Snad Vám v té dnešní době přijde pár vlasteneckých veršů vhod.
přidáno 24.10.2020
hodnoceno 14
čteno 636(16)
posláno 0
Usedla zima za věřeje
a utišila zpěv.
V tom tichu beznaděje,
každý z nás otupěv
tím, že mu vytrhla ho z patra,
přestal znát svého bratra
šetříc mu na rakev.

Ne, nesneseme krev.
Aspoň ne naši vlastní.
Národ ač krvácev
je mhou jen kontrastní
pro toho, kdo se prosadí
na úkor mrtvých v pozadí,
jimž nedopřál ni hněv.

A zatím v zahradě,
která nás povila,
semena zloby raší.
Hnije tam churavě,
květy už ztratila
koruna lípy naší.
přidáno 25.10.2020 - 07:23
Jéje, tady se to rozjelo. Tedy krátce:
Dílo je pro mě dobré, naplněné jasnými myšlenkami. A forma? Mám pocit, že někteří občas zapomínají, že toto je amatérský literární web. Ani "profesionální" umění ve všech jeho formách nevnímá každý stejně.
A vlastenectví? Souhlasím s -ovcemi, připojil bych ještě -ismy. Vlastenectví podle mě nespočívá v halasných prohlášeních a bušení do prsou. Je to jen o činech.
přidáno 25.10.2020 - 00:54
dvakredencedekadence:

Já Tě vlastně dost chápu. Taky jsem alergická na idioty, a na současné pojetí českého vlastenectví, tedy všechny ty okamurovce, ortelovce a různé jiné -ovce. Tak nějak se nám vytratila taková ta něžná láska k vlasti. Ale o tom se raději rozepisovat nebudu.

Vykuřme tedy metaforickou dýmku míru, a i přes jiné lazení děkuji za názor, je dobré se na svou tvorbu umět podívat i naprosto jinýma očima. Po letech, co jsem nenapsala báseň jsem si naši výměnu názorů opravdu užila.
přidáno 24.10.2020 - 23:24
Aster: rozhodně to bylo naladěním na jinou vlnu, i když rozhodně souhlasím s tou obsesí formou. a to je možná ono. hele, taky jsi to asi schytala za jiné. promiň, že teda přeskakuju na tykání, ale prý se to tu má, tak začnu a prosím, tykejme si, i když bych to teda neměla nabízet já, fakt sorry. ono mě o té půl druhé ráno vyprovokovalo i to vlastenectví, které je v poslední době strašně ošemetná věc. i když hezká, tak se z ní stává něco tak odporně populistického, že se bojím každého "vlasteneckého" díla tady. a navíc je neskutečně dlouho táhnoucím se problémem používání archaismů lidmi, kteří to neumí. ty to umíš, už to chápu. ale zprvu to na mě působilo jako další v řadě, co když použije luna, mha a přechodník, tak nazná, že si z toho všichni sednou na prdel. nepozoruješ to taky?

a už tam taky vidím tu tvoji kritiku politiků, co si "přes mrtvoly" (vztaženo k současné situaci) nahrabávají oblíbenost. teda snad jsi to tak myslela. takže promiň, vyznělo to asi víc agresivně než mělo a špatně jsem tě zaškatulkovala. jinak se mi líbí, jak to ohodnotil lukio. to je snad vše, klaním se.

LUKiO: netuším, automaticky mi to naskočilo, možná právě kvůli té archaické formě. a taky už tu moc nebývám, tak i způsoby zapomínám.

bazi: neboj se mě příště označit přímo.:) žádná auta. už mi asi chybí energie ta všechna neuchopitelná díla číst. nebo jich tu moc nenacházím.
přidáno 24.10.2020 - 17:40
Aster bude mít nejen za ušima, ale i vtipu pobrala, dobře ty.
přidáno 24.10.2020 - 17:02
bazi:

To je mi ale náhoda, zrovna jsem se rozplývala nad Tvojí (snad Tě neurazím) “houm oficí” a měla jsem problém vyjádřit svoje nadšeni slovy, tak jsem ho odložila do šuplíku na později, a teď tě tu potkám u svého skromného “dílka.”

Ono s tou lípou to nebude tak snadné. V té České jim nejspíš nebude tak dobře jako v Krásné, protože proč by si jinak nezvolili o něco pozitivnější adjektivum? Možná je tam i tráva méně zelená, kdo ví. Ale pokud vim, lípa nebyla blíže určena. Ono se nakonec může jednat klidně i o postesk nad devalvací koruny. Očividně píšu tak zmatečně, že se v tom nedá vyznat.
přidáno 24.10.2020 - 15:52
Já jsem nepochopil to s tou Českou lípou v samotném závěru. Má to snad znamenat, že v Javorníkách, Bukovanech nebo např. v Olšanech jsou na tom líp? Mohla by se k tomu plná náruč Aster vyjádřit? A ta paní, s tím nábytkem v nicku, je tak trochu nespravedlivá. Pravidelně se tu totiž vyskytují dílka tak neuchopitelná, imaginární a zvláštní, až oči přecházejí, u těch ovšem žádný kredenciózní komentář nepřistál. Nemůže v tom být něco osobního? Nesrazil třeba paní "2kredence" někdo na ulici v tmavém Opelu Astra?
přidáno 24.10.2020 - 14:10
LUKiO:

Děkuji za komentář. Ano, toho jsem se trochu bála. To bývá můj problém. Snažím se soustředit na formu, a i když ten obsah vychází z roviny osobního prožívání, díky mé posedlosti formou, tím obsah trpí. Budu se snažit na tom pracovat.
přidáno 24.10.2020 - 14:00
Můj šálek to není, přijde mi to odosobněné kvůli těm přechodníkům. Raději něco surového z první ruky. Ale obsah jsem docela pobral, si myslím, takže v tomto docela dobrý :)
přidáno 24.10.2020 - 13:59
dvakredencedekadence: proč to vykání najednou v komentářích? Jsi tu už dost dlouho a neviděl jsem, že bys to dělala v minulosti.
přidáno 24.10.2020 - 13:07
dvakredencedekadence:

Ale já se Vás přece nesnažila přesvědčit, že jde o dobrou báseň. Máte naprosté právo ji považovat třeba za úplný odpad. Vnímání umění je (bohudík) velice subjektivní záležitost.
Mrzí mě, jestli Vás moje vysvětlení urazilo, ale z Vašeho prvního komentáře jsem nabyla dojmu, že je pro Vás ten text skutečně nesrozumitelný. Opravdu upřímně bych si přála zjistit, zda to bylo tím, ze jste v tu chvíli byla nalazena na jinou vlnu, nebo se zkratka jen vyjadřuji nesrozumitelně.

Ráda bych Vám zde vysvětlila, co mě vede k této “kritice,” společnosti, i když sama bych to nazvala spíš takovým povzdechnutím, ale to bych ten komentář psala tak dlouho, až by mi upadaly ruce.
Pokud v těch přirovnáních nečtěte, co je za nimi, chyba je zřejmě na mé straně a jakékoli vysvětlení například toho, proč jsem přesvědčená, že naše lípa již ztratila své květy, by bylo stejně k ničemu.

I Vám hezky den.
přidáno 24.10.2020 - 12:46
prrrr, nežádala jsem se vysvětlení jak pro blbečka. to, že někomu vysvětlíte, co jste přesně čím myslela, z básně nedělá dobrou báseň. ale když už jste teda u toho, vyjadřujete v ní nějaký kritický názor na současný stav státu. co vás na něm teda štve? ráda bych, když už tady teda píšeme vlasteneckou poezii, věděla, co vás vede ke slovům o tom, že naše česká lípa odkvétá? samozřejmě taky nejsem ani trochu spokojená se stavem společnosti, ale čekala bych, že ta kritika bude zahrnovat i opodstatnění vašeho názoru.

jo, a já samozřejmě nechci, abyste se mi za něco omlouvala. jste tu na serveru, kde jsou zprovozněny komentáře, aby v nich lidé psali svůj názor. tahle báseň mi hodně nesedla a podle mě to je jazykem, který jste zvolila a ve kterém je opravdu těžké se zorientovat, protože, dle mého, s ním nezacházíte s citem. sto lidí, sto chutí. a to, že jste si ji obhájila jako ze školních osnov, můj názor prostě nezmění. jsem ale ráda, že víte, co píšete. můj problém byl hlavně ten, že vypadalo, že nevíte.:) tak se toho držte a třeba až jich bude víc a vaše tvorba bude hezky koherentní, jak by akademik řekl, přijdu jim na chuť. hezký den.:)
přidáno 24.10.2020 - 12:19
dvakredencedekadence:

Ach jo, já vážně nerada vysvětluji poezii, ale když už jsem byla nařčena z toho, ze používám archaismy jen proto, aby byly, obzvlášť při elementárním nepochopení textu, asi bych se měla vyjádřit. A to jsem čekala, ze když už bude s něčím problém, slíznu to za ty přechodníky.

Začněme tedy části, která nebyla pochopena.
Usedla zima za dveře (ergo je zablokovala, tedy aspoň tak to vnímám já)
Utišila zpěv je snad jasné
V tichu beznaděje jsme všichni otupěli
tím, že nám ten zpěv byl vytržen z patra (měkkého, které mate v ústech) a v tom stavu jsme přestali znát bratra (to je poměrně známe rčení, nedávno jsem ho viděla na jednom předvolebním materiálu. “Když jde o mámu a tátu, tak neznám bratra.”)
A protože neznáme bratra, přestože je to bratr, šetříme mu na rakev. Tady si klidně můžete představit obě možnosti, at už v rovině bratra skutečného nebo přeneseného. Já nevím, jak to lépe vysvětlit.

Slovo kontrastní nevnímám jako výdobytek moderní doby, přestože chápu, že to tak může působit, obzvlášť vzhledem k tomu, v jakém kontextu se nejčastěji používá. Na druhou stranou ona kontrastní mha zde značí pozadí (v tuto chvíli plné oněch mrtvých), na kterém v kontrastu vystupuje právě onen zmiňovaný člověk, který se prosadil. Tudíž to tam není naroubované nesmyslně, jen aby to tam bylo, ale je to nejlepší vyjádření mé myšlenky.

Přestože to zřejmě uráží Váš jemnocit, odmítám se za to omlouvat. Žijeme v postmoderní době, kdy si s jazykem můžeme dělat, co se nám zamane. Nevidím tudíž problém ani v tom, že by se v textu plném archaismu mělo objevit jedno modernější slovo.
přidáno 24.10.2020 - 10:52
Perfektně vyjádřená dnešní situace. A použitá forma to ještě umocňuje. Za mne skvělé dílko.
přidáno 24.10.2020 - 01:27
kdo co komu vytrhl z patra? a proč? a když neznal svého bratra, proč mu šetřil na rakev?

používáte archaismy, jen aby tam byly a postrádají význam. "je mhou jen kontrastní" je toho krásným příkladem. rozhodněte se, jaký jazyk chcete používat.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku