Tohle jsem vloni napsal po smrti Václava Havla do obecní kroniky. Napadlo mne, že bych to mohl zveřejnit i tady.
přidáno 15.12.2012
hodnoceno 21
čteno 1292(22)
posláno 0
Z hlubiny se vynoří hlava a řekne: „Děkuji, že jste si vypnuly své mobilní telefony, pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí, zapněte si své mobilní telefony." Udělá šaškovské gesto a zmizí opět v hlubině.
Tato závěrečná scéna z filmu „odcházení“je ideálním příměrem k tomu jak znala Václava Havla patrně většina lidí z různých koutů naší vlasti Sulovice a Lišice nevyjímaje. Kdo zde do listopadu 1989 znal jeho tvář, jeho názory? Z místních patrně nikdo. V listopadu 1989 se pro nás vynořil z hlubin, zhustil své myšlenky do věty „Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí!“ a v minulých dnech opět „zmizel v hlubině.“
S heslem „pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí", jsem měl u Havla problém. Havla jsem vnímal jako filosofa a to v mém případě především soudě podle jeho divadelní hry „Ztížená možnost soustředění." Nemohl jsem uvěřit, že jako filosof si není vědom faktu, jak jsou pojmy pravda a láska těžko uchopitelné. …Já mám svůj názor (pravdu), vy také svůj a proto o všem rozhoduje ten nejagresivnější a nejzuřivější (a proto také nejnecitlivější) propagandista…( Alan Watts, Ta kniha, orig. The book, překlad Jiří Bureš).
Ani láska se mi nejeví tak jednoznačná, jak se na první dojem tváří. …Láska nemá definici. Jako spravedlnost. Ta také ne. Má ji nespravedlnost, případ od případu. Úzkost má definici. Strach má definici. Láska ne. Láska je ve skutečnosti tajemství, které zůstalo po vyhnání Adama a Evy z ráje. A člověku je souzeno, aby se ho nikdy nedozvěděl. (Arnošt Lustig pro mariane.cz 27. 10. 2010.)
Každý patrně chápeme význam slov pravda a láska trochu jinak, po svém, jedinečně (subjektivně). Existuje vůbec nějaká prapůvodní čistá nevyvratitelná (objektivní) pravda a láska? Zkusme uvěřit v její existenci a vydejme se ji hledat. Tak jako lidé dříve čistily studánku od větviček a listí aby se dobraly průzračného pramene, čistěme svůj pohled na život, na svět.
Budeme-li poctiví ve svém hledání, musíme všichni nalézt to samé. Ten nález bude pro nás asi obtížné pojmenovat, věřící křesťan (monoteista) bude mít úlohu snazší, neboť s největší pravděpodobností dojde k poznání, že pravda a láska je Bůh. Ale TO SAMÉ jinak pojmenuje Dalajláma, jinak ateista. Znovu opakuji: „Budeme-li poctiví ve svém hledání, musíme všichni nalézt TO SAMÉ!"
Václav Havel už jako disident spojoval nespojitelné, proti společenským konvencím se vymezující hnutí undergroundu na straně jedné a konzervativní křesťanství společenské konvence nutně obsahující na straně druhé. Později v listopadu 1989 vedl nejrůznější názorové skupiny a politické proudy, jež sjednotil pod křídly občanského fóra. Jeden z hlavních cílů nadace Fórum 2000, kterou spoluzakládal, je hledat možnosti předcházet eskalaci náboženských, kulturních nebo etnických konfliktů (zdroj: Wikipedia).
Síla zdánlivě banálního hesla „Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí“ je v tom, že sjednocuje. Je přijatelné pro lidi nejrůznějších názorů, nejrozdílnějších náboženství a politických příslušenství, vzdělání a Bůh ví čeho ještě rozdílného po celém světě.
A v neposlední řadě: Dává naději.

ikonka sbírka Ze sbírky: nepoezie
přidáno 25.12.2014 - 19:29
přesně.

Prezident by měl být stmelující prvek, který tu smečku pod ním drží jakž takž pohromadě.
přidáno 05.10.2014 - 18:03
Pěkné ... :-) A je hezky asociační, že se to ke mně dostalo akorát dnes, v 78. výročí narození pana prezidenta, který pro mě nikdy nebude exprezident :-) Taky jsem o něm na studentpointu napsala pár článků, přičemž kvůli druhému, který mi neměl být vydán, jsem nakonec dobrovolně odešla ... Nakonec vydán byl :-) Ale ta moje hrdost, no ... Bylo v něm totiž o komunistech - bylo před volbami ...

K Václavu Havlovi dodnes cítím obrovskou úctu, když zemřel, docela mě to sebralo ... Pamatuji se, že jsem akorát měla před zkouškou z Architektury Blízkého východu, vůbec jsem se už nedokázala učit, když jsem zjistila, co se stalo ... Šla jsem pak ulicí a všude se ve větru mísily černé prapory s vůní pražených mandlí, s vůní přicházejících Vánoc ... Byl to zvláštní pocit štěstí v neštěstí ... Pan profesor byl z toho taky dost mimo, ale ne, my jsme museli psát test bez výmluv :-) Ostatně skoro nikoho kromě mě se to nedotklo ... Já, duše zatraceně citlivá ...

On byl totiž pan Havel přítelem mého dědečka, co od něj obdržel medaili za hrdinství ... Bojoval u Tobruku apod. a dodnes jsem na něj velice hrdá a brzy vydám knížku pamětí :-) Ale je to fuška ...

No, a pak k nim děda chodil na slavnostní obědy a tak ... Proto to spojení :-) Je pro mě filosofem, státníkem (posledním z uznávaných po celém světě), dramatikem a skvělým člověkem ... Pak si to porovnáme podle toho, jak bude vypadat pohřeb Václava Klause ;-) O Zemanovi nemluvě ... I když tam bude asi bujará společnost ;-)
přidáno 06.07.2013 - 20:28
Toho pravdoláskaře opravdu nemusím. Podle mě se s kumunisty dohodl předem. Komunisté už věděli, že si své vládnutí neuhájí (díky studentům) a tak se dohodli s Havlem. Byl zvolen prezidentem (3x ačkoliv on sám na začátku říkal že podruhé už kandidovat nebude) a komunisté dostali beztrestnost a důchody. My přece nejsme jako oni že Havle?

Jako prezident to byla absolutní katastrofa. Rozpad Československa, zrušení zbrojního průmyslu, lezení do řitě USA. To on nás zatáhl do zločinecké EU, NATA, Iráku a Afgánistánu. Nelze též zapomenout na jeho humanitární bombardování a podporu smyšlenému globálnímu oteplování. Byl to velký škodič.
přidáno 22.01.2013 - 18:02
inkoust: Ty mě taky, dík.
přidáno 22.01.2013 - 13:04
Potěšil jsi mne
přidáno 07.01.2013 - 22:06
GULI: Každý může mít jiný názor, já bych se s nikým nepřel. Proč? Neusurpuju si nárok na pravdu, ať už je pravda relativní nebo absolutní. Já si na tobě cením tvé vnitřní svobody a nezávislosti, někdy mne napadne podívat se na věci jakoby očima Guliho. Nikdo nemá patent na pravdu, možná je smyslem života hledání pravdy, možná nelze dohlédnout na dno sklenky ve které se ukrývá pravda. Dá se ale podívat hloub, to už je na každém. A je tolik cest kolik je na světě hvězd, ale to už je mahájánový budhismus.
přidáno 07.01.2013 - 18:44
kmotrov: No,Pavle,i když s Tebou většinou souhlasím,tady bych oponoval-ale zařekl jsem se že nebudu psát ani komentovat vážnější věci..Takže tohle jen proto že Tě považuju za fajn chlapa a kámoše..Nebudu se rozepisovat o Havlovi a jiných-jen tolik-všechno je jinak,a nic není tak,jak to na první pohled vypadá. To co vypadá velice pěkně,nikdy tak až pěkné není,a to co se jeví jako ošklivé,má v sobě zrnko krásy..ale to víš určitě sám..:-)
přidáno 26.12.2012 - 00:19
Devils_PIMP:
Díky moc kolego.
přidáno 26.12.2012 - 00:09
Velky respekt chlape
přidáno 25.12.2012 - 22:35
PetrK.:
Dík za názor a za multikomentář komentář ke třem dílům.
přidáno 25.12.2012 - 19:28
Dává naději, nebo "dezinformuje". Záleží nejen kdo, ale též kdy to říká, s kým kamarádí, co dělá...vlastně nezáleží: protože nás sjednocuje i rozděluje "láska k sexu", jídlu, pivu, fotbalu, hokeji, atd.:-) Jinak O.K. Rozhovor s květinou-super; Blaničtí rytíři- :-).
přidáno 22.12.2012 - 13:04
protože ten člověk zůstane nepřekonaný,tak proto bohužel...
přidáno 22.12.2012 - 12:59
oslov radek: Proč bohužel?
přidáno 22.12.2012 - 12:33
k zamyšlení,bohužel
přidáno 16.12.2012 - 16:42
Moc ti děkuji!
Zbytečně se podceňuješ, myslím že jsi lepší básník než já.
přidáno 16.12.2012 - 14:11
hm, v neposlední řadě dává naději a kdo hledá najde zcela jednoduše sám v sobě, dík za připomenutí, vlastně už uběhl rok, tenkrát jsem napsala- Odešel - najdeš ji tady, ne že by byla kdoví co ostatně jako všechna moje dílka, ale alespoň jsem se tenkrát měla potřebu vyjádřit. Jo, ještě Odcházení je mnohem úžasnější přímo v divadelním podání, ta filmová verze pro mě fakt pokulhává. Dík za připomenutí, no že vaše obec má dobrého kronikáře to už jsem určitě psala.
přidáno 16.12.2012 - 12:45
Hmm 120 je krásné číslo. Malá vesnička. Všichni se znají, všichni vědí, kde ten druhý byl koho si vzal, s kým má nevlastní děti.... odkud že to Kmotrov vlastně je?
přidáno 16.12.2012 - 12:25
taron: Nepřeháněj taron :-)
Pro mne je ctí, že tady s vámi můžu sdílet spoustu úžasných věcí.
přidáno 16.12.2012 - 12:20
puero: Kronika kterou píšu je trochu neobvyklá, píšu na počítači, po deseti letech jsem to nechal vytisknout a svázat. Nebudu dělat z nouze ctnost, na počítači píšu protože mám nevzhledné písmo a protože mám problémy s pravopisem. Líbí se mi ručně psané kroniky. Žije nás tady do sto dvaceti obyvatel a není tu nikdo jiný, kdo by to chtěl dělat, tak se s tím nějak peru.
přidáno 16.12.2012 - 09:16
Ano..pravda a láska..je to, co hledám celý život ..hm..a zamotaná do zněti nesmyslů i smyslů, plná depresí možná nacházím, možná ne, ale nejhorší je to, že spouta lidí nehledá..opravdově nehledá pravdu a lásku, proto to tadyk vypadá, jak vypadá..je nás málo, co hledáme a mnohý, srdcem otevřený poutník to vzdává častokrát těsně před branami...krásně jsi to napsal...krásný zápis do kroniky, smekám nad tebou a objevila jsem v tobě novou hloubku...takovou tu pravdivou a láskyplnou. V té tvé hloubce všichni poctivě hledající najdou to samé...tebe, jako krásného, moudrem oplývajícího člověka...:)
Bylo mi ctí tě poznat..a číst tvůj zápis do kroniky...
přidáno 15.12.2012 - 23:36
Zajímavý zápis. Docela by mě zajímalo, co zapsal náš obecní kronikář k Havlově úmrtí. Četl jsem zápis z doby, kdy zemřel TGM, přišlo mi, že jeho smrt se dotýkala lidí mnohem více. Náš národ asi nemá něco, jako hrdiny. Hrdinové neexistují. Ani Havel jím nebyl. A nebo byl, ale my si to plně uvědomíme až za třicet let? Ty píšeš kroniku? To je moc zajímavá věc. Vlastně ani nevím, co se píše dneska do obecních kronik.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Zastavení : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Šibenice
Předchozí dílo autora : Napsáno na dlani

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku