chci do ní vložit jakýsi duch gotické romance, která ne a ne se mi zjevit v mé mozkovně... báseň - nedokončené/krkolomné dílo...
přidáno 21.05.2010
hodnoceno 3
čteno 1225(18)
posláno 0
Šeptající déšt snášející se z blankytných oblak,
zvěstuje zprávu stvoření mystických,
fénixů plačících.
Obrací se poutníkův zrak - na západ,
kde tkví temně šedý mrak.

Nad temnými horami se míhá,
lásky žel se v déšt splíhá.

Mlha padla na mysli stvoření lesů.
Stromy dí, že obloha je brzy zastíní
a noc padne na témě mocných hlasů,
které utichnou ve slastné temnotě hvězdných síní.

Což noc se za svitu luny přežene
a poutník s ranním zpěvem slavíků vstane.
Ranní rosou napájí své žízné hrdlo.
Žhnoucí slunce na východě vzplálo,
jako rudá krev v srdci mládence zaplesalo,
zpěv mezi tyrkysovými stromy linoucí se.

V gotické komnatě poutě příští,
už dávno zhasla svíce.
V tomto zapomenutém zákoutí,
kde tkví hlava v dlaních spanilých,
přemýšlejíce nad dušemi zbloudilých,
ve vzpomínkách času, které se brzy vznítí.

Jinoch cestuje sám,
rozumíje jazyků lesních.
Vzhlíží k běloskvoucím oblakám slunných.
spatří stín jež se tvoří hvězdám.

Plamen polední vstoupil na obzor,
přes něj letíce moudrý sokol,

......
přidáno 22.05.2010 - 10:51
Tvůj problém nese název jednoho termínu, který mi kdysi řekl jeden redaktor a který si už nepamatuju jak zněl. Jde ale o to, že ty rýmy ti nesedí, protože jsou to rýmy s donucením. Přídavná jména, infinitivy, přechodníky - dá rozum, že všechny mají stejné koncovky a básníci se tomu raději vyhýbají, protože dopředu čtenář uhodne, čím bude řádek končit. Umění tkví v poezii v překvapení. Spanilých-zbloudilých to se dá čekat - tam není na výběr jiný tvar, to samé se tu opakuje všude. Oblak-mrak; vzplálo-zaplesalo...
Tohle ti tam nesedí.

Další věc je rytmus. Básničky, které jsou v řádcích dlouhé by měly mít určitou zpěvnost, jinak je básnička moc hutná a dlouhá a nudná. Básník umí málo slovy vyjádřit celé věty, jde jen o to najít ta pravá slova a ještě ke všemu tak aby zněla hezky. Z té básně by se dalo 60% slov vyhodit a pořád by to byl tentýž příběh - akorát by se líp četl. U krátkých básniček (tak tři slova na řádek - tam o rytmus vlastně nejde, rytmus je pomůcka pro čtení délších básniček. Představ si, že by si to měl někdy někdo zapamatovat nazpaměť a recitovat. Na takové školáky, co tě jednou budou recitovat u tabule bys měl brát trochu ohled)

Předposlední sloka má hromadu chyb. (Přechodníky jsou zrádná past a je dobré se jim vyhnout, protože už jim dneska moc lidí nerozumí) A jsme u toho, že čtenář si nejen rád přečte báseň, ale taky ji chce dobře rozumnět a snáze ji pochopí, když bude psaná jeho jazykem. Je pěkné užívat Máchovský slovník, ale ten dneska lidem nic neřekne, jako v době, kdy psal Mácha (tehdy čeština ostatně byla velmi kuriózní řečí, nebyla ani úřední řečí).

A poslední věc: Vybral sis žánr, jak píše Mattyna, velmi dobrý výber tématu, mohu-li to tak říci. Dýchá z toho lyrická fantasy. Ovšem je taky důležité mít osobitý styl. Dneska, když čteš Seiferta, Horu, Hrubína, Nezvala, Wolkera, Ohniska... už na první přečtení poznáš, čí ty verše jsou. Je to jako s hudbou. Poznáš interpreta podle jeho díla. To je umění. A toho bys měl umět dosáhnout. Až tě někdo bude číst a nebude vědět čí ty básn jsou, řekne: To je úplně jako od Poustevníka! - pak teprve pochopíš. Pak už ti nikdo žádné rady dávat nemůže.

Ámen. Hodně zdaru.
přidáno 22.05.2010 - 09:10
no a jak se ti to celkově líbí? nesedí mi tam rýmy, chtěl by jsem jenom nějaký názůrek, který by mě usměrnil, samozřejmě, že mám tu myšlenku v pokračování dál, ale i přesto...
přidáno 21.05.2010 - 23:22
to nevím teda...názor na nedokončenou báseň...připadá mi divné dopisovat báseň podle názoru ostatních...
leč tedy...myslím,že žánr jsi trefil...;-)
víc asi nic, jelikož rýmované a psané básnickým jazykem hodnotit dost dobře neumím...

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Bez názvu : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Čtení je činnost svrchovaně nespolečenská
Předchozí dílo autora : Měsíc

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku