Neuplynul ani měsíc od chvíle, kdy jsem zveřejnil úvahu „Budiž světlo! – aneb jak (asi) vznikl vesmír a přírodní zákony“ a já se dočetl o několika novinkách, které považuji za tak zajímavé, že se o ně chci s vámi podělit.
přidáno 24.09.2012
hodnoceno 12
čteno 1144(7)
posláno 0
V té první úvaze jsem napsal, že vědci mají poměrně dobrou představu, jak vesmír vypadal nějakých 10 miliard let zpátky, protože těch 10 miliard let k nám letí světlo z druhého konce galaxie – a my tedy vlastně vidím obraz vesmíru před 10 miliardami let. Před pár dny probleskla zpráva, že za pomoci Hubbleho vesmírného teleskopu a notného dílu náhody – totiž tomu, že kupa jiných galaxií se nacházela ve správném čase na správném místě a posloužila jako „gravitační čočka“ – byla objevena ještě vzdálenější galaxie. Světlo od ní k nám letělo celých 13,2 miliardy let! A jelikož se předpokládá, že někdy tou dobou první galaxie teprve vznikaly, není moc pravděpodobné, že bude někdy objevena galaxie výrazně starší.
Zatímco zpráva o nejstarší pozorované galaxii jen podporuje naši představu o Velkém třesku a vývoji vesmíru, ta druhá, je přímo šokem. Ale musím ji nejprve uvést.
Fyzika pracuje s modely a teoriemi (hypotézami). Tedy vytvoří si představu, jak by něco mohlo fungovat, matematicky to popíše a podívá se, jestli tento model dává výsledky odpovídající realitě. Pokud ano, tak se z teorie stane vědecký poznatek. Právě ono ověřování teorie realitou odlišuje vědu od různých pavěd, kde se za "správné" vydávají neověřené teorie. Vznik vesmíru je zatím teorie, protože se to týká extrémně dlouhých dějů (miliardy let) a extrémních podmínek (v prvních vteřinách po velkém třesku), je experimentální ověření velice obtížné, prakticky zatím nemožné. Navíc je tu jedna nesrovnalost, o které jsem se v předchozí úvaze nezmiňoval. Podle výpočtu by rychlost rozpínání vesmíru měla být menší, než je ta naměřená! Základní veličinou, která rychlost rozpínání vesmíru ovlivňuje, je jeho hmotnost. Samozřejmě nemůžeme dát vesmír na váhy, ale můžeme ji více či méně přesně odhadnout. Ale i když budeme dávat ty vyšší odhady, stejně nám ještě pořádný kus bude chybět. Prostě vesmír je příliš lehký na to, jakou rychlostí se rozpíná. Co teď? Fyzikové si pomohli takovou berličkou. Řekli, že zřejmě existuje nějaký druh hmoty, kterou ještě nemáme prozkoumanou, která je netečná k záření (proto ji nedetekujeme), ale přitom působí gravitační silou. Nazvali ji „temná hmota“. Po zavedení této berličky teprve začala teorie vzniku vesmíru vycházet. Problém je, že ačkoliv je temná hmota intenzivně hledána už nějaké to desetiletí, kde nic tu nic – tudíž nebyla zatím ověřena měřením, a tím nebyla ani částečně potvrzena celá teorie vzniku vesmíru.
Můj osobní názor byl, že temná hmota neexistuje, že se časem ukáže nějaká chyba ve výpočtu nebo odhadu hmotnosti. Samozřejmě že nejsem sám, kdo o existenci temné hmoty pochybuje, a tak není divu, že se v poslední době objevilo několik hypotéz, které vysvětlují vznik vesmíru bez ní. Jsou dosti „fantastické“. Jedna třeba vychází z toho, že náš vesmír je uvnitř černé díry. Problém těchto hypotéz je většinou v tom, že jim chybí matematický podklad, tedy vůbec to základní, co se dá ověřit, že jsou spíš jen takovou filozoficko-logickou hříčkou (něco jako hypotéza o stvoření světa Bohem).
Minulý týden se objevila další taková hypotéza. Zajímavé na ni je to, že překonává ve fantastičnosti všechny předešlé – ale i to, že má matematický „fungující“ základ. Autoři se sice zbavili té berličky – temné hmoty, ale zároveň děsivým způsobem totálně rozbourali současnou představu o vesmíru. Jako základ své hypotézy položili to, že čas (tok času) se postupně zpomaluje. To, že čas krátce po velkém třesku ubíhal výrazně rychleji, by elegantně vysvětlovalo, proč dnes měříme tak velké rozpínání vesmíru. Jenže tahle teorie logicky vede na několik (ani náhodou nedokážu domyslet, co všechno by to ještě znamenalo) šokujících důsledků.
Jednak by se tím doba vývoje Země smrskla na desettisíce let místo miliardy! Ovšem jestliže teď taron zajásala, že tato teorie podporuje Velkého Creatora, tak nikoliv, evoluce platí dál, jen tisíckrát rychlejší.
Druhak je oprávněný předpoklad, že pokud se až dosud tok času zpomaloval, že se tak bude dít i nadále – a časem se zastaví úplně!!!! Jak asi bude vypadat vesmír bez času?
Doufejme, že tato hypotéza bude časem (měřením) vyvrácena, jinak bych to od Stvořitele považoval za dosti špatný žert! :-)

http://www.national-geographic.cz/detail/podle-spanelskych-fyzik
u-se-z-vesmiru-ztraci-cas-mozna-zmizi-uplne-22825/

http://www.osel.cz/index.php?clanek=6487
přidáno 26.09.2012 - 08:28
taron: úvaha už je napsaná, tvořil jsem ji včera celý večer
přidáno 26.09.2012 - 08:24
Vladan: No...já opravdu vidím jenom skoky...jak jsem i psala v jedné básni , kde jsou tedy nějaké zmetky, slepé uličky ? Vymřelí živočichové, co udělali nějakou vývojovou chybu ...to je opravdu evoluce tak inteligentní , že prakticky žádné slepé uličky nevytvářela a ihned věděla, jaké bude podnebí a tak ? A že to , nebo to se neosvěčí ? Evoluce je tedy inteligentní neživá věc ? Evoluce má své zákony ? Kdo , nebo jak ty zákony vznikly ? Samy od sebe ? To mi připadá nepravděpodobné a jsem zase u toho , pro tebe je to pravděpodobné, pro mě ne , těším se na další tvou úvahu :)
přidáno 25.09.2012 - 20:32
taron: Uffff!!! To jsem si oddechl. Už jsem fakt myslel, že taron je první křesťanka, která je schopná přijmout evoluci. Z toho jsem fakt skoro nemohl usnout… Ještě že ta duše zabrala a ty ses přiznala!!!!!!
Jo křesťané kývli na mikroevoluci, protože tu nemůžou popřít, zato makroevoluce prý nebyla dokázána! No, když se díváš úmyslně za roh…
Vidím to na novou úvahu. Už jsem jednu na to téma psal, ale pro tebe ji napíšu znova, přímo „na míru“ :-)
Jdu na to (i povídku odložím…)
přidáno 25.09.2012 - 20:12
Vladan: Výborně !!! To už jsme u duše ? Nevěřící Vladan se mě ptá , kde se bere lidská duše ? No já padám ...to bych se měla já ptát tebe...kde se bere ? No od Boha ....Mám ti říci, jakou uznávám já evoluci ? Tak jo..taky jsem na to koukala nějaký ten pátek ,ale asi ne tak důmyslně jako ty :))) No já uznávám jen tu ..tu malou evoluci to znamená ,že jsou uvnitř jednoho druhu možné pouze malé změny, evoluční změny, přizpůsobení se prostředí ...ale nikde na světě ještě nebyl přímo objeven, popsán ,nebo jak to napsat, však mi rozumíš ...viděn , nebo pozorován přímo ten velký evoluční děj ..prostě, i ve zkamenělinách je tam najednou skok a je tu nový druh ..skok a je tu najednou druhý nový druh ...a malé evoluční změny ty jsou i ve zkamenělinách , ale hups a je tele ? To je divné ...i evoluce má své mezery..neboj :)
přidáno 25.09.2012 - 09:07
taron: pročpak asi jsou snahy křesťanů (mnohdy úspěšné, třeba v USA) zakázat výuku evoluce ve školách?
A pokud souhlasíš s tím, že člověk se evolučně vyvinul od jednobuněčného organizmu do současného stavu bez zásahu Velkého Creatora (jeho zásah je jen na začátku), kde se bere duše? Měl duši opočlověk? Neandrtálec? Má duši šimpanz?
přidáno 25.09.2012 - 07:04
Vladan: No..pokud já vím , tak křesťanství evoluci uznává...možná to bylo jenom halo na začátku a v dobách komunismu , kdy bylo jasně všem vštěpováno , že církev nesnáší evoluci z důvodů , že je dokázáno , že Bůh není..ale důkazy ..jasné důkazy o neexistenci nejsou :)
přidáno 24.09.2012 - 21:44
taron: to jsi zřejmě o evoluci opravdu špatně informovaná. Evoluce ke křesťanství se má asi jako červený hadr k býkovi :-)
přidáno 24.09.2012 - 21:38
Pb*: čas otočí směr? Evoluce nazpátky? Z člověka opice a nakonec buňka?
přidáno 24.09.2012 - 14:54
Vladan: Zřejmě jsem špatně informovaná , ale křesťanství uznává , že zákonitosti vzniku života položil Bůh..a to tak , jak je v Bibli , tedy jednoduchá evoluce : napřed země a voda atd.atd., potom rostliny , pak první živé organismy v moři , potom zvířata na souši, potom člověk ....já nemám nic proti evoluci , jen ten vznik života...je ještě nejasný . Zákonitosti , které se sbíhají do jednoho všeuniversálního zákonu ? - dle tvé úvahy - což je podle mě k Bohu ...to je vše :)
přidáno 24.09.2012 - 14:02
Zajímavá úvaha. Dost novejch informací :)
Třeba se čas nezastaví a začne se vracet (pokud by měl jakousi váhu, tak proč ne) a nakonec doputujem zase k velkýmu třesku :c)
přidáno 24.09.2012 - 13:41
Křesťanská víra nejenže evoluci neuznává, ona ji přímo nenávidí! Evoluce přímo znevažuje Velkého Stvořitele - nepotřebuje ho. Člověk vzniklý evolucí bez potřeby Boha nemá nesmrtelnou duši...
přidáno 24.09.2012 - 13:23
taron zajásala....hurá, hurá ...zabili už toho tura ?

No , hele, já si jako nemyslím ,že víra nějak evoluci neuznává..naopak uznává evoluci a vývoj , jako i vývoj všeho , ....ale neuznává to , že to všechno vzniklo náhodou ..takže i tato teorie vlastně opět potvrdila, co je psáno v Bibli ...už nebude nářek , ani křik , ani bolest, minulé věci pominuly, bude jenom den a budou kralovat na věky věků .....Bůh je věčný..pro něho čas není..neexistuje ..čas se tedy zastaví ....já nevím , minule jsi mi pěkně dokázal , že všechny síly se opravdu sbíhají do jedné základní, prapůvodní ...., kterou křesťané nazývají láska . Bůh = láska a , že se jednou čas zastaví, protože se zpomaluje ? Proč ne ? Na věky věků . Amen :)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Budiž tma! Vlastně jinak: Budiž klid! : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Evoluce x kreace – mikro nebo makro?
Předchozí dílo autora : Psaní povídek, Bůh a filozofie

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku