Dnes nekategorizujeme ne proto, že by nám snad kategorií bylo málo, nýbrž že prostě jsou to bestie odhalující pointu básně ještě před přečtením nadpisu - Enjoy and recycle
přidáno 05.01.2015
hodnoceno 9
čteno 904(12)
posláno 0
Znám dům
kde do mlčení stěn
křičí vzpomínky

ty první
i ty poslední

Občas ticho zruší
i praskající kvílení nehtů
co snaží se ve zdi najít škvíru

Když vstoupíš
do potem zbrocené zdviže
a dveře se pomalu zavřou
cítíš jak lana praskají
pod vahou vlastního údělu?

Občas to ticho ruší nářky soustrastných
jež plní prázdné chodby

občas ho protne zoufalý výkřik!

Bílé světlo se ti matně leskne v očích
jen čekáš až zhasne
a kdo ví jestli
Noc se ti mate se dnem
a chvíle se sypou
sypou se ti mezi prsty
přidáno 07.01.2015 - 00:00
Silná a "opravdová" báseň, leč na mě příliš detektivně-psychologická :-D Až puerovská :-D ;-)
přidáno 06.01.2015 - 20:59
puero: Děkuji ti převelice puero! Jsem rád, že jsi v ní našel zalíbení!
ta"jemna": Děkuji!
přidáno 06.01.2015 - 19:42
úžasná atmosféra, hloubka a vůbec...
přidáno 06.01.2015 - 19:32
No, nás češtinář učil, že u těchhle akuzativů se volí ony N-alternativy jen, když jim předchází předložka. Ale kdyby si toho nevšimla Amelie, možná bych si toho nevšiml ani já. Co je to tři písmena v textu, že jo. I u toho zruší jsem měl problém, ale není to chyba. Hezky se tam pracuje s tichem a hlukem, což je pro prostředí starých baráků docela adekvátní. Já vyrůstal v paneláku. Výtah byl rovněž nasycen veškerými efemérními odéry, ale pot ten bylo možno si setřít prstem ze stěny. Dokonce věřím, že se ten výtah tím neustálým ježděním nahoru a dolů skutečně potil námahou jako nějaká k věčným mukám očistce odsouzená duše. My měli na chodbách v paneláku světlo žluté. Bylo tak odporně a nesnesitelně žluté, že se na chodbách vytvářela mlha hustá jak mlíko. A když vypli proud, tak tam svítilo to ještě žlutější požární světlo s červeným proužkem. A navíc tam byla žlutá omítka a takové tygrovatě žlutočerné dlaždice... no hnus! V noci bylo slyšet jak v trubkách teče voda z horních pater do těch spodních, jak u sousedů vrže postel, jak o dvě patra výš hraje někdo na housle, v noci chodily po zdi stíny, jak jelo nějaké auto na parkoviště. Takový panelák je vlastně něco jako na břehu uvízlá ponorka. Ale tahle básnička nezbytně vůbec nemusí být o nějakém domě. Má ambice fungovat i jako něco symboličtějšího. Třeba hlava! Hlava je přece taky dům! Dům plný vzpomínek. Dům kde se ryje nehty do zdi, když má člověk absťák, když je frustrovaný, nebo jinak latentně trpí jaksi dovnitř. Může to být sám život.. dala by se aplikovat na ledacos. Stvořils univerzální básničku. Která nicméně dovede oslovit více smyslů naráz. To by mělo myslím hrát v poezii přední úlohu. Není na škodu je-li něco nesrozumitelného, protože po přežvýkání celku se vjemy spojí v celek nový. Já jsem v tom nažvýkal poměrně dost abstrakce, ve spojení se zažitým z toho mám patrně ten správný pocit, byť, ty jako autor a kuchař téhle věci můžeš sotva tušit, jaký, protože když něco čtu nemáš jistotu že to budu číst tak, jak ty si plánuješ, leda bys byl velmi rafinovaným a předvídavým autorem.

Jo a líbí se mi konec. Ta narážka na přesýpací hodiny. Těžko si představit mouku, nebo hypermanganová zrníčka, když se sype časová jednotka. Vždycky to bude písek.
přidáno 06.01.2015 - 11:25
jayjay: Na ten bych si býval jaktěživ nevzpomněl!
přidáno 06.01.2015 - 09:19
potem zbrocená zdviž mi připoměla jeden diktát... "sedm pater touhy"...
přidáno 05.01.2015 - 23:34
Náčelník Holá Ruka: akuzativ maskulina plurálu.. :))))) promiň, dostala jsem záchvat smíchu.. houby vím, co to je :D ale dobrý.. tak si něž nechej :D
přidáno 05.01.2015 - 23:02
Amelie M.: Děkuji, ne není to překlep, nýbrž je to slovo - něž = jež, platící při akuzativu maskulina plurálu :) A rozhodně se nebráním tomu, byste si vy psanci odepírali možnosti vyložit báseň :)
přidáno 05.01.2015 - 22:57
to je vážně dobrý.. má to atmosféru :-) víc teda asi říkat nebudu, když sám jsi v utajení :)) jen.. "něž".. to je překlep nebo nějaké slovo? :)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Bílé světlo v tichém domě : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Poslední paprsky
Předchozí dílo autora : Pro mou nemocnou Kačenku

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku