K diskuzi, 5-7-5 x free form?
přidáno 04.07.2022
hodnoceno 14
čteno 369(16)
posláno 0
Odjely vlakem
za nimi ještě stále
mávají větve

X

Odjely vlakem
za nimi mávají
- větve




Rezavá oka
skrze ně hledí na strom
strakatý kocour

X

Rezavá oka
skrze ně hledí
strakatý kocour
přidáno 11.10.2022 - 09:12
Ziny: prvé fajn
přidáno 07.07.2022 - 19:11
Přirozeně je v tomhle konkrétním textu kireji opravdu umístěné za prvním veršem. Je to místo zlomu textu. "Odjely vlakem" se váže k těm osobám, které už jsou pryč - v minulosti. Ostatní se odehrává v přítomnosti. Umístění před větve vyznívá nepřirozeně, vlastně jsi vytvořil kireji druhé, což brání švihu, který je dalším ze základních požadavků na haiku.
Jinak se mi tu moc líbí právě ta neurčitost vyjádření, kdo vlastně odjel. Budí to nedořečené příběhy v mysli čtenářů. Hlavní přísada haiku je to, co jde za napsané. Mával nejdřív ještě někdo na perónu, pokračují už jen větve? Líbí se mi.
přidáno 07.07.2022 - 18:39
Můra73: myslíš, že kireji před větvemi není vhodné?
Já ho tam umístil pro natažení okamžiku poznání, protože mávat můžou rodiče, babičky, kdokoli. Tady za nimi mávají - větve.
přidáno 06.07.2022 - 16:12
Za mě také obě v klasické formě čtenářský atraktivnější. U mávacího free-form pozor na logiku umístění kireji.
přidáno 05.07.2022 - 13:40
Ziny: kmotrov vůbec nabízí velmi zvláštní, netradiční vhledy, o to víc mne mrzí, že ... /ty víš, kmotrove.../.
přidáno 05.07.2022 - 11:28
kmotrov: díky za výklad. Tohle je další krásný pohled na haiku, který jsem neznal.
přidáno 05.07.2022 - 11:27
kmotrov: borovice: Gora: jde mi spíš o zjištění, jestli preferovat klasickou formu, nebo volnou. Kocour výkladem symboliky snů, jak ho rozvedl Kmotrov, získává jinou rovinu, než osekaný.
přidáno 05.07.2022 - 11:20
Gora: ano, polepším se.
přidáno 05.07.2022 - 09:22
Kireji.
přidáno 05.07.2022 - 08:51
Obě se mi moc líbí a v klasické podobě.
První skvěle vyjadřuje doznívající emoci po loučení. Příležitostně se zabývám výklady snů, takže kocour je nevěrník, který své sklony částečně odkrývá (je strakatý, černý by je tajil, bílý ne), rezavá oka (plotu), je rezivějící omezení, nejspíš manželství. Kocour ve snech bývá nevěrník podle Artemidora (starověký profesionální vykladač snů), protože loví ptáčky, takže ten strom tam je správně, jeto z mého čtenářského pohledu nedořečené a má to pro mne přesah. Jen bych doplnil kyreji a jinak skvělý!
přidáno 04.07.2022 - 21:29
Ziny: Kocour by asi byl lepší "osekaný"... a to, že jsou to náměty z obyčejnějších mne napadlo ráno také... ale nezatracuji, třeba se ještě vykřešou...
Když odpovídáš, nad tímhle okénkem je značka, na ni klikni a zadej jméno toho, komu chceš odpovědět, ahoj:-)
přidáno 04.07.2022 - 18:34
Určitě zajímavé momenty...za oky oka kocoura...větve mávající společně s rukou...jen mi trochu chybí nějaký větší přesah k pokyvování hlavou. Anebo si ho neumím, bohužel, najít. Zdravím:)
přidáno 04.07.2022 - 12:29
Díky za nápady. Jen otázka, není to ve volné formě svižnější? Peťa Šulák vždy tvrdí - osekat, ořezat všechno co jde. I ten kocour nemusí být strakatý, stačilo by jen:

Rezavými oky
hledí
- kocour
přidáno 04.07.2022 - 10:43
Ziny, u prvního - když je odjely s y - se asi jedná o děti... nebylo by lepší /jen nápad/

vlak se rozjíždí -
za dětmi ještě stále
mávají větve

rezavá oka -
skrz ně si prohlíží strom
strakatý kocour

Zdravím... díky, že jsem si chvíli směla lámat hlavu:-)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
#4622 : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Po trumpetě
Předchozí dílo autora : Dobrý den

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Daisy Moore
» narozeniny
cechinoskaros [13], Aikami [12], sara kostkova [11]
» řekli o sobě
derrry řekla o Nikytu :
Moc ráda ji čtu a moc ráda s ní prohodím občas pár písmenek mejlem. Chytrá holka s hlavou v oblacích a nohama na zemi. :-)
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku