volby prezidenta jiným systémem
přidáno 02.12.2017
hodnoceno 0
čteno 1194(8)
posláno 0
2. 12. 2017
Starší úvaha s jedním už více aktuálním tématem (prezidentskou volbou), o současném stavu psát nebudu, doufám, že si ho čtenář zjistí sám, pokud by ho to zajímalo.


9. 4. 2017

O projektu demokracie 21 pana Janečka jsem už dříve psal. Byla to dlouhá matematická úvaha a později jsem shledal, že je lepší to smazat. Teď toho trochu lituju. Hlavní závěr byl asi tento: z matematického hlediska stojí efektivita hlasování novou metodou (demokracie 21) na několika předpokladech. Jeden předpoklad je, že jsou lepší a horší kandidáti. (je vpodstatě jedno, jestli to je prezident, senátor, nebo restaurace kam lidé chtějí jít společně na oběd). A druhý předpoklad (dle mě zásadnější) je ten, že lidé, kteří volí špatného kandidáta rozdělí svoje záporné hlasy mezi všechny ostatní kandidáty rovnoměrně. Zatímco ti, co volí dobrého kandidáta, dají svůj záporný hlas právě a jedině těm, co jsou špatní. Z této asymetrie rozhodování pak plyne, že i menší skupina těch, co volí dobrého kandidáta je schopna "přehlasovat" skupinu volící špatného.
Neboli čistě matematicky v systému, kdy má každý pouze jeden hlas (současný systém) by špatný kandidát získal více hlasů než v systému hlasování 21. Kokrétní čísla závisí na konkrétním počtu skupin, které volí dobrého a špatného kandidáta.
Upozorňuju, že toto je moje interpretace a nemusí se shodovat s postojem pana Janečka. Kdo tedy chce informace ať googluje.

Praktická stránka věci
Velice se mi líbí, že pan Janeček má nápad (a peníze) ten nápad realizovat a umožnil nám si zkusit paralelní volby "nanečisto":


https://www.prezident21.cz/


O tomto jsem se dozvěděl náhodou z reklamy na internetu. Problém jsem více neanalyzoval a dá bůh ani nebudu.
Snad jen udám současné pořadí výsledků:

První tři ve vedení:

cca ++++(PRO) ----(PROTI)
1. Šimon Pánek 17 129 1 553
2. Petr Pithart 14 763 624
3. Michal Horáček 19 028 4 994

Abych nezapomněl, své hlasování můžete v průběhu času změnit. (patrně až do nějakého finálního času).

Největším problémem celé věci vidím to, že hlasů je (zatím) relativně málo, aby o něčem vypovídaly, dále pak to, že tam nebude hlasovat průměrná populace ČR. Ale co se dá dělat. :-)
Celkově nápad a realizaci hodnotím samozřejmě kladně.

Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Demokracie 21 a volby prezidenta ČR : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla


Předchozí dílo autora : Pár naivních poznámek k Severní Korei

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku