Zajímalo by mě, jak nakupujete knihy. Mají smysl knihkupectví?
přidáno 07.01.2018
hodnoceno 19
čteno 1050(19)
posláno 0
Spisovatel, který je pirát a psanec a píše jen na literární web, se v dnešní postfaktické době může jevit jako drobná, relativně bezstarostná okřídlená bytost se špičatýma ušima, plná veselých ideálů a (lidem s velkou dávkou fantazie) tancující za úsvitu na lučním kvítí. Když se však přiblíží definitivní konec práce na významném díle a čas, kdy už účast a spolupráce dalších takových bytostí přestane být okrajová a postradatelná a stane se pro dílo životně důležitou, začíná si taková bytost klást nové otázky, a to už jen proto, že ji čeká nová odpovědnost, na kterou musí být připravena.

Mně například vrtá hlavou, zda má smysl dodávat knihu vhodnou pro relativně malou cílovou skupinu čtenářů do klasických knihkupectví, když existují e-shopy.

Já se ke koupi knihy obvykle dostanu tak, že se někde doslechnu (od přátel, z recenze, z jiné knihy či na ni náhodou narazím ve vyhledavači nebo v knihovně v regálu) o knize, která mě zaujme. Zajdu do knihovny, kde si ji prolistuji; půjčím si ji domů a strávím s ní nějaký čas, postupně ji celou přečtu a zjistím, že se mi líbí natolik, že s ní chci strávit zbytek svého života. A tak se ji pokusím najít na e-shopu a objednám si ji. Pokud mě však nezaujme, vrátím ji do knihovny a nestojí mě to ani poštovné.

Jaký však mají smysl knihkupectví, kde jsou knihy vyskládané stejně jako v knihovně, avšak za mnohem méně výhodných podmínek? Ve srovnání s knihovnami mají knihkupectví omezený sortiment (snad až na novinky), zákazník si tam nemůže celou knihu přečíst, když si ji chce odnést, musí ji zaplatit, a to nejhorší — když ho pak kniha zklame, nemůže už ji vrátit. To je jako manželství na slepo... Jediné výhody knihkupectví, které mě napadají, jsou, že mívá víc kusů novinek (což by knihovny dokázaly za cenu sníženého pohodlí vynahradit umístěním nejpoptávanějších knih do příruční knihovny, odkud se kniha nedá půjčit domů, takže ji během každého dne může číst i několik čtenářů), zákazník tam nemusí být tak potichu (ale v knihkupectvích, kde jsem byl/a, zákazníci vždy potichu byli) a zákazník si tam koupí vlastní výtisk, takže si v něm může podtrhávat či vpisovat poznámky. Jenže e-shop má všechny tyto výhody také, nevýhodou je jen delší dodací lhůta, ale když má člověk tu knihu už půjčenou z knihovny, obvykle mu těch několik dnů navíc nevadí. (A některé e-shopy dokážou vyskladnit knihu k osobnímu odběru už během několika hodin!) Navíc knihy objednané v e-shopu a doručené poštou lze do 14 dnů vrátit jako v knihovně. (Pokud ještě nezměnili zákon, na noviny, časopisy, e-knihy, filmy na DVD a podobně se to totiž nevztahuje.)

Většina knihkupectví má vlastní e-shopy, takže kniha dostupná v knihkupectví, půjde téměř jistě objednat i přes internet, naopak to však neplatí.

Jaký má tedy v dnešní době smysl knihkupectví, když tam mají zhruba tytéž knihy jako v knihovně, velmi podobně vyskládané na regálech? Nebylo by lepší vymyslet integrované knihovny s knihkupectvím, které by měly výhody obojího — čtenář by si tam knihy půjčoval zdarma jako v knihovně a od těch, které by chtěl, by si mohl koupit vlastní výtisk.

Zajímalo by mě, jak si knihy kupujete vy.

přidáno 10.01.2018 - 14:03
Homér: bernarda posledních pár týdnů dost často cituju.:D
hlavně když otevírám v devět. a někdo chce knížku.
přidáno 10.01.2018 - 12:50
dvakredencedekadence: A je na tebe Bernard hodný? Jestli neznáš, doporučuji seriál Black Books.
přidáno 08.01.2018 - 17:34
DDD: Jsem moc rád/a, že existují čtenáři jako ty. Myslím, že právě pro ně budu chtít na své knize nejkvalitnější vazbu (šitou s pevnými deskami) a přebal s krásnou grafikou a papír příjemný ke čtení i listování, i když se tím značně prodraží. A budu držet palce těm klasickým knihám, ať se jim daří i v novém tisíciletí.

Souhlasím, že některé knihy se nedají za těch několik měsíců celé "strávit", pokud čtenář nečte výjimečně rychle a dělá během té doby i něco jiného, ale myslím, že ta doba určitě stačí k posouzení toho, zda si tu knihu budu chtít koupit a vracet se k ní.
přidáno 08.01.2018 - 11:04
Severak: To by bylo skvělý :-)
přidáno 08.01.2018 - 11:03
A42: Ale to je přece samozřejmé! Je jasné, že čtečka může být úžasný pomocník a pro leckoho i jediná možnost, jak si něco přečíst. Mluvím tady pouze o svém vlastním vztahu ke knihám. Mám je rád jako takové. Rád si připlatím i za pěknou vazbu a nápaditý obal. Několikrát už se mi stalo, že jsem z několika různých vydání téže knihy sáhl po tom nejdražším, protože prostě mělo nápad a bylo něčím originální. Nemám s tím zkušenost, ale nevím, jak by mi tohle e-knihy mohly nahradit. Nedovedu si představit, že bych knihu degradoval na hromádku dat, která si odněkud stáhnu a pak ji budu skladovat v nějakém adresáři :-)
přidáno 08.01.2018 - 09:41
DDD: ve skutečnosti jsem vymýšlel jak udělat internetové knihkupectví, kde by bylo možno do knihy nahlédnout a kde by bylo možné jen tak procházet poličky. Leč, nedomyslel jsem to.
přidáno 08.01.2018 - 09:16
DDD: K těm čtečkám a e-knihám... On je tady např. jeden moment, který člověka normálně nenapadne - moje tchyně na tom před časem nebyla zdravotně dobře, přitom je velký knihomol. Byly chvíle kdy držet tlustou knihu bylo obížné, ale čtečka byla bez problémů, asi tak...
přidáno 08.01.2018 - 09:11
Radši se na knihu podívám v kamenném obchodě, ale to není níc proti e-shopu. Na čtečce je dobré to, že se tam dá naskládat něco, co by doma zabíralo x metrů polic. ;-)
přidáno 08.01.2018 - 08:20
Zajímavé myšlenky. Já osobně mám knihy strašně rád. A upřímně mě děsí elektronické čtečky a e-knihy obecně, protože by jednou mohly být hrobem nejenom knihkupectví, ale i knihoven tak, jak je dneska známe. Těch tichých, šustivých, papírem vonících. Moje maminka je knihovnice a tohle své povolání si vždycky dost nosila domů, kde vybudovala taky dost rozsáhlou knihovnu. Navíc, když jsem od ní vypůjčenou knihu zavčas nevrátil, nic se nestalo :-)
Rád knihy vlastním i proto, že se k nim s oblibou vracím. Nadto se některé ve lhůtách stanovených knihovnami nedají ani přečíst a pořádně strávit a promyslet. A u některých člověk nejdřív musí čekat, až je jiní vrátí.
Knížky kupuji rád jak v knihkupectví, tak na internetu, opravdové poklady pak hledám v antikvariátech. Co se elektronických knih týče, nepřekonám nechuť k čučení do monitoru a nehodlám se o to ani snažit. Zážitek ze skutečné knihy tu trochu "nepohodlí" stokrát překoná. Aspoň pro mě.
přidáno 08.01.2018 - 05:01
Severak: S tou recenzí souhlasím, ale Zamilu bojkotuji, najdu si jiného recenzenta (nebo si on najde mě, ještě nevím). Ale děkuji za komentář.
přidáno 08.01.2018 - 04:59
dvakredencedekadence: Děkuji za nový pohled, takové malé knihkupectví jsem ještě nepoznal/a, ale zní to skvěle.
přidáno 07.01.2018 - 23:28
krásně to vystihl mahdal. a budu teď mluvit taky z pohledu člověka, co knihkupectví a knihovnictví studuje, i v knihkupectví pracuje, v jednom z tradičních brněnských mimo velkou síť vlastněnou kanzelsbergerem. máme to těžké jako malé knihkupectví, ale kouzlo naší prodejny je v porovnání s e-shopem, knihovnou nebo knihkupectvím, které je součástí nějaké velké obchodní sítě, mnohonásobně krásnější. shlukuje se tu určitá kultura lidí z divadla, konzervatoře, kaváren, pořádají se tu čtení, v pasáži jsou hudební akce konzervatoře a co se týká samotného prodeje knih... nepotkala jsem u nás jediného člověka (z kolegů), který by pro zákazníka neudělal první poslední, nebyl nadšený, když mu nebo jeho blízkým může doporučit knihu na přečtení nebo se nesnažil zákazníka poznat. to se v knihovně nestane. ani na e-shopu. a moje radost ze strany knihkupce se stupňuje s tím, kolikrát si někdo koupí knihu, kterou mu doporučím a v tu chvíli taky věřím, že se mu bude líbit. stačí ani ne minuta konverzace. a pokud je zákazník náročný, ví, co chce a chodí sem, protože ví, že to budeme mít. zkrátka si myslím, že jakmile zůstane práce knihkupce prací kulturně vzdělaných lidí, budou knihkupectví opravdu výjimečným místem a lidé se přestanou zabývat tím, jak by si mohli koupit lepší a levnější knihu sami, pokud budou vědět, že tak jim to zařídí knihkupec sám... je to přece jeho práce a zrovna jeho pozice mi přijde dost zásadní, pokud porovnáváme knihovny x e-shopy x online knihovny, pfd x opravdová knihkupectví. ale kdo ví, třeba je to jen nemoc z povolání.
přidáno 07.01.2018 - 22:23
Knihy si v současnost nekupuju, protože je nemám kde skladovat (čti: nemám doma vlastní prázdnou poličku v knihovně). Těch pár knih, které vlastním, jsem buď dostal jako dárek jsem je získal v poličce "knihy k rozebrání" před místním obchodem u nás na vsi.

Co se týká vlastní knihy, klíčová je propagace. To v praxi vypadá, že na knihu vyjde několik oslavných (nebo naopak navzájem si protiřečících) recenzí.

PS: začal bych tím, že bych si předcházel Zamilu. Pak bych jí zaslal výtisk na recenzi.
přidáno 07.01.2018 - 14:00
mahdal: S tvým komentářem souhlasím. Souhlasím, že kniha je vynikající investice do budoucnosti, jen jsem velmi pečlivý/á ve výběru, kterou knihu si koupím, protože mám na jejich skladování omezený prostor, a kdybych kupoval/a bezhlavě, musel/a bych pak některé vyhodit, aby bylo místo na ty nové, a to bych nechtěl/a.

A krásná řada knih mě také fascinuje, byť možná trochu jinak než tebe, protože si u každé knihy představuji především, co v ní je, na což už ji musím dobře znát.

A to, že jsi milovník knih A. Christie se mi líbí, i když sám/a detektivky nečtu. Já jsem spíše milovník J. R. R. Tolkiena, ale mám od něj koupený Silmarillion, Pána prstenů, Nedokončené příběhy a List od Nimrala a jiné příběhy. Hobit mě nezaujal a Húrinovy děti už pro mě nemají velkou přidanou hodnotu proti Nedokončeným příběhům.

Děkuji za povzbuzující komentář. :-)
přidáno 07.01.2018 - 13:49
Amelie M.: Mně to připadá, že kniha, kterou přečtu, se tak nějak stává součástí mě a toho, jaký/á jsem, což odpovídá tomu, že potřebuješ vlastní knihovnu.

Děkuji za zkušenosti.

Ten hygienický aspekt mě nenapadl, ale myslím, že to není problém. To bychom nemohli chodit na záchod, protože už na něm seděla spousta jiných lidí, někteří měli třeba i žloutenku! ;-D
přidáno 07.01.2018 - 13:39
Orionka: Děkuji za komentář.

1. Zajímavá myšlenka, zkusím sledovat, jak se knihkupectví mění. 2. Souhlasím, že e-shop neposkytuje možnost si knihu prohlédnout, ale právě v knihovně se mi stává, že mě osloví něco, o čem jsem zatím netušil/a. Nedávno mě tam třeba fascinoval/a finská encyklopedie: https://fi.wikipedia.org/wiki/Otavan_Suuri_Ensyklopedia . Na něco takového bych v knihkupectví určitě nenarazil/a (ale asi to zkusím). 3. To mě nenapadlo.
přidáno 07.01.2018 - 11:20
Já si s tím dovolím nesouhlasit. Knížka je zboží, do kterého rád investuji a investice mě nemrzí. Kupuji jak nové knihy z knihkupectví (většinou si je nechám dát jako dárek na Vánoce), nebo z antikvariátů či z internetových bazarů. Takže využívám jak kamenných obchodů, tak internetu. Jsem milovník A. Christie a jsem vlastníkem pár výtisků její knih. Knihy od ní mě nezklamaly, až na jednu či dvě výjimky, a tak si při různých příležitostech knihu koupím, nebo pokud mě chce někdo obdarovat, tak ho o ni poprosím. Není nad ten krásný pocit, když se pak podíváte do knihovny a vidíte tu krásnou řadu knihy, cítíte tu vůni, jak knihy staré, tak i nové a kocháte se tou nádherou. Koupě knihy je koupě smysluplná. Knihu nesníte, neojezdíte, nevyprší ji záruční doba. Je to investice do budoucnosti. Investice, kterou v budoucnu snad využijí i naše děti. Pokud knihu potřebuji jen pro určitou příležitost, většinou je to kniha odborná, tak si ji půjčím v knihovně, jelikož vím, že ji s největší pravděpodobností v budoucnu nevyužiji.
přidáno 07.01.2018 - 11:19
tak, nápad s integrovaným knihkupectvím zní na první pohled dobře, na ten druhý, když o tom přemýšlím, byla by zbytečnost je zavádět.. když se mi kniha zalíbí, mohu si ji koupit kdekoli..

osobně bych do konce života knihy kupovat nemusela, můj táta má velkou spoustu knih, na druhou stranu, já potřebuji mít vlastní knihovnu, s vlastními knihami a proto je nakupuji..

buď mne zaujmou přímo v knihkupectví, ale to se stává málo, anebo si vyhledávám na internetu recenze (které ale nemusí být, po zkušenosti, vždy nejlepším vodítkem) a pak si ji koupím.. v posledních letech chodím nejvíce nakupovat do levných knih.. jsou tam poklady za skvělé peníze

no a pokud se netrefím a kniha za moc nestojí, prostě ji daruji dál.. párkrát se mi to už stalo.. ke svým oblíbeným se ráda vracím, mám totiž tu výhodu, že knihu přečtu a i když je skvělá, uchovám si z ní hlavně dojem, ale ne příběh a po roce je pro mne opět novinkou.. :)))

jako dítě jsem chodila do knihovny, teď to nevyhledávám, vadí mi ten pocit, že knihu měla v rukou spousta jiných lidí, prostě se toho tak trochu štítím, ale to už je asi nějaký druh poruchy, mám to tak i v HD.. všude kolem sebe vidím špínu, vši, svrab a nejraději bych pak skočila do sava.. :D
přidáno 07.01.2018 - 11:17
To je velké a složité téma, připojím jen pár myšlenek, co mě napadly při čtení. 1. Nevěřím, že knihkupectví jen tak zmizí, je v tom kouzlo tradice. Ale transformují se, v těch velkých jsou třeba integrované kavárny, nabízejí nové služby, časem těch změn bude jistě víc. 2. Prohlížet si knížku v knihkupectví a na e-shopu není totéž. To je jako rozdíl mezi knihou a čtečkou. Na e-shopu si můžu koupit jen knihu, o které už předem vím, že ji chci. V knihkupectví mě může oslovit i něco, o čem jsem zatím netušila, že existuje. 3. Tipla bych, že tak polovina knížek se kupuje pro někoho jiného, jako dárek. Svědčí o tom několikanásobně navýšené tržby knihkupectví před Vánocemi.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Smysl knihkupectví : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Normální normály
Předchozí dílo autora : Letka

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
angel [16], Bambulka [14], Jitrocel [1]
» řekli o sobě
Sokolička řekla o Adrianne Nesser :
Pro mě hodně zvláštní a silná slečna... Její básničky mě vždycky něčím dostanou a proto je ráda čtu. Adrianne, jsem ráda, že jsem ti mohla trochu nakouknout do duše, buď přesně taková, jaká chceš bejt! (Protože to jsi ty...)
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku