.. ze sbírky Všehomíra
přidáno 16.09.2014
hodnoceno 16
čteno 1339(24)
posláno 0


Je to přesně rok, co přemýšlela o tom, že odejde z tohoto světa. Byl Štědrý den, a celé období okolo Vánoc, pro ni bylo těžké. Možná to bylo tím, že byla dlouho nemocná. Nemohla skoro opustit lůžko, lemované čtyřmi studenými zdmi.

S tichou láskou, sledovala svoje děti. Hrály si u stromečku. Hlavičky měly skloněné nad autíčky, kterými brázdily pomyslnou silnici pod větvičkami. Pak její pohled zabloudil do kuchyně. Jako vždy, měli krásně nazdobený stůl, připravený na Štědrovečerní večeři. Adventní věnec na stole, se konečně pyšnil všemi čtyřmi zapálenými svíčkami, cinkot andělského zvonění v ní probouzel nostalgii a vzpomínky na vlastní dětství. A to bylo to, co si přála. Zanechat v dětech podobně krásné vzpomínky. Světýlka na stromečku se třpytila v odlescích ozdobiček, v oknech se pyšnila vánoční hvězda.

Najednou se trošku zarazila.

Proč jsou ale tak smutné, její děti? Jsou přeci Vánoce! Za chvíli půjdou ven, zapálit svíčku na hřbitov všem svým zemřelým. Poslat jim tichou myšlenku tam nahoru, do nebe. Je to dávný zvyk jejich rodiny a ji vždy dojme pohled na tu spoustu mlčenlivých plamínků na hrobech. Světýlka duší. Tolika lidem někdo chybí.. Přitom si budou povídat o tom, kdy přijde Ježíšek a budou v dobrém rozmaru vzpomínat na dědu s babičkou, kteří už tu nejsou. A potom, celí příjemně vymrzlí, začnou smažit kapra a chystat večeři.

Pak uviděla jeho. Sekal v dřevníku dříví na zátop a celý byl u toho tak podivně schoulený.. Když se otočil, aby vhodil kus dřeva do velkého, proutěného koše, najednou spatřila slzu, jak si tiše razila cestičku po jeho tváři.

Proboha, co se to děje??!

Musela přerušit tok svých myšlenek. Zrovna rozdávali sníh. Její děti milovaly bílé Vánoce a dnes.. dnes budou mít tolik sněhu a táta, je poveze na saních, cestou na hřbitov, zapálit svíčku..

.. mámě.

ikonka sbírka Ze sbírky: Všehomíra *
přidáno 23.09.2017 - 18:34
kmotrov: nemám co dodat.. děkuju
přidáno 23.09.2017 - 16:16
Smutný příběh.
Ladovská atmosféra, venkov, bílé vánoce, táta štípe dříví. Ale i kousek Boženy Němcové. Ideální svět, kde se všichni mají rádi a jsou mezi mimy pevná pouta. I napříč mezi generacemi. Všichni po něčem takovém toužíme (bez smutných konců). Dojalo mě to.
přidáno 20.02.2015 - 18:24
Singularis: ano, vnímáš to naprosto přesně tak, jak ji vnímám i já.. vlastně je naprosto všední a tuctová.. a ani ten konec možná není překvapivý, ale je vidět, že působí, díky :)
přidáno 20.02.2015 - 18:20
To poslední slovo je vlastně docela překvapení. Jinak ta povídka plyne tak docela všedně a pak najednou takový konec, který nutí k zamyšlení a zanechá docela smutný dojem.
přidáno 19.11.2014 - 22:35
poll: díky poll :)
přidáno 09.11.2014 - 11:16
pěkný, ale smutný
přidáno 12.10.2014 - 12:21
Máta: děkuju :) to mě jen a jen těší!
přidáno 12.10.2014 - 08:21
Uch... bylo to... krucipísek, ženská, cedim kroupy... skvělá práce!
přidáno 23.09.2014 - 11:14
elisza: děkuju za zastavení eliszo :)
přidáno 20.09.2014 - 14:24
Moc dobrý. Když jsem dočetla poslední slovo málem jsem se rozbrečela. :-)
přidáno 18.09.2014 - 13:29
Sucháč: jak se to vezme.. Jsem ráda, že se mi podařilo, se někoho aspon lehce dotknout..
přidáno 18.09.2014 - 13:29
Psavec: a dobrý? :)
přidáno 17.09.2014 - 21:41
No těpic...nemám slov...doufám, že není z tvého života... Dostalas mě Amelie...
přidáno 16.09.2014 - 23:07
Tak jsem i poslechl smutný příběh.
přidáno 16.09.2014 - 12:53
Yana: jejda.. děkuji mockrát za milý komentář..
přidáno 16.09.2014 - 12:52
Ou, to jsi přesně brnkla na mou strunku, polykám slzy, myslím to stačí k vyjádření jak na mě dílko zapůsobilo, bohužel jsem si ho neposlechla, ale určitě se vrátím a až budu na jiném PC tak si ho pustím

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Světýlka duší : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Když se sešeří..
Předchozí dílo autora : Pohádka o deb*lovi aneb.. Jak mě zaslepila vidina rychlého zisku

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
polibek0012 [14], Annabelle [14], KissOfDark [14], pisiprotebe [14], VolkodavKO [11], sarinka580 [7], DanaSurya [1], Ivušák [1]
» řekli o sobě
Adrianne Nesser řekla o pocitová :
slecna pocitova. :) jedna mejch oblibenejch basnirek. hlavne pro tu poezii zivota, o ktery pisee. proste clovek moji dimenze. FREEDOM peAce LOVE
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku