skutečný příběh z doby covidu
přidáno 28.10.2022
hodnoceno 11
čteno 401(16)
posláno 0
Výhružný štěkot psů postupně umlkal. Měnil se v přátelský.

Muž s klíčem se přidržoval pevných kari sítí. Kašlal tak, že připomínal štěkající srnu. Sípal jako zadřené ložisko. Psy v klecích neznámé zvuky natolik zaujaly, že po jejich směru natáčeli slechy.

Muž sundal ceduli: Azyl pro týrané psy a odemknul.

Sledovalo ho sedm párů očí. Obcházel kotce a zvedal kovové petlice. Strhnul roušku z obličeje, protože psům vadila. Ihned přestali vrčet. Rotwajler, doga, čuvač, americký pitbul a pár dalších vycházeli na prostranství před klecemi. Zůstali bezradně stát.

„Jděte, kamarádi, běžte, máte volno! Utíkejte,“ zaskuhral správce sotva popadaje dechu a ukázal prstem kupředu, do tmavé krajiny. Zapotácel se.

Bon, bernský salašnický pes, nejmohutnější ze všech, váhavě vykročil. Sklonil svoji hlavu nad ležícím člověkem a pomalu olíznul horečkou opocené čelo.

Spatřil, jak v listí stromů zasvítily blížící se reflektory. Citlivé uši zachytily houkání sanity. Rychle se blížila.

Dal se do klusu. Hlavně už být co nejdál od hluku a světel.

Vzduch voněl po jaru, po volnosti. Dalších šest psů se rozutíkalo za ním.

Bon je instinktivně vedl do nezabydlených svažitých lesů a luk v místech bývalé státní hranice. Po dlouhém, vyčerpávajícím běhu se zastavil.

Terén zrovna vybízel vytvořit si na vyvýšenině strategický pelech s výhledem do všech stran. Bon ulehl na kamenný výstupek a s vyplazeným jazykem prudce oddechoval. Ostatní se naskládali kolem.

Právě se zrodil přirozený vůdce smečky.

Psi po zbytek noci odpočívali. Naslouchali tlukotu svých poplašených srdcí, nalepeni jeden na druhého.

Východ slunce už jim nedal spát. Bylo třeba se napít. Stačilo sejít loučkou do údolí k Ohři. Bon svým citlivým čenichem zkoumal možnosti k lovu. Řeka plná tajícího sněhu přitahovala zvěř. Ucítil stopu divokého králíka, bažanta, ale vše přebil čerstvý pach srnčího.

Vrátili se na kamenný hrbolek, pozůstatek zbořeného stavení. Bon zahlédl na kraji lesa srnu. Napjatě sledoval, kudy se bude ubírat. Vítr nešel po jejím směru, a tak neucítila psy.

Kraťounce zavrčel a vyrazil proti srně. Rotwajler a těžký čuvač ho následovali. Bon byl vysoký skoro jako srna a skočil jí na hřbet, ostatní se věšeli na zadní část jejího těla, ale srna byla mrštná a vyklouzla ze psích tlap jako by nic a zmizela v křovisku na kraji lesa. Tam psi neměli šanci.

Bon zklamaně očichával chuchvalec srsti, který uvíznul v drápech. Nikdy nebyl nucen sám si něco ulovit, ale hladu zažil dost na to, aby byl ochoten jej snášet. Chtějí-li přežít, musí se dostat k potravě.

Další noc se smečka přiblížila k vesnici Hrozňatov.

Oříšci ve dvorech je ucítili a postupně se rozštěkali. Lidé občas vykoukli z oken.

Jenomže tři dny bez jídla učinily své. Hladová zvířata ztrácela ostražitost. Na kraji vísky byla chalupa se zahradou, odkud se nesl lákavý pach.

Střídali se v hrabání. Pitbul a lovecký pes podlezli plot a tesáky rozpárali jemné pletivo. Králíci vyskakovali v hrůze z chatrné boudy přímo do hladových tlam. Ostatní kličkovali ve tmě, hledali na zahradě otvor k úniku, ale za ním číhal Bon a velcí psi.

Sytá smečka se později rozvalila na své mohyle a trávila.

Policie z Chebu měla toho rána nahlášen výjezd ke zničené králíkárně. Pátrání po zdivočelých psech, kteří byli spatřeni ve vsi, a nikdo netušil, odkud se vzali, začalo.

Beran vedl své stádo na cíp louky. Tráva teprve začínala pořádně růst, ale ovcím po zimních měsících, kdy přežvykovaly v chlévě staré seno, náramně chutnala.

Mezi ovečkami se pletla jehňata, občas se napila mléka.

Pro Bona a jeho druhy slibný pohled.

Přiblížil se ke stádu jako první. Ostatní se rozestavili tak, aby mezi nimi nemohlo proklouznout ani jehně. Podlezli ohradník podhrabaný pitbulem.

Mečení a nářek ovcí probudilo ve psech instinkty, díky kterým se jim nahánění zvířat v ohradě zdálo zábavné bez ohledu na to, že už byli nasyceni. Huňatý plemenný beran s cedulkou v boltci, který stál v nejzazším koutu pastviny a rozháněl se po nich rohy, to byla ta pravá výzva!

Psi ho obklíčili a beran couval.

Kam se podíval vyděšenýma mandlovýma očima, všude vyceněné zuby a horký dech. Udělal ještě krok zpět.

Zřítil se ze skály, kde končila loučka, na silnici do mezery mezi projíždějícími auty.

Zvuk hasičského auta kdesi pod skálou nechával smečku psů řádících na louce chladnými. Pomalu se vzpamatovávali z lovu. Beran jim nečekaně zmizel. Někteří ještě hodovali na mladém ovčím mase.

Bon zaštěkal k návratu. Vyčerpaní psi vykročili směrem k lesu.

Mezi stromy se objevily lidské postavy. Postupovaly v rojnici.

První uspávací střela zasáhla Bona, druhá rotwajlera, který mu vyběhl na pomoc. Neměli úniku, za zády hrozila skála s propastí a před nimi muži v uniformách.

Psi procitli v chebském útulku.

Ležící Bon se v kotci zhluboka napil vody z misky, kterou před něj postavil člověk. Šedá doga nejistě vstala a začala hlubokým hlasem výt. Ostatní členové smečky se k Bonovu vytí postupně přidávali.
přidáno 29.10.2022 - 19:57
Gora: Určitě si rád přečtu. To s tím časem chápu. Ono to ovšem udělá hodně, když autor vloží do díla tolik práce, energie a času. Je potom těžké pro kohokoliv se ti potom vyrovnat. Protože by musel taky vynaložit tolik úsilí jako ty.
přidáno 29.10.2022 - 19:30
LudvíkRoiSoleil:ještě - o zvířatech píšu dost a ráda, tak sem občas něco zas vložím. budu ráda za všímavou odezvu.
přidáno 29.10.2022 - 19:29
LudvíkRoiSoleil:jsem ráda, že se ti líbí, fakt.
Mám moc zájmů a potřebovala bych psát a psát, ale člověk taky musí žít:-).
přidáno 29.10.2022 - 19:20
Gora: Fakt mega. To je luxus to číst. Mnohem lépe teď vím co se na začátku stalo. Krásně buduješ příběh tím náznakem charakteru postavy "Bon, bernský salašnický pes, nejmohutnější ze všech". Teď už chápu, proč se stal alfou zrovna on. Všechno to teď mnohem víc do sebe zapadá.

Kupodivu i když je to jen povídka, se ti geniálně povedlo ztvárnit vývoj těch postav. Jejich proměnu. I jejich lov se vyvíjel. Tři pokusy. První logicky nevyšel. Neměli žádné zkušenosti. Druhý pokus: "Králíci vyskakovali v hrůze z chatrné boudy přímo do hladových tlam." Naučili se to na něčem jednodušším. A třetí pokus byl fakt výzva.

Ale už měli za sebou nějaké zkušenosti. Prostě geniální, to rozdělit na tři pokusy.

Má to i filozofickou vrstvu. Jak hlad udělá z mazlíčků dravce. Ona není náhoda, že nejvíce zločinů se objevuje v nejchudších čtvrtích. Takže to funguje i u lidí.

Prostě jedna z nejpropracovanějších povídek co jsem četl.
přidáno 29.10.2022 - 17:34
LudvíkRoiSoleil: ano, jsem... díky za tvé předchozí postřehy, všechny jsem je zapracovala do povídky.
přidáno 29.10.2022 - 15:11
Gora: Není zač, já děkuju za pěkné počtení. Jsi mega moc hustá :))))
přidáno 29.10.2022 - 09:26
LudvíkRoiSoleil: Ahoj, Ludvíku, díky za přemýšlivé čtení. Ano, štěstí vynechám, kouknu ještě i na další věci, které zde vypisuješ.
Za život jsem měla minimálně 150 koček/samozřejmě nalezence/a psy: Bojara, Rufa /vlčáci/, Aslana/pastevecký pes/, Fridu / střední honácký pes/, Arga, Taru, Goru /RTW/, Bertíka /pitbula/ a Rufíka/jezevčíka/. Zkušenosti mi tedy nescházejí a mnohé z nich jsem použila i v povídce, která, jak píšu, má reálné kořeny a fiktivního je v ní pomálu.
Žasnu, jak v 16 dovedeš udělat rozbor prózy a kolik, podle svých slov, máš načteno:-). Děkuji.
přidáno 29.10.2022 - 04:09
Aha, jsem si nevšiml, že jsi žena "Chápu, že ses nechtěl moc rozepisovat", to se moc omlouvám, uvědomil jsem si to až teď. :))))))))) moc moc promiň
přidáno 29.10.2022 - 03:51
Výborná povídka, hezké téma. Kolem prostředka parádní krize. Jde o hodně protože jsou hladoví. Musí to vyřešit, jinak by mohli zemřít hlady. Přečetl jsem si to opakovaně mnohokrát.

Našel jsem i pár nelogičností, ale předem varuju, že to je jen názor, můžu se mýlit. Hned první věta "Štěkot psů postupně umlkal." Já psy měl a přicházím s nimi často do styku. A přísahám, že naopak vždy se zvuk zesílí. A je jedno jestli rozpoznají známého nebo cizího. Reakce je sice rozdílná, protože výhružný štěkot se liší od upozorňovacích, nebo vítací reakce, ale i tak reakce zesílí.

Další: "Právě se zrodil přirozený vůdce smečky." Ono to nefunguje tak, že si pes najde zajímavé místo a díky tomu se stane alfou. I autorita je forma instinktu, musel mít ten potenciál v sobě od začátku. Nějak se musel k ostatním chovat. Mohli mít respekt, protože byl velký. Vztahy se během cesty měnili a sílily.

Můžu si to vykládat tak, že v okamžiku, kdy ulehnul se definitivně rozhodlo. Dali najevo, že ho akceptovali jako alfu. Ale určitě to byla už jen třešnička na dortu. Ale chápu, že by potom byla povídka moc dlouhá, kdyby obsahovala tolik detailů. Takže mi to nevadí, protože si to dokážu představit.

Trochu mě mrzelo, že o hlavní postavě vím tak málo. Pouze jméno a že je velký. Chápu, že ses nechtěl moc rozepisovat a soustředil se na děj. Asi je to dobře. Jenomže povídka se mi natolik líbila, že jsem chtěl o hlavní postavě vědět něco víc. Třeba rasu a zbarvení.

Náhody v příběhu snižují kvalitu příběhu. "Štěstí stálo při nich, necítila psy." Sice jo, takový náhody se při lovu stávají, obzvlášť, když psy neměli s lovem zkušenost, ale asi by se to dalo napsat nějak jinak, bez toho slova "štěstí". Přiznávám, že chyba může být ve mě. Přečetl jsem toho tolik, že jsem na to alergický. A mam tendenci vnímat náhodu jako lenost autora. Tak sory.
přidáno 28.10.2022 - 18:49
Lenča: děkuju, Lenčo, až mi je zvláštně z takové chvály. Chtěla jsem ve sváteční den vložit něco slavnostnějšího z mých četných děl.
přidáno 28.10.2022 - 17:37
Miluju všechny tvé příběhy, ať už jsou o čemkoli. Tak poutavě a a pravdivě vyprávět umí málokdo.
Tahle povídka mě dojímala od začátku do konce. Úžasně mě vtáhla do děje, jako bych byla těmi psy a prožívala to s nimi. Stále mám husí kůži a slzy v očích. Díky za takové zážitky.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Smečka : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Kořeny
Předchozí dílo autora : V listí

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
angel [16], Bambulka [14], Jitrocel [1]
» řekli o sobě
Severka řekla o prostějanek :
Janinka ;) skvělá kamarádka, básnířka, měsíček...mé černé svědomí...se kterým jsem zažila spoustu legrace...děkuji ti za to že jsi...;) šálilálilááááá....
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku