Návštěva přátel/kyň za pandemie covidu-19 v Eichlerské dopravně demokratické republice a názory na tam se blížící matriční reformu. Pozor, genderově náročná četba!
přidáno 05.12.2021
hodnoceno 0
čteno 530(5)
posláno 0
Podstatné eichlerské reálie (pokud je neznáte)

* Všechny osoby si vykají (ve většině kontextů), tyká se především věcem. Pozdravy jako „ahoj“ a „čau“ patří do společenské spodiny, běžné jsou pozdravy jako „dobrý den“, „zdar“, „nazdar“, „zdravím“.

* V jazyce ani kultuře již nejsou prakticky žádné zbytky rozlišování genderu (nerozlišují se ani šaty, účesy apod., asi poslední výjimkou jsou zatím úřední jména osob), starší generace se převážně drží toho, na co jsou zvyklé z mládí.

* Mluvnický rod v eichlerské češtině se nazývá „mluvnická třída“; rozeznává se třída lesklá, matná měkká, matná tvrdá a střední.

* Třída zájmen „já“ a „my“ je určena třídou jména, pod nímž mluvčí vystupuje.

* Je zakázaný individuální motorismus, cestuje se veřejnou dopravou.

* V EDDR se stále používají pevné telefonní linky a vydává tištěný telefonní seznam. (Ale mobilní telefony již má také prakticky každá.)

* Rozdíly ve slovní zásobě: spříze = sourozenec; dáda = rodič; slovo „cestující“ kromě doslovného významu běžně také označuje místní eichlerské obyvatelstvo kromě osob ve vězení (osoby ve vězení se nazývají „necestující“) a „hetera“ je člověk s žensky atraktivním tělem vyhledávající sexuální či romantický vztah s člověkem s mužsky atraktivním tělem. Jak si asi všimnete, slova „žena“ a „muž“ už se nepoužívají (jsou archaická).

* Lidé v EDDR si mohou volit neformální jméno, pod nímž pak vystupují mimo formální kontexty (tzv. přezdívku či pseudonym). V úředním a obchodním styku však povinně používají občanské jméno (se spoustou dalších pravidel...).

* U jmen, kde mluvnická třída není patrná podle běžných zvyklostí, je zvykem ji naznačovat ukazovacím zájmenem (např. „ten Daniel“).



Vzhled postav

(ta) Leoklára: 26 let. Mírně podprůměrně vysoký dospělý člověk štíhlé postavy. Má krátké zrzavé vlasy, oválný obličej s ženskými rysy a modré oči. Nerostou mu vousy, Adamovo jablko spíš není vidět. Na sobě má steampunkový kostým zahrnující následující: 1. hnědý klobouk s ozdobnými brýlemi lyžařského typu (na klobouku, ne na očích); 2. dlouhý volný rozhalený hnědý kabát s dlouhými rukávy; 3. černé tričko s malým kulatým výstřihem a ozdobným zlatým vzorkem; 4. dlouhé upnuté svisle hnědo-černě pruhované kalhoty; 5. černé kotníkové boty téměř bez podpatku. Kostým je bez rukavic a kalhoty mají nenápadné kapsy normálně skryté pod kabátem. Prsy nejsou pod kabátem příliš patrné. Leoklára má středně vysoký (možná spíš nižší) ženský hlas.

(ten) Daniel: 23 let. Spíše vyšší mladý dospělý člověk štíhlé postavy. Má kompletně vyholené vlasy, oválný obličej a modré oči. Nerostou mu vousy, je mu vidět Adamovo jablko a prsy má velmi malé. Na sobě má červené tričko s malým kulatým výstřihem a dlouhými rukávy a dlouhé černé tepláky ozdobené po stranách tenkým svislým bílým pruhem. Jeho hlas je středně vysoký, výrazný, mužský.

(ta) Tamara Janů: 30 let. Středně vysoký dospělý člověk spíše štíhlé postavy. Má dlouhé rovné blond vlasy, kulatý obličej s ženskými rysy a modré oči. Nerostou mu vousy, Adamovo jablko není vidět a prsy jsou spíše větší. Na sobě má světle modrý zimní kabát a tmavomodré zimní kalhoty. Nenosí brýle. Tamara Janů má trvale ustrnulý výraz tváře připomínající úsměv; její pohyby jsou nepřirozené, občas špatně synchronizované a chybí v nich jakýkoliv cit. Její hlas je vyšší, ženský a lze v něm slyšet zdánlivé nadšení, ale zní nepřirozeně a při delším poslechu monotónně a trochu nepříjemně.

(ten) Řeřix: 27 let. Spíše nižší dospělý člověk širší postavy. Má krátké černé vlasy, hranatý obličej s ženskými rysy a hnědé oči. Nerostou mu vousy, není mu vidět Adamovo jablko a má spíše větší prsy (ale pod kabátem nejsou moc vidět). Na sobě má modrý zimní kabát, džíny a kotníkové boty. Jeho hlas je androgynní (ovlivněný testosteronem, ale ne zcela mužský).



OBRAZ 1: Respirátory

Sobota, 23. října 2021, Nové Jedice, Eichlerská dopravně demokratická republika.

Obývací pokoj rodiny Cvrčkových. U stěny stojí pohovka a před ní prázdný skleněný stůl, vpravo vedle pohovky skříň a nad skříní visí nástěnné hodiny. Na pohovce sedí Leoklára a přemýšlí. Čeká. V protilehlém koutě místnosti zatím Daniel kreslí do skicáku. Leoklára vytáhne z kapsy hodinky na řetízku a podívá se, kolik je hodin.

Leoklára: (přísným tónem:) Podle jízdního řádu už tu brzy budou.

Daniel vzhlédne od skicáku k nástěnným hodinám.

Daniel: Máte pravdu, spříze.

Leoklára vrátí hodinky do kapsy, vstane a ze skříně vytáhne balení respirátorů. Otevře je a jde k Danielovi.

Leoklára: Snad jim ten spoj neujel, to by dorazily až za dalších dvacet minut.

Leoklára podá jeden respirátor Danielovi, ten si ho vezme, vybalí z obalu a začne nasazovat. Leoklára zatím vytáhne jeden pro sebe, odloží balení a respirátor si pečlivě nasadí. Jde si znovu sednout na pohovku. Sotva dosedne, ozve se domovní zvonek. Leoklára vyskočí a doběhne ke dveřím (naproti pohovce). Otevře je, a nechajíc je otevřené, vyběhne na chodbu.



OBRAZ 2: U Mlýna 7

Vchodové dveře rodinného domu rodiny Cvrčkových (zvenku), s adresou „U Mlýna 7“. Před dveřmi čekají Tamara Janů a Řeřix (s nasazenými respirátory). Otevře jim Leoklára.

Řeřix: Dobrý den, Leokláro.

Tamara Janů: Dobrý den.

Leoklára: Dobrý den. Konečně se zase setkáváme. Pojďte dál a ničeho se nedotýkejte.

Tamara Janů: Dobře.

Leoklára je pustí dovnitř.



OBRAZ 3: Návštěva

Obývací pokoj rodiny Cvrčkových. Otevřenými dveřmi vstoupí Leoklára, Tamara Janů a Řeřix. Tamara Janů a Řeřix zůstanou stát u dveří.

Daniel: (s radostí:) Zdravím! Jsem rád, že se zase vidíme naživo.

Řeřix: (také s radostí:) Dobrý den.

Tamara Janů: Já myslím, že stačí pár nakažených a bude zase zákaz vycházení jako loni a uvidíme se zase jen přes počítač.

Leoklára: Doprava Eichler to s těmi prezidentskými opatřeními přehání. Od prázdnin ještě nikdo z cestujícího lidu neumřel a už se zase musí rezervovat místa v autobusech. Jsme skoro jako v Číně.

Tamara Janů: Ale v rozhlase říkaly, že tentokrát se kvůli ekonomice budou snažit vnitrostátní cestování a podnikání neomezovat.

Leoklára: To by měly, naše rodina už přišla o polovinu úspor kvůli zdražování, zvýšené spotřebě elektřiny, kurýrním službám, dezinfekci, respirátorům a problémům s dovozem potravin. K čemu nám bude, že se nenakazíme nemocí, jež zabíjí jedno procento nakažených, když namísto toho spolehlivě umřeme hlady?

Řeřix: (Kouká na pohovku.) Sednout si asi nemůžeme, nebo ano?

Leoklára: Raději ne, nechce se mi pak všechno dezinfikovat.

Řeřix: (Zasměje se.) Vaše opatření jsou přísnější, než kdybychom se sešli u mě.

Daniel: Tamaro Janů, pořád jste se nenaučila smát?

Tamara Janů: Já se o to nesnažím, Danieli. Smích je reakce na emoci, která mi nefunguje, takže ho ráda přenechám lidem, kteří ho potřebují.

Daniel: Zajímavý názor.

(Krátké ticho.)

Leoklára: Jak se jinak máte?

Řeřix: Mě hlavně těší, že budou konečně všechna jména unisex.

Daniel: Ano, asi pak využiji té možnosti změnit si jméno.

Leoklára: To mě zrovna tato reforma dost vyděsila. Začátkem července uvažovali, že budou měnit třídy i u přezdívek. Dádu Honzu by hrozně frustrovalo, kdyby byl od prvního ledna ta Honza.

Daniel: Přeháníte! Sice si stěžoval, ale pak přece řekl, že by si prostě dal jinou přezdívku. Hůř jsou na tom žáci a studenti, ti ve vyučování nebudou mít na výběr.

Řeřix: To si nemyslím. Teenageři jsou přizpůsobiví, ti prostě změní třídu, když se jim řekne, a ani se nad tím nepozastaví. To spíš generace našich rodičů s tím bude mít problém, protože pamatuje dobu, kdy to ještě něco znamenalo, a někteří se s určitou třídou silně ztotožňují.

Leoklára se zamyslí. Řeřixi je vedro, tak si sundá kabát a přehodí si ho přes ruku.

Tamara Janů: Doprava Eichler jim půjde příkladem. Podle nových pravidel bude jeho jméno lesklé třídy, takže začne od prvního ledna mluvit v lesklé třídě.

Řeřix: Stejně si myslím, že tu změnu dřív nebo později udělají i u přezdívek, protože držet v jazyce archaické vzory jen kvůli nim se ministerským lingvistám nebude chtít věčně.

Daniel: Já si myslím, že to nechají i do budoucna. Zatím vždycky naslouchaly uživatelům jazyka a spousta cestujících chce u přezdívky specifickou třídu.

Leoklára: Snad máte pravdu, spříze. Stejně by mě zajímalo, jakou novou přezdívku by si dáda dala.

Daniel: Můžete se jí zeptat.

(Krátké ticho.)

Řeřix: Nebylo by jednodušší, kdybychom se sešli venku?

Tamara Janů: To je dobrý nápad. Mohly bychom z toho mostu přes potok sledovat, jak opadávají listy. Spříze říká, že podzimní barvy listí jsou po východu a západu slunce ten nejkrásnější div přírody.

Leoklára: Také se mi ta myšlenka líbí. (na Daniela:) Co myslíte, spříze?

Daniel: Já jsem také pro. Ale stejně to nebude takové, jako když se ještě nemusely nosit respirátory a dodržovat rozestupy.

Řeřix: Za tři týdny budu mít narozeniny. Nechcete se pak sejít přes videohovor?

Leoklára: Já ten počítač nerada používám. Raději mi pak zavolejte na pevnou linku.

Řeřix: Dobře.

Daniel: (na Řeřixe:) Víte, že má na telefonování ozdobný aparát?

Leoklára: Přesnější by bylo „stylový“. Trápí mě ta soustavná digitalizace. Už ani tu lokomotivu dnes nejde řídit bez displeje a tlačítek.

Tamara Janů: Spříze má podobný názor, stará se o zemědělská zvířata v Bezproudí a za celý den nemusí displej ani vidět.

Leoklára: To se mi líbí. Ale myslím, že povolání strojvedoucí mi vyhovuje víc. Stroje jsou mi bližší než zvířata.

Řeřix: Kde jsou vlastně vaši rodiče?

Leoklára: Dáda Honza je nejspíš v ložnici a dáda Vlasta řídí autobus na lince 31.

Tamara Janů: To je zajímavé.

Leoklára: (na Daniela:) Spříze, nechcete se pochlubit s kresbou?

Daniel: Ještě není úplně hotová.

Daniel vezme skicák, přijde o trochu blíž k Řeřixi, ale stále dost daleko a ukáže mu svoji kresbu. Ukazuje prstem detaily.

Daniel: Tady budou ňadra a na zádech bude luk a ještě tam chybí to druhé ucho.

Řeřix a Tamara Janů se podívají.

Tamara Janů: To bude člověk, že ano?

Daniel: Spíš elf, to ucho je špičaté.

Tamara Janů: Z té dálky to nevidím.

Daniel je v rozpacích.

Řeřix: A co to má být za elfa?

Daniel: No, tak nějak si představuji vysněného partnera. Až to dokreslím, bude mít obě uši, velká ňadra, na zádech luk a bude se jmenovat ten Palmir.

Řeřix: (udiveně:) Myšlenka vysnít si partnera je mi dost cizí.

Tamara Janů: Mně je ta myšlenka také cizí, ale připadne mi zajímavá. Na gymnáziu jsem měla spolužáka-heteru a ta se pokoušela najít si budoucího partnera často, ale nebyla v tom moc úspěšná.

Řeřix: Nějak mě začínají bolet nohy. Nevadilo by, kdybych už šel?

Leoklára: Vůbec ne, vyprovodím vás. (Jde na chodbu.)

Řeřix si začne oblékat kabát.

Tamara Janů: Já půjdu také.

Daniel: Mějte se dobře a nazdar!

Tamara Janů: Na shledanou.

Řeřix: Na shledanou.

Řeřix a Tamara Janů odcházejí na chodbu za Leoklárou. Daniel odloží skicák, otevře okno kvůli větrání, odejde na chodbu a zavře za sebou dveře.

(Záběr na prázdnou místnost s otevřeným oknem.)



DODATEK A: Nová matriční pravidla celých jmen od roku 2022

Poznámka: Sobějméno je jedno rodné jméno, které matriční zákon dovoluje zletilé osobě si bez zvláštního odůvodnění zvolit během života a dát si ho (nevratně) přidat k jejím stávajícím rodným jménům.

§ 1

Dělení eichlerských rodných jmen na ženská, mužská a obojetná se ruší. Všechna kodifikovaná eichlerská rodná jména jsou nově přípustná pro všechny pojmenovávané osoby.

§ 2

Každé eichlerské rodné jméno má svoji jednoznačnou mluvnickou třídu, ta se stanoví (až na výjimky) podle jeho zakončení: Jména zakončená -a, -e, -é, -i, -í, -o a -x jsou třídy lesklé (z toho jen jména zakončená -a a -e se skloňují, ostatní jsou nesklonná); ostatní eichlerská rodná jména jsou třídy matné měkké a skloňují se, existuje-li odpovídající vzor. Výjimkami jsou jména Astrid, Ingrid, Medard, Mildred, Nikol, Edgar, Elmar, Ester, Gunar, Felicitas a Rút; ta jsou výhradně nesklonnými jmény třídy lesklé. Jména zakončená -us se skloňují podle vzoru had, ale v ostatních pádech se toto zakončení odpojuje: Marius, bez Maria, ... U přezdívek a v jiných zvláštních případech (kdy to odpovídá zvyklostem) je možno zakončení -us ponechat a jméno skloňovat podle vzoru hlídač.

§ 3

U zahraničních (neeichlerských) rodných jmén se mluvnická třída určí jedním ze tří způsobů: 1) Je-li jméno počeštěné (do eichlerské češtiny), zachází se s nim podle pravidel pro eichlerská rodná jména. Pouhá transkripce se za počeštění nepovažuje. 2) Je-li ve slovanském jazyce, dostane třídu odpovídající mluvnickému rodu ve svém jazyce. 3) Je-li v jiném než slovanském jazyce (např. v angličtině či japonštině), je třídy lesklé a obvykle se neskloňuje. (Např. „George Bush pronesla projev před Sněmovnou reprezentantů.“)

§ 4

Všechna příjmení osoby vždy přebírají mluvnickou třídu posledního (nejpravějšího) rodného jména, případná změna tohoto jména se na nich projeví okamžitě.

§ 5

Pravidla koherence na množině příjmení se upravují tak, že dvojice vzorů Novákový/Nováková se slučuje do jednoho vzoru, z něhož se vybere tvar podle mluvnické třídy. Analogicky se do jednoho vzoru slučuje dvojice Novotný/Novotná.

§ 6

Se zahraničními jmeny, která se nedělí na rodná jména a příjmení, se zachází, jako by byla tvořena jen rodnými jmény.

§ 7

Pravidla pro mluvnickou třídu eichlerských pseudonymů (přezdívek) se nemění. Pseudonym může být nadále kterékoliv ze čtyř mluvnických tříd (byť třída matná tvrdá se důrazně nedoporučuje) a rozhoduje o tom osoba, která si pseudonym volí. Osoba může rozhodnout, že pseudonym je nesklonný, i když existuje odpovídající skloňovací vzor.

§ 8

Během celého roku 2022 každá osoba s eichlerským celým jménem může nejvýše jednou požádat o jeho přeuspořádání. To se provede takto: 1. Sestaví se paleta rodných jmen jako množina, do níž se vloží všechna předvolená rodná jména osoby (tzn. předvolená pro všechna úřední pohlaví) a sobějméno, pokud je osoba má. 2. Nemá-li osoba sobějméno, může si ho zvolit (podle pravidel pro sobějména) a přidat do palety. 3. Má-li osoba sobějméno, může ho z palety vyřadit nebo nahradit za jiné volné rodné jméno. 4. Jedno z předvolených rodných jmen v paletě může osoba nahradit za jiné volné rodné jméno. Takto zvolené rodné jméno se nadále považuje za předvolené. 5. Nakonec si osoba sestaví ze jmen v paletě bez opakování novou posloupnost svých rodných jmen; tato musí obsahovat alespoň jedno rodné jméno a nanejvýš o jedno víc, než bylo v původním celém jménu předvolených rodných jmen. 6. U každého příjmení osoba může (ale nemusí) provést změnu jeho vzoru v rámci třídy příjmení, pokud tím neporuší zákonem požadovanou koherenci v rámci partnerství. Jinak příjmení zůstávají, může se však změnit jejich mluvnická třída a tím i tvary. Přeuspořádání vstupuje v platnost od prvního dne kalendářního měsíce následujícího po 27. dni od podání žádosti. To znamená, že změny na základě přeuspořádání budou nastávat do 1. února 2023 včetně.

§ 9

Před přeuspořádáním a pro osoby, které o přeuspořádání nepožádají, trvale je dovoleno používat původní celé jméno po mechanické aplikaci nových pravidel, kterou se může změnit třída jména a tvary některých jeho částí. Do konce roku 2022 nebo do přeuspořádání (podle toho, co nastane dřív) smí osoba ve formálních kontextech používat také původní celé jméno beze změn.

§ 10

Od 1. ledna 2022 vstupuje v platnost „4. Doprava Eichleřin dekret“, podle něhož se celé jméno prezidenta Eichlera mění z (ten) „Antonín Bernard Cyril Doprava Eichler“ na (ta) „Antonín Bernarda Cyril Doprava Eichler“.


Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Návštěva u Leokláry a Daniela (44) : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Prokop z Absurdistánu (45)
Předchozí dílo autora : Svolávání tezí, antitezí a syntezí (43)

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku