přidáno 02.12.2017
hodnoceno 11
čteno 1460(11)
posláno 0
Oni učívali nás. Sedět, chodit, jíst, žít...Naučili nás to. Tak jak uměli, tak jak mohli, tak jak to učili kdysi je. A najednou, uběhlo pár let a oni si dovolili zestárnout. Co s nimi, co s jejich životy?
Teď jim jejich životy bereme, saháme jim na jejich věci, přemísťujeme je, myslíme si že všechno víme a děláme líp, organizujeme je. Bereme jim jejich identitu, když i stárnutí si pomalu bere jejich mozkové buňky.
Teď přichází čas v kterém můžeme vrátit vše co dali oni nám.
Půjčit jim své mozky, vést je za ruku, tak jako oni vedli nás. Nesmíme je v tom nechat samotné, oni nás také nenechali. Nebyli bysme tím kým jsme, bez nich.
Musíme je brát vážně, tak jako vážně a zodpovědně a radostně se oni o nás starali. Ano tak vážně, zodpovědně a radostně se postaráme my o ně. Nechápeme jejich myšlenkové pochody, nikdy jsme tak staří nebyli.
Ale poslouchat je, usmívat se, pomáhat jim se nalézt v tom světě, který pomalu ztrácejí to je jen maličkost od nás.
Oni nám dali mnohem víc, dali nám život. Nesmíme je nechat zabloudit a nesmíme dopustit aby byli nešťastní.
Vždyť to by bylo neštěstím i pro nás, jednou až budeme tak staří a nebudeme vědět co se kolem nás děje, nebudeme vědět jak se zorientovat, v sobě, v okolí a v životních situacích.
Jednou sami budem vděční za vlídné a milé zacházení, s úctou k tomu co jsme prožili.
Nebojte se jejich stárnutí, jděte za nimi, buďte s nimi, pomáhejte jim a hlavně mluvte, poslouchejte, hrajte třeba karty, jděte na procházku, na nákup, věnujte jim svůj čas, protože nám všem se krátí...
přidáno 17.01.2018 - 17:47
validace podle Naomi Feilové - úžasná to věc
přidáno 12.12.2017 - 10:46
shane: Vím, někdy je těžké udržet si optimismus, pozitivní myšlenky, chuť do života a asi čím je člověk starší, tím je to horší a ještě u lidí, kteří i v mládí lehce podléhali svým špatným náladám. Držím nám pěsti :-) Stárnou všichni.
přidáno 11.12.2017 - 18:56
Yana: Nu, do hlav těch druhých nevidíš! Najednou se něco zlomí a ze dne na den ztratí paměť nebo chuť být dál v tomhle světě. Já už si taky připadám nějak vyhořelý a to jsem jeden čas byl v popředí všech těch tří měsíčních žebříčků. A nápady teď dávam jen do deníčku...:-)
přidáno 11.12.2017 - 14:30
shane: No tohle nějak nemůžu pobrat, že je to vždy jakoby najednou, no možná spíš si jen nevšímáme těch příznaků, které k tomu směřují. Bohužel ne každý senior umí s tím stárnutím zabojovat. Někdy tomu podléhají víc než je zdrávo. Ale je to jistě často nedostatkem vnějších podnětů. No uvidíme co to jednou udělá s námi :-)
přidáno 05.12.2017 - 17:39
Yana: Já samozřejmě pochopil, co jsi měla na mysli, jen jsem to doplnil o fakt, že můžeme dát jenom to, co nám vštípili jiní! Když někdo nepoznal lásku a péči, ať už od vlastní rodiny či od náhradních pěstounů, má problémy ji sám dávat a brát ohledy na potřeby jiných! Jj, nevíme dne ani hodiny, kdy se třeba i my staneme na někom či na něčem závislí! Já už si taky vyzkoušel francouzské hole a letos přibyly i klasické berle a zažil jsem chvilky bezmoci, které bych si nerad zopakoval. Ostatně i teď zas marodím dík hloupému úrazu v práci, nejel jsem kvůli tomu na ten sraz a návrat k původnímu stavu není tak rychlý, jak bych si přál. Znal jsem z jiných portálů čiperného staříka, emeritního profesora češtiny, plodného autora a bezva chlapa. Náhle zmizel a jeho přátelé po něm začali pátrat. Kdosi zjistil, že skončil v nějakém ústavu, protože ze dne na den se uchýlil do svého duchovního světa a jen zřídka z něj vycházel a někoho poznával. Pokud ještě žije, je o dva roky starší než náš Žblabuňka. :-)
přidáno 05.12.2017 - 10:28
shane: no tak jasně, ty co vstupují jsou většinou (ne vždy) láskou a péčí obklopeni, ale co stáří, o to mi jde, o moje rodiče, kteří naprosto nečekaně tu pomoc a lásku potřebují, nějak jsem to nečekala, tak brzy, lásku jsem jim vždy dala najevo, ale teď potřebují pomáhat, to hlavně, aby mohli důstojně žít, dík za reakci
přidáno 05.12.2017 - 10:17
pilgrim: děkuji
přidáno 05.12.2017 - 10:17
ŽblaBuňka: no, když já moc nemám ráda povinnost, tak raději ty city, naši se nám nějak rozsypaly, dík
přidáno 03.12.2017 - 00:25
Ano, čas každého z nás je vzácný, ale šetřit jím na těch, kteří nám bez ohledu na něj dávali to, co v nich bylo nejlepší? Oplácejme lásku láskou a věnujme ji i těm, kteří teprve vstupují do našeho života a do světa kolem nás...:-)
přidáno 02.12.2017 - 22:07
Moc pěkná úvaha :)
přidáno 02.12.2017 - 17:54
Vzala jsi to přes city a vděčnost, já to vidím trochu pragmatičtěji, je to totiž má povinnost. Vděčnost za život, za lásku a vychování? To ano, ale chtěli mě oni, a vše, co mi dali, co mě naučili, předávám svým dětem, jejich vnoučatům, a mým vnoučatům, jejich pravnoučatům atp. Přesto jsem vděčný za všechno, co pro mě udělali. A nejen jim. A i o ty ostatní jsem ochoten se postarat, v rámci svých možností a schopností. Už jenom proto, že to potřebují. A city? Každý potřebujeme vlídné slovo, pohlazení nebo alespoň dotek. Tak proč jimi skrblit, že?

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Čas kdy můžeme vracet : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Popojedem
Předchozí dílo autora : Nikdo není opuštěná pláž

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku