas: »Vážený K., jménem Revolučního výboru za popravení krále Johanna, nastolení veřejného blaha, veřejnou recitaci revoluční poezie, podporu katů v nezaměstnanosti, zkrácení zbytečně dlouhých názvů a chození kolem horké kaše v případech vyžadujících naléhavou aktivitu je vám úředně nařízeno dostavit se dne dvacátého pátého listopadu tohoto roku v šest hodin ráno na královský hrad. Trestem za neuspolechnutí je setnutí hlavy. Poučení: Proti tomuto nařízení není přípustné odvolání. Dovolání k předsedovi výboru nemá odkladný účinek.«

»Už nejsem Kat«, pomyslel si. »Kat by se nikdy nenechal volat dvakrát, už dávno by běžel na hrad splnit svou povinnost.«

K. už přestal cítit ruce. Nebyl si jistý, zda je vůbec má. »Jsem vůbec ještě člověk? Co když se mi to jenom zdá? Existuji vůbec?« Hlava ho bolela čím dál víc, až přestal myslet a uvědomovat si sám sebe. Už to nešlo.

A nakonec se stalo to nejhorší: ostatní přestali předstírat svůj zájem o něj, nahradili ho jiným, mladším, Katem a byl zapomenut. Kdo vlastně? Už nevím...

přidáno 09.11.2014 - 11:09
pěkná povídka :-)
přidáno 07.11.2014 - 18:04
Amelie M.: Děkuji. :-)
přidáno 07.11.2014 - 09:15
mně se jednoduše líbí.. ať už tě inspiroval kdokoli.. :) závěr jsem předpokládala zcela jiný, takže dávám palec hore za překvapení..
přidáno 07.11.2014 - 08:57
Severak: Mám radost, že se ti líbila. :-) Děkuji za přečtení a komentář.
přidáno 06.11.2014 - 22:34
Zamila: dobrá, ušetřím tě. :-D
přidáno 06.11.2014 - 22:26
Severak: Eh ... Chudák Franz, že má tak zmýlenou vizitku ...

PS: Neničte mě !! :-D
přidáno 06.11.2014 - 22:22
Zamila: počkej, až si zkusím nějakou kafkárnu napsat já. :-D
přidáno 06.11.2014 - 22:22
Povídka se mi líbila. Zvlášť se mi líbí název toho revolučního výboru, to je skutečně neodolatelné.

Nejsem odborník na Kafku, ale myslím, že povídka obsahuje to, co by nezasvěcený od Kafky čekal.
přidáno 06.11.2014 - 18:57
Singularis: To je pochopitelný :-) A já jsem ráda, že Franz zůstává pro většinu v dálce, aspoň bude jen muj :-D ;-) Je zkrátka nedotknutelnej :-)
přidáno 06.11.2014 - 18:55
Zamila: Spíše Eca, ten je mi o hodně bližší.
přidáno 06.11.2014 - 18:07
Singularis: Ono to musí dávat logiku, ale "kafkovskou" logiku :-) Já osobně jsem "musela" přečíst (až na nějaké ty dopisy jeho přátelům) všechno, abych se dostala do (ze cti, pokory a schopnosti posouzení kvality) jen hodně vzdálenému stylu jeho psaní. Je to strašně těžké. Ale není to nemožné. Nemožné je filmovat jeho dílo. To je svatokrádež :-) Každopádně budu ráda, když budeš číst Franze dál - nebo Eca - nebo oba :-)
přidáno 06.11.2014 - 18:02
Zamila: Děkuji za poučný komentář, přesně takový jsem si představoval. :-) Moje znalosti jeho díla jsou poměrně chabé, podrobně znám jen Proměnu a od tebe "kafkárnu" Cesta nikam I, proto jsem do anotace napsal skromně "lehce inspirované dojmy". Určitě jsem nejvíc čerpal z Proměny - zejména tu odhodlanost, tvrdohlavost a "racionalitu", s jakou Kat vzdoruje nepříznivým okolnostem. Já jsem bohužel tvor příliš logický a "počítačový" na to, aby mi snová krajina vyhovovala, ačkoliv proti "ději mysli" nic nemám, jen musí všechno dávat nějakou logiku, případně i o něčem něco vypovídat.

V každém případě děkuji za poslech a komentář. :-)
přidáno 06.11.2014 - 17:42
Pozoruhodné :-) Jakým konkrétním dílem ses nechal inspirovat ? U Franze jsou totiž důležité především dvě zásady psaní: 1) Hlavní děj - hlavně děj mysli; víceméně všechno se odehrává v jakési snové krajině 2) Zbytečně nepopisuje, celkově se jeho dílo vyhýbá popisu, detailně se věnuje jen popisu myšlenek, nitra; popř. opravdových fyzických zvláštností; nepopisuje lokaci. Takže pokud by to nebylo spojeno s Franzem, bylo by to fajn :-) Já jsem na to asi až příliš velký kafkofil, pardón ... :-)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Kat : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Revolta Lenky Kočí
Předchozí dílo autora : Průvodčí s kosou přes rameno

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Ann(ah), Homér
» narozeniny
angel [16], Bambulka [14], Jitrocel [1]
» řekli o sobě
shane řekl o Nikytu :
Milá, temperamentní a okouzlující dívka, se kterou se dá bavit prakticky o všem. Má rozsáhlé zájmy i všestranné znalosti a obdivuhodnou inteligenci. Skvěle veršuje česky i anglicky a nemá problém s plynulým přechodem mezi těmito jazyky. Svého času mne poctila svým přátelstvím i důvěrou a zahrnula mne spoustou informací i veselých historek. Náš kontakt spíš připomínal running commentary! Byl jsem rádcem, důvěrníkem, arbitrem ve věcech života i prvním kritikem některých dílek. Někdy jsem se dost zapotil, protože mé znalosti mají díry a mé IQ , ač slušné, na Menzu nestačí... Milá Veroniko! Nevím, kdy a kde se zas potkáme, ale chci Ti poděkovat za všechny ty krásné chvilky tady s Tebou. Bavily mne veselé historky ze života psích slečen i z Tvého vlastního, nutila jsi mne přemýšlet o věcech, které by mne jinak míjely a řešit to, nač bych si jindy netroufal. Bylas má múza i inspirace, Tvá důvěra mne těšila i zavazovala. Well, přečetl jsem si s údivem, cos tu o mně prohlásila a na chvilku jsem ztratil řeč! Snad právě jen Tvá nepřítomnost v kritickém okamžiku zabránila globální katastrofě...;o)))))))))))))))
))))))))))))))))))))))))))))))
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku