Apel na psance. Pár řádek o tom, jak chápu společenství na literárním serveru a proč mi vadí sebemazání děl i autorů.
přidáno 12.06.2018
hodnoceno 41
čteno 1186(34)
posláno 0
V převelikém moři internetu je amatérský literární server něco jako pevnina bez pevné struktury, stále měnící svůj rozsah a podobu. Útočiště pro mnohé ztroskotance, zázemí a jistota, místo, kam se můžeme vracet. Dlouhodobě si tu pevninu budujeme, každý k ní přidává kamínek po kamínku, navzájem si ty kamínky posíláme a dál na nich stavíme. Mnoho někdejších obyvatel se už vracet přestalo, ale jejich kamínky tady pořád jsou. Když nakouknou třeba po letech, zjistí, že se jejich díla dále čtou a občas komentují - čili děje se přesně to, kvůli čemu sem kdysi přišli. Nejsou tady jako mrtvé duše, ale prostřednictvím svých děl (a geniálního systému, kdy všechna díla neustále kolují v nabídce) jsou pořád psanci, něco do společenství přinášejí a něco si zase odnášejí.
Odchod je každého věc a svaté právo. Přesto mě vždycky zamrzí, když nějaký výrazný autor práskne dveřmi defenitivně. Nestačí mu vytratit se po anglicku, přestat psát a nakukovat, ale udělá radikální řez a všechno smaže. Zmenší tím totiž naši společnou pevninu. Smazáním děl zlikviduje i všechny komentáře, které k nim ostatní měli, a všechny diskuse, které můžou být zajímavé a podnětné i pro další autory. Prostě se odtrhne, ale nevytvoří tak samostatný ostrov, nýbrž to všechno nechá utopit. Tím vším nemyslím ani tak jeho vlastní úsilí, které vkládal do svých děl, protože díla si může uchovat někde jinde. Ale zmaří tak úsilí všech, kteří mu díla bláhově komentovali a spolupodíleli se tak na tvůrčí dílně, kterou tady na serveru máme.
Takže ne, z žádného takového odchodu nemám radost. A prosím všechny psance, aby když už mizí, tak aspoň nemazali. Howgh.

přidáno 07.06.2022 - 19:37
Souhlasím s autorkou článku. Slušnost k názorům + komentářům ostatních je důležitá vlastnost...
přidáno 18.06.2018 - 22:08
;)
přidáno 18.06.2018 - 22:05
Orionka: V pohodě, věci je potřeba si vyjasnit - rovněž díky :-)
přidáno 18.06.2018 - 21:59
cavansit: Zas to tak nepřeháněj, o nic nejde, jen debatujem :). A jsem ráda, že jsme si nakonec porozuměli, dík.
přidáno 18.06.2018 - 21:55
Orionka: Moje chyba, opravdu… nedobře jsem se vyjádřil – v první řadě je to otevření a přečtení díla, jednoznačně souhlasím. Ale u takových autorů se třeba nedočkám ani otevření a přečtení. Komentáře si samozřejmě nárokovat nelze, obzvlášť, když dobrý (ať už pozitivní nebo negativní) koment je v podstatě takové samostatné dílo, aspoň podle mého náhledu, a totéž platí o vzkazech. Ještě jednu porci popela na moji hlavu, to jsem byl fakticky mimo :-)
přidáno 18.06.2018 - 20:13
cavansit: Tohle jsi psal v předchozím komentáři: "...pokud budu komentovat díla neaktivních autorů, sotva se dočkám nějaké jejich aktivity pod mými díly..." Získala jsem z toho dojem, že tu aktivitu pod svými díly očekáváš, ale když rozhodně neočekáváš, tak jsem to asi pochopila nějak špatně, promiň.
Komunikaci na literárním webu asi chápu jinak, nenáročněji. Z mého pohledu se komunikace uskuteční, už když někdo otevře a přečte něčí dílo, když ho navíc i okomentuje, je tato komunikace dokonce zaznamenaná a oboustranná. Prostě za autora komunikují jeho díla, i ta, která tady třeba nechal, když sám už dávno zmizel.
přidáno 18.06.2018 - 18:54
Orionka: Na komentáře (jakékoliv) od kohokoliv rozhodně nečekám, tím méně "na oplátku", takže zklamaný rozhodně nejsem - zklamaný bych byl z jiných věcí, které s literárním webem nemají pranic společného :-)

Prostě vidím vyšší pravděpodobnost v uskutečnění se komunikace - a k tomu těžko dojde, pokud se budu rozepisovat pod díly autora, který se buď ukáže po měsících či letech, případně vůbec (přestože ho třeba mám mezi oblíbenými).
přidáno 18.06.2018 - 18:29
taron: Já děkuji.
přidáno 18.06.2018 - 18:28
Ginnare: Mám stejnou zkušenost. A párkrát se mi stalo, že jsem autora takhle vrátila mezi živé, aspoň do komentářů.
přidáno 18.06.2018 - 18:27
DDD: Zakazování komentářů v deníku naprosto chápu. Rozumím i jednorázovému zákazu komentování u díla, které je příliš osobní. Čemu nerozumím, je soustavné zakazování komentářů. Takové autory pokládám za zbytečné číst, stejně je názor čtenářů nezajímá.
přidáno 18.06.2018 - 18:24
cavansit: Jestli komentuješ s tím, že na oplátku čekáš aktivitu autora pod svým dílem, tak chápu, že komentování neaktivních psanců bereš jako ztrátu času... Asi jsi při tomto přístupu často zklamanej :)
přidáno 17.06.2018 - 17:10
Je to tvůj názor a plně ho respektuji a má něco do sebe, i když se ale někdo rozhodne odejít se vším všudy, je potřeba ho také respektovat, byť, jak píšeš, mnozí si svým odchodem neuvědomí, co vše se s nimi ztrácí a proto jsem tvému pohledu více nakloněna, než jiným, protože opravdu ráda čtu hlavně komenty, tím se hodně věcí učím a získávám náhledy jiných...
děkuji
přidáno 14.06.2018 - 18:14
Souhlasím!
Obzvláště s částí, že je skvělé, jak díla neustále kolují v nabídce.
Ráda je nahodile otvírám a občas se až dětinsky zaraduji, jakou úžasnou "perlu" jsem to objevila.
přidáno 14.06.2018 - 15:01
No, s tím zakazováním komentářů - sám sem si je taky asi dvakrát zakázal. V deníku. Beru to totiž fakt jako deník. Úložiště vzpomínek. Záznamy z mojí mapy života. Chci je mít na jednom místě. Chronologicky, což tady je. Doma to nedokážu. Jsem na to moc velkej bordelář. No - a když třeba někdo blízkej umře a já mu věnuju pár slov jako vzpomínku, nepotřebuju, aby se k tomu někdo důležitě vyjadřoval, nebo soucítil. Proto to sem nedávám. Takže jsem za tu funkci docela rád. Jinak bych sem ty básničky vůbec nedal a dávno bych je nejspíš někde zašantročil. Což by se se vzpomínkama stávat nemělo. Ale to je asi trochu mimo mísu, co?
přidáno 14.06.2018 - 14:49
Orionka: Já nevím – jsem nakloněn aktivní komunikaci autor / čtenář; pokud bych někomu měl okomentovat dílo s tím, že se nedočkám odpovědi buď vůbec, nebo až po nějaké době, přijde mi to (asi poněkud drsně řečeno) jako ztráta času – třeba kvůli tomu, že pokud budu komentovat díla neaktivních autorů, sotva se dočkám nějaké jejich aktivity pod mými díly (a je jedno, jestli pozitivní či negativní), byť ti lidé určitě psali tisíckrát lépe než já. Žádná vazba, žádné rady – jen nostalgie. Je to na strašně dlouhé povídání a rozhodně nemám v úmyslu se kohokoliv jakkoliv dotknout – třeba se na to mohu podívat i z takové stránky, že na serveru je zdánlivě kvantum autorů a ve skutečnosti se registruji do „urnového háje“. Nebo si řeknu, že v minulosti byl server mnohem lepší a ve srovnání s tím to prostě nevypadá dobře… jak říkám, v komentáři si tohle netroufám rozebírat do podrobností, natož abych své úvahy vztahoval na server, kde jsem pár dnů.

Tahle – to dílo mě třeba včera přimělo vzpomenout si na doby minulé, projít staré záznamy, zavzpomínat na lidi, které jsem „znával“. A nepopírám, že jsem si ten večer opravdu užil :-)
přidáno 14.06.2018 - 14:17
cavansit: Na to, abych tě mohla považovat za nezasvěceného, píšeš až moc zasvěceně :). Ale k věci: 1/ Já mám s vracením se ke starším dílům zkušenosti z obou stran, fakt se to děje. 2/ Komentáře člověk nepíše jenom pro autora nebo pro sebe, ale i pro všechny ostatní, kdo si dílo otevřou a přečtou. 3/ Zbavování svobodné vůle nezaznělo v díle, ale v komentáři někoho jiného, s tím také nesouhlasím. A je pravda, že lidé komentují dobrovolně a kvalita komentářů je různá a často nevalná. Ale přesto: autor ke komentářům vybízí, očekává je, někdo jeho dílu ten čas a zájem věnuje... Nemazání komentářů pak vidím spíš jako výraz úcty a slušnosti, povinnost to samozřejmě není. 4/ Autory zakazující komentáře nechápu. Proč potom zveřejňovat? 5/ No tak to je fakt blbost. ... Ano, právo mazat nezpochybňuji, jen slušně žádám.
přidáno 14.06.2018 - 14:01
Hanulka: Dík za návštěvu.
přidáno 14.06.2018 - 14:01
Yana: Já to právo mizet i s celým dílem nikomu neupírám, jen říkám svůj pohled na věc, že je to škoda. (A kdybys někdy odcházela, dej prosím echo :)).
přidáno 14.06.2018 - 13:57
Nikytu: Nespokojenost a odcházení je možná o nesplněném očekávání. Když od toho, že napíšeš pár textíků a občas něco okomentuješ, nic moc nečekáš, ani tě nemá co zklamat. Můžeš být jenom příjemně překvapovaná... což já teda jsem :).
přidáno 14.06.2018 - 13:54
Immotyob: Zamila zmizela má do perfektního rýmu celkem daleko :). Jo, asi měla problém, kdo nemá. Ale možná to tak potřebovala, aby mohla jít dál, kdo ví.
přidáno 14.06.2018 - 13:52
Severak: Díky za tip.
přidáno 13.06.2018 - 13:55
Orionka: Ano, to je zase právo stvořitele. :)
přidáno 13.06.2018 - 09:42
Registroval jsem se tu teprve včera, takže můj názor je názorem člověka takříkajíc mimo server a může být považován za nezasvěcený... ale k věci:

1) ke starším dílům se autoři moc často, co se čtení týče, nevracejí, natož aby je komentovali; možná to může trochu zvrátit fakt, že se objeví komentář na titulce a dílo se tak zase na pár minut objeví v podvědomí lidí, ale pokud někdo nemá dotyčného autora či autorku v oblíbených nebo se neznají z reálu, jsem k tomu poměrně skeptický,

2) jaký má smysl komentovat dílo autorovi, který sice účet a díla s komenty nesmazal, ale na server už nechodí, je otázka. Podle mě minimální; u kontroverzních děl těchto autorů naopak existuje riziko vzniku flame, který už je po takové době opravdu k ničemu,

3) nesouhlasil bych s tím, že smazáním děla komentářů autor někoho zbavuje svobodné vůle a podobně. Ke komentování díla přece nikdo není a nemůže být nucen - nehledě k tomu, že komentářů, které mají opravdu nějakou (povšechnou?) hodnotu, je podle mého názoru spíš méně, nezřídka jde o komentáře, které mají hlubší význam mezi autorem a konkrétním čtenářem, a tak dále...

4) komentáře mohu jako autor díla zakázat, takže "námaha jiných s komentáři" bude od počátku nulová - potíž je ale zase v tom, že se dostanu do klasické smyčky "sám si komentáře u děl zakázal a druhé komentuje (nebo dokonce kritizuje)",

5) jedno řešení by tu bylo jako kompromis (ale podle mého názoru dosti podivné): autor může vymazat pouze text svého díla a komentáře pod tím tak zůstanou - ale jaký by to mělo smysl, nemám ponětí...

Pokud někdo odejít chce a chce vymazat, co vymazat může, je to jeho naprosto základní právo - těžko s tím někdo něco nadělá. Pokud tu chce všechno zanechat, tak platí to samé...
přidáno 13.06.2018 - 08:37
Orionka a Singularis : ano je to tak. Severak : díky - napsal si to velmi výstižně " Někdy je čas psát, jindy je čas žít". Immotyob : souhlas.
přidáno 13.06.2018 - 08:30
Já si myslím že je na každém co si se svým dílem udělá. Vloží, smaže, upraví. I když jsou ta díla na "našem"serveru, neznamená to že navěky. Proč? Já kdybych chtěla odejít tak prostě odejdu se vším co je moje :-)
přidáno 12.06.2018 - 23:56
Nikytu: pocit, že "už to není co to bývalo". Vyskytuje se tak nějak pořád a všude, nehledě na to jak se skutečně mění nebo nemění svět. Jistě, psanci se mění, ale to není IMHO nic špatného. Lidi odchází a přichází. Někdy je čas psát, jindy je čas žít.
přidáno 12.06.2018 - 23:36
Je to škoda. Ale když někdo chce spálit most a má k tomu třeba své důvody, tak to udělá...
Ale víc než to mazání mě mrzí jiná věc - že narůstá počet psanců, kteří už tu nejsou spokojeni. Já chápu, že se někteří v životě posouvají dál (třeba založí rodinu) a změní priority, ale když kvůli tomu odcházejí nadobro, tak už pro ně Psanci ztratili smysl... Že prý už to není to, co bývalo, říkají někteří. Řeší se tady na Psancích tohle PROČ? Mohla i to by mohlo stát za diskuzi...
přidáno 12.06.2018 - 23:05
Čtu tuhle docela seriózní diskuzi a rozhodně ji nechci nějak znevažovat. Taky tady nejsem ani tak dlouho, abych se cítil nějak oprávněn vyjadřovat se k názorům ostatních...
Jen mě k tomu napadly dvě věci.
1. “Zamila zmizela” ... je docela vtipnej veršík
2. Je mi líto spíš jí, než nás... Ta slečna měla (má) problém a tímhle ho rozhodně nevyřešila...
přidáno 12.06.2018 - 22:24
Orionka: podobně jako český webarchiv - v nepravidelných intervalech sem chodí jejich robot a ukládá si archivní verzi psanců. Když pak na stránce archive.org zadáš do vyhledávání psanci.cz, můžeš si prohlížet, jak se stránka v průběhu času měnila. Akorát upozorňuju na to, že je to spíš taková ochutnávka - archiv nemá úplně všechno.
přidáno 12.06.2018 - 20:38
Dickens: To zas nevím, takhle striktně to stavět nechci. Někdy se dílo maže z dobrýho důvodu.
přidáno 12.06.2018 - 20:37
Severak: Aha, to neznám. Jak to funguje?
přidáno 12.06.2018 - 19:48
Je to škoda. Každý dítě má právo žít.
přidáno 12.06.2018 - 19:06
občas sem chodí na návštěvu archive.org, tam teoreticky můžeš najít některá smazaná díla.
přidáno 12.06.2018 - 14:22
Amelie M.: Já taky úplně chápu, co píšeš. Ani si snad nijak neprotiřečíme, já nikomu právo odejít neupírám a odchody nijak neprožívám, netrápím se a netruchlím, jen mě to mrzí. A mrzí mě to i u těch, se kterými jsem si třeba úplně nesedla... Ony tyhle rozmíšky a spory jsou podle mě potřeba, dávají tady tomu náboj. Server, kde si lidi pořád jdou po srsti a navzájem se ujišťujou, jak jim to psaní jde, ťuťu ňuňu, je z mého pohledu nuda a na nic.
přidáno 12.06.2018 - 14:16
LUKiO: Asi se většina smaže, když to říkáš, já zas takový přehled nemám. Ale znám i řadu neaktivních psanců, kteří tuhle potřebu neměli, a jsem za ně ráda. Jirka Turner třeba, kdybych měla jmenovat příklad autora, který tady po sobě něco pozitivního nechal a je díky tomu pořád přítomen. Tlustá čára je takové silácké gesto, asi v tu chvíli udělá člověku dobře, ale přijde mi celkem zbytečné. Jak říkáš, je to škoda.
přidáno 12.06.2018 - 14:11
Trochublázen: Dík za komentář, ale nemyslím, že za tenhle konkrétní odchod může jen ta soutěž, spíš bych ji viděla jako pověstnou poslední kapku.
přidáno 12.06.2018 - 14:10
Singularis: Dík za pochvalu. S přivlastňováním duší čtenářů to zas tak horký nevidím, ale jinak souhlasím, že přístup k prezentaci na literárním serveru je hodně o povaze člověka, jeho sebevědomí, sklonech k manipulaci atd. Na druhé straně je fajn, že jsme různí, jinak by to tady asi byla nuda :).
přidáno 12.06.2018 - 13:40
naprosto chápu tvé uvažování .. já tak úplně nepodléhám těmto pocitům a rozhodně neupírám nikomu právo odejít, pokud se mu někde z nějakého důvodu nelíbí.. to, že si tu vzájemně komentujeme různé naše počiny je jen naše aktivita a nikoho to k ničemu nezavazuje..

trvalo mi velmi dlouho, než jsem se místo pálení mostů naučila zavřít za sebou bránu a nezahazovat klíče.. /přesto, zápalky nosím stále v kapse/

lidé přichází a odchází.. někteří chybí, jiní ne.. beru to jako přirozený koloběh života.. :)
přidáno 12.06.2018 - 12:27
Bohužel, drtivá většina po anglicku nezmizí, ale nechá vše smazat. Já nejsem výjimka, taky jsem měl mazací chvilku. Takže mazačům rozumím... Nojo, se stává. Tím to neobhajuju, škoda to je pokaždé, to každopádně. Ale tlusté čáry jsou tlusté čáry, tak asi tak.
přidáno 12.06.2018 - 11:59
Moc pěkné zamyšlení. To seno, který tančil blatouch, zjevně psalo až moc. Nikdy bych neřekl, že je něco takového možné jako následek amatérské soutěže, která byla navíc plná zajímavých děl
přidáno 12.06.2018 - 11:33
Děkuji za zajímavou úvahu. Obzvlášť se mi líbí ten první odstavec, protože popisuje právě takovou atmosféru spolupráce, jakou mám rád/a. Na druhou stranu se ale obávám, že v naší společnosti existují také lidé, kteří ke svým dílům přistupují "vlastnicky" a považují za svoje vlastnictví vše, co vymyslí, i to, co k tomu přimyslí jiní, a chtějí mít pod kontrolou svá díla i všechny lidi, kteří s nimi manipulují, tak jako Sauron v Pánovi prstenů předpokládal, že když sdělí elfům svoje znalosti o výrobě prstenů, dá mu to právo kontrolovat, co pak elfové s prsteny budou dělat, a vládnout jim. Takoví lidé pak mohou zveřejňování děl na literárním serveru brát jako příležitost k přivlastňování si duší čtenářů, získávání kontroly nad nimi a zbavování je svobodné vůle. A mazání cizích komentářů je jedním z projevů takové moci. Možná je to trochu paranoidní, ale připadá mi, že třeba současná podoba autorského práva je víceméně založena právě na takové myšlence. Ale nemyslím, že jsou takoví autoři v převaze a rozhodně s takovým přístupem nesouhlasím.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Klidně mizte, ale nemažte! : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Dobří grafomani se vracejí
Předchozí dílo autora : Jak jsem se nenarodil

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Daisy Moore
» narozeniny
wp-hasan [16], Weichtier [15], Joanne17 [15], Deviant [14], Elivei [12], Klaron [11], Mamka [11], shizuko [8], Ann(ah) [8], človiček [6], Antek [3], andrew_maxwell [1]
» řekli o sobě
Erien, potulný bard řekl o Severka :
Hvězda naděje.....její světlo neroste ani neslábne....Je neměnou skutečností. Její slova dokáží vnést světlo i do těch nejtemnějších chvil.....Velmi si vážím jejího přátelství E
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku