přidáno 05.12.2013
hodnoceno 35
čteno 1375(59)
posláno 0
Jak tak pročítám různá díla psanců, mám téměř vždy chuť se ke každému z nich vyjádřit. Samozřejmě, ne vždy to udělám, a to z různých důvodů.
Je těžké kritizovat i zjevné nedostatky velmi mladé básnířky, u které je již zcela obdivuhodné, že v tomto věku dělá to, co dělá, když mnozí její vrstevníci neumí říci, natož napsat, smysluplnou českou větu.
Neméně těžké je zkritizovat muže středního věku, který upřímně vrhne do své básně veškeré emoce, ale je více než patrné, že postrádá byť i špetku nadání. Asi tak jako když nadšený zpěvák bez hudebního sluchu, kterého jeho rodina z lásky k němu chválí, jde v tomto sebeklamu zpívat veřejně.
Komplikovaně se hodnotí takové ty buřičské výkřiky, u kterých není zřejmé, zdali autor jenom křičí, aby byl slyšet, nebo jsou za tím skryty opravdové emoce a zajímavé myšlenky.
Obtížně se reaguje na milostné básně mladých žen, které vkládají do svých básní ty nejintimnější emoce a báseň je pro ně ventilem přetlaku nahromaděné vášně, touhy, pocitu zklamání a kdo ví, čeho všeho ještě a v tomto excitovaném stavu jsou jim formální záležitosti té básně zcela ukradené.
Těžko se v poezii, stejně jako ve výtvarném umění, rozlišuje upřímný autor, který hledá jiné, nové, svobodné a originální vyjádření svých myšlenek a emocí od podvodníka, který toto pouze předstírá, aby byl zajímavý. Myslím, že podvodníkům se obecně daří, a to i v umění. Čím kontroverznější, skandálnějším a nepochopitelnější je dílo, tím se najde více obdivovatelů, jakoby hledajících ve třech flecích na plátně, či ve změti slov to pravé umění. Vytváří se tím jakési komunity podvodníků, lhářů, snobů a pokrytců.
Publikuji na tomto webu krátce, ale i za tu krátkou dobu si nelze nevšimnout, že pozitivní komentáře zcela zásadně převyšují ty kritické, neřkuli negativní. Jsem si téměř jistý, že mnozí, sebe nevyjímaje, pochválí i náznak něčeho pěkného, nepěkné přejdou nanejvýš opatrnou poznámkou a to špatné nechají bez komentáře. Chválit se má a většina lidí, chválabohu, raději chválí, než kritizuje. Má to však své úskalí, ti z nás, kteří máme potomky, to dobře známe. Přehnaná, necitlivá kritika ubližuje, zabíjí a ničí sebevědomí, ale žádná kritika vytváří falešné představy o sobě samém, brzdí snahu se zlepšovat a hnojí přebujelé sebevědomí, ničím nepodložené.
Začínal jsem zde publikovat s velkými rozpaky, studem a obavami. Mnoho let mé básničky, vyjma několika hudebních textů, četla jenom má žena a děti. Většinou je chválili a já jsem se, v rámci rodiny, jaksi podvědomě, cítil být skvělým básníkem.
Před vložením první básně jsem znejistěl. Mám vůbec úroveň potřebnou k tomu, abych mohl něco zveřejnit? To že si myslím, že mám, ještě neznamená, že tomu tak je. Pozitivní reakce mé obavy rozptýlily. Po prvotní euforii však zahlodal červík pochybnosti. Vždyť jsou tady vlastně chváleni všichni i ti, kterých mnohá díla mi přijdou vysloveně nepodařená. A pochybnosti trvají.
Autor i čtenář, stejně jako všichni ostatní, jsou obdaření svobodnou vůli, mnoho psanců má, jak občas ukazují, kromě tvůrčích schopností i schopnost dobrého, citlivého, kritického úsudku, Čteme, vnímáme a přemýšlíme o tom, co čteme, jen, myslím, ne vždy svůj úsudek prezentujeme takový, jaký je. Škodíme tímto malým, milým pokrytectvím sami sobě a zvláště pak těm, kteří vstoupili do veřejného prostoru s tím, aby se jim dostalo upřímné zpětné vazby. A tu potřebujeme všichni.
přidáno 16.04.2015 - 07:54
OK, chápu..., realita je opravdu jiná, než virtualita.
přidáno 16.04.2015 - 06:59
Miro Sparkus: Mám, Miro, velmi podobné postřehy. Díky za koment.
přidáno 16.04.2015 - 06:43
taron: Taron, ty články nejsou o snaze o pochopení toho či onoho psance. Chápat mohu (a chápu) leckoho. Jako nováček jsem popisoval stav tohoto webu s tím, co by podle mě měli a neměli Psanci dělat, aby to celé mělo smysl pro všechny. Jednotlivými aspekty jsem se pak v těch článcích zabýval. Určitě to není to, aby každý dělal jenom to, co sám chce a je mu příjemné. Tak to nefunguje v žádné komunitě (ani ve státě, ani v rodině, ani ve svazu zahrádkářů).
Virtuální komunita (se kterou prakticky nemám zkušenosti) funguje jinak, než komunity reální (ze kterými mám naopak zkušeností hodně). Měl jsem určitou snahu přibližovat toto virtuální prostředí tomu reálnému, protože se děje opak, virtuální se stává ještě virtuálnějším. Ale to nemůže jeden nebo několik málo lidí. K tomu je nutné, aby určitá dohodnutá pravidla dodržovala většina. Většina se k tomu pozitivně vyjádřila, ale nejsem si jist, jestli to také většina dělá.
přidáno 15.04.2015 - 18:19
Dobře jsi to vystihl. Jen bych k tomu dodal svůj postřeh. Zde na psancích, je alespoň, jak zmiňuje Meluzina, nastavení míry kritiky (nechci, trochu snesu, je mi to jedno, chci max.), ale nevím jak moc se tím lidé řídí. Každopádně i na jiných serverech je to obdobné a všude to funguje stejně a to:

Čím více a kladněji člověk hodnotí jiné autory, tím více a kladněji hodnotí titéž autoři jeho. A stejně tak naopak. Čím více kritizuje, tím více je kritizován. Takže je pak opravdu těžké třídit objektivní kritiku od umělé a stejně tak umělou chválu od objektivní. To je můj názor. Takto to funguje. Zde to není tolik znát, jako třeba na literu, kde se vyměňují tipy jak kartičky hokejistů do sbírky.

Po letech působění na těchto serverech jsem i já změnil své chování a hodnocení ostatních autorů. Tím hlavním gró je vysondovat si, kdo o objektivní hodnocení svých děl opravdu stojí a kdo to naopak není schopen unést. No a když je člověk líný, tak prostě okomentuje jen to, co se mu líbí a to špatné přejde.
přidáno 15.04.2015 - 18:01
:-))), ne, ne, naprosto si rozumíme, prostě každý koukáme na stejnou věc jinýma očima..., chápu tebe a chápu i ty, co nechtějí komentáře, kde a jak se zlepšit a přesto, že takové komentáře z různých důvodů odmítají, pak jsou schopni to tu pozorovat a učit se... už jenom tím, že tu jsou a čtou..., a stejně je to ovlivňuje, jakákoliv interakce se nám hluboko zanořuje do niter, jak tobě, tak mě, tak jiným...
a že někteří to tu mají místo reality? K politování? No, pokud je to jen přechodné, pak není koho litovat...
přidáno 15.04.2015 - 08:43
taron: Myslím, taron, že si trochu nerozumíme. To přece vůbec není o ambicích a o nějaké anketě, kdo tu z je z jakého důvodu.
Když se se holky schází na aerobiku nebo kluci na fotbale, není normální, že si říkají, co komu jde a nejde a co a hlavně jak zlepšit? To přece vůbec nemusí narušit jejich vztahy, naopak dává to té činnost další smysl. A to jestli se z nich někdo vydá na dráhu profesionálního aerobiku nebo fotbalu, to je jejich cesta. Navíc nic jako profesionální a amatérský básník neexistuje. "Profesinální" je ten, který si vlastním nákladem ze svých uspořených peněz své dílo vydá nebo si na to najde sponzora. To může udělat kdokoli ze zde publikujících.
Chápu (a myslím, že je to moc smutné), že pro řadu lidí je toto virtuální prostředí způsobem (třeba i jediným uspokojivým) kontaktu s jinými lidmi a se světem. Pokud ten pocit o někom získám snažím se být velmi opatrný, ale mohu se v takových úsudcích hodně mýlit. Někdy mám pochybnosti třeba u arogantních reakcí na můj komentář. S odstupem si říkám, že jeho autor je třeba třeba osamocený, nešťastný, nemocný...jeho básně ho drží nad vodou a já mu tady počítám slabiky...
Pak se oklepu a řeknu si, že takto na věc nahlížet nelze. To by to celé pro mě ztrácelo smysl.
přidáno 15.04.2015 - 07:51
Zcela rozumím cos chtěl napsat tenkrát a i teď, jen připomínám, že více jak polovina je tu pro zábavu, více jak polovina je tu také možná i pro poučení a z jiných důvodů, většina jsou jen konzumenti, řekla bych, taky trochu ochotníky, nic víc, a ano, už jsem to probírala i s Orionkou a jinými, je potřeba si všímat, kdo je tu hlavně pro odpočinek, zábavu a pro virtuální přátelství a kdo má i větší ambice, třebas se přinejmenším zdokonalit...

v podstatě s tebou jinak souhlasím. Taky děkuji.
přidáno 14.04.2015 - 20:51
taron: I pro mě je zajímavé číst svoje více jak rok staré úvahy. Ač jsem nezměnil nikterak názor, leccos bych v té první i druhé úvaze napsal jinak, ale reagoval jsem reálném čase tak, jak jsem to cítil.
Z tvých komentářů mám pocit, který mám z mnoha jiných a je dost možná pro tuto komunitu typický.
To problematické slovo zní hned v první větě tvého komentáře: Kritizovat.
Tady se nemá kritizovat, ale psát komentář, tedy psát kritiku. Pozitivní , neutrální, s připomínkami na objektivní záležitosti nebo zcela subjektivní, jak kdo chce.
Myslím, že kvůli tomu tady všichni publikují, bez ohledu na to jaké mají ambice.
Kritika je zde služba čtenáře autorovi (a hned za moment se to může otočit). Měla by být upřímná a v objektivních věcech přesná. To je asi všechno.
Všichni stojíme o komentáře, ale někteří jenom o pozitivní a to je kámen úrazu. Řeší se to různě, někdo píše jen kladné komentáře, někdo (třeba já) autora, který i na vlídnou kritiku reaguje popuzeně, přestane komentovat. Pokud někdo komentář nepřijme, je zbytečné mu je psát.
Upřímně to ale nechápu. Ve všech reálných komunitách je normální vhodným způsobem hodnotit a komentovat. V práci, ve škole, ve sportu i v zájmových sdruženích. Proč ne ve virtuálním prostředí?
Myslím, že každý může komentovat a v poezii je v podstatě každý komentář subjektivní. Jen někdy někdo ho podpoří objektivními skutečnostmi, ale to jenom jako podporu svého subjektivního pocitu. Psát poctivé komentáře je podle mě věcí osobního rozhodnutí, ne nějaké erudice. Konečně já nemám žádnou jinou "odbornost", než kdokoli jiný. Čtu, píšu a občas si něco přečtu o tom, co píšu, a co čtu ( asi tak, jako si kdekterý řidič auta něco přečte o motoru nebo převodovce).

Kdybych to měl shrnout napsal bych to, co zaznělo různě ve všech těch úvahách: Málo se zde komentuje a často se zde špatně komentuje. Snažím se už rok a půl to dělat tak , jak si sám myslím že je to správné, více s tím dělat neumím. Výsledek je občas skvělý, občas frustrující. Jsou zde lidé na základě jejich názoru přepisuji, upravuji a zamýšlím se (oni činí totéž), jsou zde i tací, které už nekomentuji ani nečtu (oni činí totéž). To není žádná katastrofa. Je zde minimálně sto čtyřicet aktivních psanců. Kdyby každý napsal deset komentářů na jedno vložené dílo....
Děkuji za komentář, taron.:)
přidáno 14.04.2015 - 19:19
Nemám právo kritizovat druhým jejich výtvory, neboť se necítím v tomto dobrá a jelikož podle ankety je tu minimálně polovina jen tak pro zábavu, tak mám takový pocit, že by stejně slepý slepého vedl. Já osobně jsem ráda za každého člověka, byť jen očkem čte básně a odradit tak někoho z jeho úsilí by byl hřích :-) Jiná situace nastává možná u tebe, pokud se poezii věnuješ tak dlouho, možná nejsi slepý...
jo, ráda jsem si přečetla komentáře zpětně, zajímavé :-)
přidáno 09.12.2013 - 14:35
samozřejmě jsem průběžně sledovala reakce a četla tvoji úvahu, díky za ni, vlastně je to dobře že tu začal vát čerstvý vítr, možná nás někam donese, možností je spousta :-) já prozatím v nastavení změnila kolonku-toužím po maximální kritice, no a co se týče mých komentářů, nejsem kritická, jen občas vyjádřím nespokojenost, spíše, když se mi dílo nelíbí nenapíšu vůbec nic, ale myslím že i to je přínosem, dotyčný může zjistit že jsem četla a podle toho, že nekomentuji tuší, že mě dílo asi nezaujalo, myslím že i to je postoj, tak ještě jednou tobě dík za takovou úvahu
přidáno 09.12.2013 - 07:40
Nelze než souhlasit. Taky mám občas chuť napsat: "Proboha, co to je za paskvil...", pak si uvědomím, že bych ublížil, protože si lidé berou věci osobně a těžce nesou kritiku. Jindy ovšem čtu i několikrát jedno dílo, jak se mi líbí. Cestou by možná bylo přidat hodnocení ve formě nějaké známky (už to tady prý bylo). Navíc by se dalo vytvořit žebříček nejlépe hodnocených děl. Ušetřilo by to čas, protože by se více četlo to, co za něco stojí a ty méně kvalitní, nepochopitelná by se jaksi přirozeně propadala do zapomnění.
přidáno 06.12.2013 - 13:23
Jiří Turner: Mám takový pocit, že sis pěkně naběhl :D. Se z toho uhodnotíš...
Každý by rád získal více kritiků a kupodivu i ten, kdo - schválně jsem koukla na statistiku - za minulý měsíc vložil 11 děl a okomentoval 8 cizích. A když jsem mu napsala názor na jednu báseň, odpověděl mj. "každý poesii píše s jiným záměrem a soudit onen záměr je totální hloupost". Tak příjemnou zábavu, Jiří....
přidáno 06.12.2013 - 13:05
slnečnica: to mě těší:-)
přidáno 06.12.2013 - 13:01
Jiří Turner: Myslím to zcela upřímně vážně :) A nemluvím o hodnocení vkusu, spíše o názor na použité prvky na to, co báseň říká, co říká tobě... Toho je tu až smutně málo...
přidáno 06.12.2013 - 13:00
Skvelá úvaha, v podstate sa s tým stotožňujem.
přidáno 06.12.2013 - 12:36
Náčelník Holá Ruka: Nevím, náčelníku, jestli to myslíš vážně nebo ironicky. Nechci se tady pasovat na nějakého rozhodčího vkusu, fakt ne. Tvé básně jsem nekomentoval, protože jim moc nerozumím. Pokud jsi to myslel vážně, měl bych to zkusit, abych sám dělal to, k čemu vyzývám.
přidáno 06.12.2013 - 12:29
mannaz: ...svět se mění nenápadně...., když každý něco malinkého změní, může se nakonec i něco stát.:-) Díky.
přidáno 06.12.2013 - 12:23
Tahle úvaha docela přesně popisuje to, jak komentuji já, Tedy kladně, v případě, že to tak cítím, a celkově mi dílo sedí. Pokud mi tam něco skřípe, napíšu to, když jsem schopná nesrovnalost identifikovat. Často ale nevím, co mi vadí. Měla bych se polepšit. Zkusím to.
přidáno 06.12.2013 - 12:15
Mimochodem, pokud by sis našel, milý Jiří, čas, buď tak laskav a zastav nějaký ten komentář u mých básní - nemajíc mnoha kritiků na této stránce, rád bych alespoň nějakého získal.
přidáno 06.12.2013 - 12:06
Jiří Turner: počkej, počkej... Mám tomu rozumět tak, Hunter píše básně blbě a kazí básníkům "průměr", ale sci-fi kazit může???
To je literární rasismus!
přidáno 06.12.2013 - 12:01
Dobře budu komentovat... Tedy pokusím se. Jinak podařená kritika kritiky na psancích, rád jsem si ji přečetl!
přidáno 06.12.2013 - 11:48
Hunter: Přijal jsem tu nabídku (hodnotil jsem jen básně) a po přečtení tvých básní jsem toho trochu zalitoval. Mohl jsem si vybrat, buď být hodný nebo upřímný. Vzhledem k tomu, za jakých okolností se to stalo, jsem neměl na výběr. Myslím, že až na pár nadějných okamžiků to nejsou zdařilé básně a komentář psanců přesně odpovídá tomu, o čem jsem psal. Tedy, buď žádný komentář nebo pochvala, ale většinou té emoce, nikoli básně jako uměleckého díla, a to od tvých vrstevníků, kteří se snadno ztotožní s podstatou té emoce.
Jak to shrnout? Huntere, piš sci-fi a líbí-li se ti poezie, hodně ji čti, různou, z různé doby,různé autory, různé styly, to je, myslím, cesta k tomu, začít znova a lépe. To všechno, co jsem napsal, je samozřejmě pouze můj osobní názor, nicméně, je to názor někoho, kdo intenzivně čte a miluje poezii 35 let a to od starověké po ultramoderní. I tak, jenom názor. Můžeš ho přijmou, stejně jako zcela ignorovat, je to pouze na tvém svobodném rozhodnutí.
přidáno 06.12.2013 - 00:20
Asi už není co dodat, snad bych se pod to i podepsala. :-) Ale i přesto musím souhlasit s DDD. Já nejčastěji píšu pozitivní komentáře (třeba s nějakou drobnou připomínkou), když otevřu něco, co považuju za opravdu nekvalitní, ve výjimečných případech to ani nedočtu, dám-li tomu ale šanci, tak se snažím o konstruktivní kritiku pouze, když vím, že to má u daného autora smysl. Nějak se mi prostě nechce plýtvat časem a energií na někoho, od koho se má slova pouze "odrazí", ale jejich smysl k němu vůbec nedojde. No a občas taky bojuju ze stejných důvodů, které jsi v textu uvedl. :-) Občas taky nevím, jak to vlastně vyjádřit, nebo dokonce co přesně mi v básni vadí, i když v tom případě většinou napíšu, že se mi tam něco nezdá. No, literární kritika zkrátka není vůbec jednoduchá věc. :-)
přidáno 05.12.2013 - 18:16
Nemám rád když mi někdo kouká přes rameno, ale máš pravdu, což nemám ještě radši... budiž ti vzdán hold za tvou bezpříkrasovou úvahu.
Co takhle zkusit okomentovat všechny moje díla, jen tak na zkoušku? :-D
přidáno 05.12.2013 - 16:50
Skvěle´s to napsal, myslím, že tlumočíš i moje pocity, já mám ale na kritiku jednoduše dostatek drzosti, což je možná to, co leckde chybí a ta drzost zase musí jít ruku v ruce s jakousi citlivou diplomacií, protože, jak správně píšeš, na každého je třeba uplatňovat (aspoň zezačátku) jiný metr.
přidáno 05.12.2013 - 16:47
Jiří Turner: No já to taky pochopila tak, že bys rád, aby kritika přitvrdila obecně a nebyl v tom sám. Jenže myslím, že jediná cesta je začít to opravdu dělat a ve velkém množství. Pak se musí počítat s odezvou, že i k Tvým věcem se budou ostatní stavět kritičtěji. A možná i k věcem ostatních. Uvidíme, já se ráda přidám...
přidáno 05.12.2013 - 14:25
Orionka: Orionko, je to pořád jenom úvaha, námět k zamyšlení. Nedělám si iluze, že by od teď všichni začali dělat vše jinak. Už jenom to, že se o tom diskutuje je pozitivní. Myslím si, že většina z nás má podobné zábrany ke kritice jako mám já, proto jsem je(ty svoje) pojmenoval. Z větší kritičností jsem již začal a nechtěl bych být za osamoceného, namyšleného chytráka, který všem radí, když je obecné klima jiné. Přepnu si na čertíka, ani jsem si to neuvědomil...
přidáno 05.12.2013 - 14:09
DDD: Přesně tak to je, člověk se poučí a nevnucuje se tam, kde o něco jiného než chválu nestojí.
přidáno 05.12.2013 - 14:04
Hmmm. Zaujala mě myšlenka: "Těžko se v poezii, stejně jako ve výtvarném umění, rozlišuje upřímný autor, který hledá jiné, nové, svobodné a originální vyjádření svých myšlenek a emocí od podvodníka, který toto pouze předstírá, aby byl zajímavý. "
Nemůžu se vyjadřovat k básním, ale jako autor sci-fi, fantasy a erotických povídek si vymýšlím jako na běžícím pásu ve snaze udělat povídku zajímavou. Chceš tím říct, že povídky jsou tak jiné? Nebo jsou tak falešné? Chceš říct, že bez příslušného "citového prožitku" nejde napsat pěkná báseň?
přidáno 05.12.2013 - 14:04
Jiří, nerozumím dvěma věcem. Z textu to vypadá, že bys rád více kritiky, ale smajlík vypovídá o něčem jiném. A druhá nejasnost: proč nezačneš sám dělat to, k čemu nabádáš ostatní, a místo toho sáhodlouze vysvětluješ, co všechno se kritizuje obtížně? To opravdu myslíš, že po přečtení Tvého apelu psanci změní svůj přístup ke kritice a ubude nicneříkající chvály? Zřejmě jsi velký optimista :).
přidáno 05.12.2013 - 14:04
Já tomu rozumím. Myslím, že to cítím podobně. Ale tak úplně bych se netrápil tím, že člověk někdy nedokáže být kritičtější. Někdy se i hodně slušná, smysluplná a evidentně dobře míněná kritika stane roznětkou k pořádnému výbuchu. A člověk časem pozná kdo kritiku bere a má smysl věnovat mu trochu svého času - a pro koho je heslo "stojím o maximální kritiku" jen pózou a na jakékoli náznaky konstruktivní kritiky reaguje naježením.

Tak a teď vypadám přemoudřele já, co :-)
přidáno 05.12.2013 - 13:50
DDD: Nechci nabádat k nějakému lynčování, forma by měla být vždy kulturní a vlídná. Jenom se mi nelíbí takové to: tak si to vzájemně pochválíme a jdeme dál. Komentuji také většinou jen pozitivně, a to i tehdy, kdybych chtěl být kritičtější, nechci ale vypadat jako nějaký přemoudřelý rozhodčí vkusu, a tak to neudělám. A to je chyba. Je to přece svobodný prostor, každý může svobodně publikovat a každý se může k tomu svobodně vyjádřit.
přidáno 05.12.2013 - 13:34
Teď koukám, že to už zaznělo - všichni máme možnost si v profilu nastavit, jakou míru kritiky chceme slyšet. Otázkou je, zvládneme-li ji potom unést. Osobně taky radši pochválím, je-li co. Ale nerad bych dospěl k tomu, že bych slepě chválil jen proto, abych byl potom taky chválen. To je dvakrát neupřímné. Lhal bych jak autorovi, tak sobě. V tom mají vlastně paradoxně výhodu ti, kteří komentují méně, protože lze předpokládat, že komentáře u jejich děl jsou o něco objektivnější.
Myslím si, že i kritické komentáře se dají napsat tak, aby autora neurazily a donutily ho přinejmenším zamyslet se nad tím, že asi něco není úplně v pořádku.
přidáno 05.12.2013 - 13:30
Meluzina: Meluzíno, má to být skutečně apel na ty z nás, kteří jsme schopni, tak jak píšeš, uváženě a poctivě komentovat a nečiníme tak. Nechci to u nikoho hodnotit, je to otázka svědomí každého z nás.
přidáno 05.12.2013 - 13:18
V diskuzi najdeš téma týkající se této problematiky, které jsem tam zadala (někdy v červenci). Teoreticky by mělo pomoci určení míry možné kritiky nastavené v profilu a naprosto fascinující možnost si komentáře pod díly vypnout. Takže lze říci: Nechcete-li být komentováni, využijte ji. Jinak se ale v případě negativních komentářů smiř i s možnou útočností některých dotčených. Osobně raději komentuji alespoň trochu pozitivně. Nikdy nekomentuji zbrkle. Naopak... Opravdu se snažím okomentovat dílo co nejpřesněji. U svého díla jsem vděčná za všechny smysluplné komentáře, které mě motivují psát lépe (či si alespoň udržet úroveň).

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Jak psanci komentující psance : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Ticho
Předchozí dílo autora : dezertér

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Shanti [12], Oldrich [11], Sithoras [10], Mazekeen [7], Jsem [4]
» řekli o sobě
katitek řekla o Delivery :
Tahle holčina má strašně velkej talent. umí napsat to, co jiní ne. a její styl psaní.. dost mě dostává ta upřímnost a ten kus jí samotné v těch dílech, ty zpovědi. Teress, jsi skvělá, piš dál.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku