Manifest neupřímnosti. :-)
přidáno 25.01.2015
hodnoceno 62
čteno 1882(46)
posláno 0
Píšu jen z vlastní zkušenosti, jinak bych si připadala nefér.
Důležité je psát od srdce.
Básně jsou tím krásnější, čím jsou spontánnější.
Jde mi hlavně o to nezradit sama sebe.
Když báseň na radu jiného předěláš, už nebude tvoje.

Tohle a ještě mnohem a mnohem víc v podobném duchu jsem se dočetla na Psancích. To jen na úvod a na vysvětlenou, proč zas píšu úvahu. Prostě proto, že se mi tyhle názory pořád objevují v zorném poli a v duchu s nimi polemizuji… a občas nejen v duchu. :-)
Prosím, vysvětlete mi: co je nefér na tom psát i něco jiného než vlastní zkušenost? Kdyby se tohoto pravidla drželi všichni literáti, naprostá většina slavných děl by nikdy nevznikla. Když psal Shakespeare Romeovy monology, nejspíš do nich vtělil vlastní pocity zamilovaného. Ale co verše psané pro Julii? Psal opravdu od srdce, když ústy čtrnáctileté panny zjistil, že miluje nepřítele své rodiny? A co teprve monology chůvy… tam už úplně popřel sám sebe. :-)
Nebo takový Flaubert. Když popisoval snění vdané ženy a její složitý vnitřní svět, nejspíš se taky poněkud zradil a dost si toho musel vymyslet. Nicméně to vymyslel tak dobře, že se bovarysmus ujal i mimo literaturu jako psychologický termín.
Ale zpět k nám amatérům. Když se se mnou rozejde přítel, mám právo psát jen upřímné básně o ztraceném citu, pravdu a nic než pravdu? Kdo mi to určil a z jaké pravomoci? Proč naopak nenapsat, jak jsem dala kopačky já jemu? Nebo třeba báseň za něj, jak po mně strašně touží a vzpomíná? Nebo za babičku, která na ulici byla svědkem naší (vymyšlené) hádky? Nebo za psa, co počural patník, u kterého jsme stáli? :-)
Tady nejsme ani u zpovědi, ani u psychoterapeuta, ani u svého advokáta. Tam všude by se měla říkat pravda. Ale na literárním serveru? Tady je pravda jako svěrací kazajka, svazuje křídla a brání v rozletu.
Literatura není pravda, je to jedna velká lež. Ale když se napíše dobře, je tato lež pravdivější než pravda. Koho zajímá tisíc banálních životů, pravdivých do poslední mrtě? V budoucnu po nich ani pes neštěkne, ale literární postava vylhaná do posledního písmenka může žít věčně.

přidáno 11.03.2015 - 12:21
Orionka: Každý to vnímá trochu jinak.
K tomu 6. bodu:
Ano, je třeba přihlédnout i k věku a zkušenostem autora. Taky nemíním podbízivé neupřímné hodnocení, spíše obecnou pravdu, vyjádřenou i citátem z latiny: Byť chybějí i síly, přec je chválihodná vůle!
Takže záleží na formě, jakou dílo zkritizuješ a začít malou pochvalou třeba jen té odvahy jít s kůží na trh, je dobrý tah, jinak se ten druhý zašprajcne a už Tě nevnímá! Takhle nějak jsem to myslel! :-P
přidáno 11.03.2015 - 09:43
shane: Díky za přečtení i komentář! Těch prvních pět bodů vidím trochu jinak, ale o tom jsem napsala vlastně už zmíněnou úvahu a spoustu komentářů, tak to dál rozebírat nebudu. A pokud jde o ten šestý - víš, já se snažím úplně ignorovat, kdo dílo napsal. Takže nejenom neřeším svoje sympatie nebo antipatie k autorovi, ale nepřemýšlím ani o tom, kolik toho unese. On jde s kůží na trh, má odvahu vystavit svoje dílo na veřejný pranýř, zatímco mým úkolem je toto dílo co nejupřímněji a nejobjektivněji zhodnotit. Jedinou výjimkou jsou úplní nováčci a děti, kteří potřebují povzbudit. Ke smajlíkům přihlížím do té míry, že pokud někdo vyloženě dá najevo, že o kritiku nestojí, a já bych mu upřímný nekritický komentář napsat nemohla, tak raději nepíšu žádný. Myslím, že se tento přístup se slušností kritiky nijak nevylučuje. Naopak, z mého pohledu by bylo neslušné neupřímně chválit něco, co se mi nelíbí.
přidáno 10.03.2015 - 23:03
1)Píšu jen z vlastní zkušenosti, jinak bych si připadala nefér.** Pokud budu psát vlastní životní příběh, mohl bych to tak cítit, jinak trocha fikce a trocha zkušeností druhých nevadí, pokud tím sleduji třeba určitý výchovný cíl nebo varování před něčím konkrétním...Na druhé straně eroticky nabité básně nemusí být přesným popisem skutečnosti, fantazii se meze nekladou, nikdo nečeká, že bych byl dalším vtělením Cassanovy! :-P
2)Důležité je psát od srdce. **Jak jinak?
3)Básně jsou tím krásnější, čím jsou spontánnější.**To je sice pravda, ale občas neškodí podívat se na ně s odstupem a sem tam něco doladit. Někdy člověk v tvůrčím zaujetí nepočítá slabiky, opakuje stejná slova ve verších po sobě jdoucích, ač je tolik synonym...
4)Jde mi hlavně o to nezradit sama sebe.**To záleží na konkrétních věcech! Chápu třeba, že věřící nebude oslavovat satana či puritán nenapíše porno, slušný nevyšperkuje dílo vulgárními výrazy atque...
5)Když báseň na radu jiného předěláš, už nebude tvoje.**
Záleží na rozsahu úprav a toho, co na radu převezmu od druhého, třeba slovní obraty mně cizí...

***Přidávám:
6) Kritizuj, ale slušně, nejprve hledej, co bys mohl pochválit a při kritice přemýšlej o tom, kdo je ten druhý a kolik toho unese. A když z nějakých důvodů ujedeš, neboj se to přiznat a omluvit se. Kritika nemá odrážet jen míru Tvých sympatií či antipatií chovaných vůči autorovi, ani nemá momentální náladu davu...:-)))
přidáno 28.01.2015 - 12:03
Amelie M.: Asi takhle. Kritizuji tady díla a názory, ne autory. Stejně tak jako jiní kritizují moje díla a moje názory. Nic neskrývám, říkám věci na rovinu, jak si je myslím. A klidně připustím, že se svým názorem můžu být úplně mimo - vždyť o nic nejde, jen o debatu.
(Ve které jsem se mmch. už dozvěděla, že si ukájím vlastní ješitnost a vždycky toužím mít poslední slovo, že mám strašně omezený přístup, že rasisticky zatracuji a zesměšňuji, že se navážím do druhých, že mám vysoké ambice, že ostatní skrytě šikanuji... no ještě že to neberu osobně, fakt :). Pro mě je to naštěstí pořád jen debata.)
přidáno 28.01.2015 - 11:36
Orionka: teď mám pocit, že mluvíme každá o něčem jiném.. :) nemluvím o rozdílnosti názorů.. to je naprosto v pořádku.. diskutujme, proč ne..

mluvím o více, či méně skrytém, neustálém (jakoby nekonkrétním, ač většina ostatních ví, koho má ten druhý na mysli) napadaní a zesměšňování a rozebírání kohokoli, za jeho přístup k literatuře.. ono je vyslovení názoru x taková lehce skrytá šikana..

ono je rozdíl, vyjadřovat se ke světovému dění anebo k lidem, mezi kterými se pohybuješ a máš potřebu jim často naznačovat, jak "mimo" jsou.. nejsou orionko.. ani oni, ani ty..
přidáno 28.01.2015 - 11:09
Amelie M.: Překvapuješ mě. Úvahy (a není jich zas tolik :)) píšu obecně a názorové rozdíly pokládám za přirozené. Vyslovením názoru na určitý jev přece nikoho osobně nenapadám. Jestli si někdo myslí, že všichni musí vidět věci stejně jako on, a každý nesouhlas bere jako útok na sebe, je to jeho problém.
Opakuji, na vyslovení názoru přece není nic špatného. Jestli máš pocit, že už bylo řečeno dost a je to pořád dokola, tak to prostě nečti a nediskutuj... mě teda účast v téhle diskuzi přesvědčuje spíš o opaku.
A fakt myslíš, že mi jde o "lajky" a "poplácávání po zádech"? To mě docela rozesmálo. Kdybych toužila zrovna po tomhle, asi bych tady vystupovala úplně jinak :)).
přidáno 28.01.2015 - 10:52
Orionka: to, že říkáš svůj názor v komentářích je v pořádku a super, protože víš, o čem mluvíš a já jsem postupem času tvé komenty začala ráda číst.. o tom naprosto nemluvím..

často ale dáváš najevo své znechucení nad těmi, co nepíší tak, jak to vnímáš ty.. tak proč je nenecháš žít? proč tu neustále skrytě, či viditelně nadhazuješ, že oni jsou ti "špatní"? snad už se tu o tom vedlo dost diskuzí a bylo tu projeveno dostatečně názorů.. co se chceš dozvědět nového? anebo stojíš o další a další "lajky" a opětovná poplácávání po zádech? nebylo by fér žít a nechat žít?
přidáno 28.01.2015 - 10:45
Amelie M.: Neustále tepu? Jestli myslíš v komentářích, tak tam prostě říkám svůj čtenářský dojem. A myslím, že věcně a slušnou formou, jestli je to jinak, tak mě prosím upozorni. To říkám zcela vážně :).
A jestli myslíš tepáním to, že vyslovím svůj názor v úvaze, tak s tím nesouhlasím. Jednak je to svobodný prostor, nikdo moje názory nemusí číst ani o nich diskutovat. Ale hlavně myslím, že debaty o psaní na literární server patří, že provokují k zamyšlení, jsou užitečné. Takže proč si o tom nepodebatovat? Jenom proto, že se názorově neshodneme, každý to vidí trochu jinak a někdo si nesouhlasný názor druhého bere osobně? Já jsem ráda, že se do diskuse zapojilo tolik lidí. A koho to nezajímá, tak ať čte něco jiného :).
přidáno 28.01.2015 - 10:31
Orionka: ty si ale, nejenom v některých z posledních komentářů protiřečíš.. na jednu stranu říkáš, že jsi shovívavá.. na druhou stranu neustále tepeš ty, kteří píší jinak, než jak chápeš literaturu ty..

je to, jak psal DDD.. proč to pořád rozleptávat a nežít tu vedle sebe? vždyť do těch, kteří to tu nadstavili na téměř profesionální server, kterým ale psanci nejsou.. se věčně taky nikdo nenaváží.. přitom by si mohli své vysoké ambice uspokojovat na (pro ně) výživnějších polích.. tak proč nejste i tam? nakonec.. mohli byste získat zpětnou vazbu jak od "umělců", tak od "obyčejných" pisálků..
přidáno 28.01.2015 - 10:22
DDD: Díky za komentář, i když tě netěšil :).
Myslím, že za mojí úvahou vidíš zbytečně moc. Nechci nic zjistit ani dokázat, prostě se zamýšlím nahlas (resp. písemně), říkám svůj názor. Čtu to po sobě znovu a nevidím, že bych někoho omezovala, zatracovala nebo zesměšňovala. Jestli tam něco takového vidíš (a fakt by mě zajímalo kde :)), tak špatně.
Jinak v tom, že zásadní je, co si z díla jako čtenář odnesu, se naprosto shodneme. Jak jsem psala už níž v jiném komentáři: "Důležité je, jak věrohodně dílo působí na čtenáře. Jde o jeho pocity a emoce, autor a veškeré okolnosti, které ke vzniku díla vedly, jsou už nepodstatné."
A že autentičnost sama o sobě není přednost, to podepisuju :).
přidáno 28.01.2015 - 10:19
DDD: naprosto sdílím tvůj názor..
přidáno 28.01.2015 - 09:56
loner: :D
Děkuji, jako by se stalo.
přidáno 28.01.2015 - 09:50
Umouněnka: To jsi napsala hezky. Ano, i ve fantazii je srdce. Myslím, že tady snad všichni píšeme prostě proto, že nás psaní baví, jinak bychom to přece nedělali. A někoho baví psát takhle a jiného jinak, naprosto přirozené a v pořádku. Nic tady není zakázané, nic není nefér. A každému čtenáři voní něco jiného :).
přidáno 28.01.2015 - 09:40
Jiří Turner: Moc děkuji a rozumím.
přidáno 28.01.2015 - 09:36
slnečnica: Přesně tak. Všechno je relativní, všechno je subjektivní. A tohle je jen můj úhel pohledu.
přidáno 28.01.2015 - 09:32
Sameri: Děkuji za komentář, je krásné, kolik myšlenek moje zamyšlení vyvolalo.
Ty jsi moji úvahu posunula ještě o kousek dál, k rozměru, který jsem taky viděla, ale už to s ním nechtěla komplikovat. Naprosto souhlasím, že každé subjektivní vyjádření zkresluje, díváme se na realitu ze svého úhlu pohledu. Takže můžeme být přesvědčeni, že pravdivě, ale třeba to tak vůbec není nebo jen zčásti. Dobrat se pravdy není vůbec jednoduché. Jak píšeš, v každém díle je kus pravdy a kus vylhanosti, i když se maximálně snažíme jen a jen o pravdu, protože to stejně bude jen ta naše subjektivní pravda.
No teď jsem se do toho asi docela zamotala :). Zkrátka psát pravdivě můžeme chápat jako subjektivní pocit, ale jako objektivní fakt těžko. A s tím vědomím, že každé převedení skutečnosti do slov je už samo o sobě zkreslující, já k psaní přistupuji. I k psaní této úvahy, která je taky jen můj subjektivní pohled a nic jiného ani být nemůže :).
přidáno 28.01.2015 - 08:43
Netěší mě to, ale přece jenom ti sem vlezu ještě jednou. Přemýšlel jsem, co vlastně chceš zjistit nebo dokázat. Ten přístup mi totiž přijde strašně omezený. Pořád kladeš něco proti něčemu. Jako by to nemohlo existovat vedle sebe. Je to jak dva stromy. Dejme tomu jabloň a hrušeň. Oba dva rodí dobré ovoce a přece se najdou takoví, kteří buď jedno nebo druhé nejedí. Zeptej se jich. Nevysvětlí ti proč. Prostě to tak mají. Ale kvůli tomu já přece nebudu kácet ten či onen strom. Mám rád obojí ovoce a navíc mám rád i ty stromy.
Je to to samé, jako by ses ptala černocha proč je černý, nebo Číňana proč je žlutý a jestli by se za to vlastně neměli tak trochu stydět. Proč? Jsou takoví od Pánaboha a nic s tím nenadělají.
Myslím, že je poněkud omezené a rasistické zatracovat či zesměšňovat ten či onen přístup, pohled a názor, protože pokud ten vede k dobrým plodům, jistě není špatný. Podle mě není důležité to, z jakých pohnutek dílo vzniká nebo do jakých kulis je zasazeno, ale zásadní je to, co si z něj odnesu. A to může být v obou případech něco, ale také nic. Ano, krásná literatura se bezesporu neobejde bez smyšlených postav, dějů a kulis (jinak bychom si toho asi moc nepřečetli), ale přesto, aspoň většinou, v sobě odráží část autora. Jsou ale i díla čistě skutečná a neméně cenná.

Pravda je (a to už se asi podvacáté opakuju), že mě nijak nenaplňuje neustálé dokola a dokola opakované vystavování a zdůrazňování vlastní bolesti a její autentičnosti jakožto přednosti. Ve chvíli, kdy se z toho stane živnost a závislost, přestává mě to zajímat. I já si myslím, že nejsme na maminkovském serveru. Mimochodem - zajímala ses o čem byla moje básnička "Bělavá". Byla právě o tomhle.
Promiň, trochu jsem se rozkecal...
přidáno 27.01.2015 - 20:51
Kde to mam podepsat?
přidáno 27.01.2015 - 10:23
Já si jednoduše myslím, že i když píšeš o něčem, co jsi nezažila, co sis vymyslela, nebo tak.... pokud to děláš ráda a píšeš s láskou právě k té fantazii, pocitu, myšlence, literatuře celkově...tak to od srdce je a je jedno, že to třeba je jenom slovně ztvárněný sen, či něco jiného. Myslím, že literatura mí jít vždy od srdce a né jenom z nějakých přírůček na "správnost". Když je v tom srdce, je to poznat a má to lepší vůni.
přidáno 27.01.2015 - 09:40
Nemohu než souhlasit. Krásná literatura je šalba a klam. Myslím si dokonce, že to ani jinak není možné. Faktická správnost, přesnost a pravdomluvnost by měly být výsadou jiných žánrů reportáží a literatury faktu (pohříchu to tak často není).
Jediné, co mi osobně v této věci vadí je tvůrčí předstírání. Předstírání hloubky a uměleckého vyjádření v návodu k otevírání plechovky sardinek( myslím tím situaci, kdy někdo reálný návod prezentuje třeba jako báseň) .
přidáno 27.01.2015 - 09:28
Orionka: Môže, nemusí. Všetko je relatívne, však?
přidáno 27.01.2015 - 09:06
Zamila: Moc děkuji! A souhlasím, co by byla literatura bez fantazie? Jenom bych trošku otočila tu poslední větu, pravda s velkým P je myslím právě to, co by literatura hledat měla. Ne tu obyčejnou pravdu obsaženou v realitě jednoho života, ale nadčasovou, obecně platnou Pravdu, na kterou může ukázat svými příběhy, klidně úplně smyšlenými, ale napsanými pravdivě (tento hezký paradox jsem si vypůjčila od mannaz :)).
přidáno 27.01.2015 - 09:00
elisza: Taky mi ten výrok připadá podivný. Člověk bývá sám sobě špatným kritikem a s přístupem "jen já vím, co a jak jsem chtěl napsat, a nikdo mi do toho nesmí mluvit" by narazil každý autor, který se rozhodne něco vydat. Mezi amatéry to myslím platí dvojnásob.
Sama to beru tak, že tvořím polotovary, které mají k dokonalosti ještě hodně daleko a potřebují vybrousit, ale sama třeba nevidím jak a kde, proto velmi vítám zpětnou vazbu čtenářů. Když mi někdo poradí lepší řešení a dám mu za pravdu, ráda dílo upravím.
přidáno 27.01.2015 - 08:49
taron: Děkuji za krásné zamyšlení. Přesně tohle mě na poezii fascinuje. Člověk by si řekl, vždyť čeština má jen určitou množinu slov, z nich jen některá se nabízejí k rýmování, přece se ty kombinace musejí časem vyčerpat, zvlášť u krátkých básní na podobné téma. Ale tady vidím, jaký je to nesmysl. Stačí, aby autor do slov vdechnul sám sebe, a výsledkem je naprostá jedinečnost, často i s rozpoznatelným rukopisem. Úžasné!
přidáno 27.01.2015 - 08:42
mannaz: Máš pravdu, každý autor do díla otiskuje sám sebe. Někdo rovnou, položí se tam celý a beze změny, jiný jenom kouskem a další se chce díla dotýkat pouze lehounce a zdálky, maximálně špičkou prstu, ale stejně se nemůže úplně zakamuflovat a popřít sám sebe, někde je tam schovaný a pro pozorného čtenáře prosvítá :).
A ten rozdíl psát pravdu x psát pravdivě jsi popsala moc hezky, podepisuju, takhle jsem to myslela :).
přidáno 26.01.2015 - 20:45
Nehodlám číst tisíc komentářů psaných přede mnou. Ne, že by snad nemohly být inspirující či bych v nich nemohla najít podobný názor - kdo ví. Ale jednoduše se mi nechce. Takže začnu od podlahy:
otázkou je co je to pravda...A jaké je naše vnímání. Podle mne nejde nikdy zcela pravdu popřít, ať už napíšeme, že jsme mu daly kopačky nebo napíšeme, že nás odhodil jako použitou utěrku. Pravda stejně bude někde mezi tím. A o tom, jak psát...jde o to, zda toužíme napsat veledílo, přiblížit se velikánům a nebo jen...vyjádřit své myšlenky prostřednictvím ušlechtilejší formy jazyka. (Někdy ani to není zdárnou možností.)
Nemyslím, že by někdo měl rozhodovat, co je správná forma, pouze by každý měl přijmout názory na své dílo od širší společnosti. Nakonec...literatura má více hledisek, každé dílo má. V každém je kus skutečného života a těch nejvylhanějších postav. Je jen na nás, jak moc dobří čtenáři jsme a na co se dovedeme dívat. A nebo jaké skryté významy si dosadíme na místo, kde vlastně ani nejsou.
Nehodlám rozebírat co je správnou cestou, i když tuto úvahu chápu. Ale zároveň mi přijde zkreslující. Neboť kdo z nás skutečně dovede napsat situaci skutečně? Vždy jen z našeho vlastního pohledu, ať už u uvozovek napíšeme "to jsem řekla já" nebo "to řekla babička". A o předělávání...je přeci jen na volbě každého, za jakým cílem jde i píše. Má chuť se zlepšovat? Je egoistou? A nebo mu v životě jednoduše stačí ta míra vyjádření, ke které se už dostal?
Podle jakého klíče soudíme ostatní a sebe?
Asi se docela opakuji. A možná jen protože po mě tento server vyžaduje komentář. A je to také pouhou lží vystavěnou v prospěch mých budoucích postav?
přidáno 26.01.2015 - 20:41
"Literatura není pravda, je to jedna velká lež. Ale když se napíše dobře, je tato lež pravdivější než pravda." Krásné.

A ano, taky mě irituje, když napíšu báseň dle své fantazie - a hned na to mi chodí gratulace k početí :-D Mystifikace je krásná věc, fantazie je obraz plný barev, tak nešetřete své palety a nehledejte Pravdu !
přidáno 26.01.2015 - 19:08
Komentář který si uvedla v příkladu: "Když báseň na radu jiného předěláš, už nebude tvoje," je, dle mého názoru velmi podivný. Sice s tím nemá osobní zkušenost, ale tento výrok je podle mě,dosti nelogický. Když se na jakémkoli díle podílí někdo jiný než napsaní autor, příjde mi že by třeba některá díla byla neuplná.
přidáno 26.01.2015 - 16:29
Můj názor znáš...
literatura je pravda i lež... je to láska nás všech, a je úplně jedno, jestli píšeme z naší zkušenosti, nebo zkušenosti jiných, nebo jen fabulujeme... = je to terapie jak pro amatéry, tak pro opravdové umělce. Je to terapie úplně pro každého... Jak může hrát šachy světový velmitr, tak i já..., můžu hrát i basket, cokoliv a můžu to dělat stejně od srdce, jako mistři světa - a stejně to bude nejbáječnější, pokud se na to podíváš z úhlu toho, že takhle hraji jen jááááá - jako jedinečná, neopakovatelná osobnost.
přidáno 26.01.2015 - 15:35
A tak, vzdyt v kazdem dile je preci vzdycky kus autora. Jeho myslenky, jeho uvahy co by, kdyby. Postavy hraji podle jeho not. Vse vychazi ze zkusenosti, z povahy toho ktereho. Ale psat jen pravdu? To ne, ale psat pravdive (autenticky) to tedy ano :-)
přidáno 26.01.2015 - 13:34
kmotrov: Nestraš :)). Ani vylhanost samozřejmě nic nezaručuje, stejně jako pravdivost námětu je pro hodnotu literárního díla irelevantní.
přidáno 26.01.2015 - 13:27
Naprosto souhlasím, Ordinace v Růžové zahradě je vylhaná do posledního písmenka a bude tu žít věčně!
přidáno 26.01.2015 - 12:37
Lenča: Tomu rozumím, že se snažíš. A domýšlím se, že by ti připadalo nepoctivé vymýšlet si. Je to tak? A nepoctivé vůči sobě nebo vůči čtenářům?
přidáno 26.01.2015 - 12:24
Vlastně jsem to už vysvětlila - snažím se psát o tom, s čím mám nějakou zkušenost.
Jistě, máš právo, sama k sobě možná až povinnost, zeptat se. Než si domýšlet, co tím kdo chtěl říct.
přidáno 26.01.2015 - 12:02
Lenča: Díky za komentář i za to, jak jsi mě inspirovala :). Víš, mě slovo nefér v této souvislosti opravdu zarazilo, nerozumím mu, protože tohle podle mě nemá s férovostí nic společného. A když něčemu nerozumím, tak se zeptám, na to mám myslím právo. Tvoje právo zase je nic vysvětlovat, protože máš naprostou pravdu, že mi po tom nic není (i když by mě tvůj postoj opravdu zajímal, ale co nadělám :)).
přidáno 26.01.2015 - 11:44
DDD: Lenča: on asi největší problém těchto citací je.. že jsou vytrženy z kontextu a pak vyznívají vážně všelijak.. :) takže vám dávám za pravdu :)
přidáno 26.01.2015 - 11:35
Ano, napsala jsem, že bych si připadala nefér, kdybych psala o něčem, o čem nic nevím, prostě s čím nemám žádnou zkušenost. Jak to má kdo jiný, je čistě jeho věc - nikomu jsem tím nic nenakazovala a nevidím nic špatného na tom, pokud to má někdo jinak. Stejně tak může být každému jedno, proč to tak mám já.
přidáno 26.01.2015 - 09:13
DDD: Já si zase vážím toho, jak pozorně čteš a že jsi svoji větičku poznal :).
Ty ostatní jsou z veřejných komentářů, a to jak k mým, tak k cizím dílům. Inspirovaly mě k zamyšlení, kterým nechci na nikoho útočit, jen říkám svůj názor. Nikoho nenutím ho číst ani o něm diskutovat, ale osobně tyhle polemiky pokládám za zajímavé a přínosné, tak jsem ráda, že zareagovalo tolik lidí.
A pokud jde o tu naši debatu, asi jsme ji vnímali každý jinak, to se stává. Slovo nenáročné v ní vůbec nepadlo, pro mě to bylo abstraktní x konkrétní obsah, subjektivní x objektivní přístup, autentičnost x fabulace. Brala jsem to jen jako debatu, neškodné tříbení názorů, žádný spor o to, kdo vyhraje nebo bude mít poslední slovo. Navíc debata už skončila, tohle není její pokračování, jen obecné zamyšlení, takže co se týče ješitnosti, můžeš být naprosto v klidu :).
přidáno 26.01.2015 - 08:43
Severak: Přesně tak, správně namíchaný koktejl bývá ze všeho nejchutnější :). Díky za komentář.
přidáno 26.01.2015 - 08:32
Orionka: Vážím si toho, že jsi použila i můj komentář. Já bych ho jenom trochu doplnil:

"Přijde mi zbytečně laciné tyhle pocity nějak polopaticky popisovat tak, aby je pochopil úplně každý. V tom vážně nespatřuju smysl svého tvoření a sám bych si toho pak ani nedokázal vážit. Víš, opravdu mi nejde o to, pohybovat se někde v nějakých žebříčcích popularity. Jde mi hlavně o to, nezradit sama sebe :-)"

Jistě si vzpomínáš, že řeč vůbec nebyla o tom, jestli lhát, či ne, ale o tom, že ti mé básničky připadají krátké, nekonkrétní a de facto nenáročné. Ta věta pak znamenala to, že nechci dělat to, co necítím a čemu nevěřím.

Nevšiml jsem si, že by ti kdokoli z Psanců určoval co a jak máš psát. Je to každého svobodná vůle. Nikdo nemá právo ti brát tvůj přístup k psaní ani jím pohrdat. A pokud vím, nikdo to také nedělá. Předpokládám tedy, že i další tvé ukázky jsou pouze odpověďmi autorů na tvoje komentáře. Vysvětlením jejich vlastního přístupu k psaní ať už jako takovému, nebo k té které konkrétní básni.

Ale, jak už tady jednou zaznělo - taky se už nechci účastnit těch nekonečných diskusí o ničem. Víc než cokoli jiného, mi to totiž začíná připomínat jakési ukájení vlastní ješitnosti a touha mít poslední slovo. A to ti rád přenechám :-)
přidáno 25.01.2015 - 22:29
No, já ty autory - vylívače srdíček do jisté míry chápu. Sám taky tvrdím, že píšu abych se nezbláznil.

Na druhou stranu, chápu ty co fabulují. Konec konců - psaní o drogách (nebo o lásce) se mnohem bezpečněji fabuluje, než prožívá.

Co si ale opomněla - nejlepší je vzít 5 deka pravdy, 5 deka lži, okořenit to jednou špetkou citu a emocí a podávat za tepla. Tohle ti všichni sežerou i s navijákem. :-)
přidáno 25.01.2015 - 21:35
Yana: Ten poslední výrok tam zapadá, je to součást přesvědčení některých autorů, že se má psát srdcem, jak to člověk v danou chvílí cítí, jak mu to cosi uvnitř diktuje atd. Potom jsou veškeré další zásahy do "vnuknutého" díla porušením autenticity. A zásahy od cizí osoby už teprve :).
Aby bylo jasno, mně nevadí, když někdo píše jenom svoje pocity a prožitky, je to jedna z možností, proč ne. Ale neměli by to vydávat za přednost nebo dokonce tvrdit, že jenom takhle to je správně. S tím už nesouhlasím.
přidáno 25.01.2015 - 20:21
Aha, tak já to tak pochopila, no k té úvaze s tebou souhlasím, protože i já píšu občas to co si vymyslím :-), navíc většina uměleckých děl je od A do Z smyšlených, ale myslím, že většina amatérů píší pouze čistě svoje pocity a prožitky, takže naprosto chápu že si to obhajují a ty výroky jsou proto srozumitelné, ale zase mi mezi ně nazapadá ten poslední
přidáno 25.01.2015 - 20:06
Yana: To je asi nedorozumění. Nemyslela jsem to (a snad ani nikde nenapsala) tak, že by uvedené příklady byly neupřímné. Naopak, já tvrdím, že literatura klidně může být neupřímná, protože její hodnota nespočívá v upřímnosti.
přidáno 25.01.2015 - 19:51
Já nevim Orionko, já s tebou většinou souhlasím, ale dnes asi ne, což těch pět příkladů nenapsal někdo právě upřímně, oni to tak cítí tak to tak napsali, kdyby to nenapsali právě by si připadali neupřímně, někdo má fantazii k tomu aby psal příběhy jiných, jiný píše čistě svoje vnitřní pocity, ale mně uniká jakou to má souvislost s těmi příklady v začátku tvé úvahy, já na nich nic neupřímného nenacházím
přidáno 25.01.2015 - 19:33
Ailin: Přesně tak. Literatura je pravdivá tím, jak ji vnímá čtenář. Jestli jí uvěří, je to pravda pravdivější než to, co se doopravdy stalo. Já myslím, že si neprotiřečíme, naopak. Pravda literatury prostě nespočívá v pravdivosti samotného příběhu, ten se takhle vůbec stát nemusel, autor si ho mohl přibarvit nebo úplně vybájit.
přidáno 25.01.2015 - 19:29
Singularis: Souhlasím, díky za komentář. Jsou to jen osobní přístupy, které by se neměly vydávat za nic jiného.
Poe se v této souvislosti samozřejmě nabízí, ale nechtěla jsem ho zase vytahovat. Už jsem s ním argumentovala v diskuzi k úvaze na podobné téma, kdyby ses chtěl kouknout: http://www.psanci.cz/dilo.php?dilo_id=27519-ma-se-basnit-hlavou-
nebo-srdcem
přidáno 25.01.2015 - 19:24
Orionka: S posledním odstavcem ale nesouhlasím... dobrá literatura pro mě nikdy není lež. Nemusí to být nutně osobní příběh autora - a přesto to může být velmi pravdivé.
přidáno 25.01.2015 - 19:22
Myslím, že to, co uvádíš jako příklady, se kterými nesouhlasíš, jsou jen osobní přístupy konkrétních autorů k literatuře (resp. poezii). Asi mají na svůj přístup právo, ale také s nimi nesouhlasím a neměli by svým přístupem omezovat další autory.

Doporučuji ti k přečtení Filosofii básnické skladby od E. A. Poea; tam se dozvíš, že i dokonale konstruovaná a neosobní poezie může být krásná.
přidáno 25.01.2015 - 19:17
Orionka: ale jo, já tě chápu.. ale ted mám pocit, který jsi psala minule ty, u mé úvahy.. - jako kdyby se to tu hemžilo těmito extrémními názory.. a to si zase nemyslím :-))
přidáno 25.01.2015 - 19:12
Amelie M.: Vybrala jsem si to, co mě zaráží, to je myslím logické :). A stálo, já píšu úvahy ráda. Dík za komentář :).
přidáno 25.01.2015 - 19:10
Ailin: No já musím říct, že si vymýšlím strašně... někdy až tak strašně, že si vymýšlím i to, že si vymýšlím :))
přidáno 25.01.2015 - 19:10
myslím, že jsi si vybrala jednu stranu extrému z komentářů.. takže tato úvaha mi přijde spíš úsměvná a rozpitvávající něco, co naštěstí není zase tak běžné.. divím se, že ti stálo za to, o tom psát.. :)
přidáno 25.01.2015 - 19:09
štiler: Díky... i za vzácnou návštěvu :).
přidáno 25.01.2015 - 19:08
vanovaso: Děkuji za "přecekomentář", jsem ráda, že se shodneme.
přidáno 25.01.2015 - 18:51
Orionka: To už je individuální... já bych to asi neuměla. Tím ale nechci říct, že to možné není. Jako se dobrý herec umí vžít i do postav, které mu nejsou blízké, tak to jistě umí i dobrý spisovatel.
přidáno 25.01.2015 - 18:48
Přesně tak.
přidáno 25.01.2015 - 18:43
Ailin: Souhlasím. I s tím, že je to zjevné, zejména když jde o sci-fi nebo historickou prózu. Ale u poezie jako by se předpokládalo, že každý píše za sebe, autenticky. Nechápu proč, osobně v tom nevidím rozdíl. I báseň se dá napsat o něčem, co se nás vůbec netýká, a nijak to nesnižuje její hodnotu. Důležité je, jak věrohodně působí na čtenáře. Jde o jeho pocity a emoce, autor a veškeré okolnosti, které ke vzniku básně vedly, jsou už nepodstatné.
přidáno 25.01.2015 - 18:36
omlouvám se, napsala jsem komentář, ale nějak jsem si uvědomila, že už se těch nekonečných diskusí o ničem nechci zúčastnit... tak jsem ho smazala...v podstatě obsahoval to, cos naposled odpověděla Ailin, souhlasím...
přidáno 25.01.2015 - 18:29
Orionka: Tak každý to má jinak... a psát o něčem, co jsem neprožila, je podle mě těžší. V tomhle obdivuju ty, co to umějí - třeba Mátu... (U toho, o čem píše ona, je zjevné, že to - naštěstí - sama neprožila :-D )
přidáno 25.01.2015 - 18:24
Ailin: Ta první věta je citát z komentáře. Ne že to je nefér, ale že by si připadala nefér. Proč, to právě nechápu.
přidáno 25.01.2015 - 18:21
A on někdo říká, že "je nefér psát i něco jiného než vlastní zkušenost"? Proč by mělo?

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Tohle není zpovědnice, ale literární server : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Nespavá
Předchozí dílo autora : Vracíš se jako vlna

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku