přidáno 31.10.2017
hodnoceno 19
čteno 1012(23)
posláno 0
Myslím si, že nedávno volby dopadly velice špatně, a pokud vím, tento názor sdílí skoro každý, koho znám. V hodinách a dnech, které následovaly po sečtení výsledků, jsem o nich dost intenzivně přemýšlel (možná víc než je zdrávo) a rozhodl jsem se něco málo z toho přemýšlení zveřejnit. Mám v plánu hned několik takových úvah, toto je jen první z nich.
Nejprve chci nastínit, proč to vůbec dělám, proč do toho bezedného oceánu informací a názorů chci přilévat další vědra, když daleko zkušenější a bystřejší hlavy denně přilévají celé bazény výstižnějších a lépe formulovaných komentářů a postřehů. Nejsem ani politolog ani filosof ani sociolog, nesleduju politickou scénu déle než pár let, jsem pevně uzavřen ve své sociální bublině, takže moje představa o pohledu na svět lidí s jinými politickými názory může být velice zkreslená. Přesto cítím potřebu se o své názory podělit s co největším množstvím lidí a to má své důvody.
Jak už jsem řekl, považuji výsledek voleb za otřesný. Co konkrétně mi na něm přijde nejděsivější, se pokusím podrobněji rozebrat někdy jindy. Přinejmenším komentáře v médiích však jasně mluví o tom, že výsledky mohou ohrozit další demokratické směřování země. Je docela dobře možné (a já v to doufám), že se tyto obavy ukážou jako přehnané. Ale asi se nedá popřít, že míra rizika je nejvyšší za dlouhou dobu a že se jedná o součást širšího trendu, o kterém se mluví jako o "krizi demokracie".
A v takové situaci považuji za velice důležité podělit se veřejně o svůj pohled, zapojit se do té debaty a hájit ideály, kterým věřím. Ne proto, že bych si snad naivně myslel, že si mé poznámky přečtou voliči SPD, praští se do čela a vrátí se jim zdravý rozum. Ale proto, že se tu jedná o celou řadu dílčích problémů, které dalece přesahují osobnosti několika málo politiků, kteří jsou spíš příznaky než příčinami. A o těchto problémech je podle mě nutné vést celospolečenskou diskusi. Nenechat tu diskusi na pár stovkách politiků, novinářů a komentátorů. Přemýšlet, debatovat a učit se. Především se učit debatovat s lidmi, kteří přemýšlí jinak. Možná ani ne tolik proto, abychom je přesvědčili o správnosti svého pohledu na svět, ale abychom porozuměli tomu jejich.
A kromě toho věřím, že v situaci, kdy je taková část veřejného mínění ovlivněná populismem a taková moc koncentrovaná do rukou nedůvěryhodných lidí, by občanská role neměla končit u volební urny. Že by lidé, kteří nejsou spokojeni s tím, jak volby dopadly, měli aktivně vstupovat do veřejného prostoru a snažit se ho ovlivňovat. Tím nemyslím překřikovat ty, kteří volili jinak, ale upozornit na to, že ne všichni se ztotožňují se současným politickým vývojem. A že ti, kteří jsou s ním nespokojení, jsou ochotni pro nápravu udělat i něco jiného než si jenom stěžovat. Bude-li to nutné, chodit na demonstrace, bude-li to vhodné, přímo kontaktovat zvolené zástupce, budou-li smysluplné, podepisovat petice. Každopádně projevovat svůj názor, podněcovat slušnou a konstruktivní debatu. A to se netýká pouze politiky v tom úzkém slova smyslu. Zdravá občansky aktivní společnost se vytváří i pomocí různých sdružení, spolků a organizací, činností, které s politikou nemají na první pohled vůbec nic společného, a také pomocí konkrétních činů každého jednoho člověka ve veřejném prostoru - ať už jím je ulice, škola, obchod nebo Facebook.
Výsledky demokratických voleb je samozřejmě nutné respektovat. Ale respektovat legitimitu ještě neznamená rezignovaně složit ruce do klína a čekat na další šanci za čtyři roky (nebo možná dříve).
Možná to někomu zní jako zbytečně velká slova, jako hysterie, mobilizace a volání "do zbraně!", aniž by to odpovídalo reálnému stupni nebezpečí. Já to ale nemyslím jako mobilizaci, ale maximálně jako výzvu k něčemu, co by mělo být do jisté míry samozřejmostí a co jistě mnoho laskavých čtenářů už tak či onak dělá, ale na čem by dnes mohlo záležet ještě více než za normálních okolností. Jako výzvu k diskusi a k občanské aktivitě. Těmi totiž dáváme najevo, že nám osud země není lhostejný a že za něj neodmítáme přebrat odpovědnost.
A veřejné prezentování svých názorů považuji za jeden ze způsobů, jak můžu já za svou osobu alespoň částečně uvést výše zmíněné principy do praxe. Jsem si vědom toho, že spoustě věcem zkrátka nerozumím a že se nevyhnutelně dopustím chybných interpretací, zjednodušení a pochybných argumentů, že se sem tam prostě spletu. Že si to, co píšu, nejspíš přečte jenom směšně malá hrstka lidí a že nemalá část z nich se mnou nebude souhlasit nebo jí to přijde jako plýtvání časem autora i čtenáře. Že bych možná spíš měl dělat věci do školy nebo si uklidit na stole. Ale i tak v tom hodlám pokračovat.
přidáno 05.11.2017 - 21:55
Nadšeně podporuji Tvá předsevzetí a už diskuze pod článkem ukazuje, že to má smysl. Právě v diskuzích, debatách a z nich plynoucích konfrontacích se tříbí názory. Pro mě je právě možnost (potažmo schopnost) o věcech smyluplně komunikovat jedním z pilířů demokracie.
přidáno 04.11.2017 - 14:16
wocell: Chtěl bych psát (a něco už napsáno mám) o tom, kde se jsou příčiny té nedůvěry a podpory extremismu, jak jsme se dostali tam, kde jsme, proč ty diskuse obecně vypadají tak, jak vypadají a také něco o té smysluplnosti obecného referenda. Upozorňuju, že v mnohém se mnou nejspíš nebudeš souhlasit, ale upřímně řečeno si argumentačně podloženého neosuhlasu cením docela vysoko.
přidáno 04.11.2017 - 13:39
mechanická okurka: ano ,napsáno krásně ,smysl debat nemá být "debatu jakkoli vyhrát... "- to už je sama o sobě definice dosti nesmyslná ...smyslem je prezentovat své názory ,zkušenosti a přemýšlet o názorech jiných bez emocí či invektiv ...když budu citovat Voltaira - "Nesouhlasím s tím co říkáš ,ale vždy budu bránit Tvé právo to říct "....a můžeš prosím přesně definovat "Tvá témata ",která předjímám ?
přidáno 04.11.2017 - 13:19
wocell: Ve svých komentářích dost předjímáš má další témata :)
Bohužel se ukazuje i zde v komentářích, jak je ona tolik potřebná diskuse obtížná. Je totiž vedena do značné míry z pozice emocí a skálopevného přesvědčení o vlastní pravdě, stotožnění se s vlastním názorem, potřeby "vyhrát" debatu. Pak se velice snadno a rychle sklouzává do osobní roviny.
přidáno 04.11.2017 - 12:05
Lasak: nezlob se ,ale tato diskuze se posouvá do roviny absurda ...možná i roviny osobní a v něčem takovém už pokračovat nebudu ,děkuji nicméně za tvé názory ,jsou určitě důvodem k zamyšlení....
přidáno 04.11.2017 - 11:57
wocell: 1. nic vám nebránilo s tímto bojovat 2. ono kdyby měl městys třeba 2000 obyvatel i kdyby vás tam chodilo 400 na takové zasedání a měli jste petici s 800-ti podpisy, tak je to menšina. Ovšem z vlastní zkušenosti vím, jak to bývá. (Zkušenost z města s 25k obyvateli.) Věc, která se řešila. Valná většina lidí nesouhlasila. nakonec na zasedání zastupitelstva chodilo max. 10 lidí a proti petici podepsalo jen pár tisíc (doslova pár). Ačkoli každý nadával, tak lidé byli líní podepisovat i když to měli v hospodě přímo pod nosem k podpisu. Hlavně že nadávali. Tedy spíše ignorance v demokratickém systému. Ovšem ono se není popravdě čemu divit ono ať už je to arogance či ignorance obojí má kořeny ve společnosti samotné a netýká se čitě politiky
přidáno 04.11.2017 - 11:33
Lasak: naopak ,pochopil jsem myšlenku ..právě proto jsem v mém komentáři zmínil případ popsaného Městyse ,kde probíhala diskuze dva roky a byl projevován opakovaně nesouhlas s politikou daného územně správního celku s výsledkem - nula ,tedy vlastně určitý výsledek ta diskuze měla - z veřejných jednání zastupitelů se stalo neveřejné ..pokud jsi nepochopil správně ,pointa mého příspěvku zněla - Arogance moci - a to i v rámci demokratického systému ....to zda zůstaneme či ne v EU je dle mého otázka v poslední době účelově zneužívaná ,nikdo kromě SPD naše členství v EU nezpochybnujě a dokonce i ona říká že chce referendum o této otázce ..ano o smysluplnosti obecného referenda se dají vést další polemiky ,ale i to je v podstatě demokratický a legitimní proces jak ukazuje i taková demokratická ikona dějin jako je V.Británie ...
přidáno 04.11.2017 - 10:14
wocell: Píšu k prvnímu komentáři: Podle mně jsi nepochopil trochu myšlenku mechanické okurky. Sám napsal, že nenapadá demokratickou výhru, ale zároveň říká, že se dá demokraticky bojovat proti výsledku ve volbách. Ačkoli si já osobně nemyslím, že je to taková katastrofa(*), tak chápu jeho myšlenku. Dá se demokraticky bojovat proti výsledku právě, tak jak to sem napsal. Tenhle samotný počin dokonce může vyplivnout i smysluplnost jako například odraz v jednáních v poslanecké sněmovně, odraz v dalších volbách a ačkoli poslední bd bude nereálný je třeba jej zmínit. i vyhlášení nedůvěře vlády a předčasné volby by byli demokratické. Respektive vše, co je legitimní cestou, je stále demokratické. Taky tady vidíte, že pokud vláda padne má pořád teoretickou šanci se dostat zpět demokratickou cestou ve volbách

*Upřímně dle mého SPD toho moc stejně neprosadí, pokud ANO nekecalo, tak zůstaneme pořád v EU, Piráti tomu dodají trochu modernizace atd.
přidáno 04.11.2017 - 09:59
Amadeo´´: Popravdě si myslím, že tyhle volby jsou důležitější než volby prezidenta. Přecijen mají větší vliv na náš stát ačkoli prezident ji může do určité míry kontrolovat.
přidáno 04.11.2017 - 09:28
Lasak: mechanická okurka: hezký den přeji ..zaujala mne jedna Tvá formulace - "Tradiční politika" resp.nedůvěra k ní .. myslím že toto je poměrně zavádějící ,nebot nedůvěra k politikům ještě neznamená nedůvěru v demokratický systém jako takový ,,ano, ono je to takto poslední čas prezentováno z pol.stran které zažívají svůj ůpadek ,nebo dokonce konec aby byl ve společnosti vyvolán strach a lidé si řekli - "současný stav politiky je sice špatný ,ale pokud budu volit jinak - volím konec tradice a demokracie ..takže raději budu volit menší zlo i když tutu zem bude řídit stále stejně špatně a nebo nebudu volit vůbec - stejně jsou všichni stejní a je to vlastně jedno (40% lidí nevolilo což je dosti smutné ,ale nijak v tomto nevybočujeme z průměru ostatních evr.zemí ,protože nedůvěra v politiku a politiky je problém celoevropský ,nejen naší společnosti) pracuji ve firmě kde v mém okolí pracuje mnoho mladých lidí 18-35 let ,jsou to všichni mladí muži a když jsem se jich ptal zda byli volit z 12 jich 10 odpovědělo "že je to jedno ,že jsou všichni stejně zloději a je úplně jedno kdo "tam bude" .jeden s hrdostí v hlase řekl že volil "Okamůru " a jeden Piráty protože chce legalizaci konopí ....trpce jsem se pousmál a uvědomil si naplno kam nás naše "elity" během posledních dvou dekád dovedli - politika je vnímána jako špína ,politici jako nepoctiví lidé ,kterým jde jen o vlastní prospěch ...a to nemůže neevokovat otázku která se nsama nabízí - PROČ ? ,proč to tak je ? .proč je taková nálada ve společnosti a lidé volí raději stranu na hranici extremismu než strany tzv.tradiční ? odpověd je dle mého názoru - beznaděj a znechucení z politiky ..PROČ ? necht si každý na tuto otázku odpoví sám ...a především by si na tuto otázku měli odpovědět právě tzv. tradiční strany které mají ted jedinečnou šanci na svou obrodu a změnu ,která je po čase může znovu dostat k volebnímu úspěchu ..bohužel už ted je jasné že k ničemu takovému pravděpodobně nedojde (rád bych se mýlil) ,protože místo toho aby byli schopné sebereflexe a sebekritiky ,řekli lidem a sami sobě - dělali jsme to špatně ,poučili jsme se z toho a chceme být a budeme jiní ,raději ukazují pokrytecky prstem na jiné ...po volbách místo toho pokračují ve svých hrátkách ,dokonce někteří přichází s návrhem neustavení sněmovny - co k tomu říci...snad jen to že pokud budou takto pokračovat (a patrně ano ,protože košile je pro ně bližší než kabát ) příště už např. SPD nebude mít "jen" 10% ale dvakrát tolik ..že je něco jiné než současný stav samozřejmě neznamená že to může být jen lepší ,ale to současný stav určitě neospravedlnuje ...k tomu procentuálnímu výpočtu je asi zbytečné se vyjadřovat ,už nikdy bych nechtěl zažít dobu kdy je "pro něco či proti něčemu 80 nebo 90% ...
přidáno 03.11.2017 - 12:35
Velmi zajímavé zamyšlení. Myslím že ta diskuse a aktivita ja kapku důležitější než "uklidit si věci na stole". Jestli k tomu výsledek voleb vyprovokoval, tak je to pozitivní moment.
přidáno 03.11.2017 - 12:04
myslím, žes to napsal pěkně. Asi mě donutíš tu publikovat věci, které mám jinde.
Podle mě, jakákoliv aktivita se cení, i kdyby třeba vedla do nikam. Kdo se nezačne plazit po čtyřech, se nenaučí chodit...

Je zajímavý vidět názor někoho mladšího... a upřímně nejsem o moc moudřejší s větším věkem...
přidáno 03.11.2017 - 11:57
Mlčení a pasivita...
přidáno 03.11.2017 - 10:07
na čtení komentářů jsem teď líný, ale upozorním zatím jen na jednu věc... vítězné strany mají přinejlepším kolem 30-ti % z toho vyplývá, že 70% voličů bude nespokojených s výsledkem
to jenom tak na okraj.
přidáno 03.11.2017 - 00:38
tlachapoud: To mě těší :)
Amadeo´´: Díky za zpěnou vazbu, jenom se obávám, že ta příští úvaha se ještě bude zabývat něčím trošku jiným.
wocell: Díky za komentář :) Inu, jestli volby skutečně dopadly dobře nebo špatně, se ukáže až časem. Každopádně mi to přijde jako dost nebezpečná situace - naprosto chápu ty deziluze a nedůvěru v tradiční politiku, ale to, že je něco jiné než ten současný stav, ještě přece neznamená, že je to i lepší. Současná podoba naší demokracie má spoustu vážných chyb, je plná neschopnosti, korupce a klientelismu, ale i tak je kupodivu asi tím nejlepším systémem, jaký jsme kdy měli (třeba taková 1. republika zdaleka nevypadala tak růžově, jak se nám dneska může zdát). To rozčarování je pochopitelné a je skutečně potřeba spoustu věcí změnit. Ale ono rozčarování by nám nemělo zakrýt kritické myšlení. Více k tomu řeknu v dalších textech.
přidáno 02.11.2017 - 21:28
Zdravím a přeji hezký den .To že se člověk (obzvláště pak mladý) zajímá o společnost jejíž nedílnou součástí je i politika ,plýtvání časem určitě není ,ba naopak nebot v skutečně demokratické společnosti má reálně fungovat vzájemná vazba mezi občany- voliči a politiky na VŠECH ÚROVNÍCH a to NEJEN v období před volbami ,ale to v této zemi bohužel nefunguje ,protože k jakékoli diskuzi jsou třeba vždy min.dvě strany ...přeji Ti a všem mladým lidem s ideály (a ty jsou třeba)aby Vám v budoucnu politici naslouchali více než dosud a mysleli kromě vlastního prospěchu a prospěchu svých "partají" také na ty na které myslet nejen mají ,ale na které myslet jsou povinni ,nebot jsou to Ti z jejichž daní ,čili tzv.veřejných peněz jsou placeni ..věř že i předešlá generace lidí měla (a doufám že stále má ) své ideály a snahu chránit a upozornovat na veřejný zájem ,ale mnohdy byli natolik "vyléčeni" realitou demokracie naší doby ,že toho v beznaději raději zanechali ..jako malou ukázku Ti popíši kauzu která se odehrála v jednom malém územně správním celku zvaným "Městys" ...po roce 1990 v jeho zastupitelstvu zasedli lidé z tzv.SNK -Sdružení nezávislých kandidátů - během třech volebních období proměnili tento Městys k nepoznání ,zrenovovali snad vše co se zrenovovat dalo ,postavili např.novou školu ,školku ,vypracovali nový uzemní plán ,v důsledku čehož se zvýšil počet obyvatel ,především mladých rodin s dětmi což samozřejmě jako zpětnou vazba přivedlo do Městyse i vyšší státní příspěvek ,pozemky pronajímali a hospodařili zodpovědně ,což také obecní rozpočet ovlivnilo příznivě a umožnilo další investiční akce ,např.novou kanalizaci s čističkou a veřejnou vodovodní sít ...Pak byla v tomto Městysu založena místní organizace jedné "demokratické"politické strany a nálada se začala měnit ..dosavadní vedení obce bylo permanentně obvinováno ze špatného hospodaření ,ba i z rozkrádání obecního majetku ,na veřejných prostranstvích se začaly objevovat dokonce letáky znevěrohodnující vedení Městysu ,někdy hraničící s výsměchem a urážkami ..nicméně tato kampaň svůj cíl splnila - rozdělila a znejistila společnost ...pak logicky následovala smršť volebních slibů - výstavba průmyslové zony ,výstavba kulturního centra ,bazénu, snížení nezaměstnanosti v obci ,tedy změna územního plánu atd.atd..a ještě větší zesílení kritiky stávajícího stavu ,vždyt pol.strana dokáže více než "jen" nezávislý kandidáti ...a...cíle bylo dosaženo - komun.volby vyhrány (faktem je že zcela demokraticky) A začalo nové ,tolik očekávané období ... Jednou z prvních věcí tohoto období bylo podstatné zvýšení poplatků v obci a to všech ,druhou bylo skutečně určité snížení nezaměstnanosti v obci ,zredukovalo se nicméně na zaměstnání kamarádů ,dokonce rodinných příslušníků nových vládců v v obci..(opět vše zcela demokraticky a legitimě) a pak došlo i územní plán ,tedy ob.pozemky - v podstatě všechny byly do konce vol.období rozprodány (komu ani raději vědět nechtěj) ,samozřejmě se ještě před prodejem na nich stihly postavit nové komunikace a zasítovat je (kdo byl investorem asi netřeba říkat) ,posléze na části z nich vyrostly luxusní domy ,bazény ,tenisové kurty ,parčíky ,hřiště apod,což by bylo chvályhodné ,pokud by to nebylo pouze soukromé...(a "systém rozděl a panuj"neplatí jen na této úrovni ,s jídlem roste chuť)..lidé tehdy také měli ideály a nebyli lhostejní ,ale odnesli si ponaučení o "demokracii naší doby" ...zástupci identické pol.strany dnes křičí jak je naše země a demokracie ohrožena ,a věř že mluví upřímně - myslí tím totiž JEJICH zem a JEJICH demokracii ,podle JEJICH zaběhlých pravidel !!! Nemám právo zpochybnovat názor druhého ,ani jeho vidění společnosti ,života ,jakkoli ho zméněcenovat ,nebo ho odsuzovat či dokonce napadat - respekt k jinému názoru je podstatou demokratické společnosti ... Mám ale právo říci názor svůj a proto říkám že s Tebou nemohu souhlasit v názoru že volby dopadly špatně či otřesně ,dopadli tak jak rozhodli občané této země a at už je a v budoucnu bude jakkoli ,je třeba to respektovat ,nebot cokoli jiného je pohrdáním toho o co se tolik bojíme - demokracie - toto není v žádném případě Tvá kritika ,naopak je jen dobře že mladí lidé mají zájem o svou zemi ,o zemi která má trpké a bolestné zkušenosti s absencí demokracie,o zemi v které se kvůli pravdě i umíralo ,o zemi která posléze propásla svou šanci na obrodu(zejména tu morální ) ,o zemi která je je stejně jako zmíněný Městys dlouhodobě účelově rozdělována , oslabována a devastována, jak materiálně tak morálně ...ač se může zdát že jsem pesimista a z řádků čiší défétismus ,není to tak ..ano ,nesouhlasím s Tvým pohledem na události posledních týdnů ,myslím že mnohem plodnější je nepolemizovat o tom co bude ,či být může ,nýbrž o tom co bylo ,proč to tak bylo a co je toho důsledkem ...věřím ale že tato společnost je v jádru zdravá a moudrá a že další generace jež tato země plodí budou lepší a moudřejší než ty předešlé a lidé jako jsi Ty mne v tom utvrzují ...
přidáno 01.11.2017 - 16:48
Taky bych řekl, že to rozhodně nebylo plýtvání časem, ba právě naopak… Myslím, že je velmi důležité aby se mladí lidé jako ty o politickou situaci zajímali a komentovali ji. S tím co jsi napsal v zásadě souhlasím, ale pouštět se tu do nějakých velkých rozborů nechci. Sám totiž ještě výsledek voleb nemám tak úplně zpracovaný a vstřebaný :) Abych byl ale upřímný, docela se bojím toho, jak dopadnou volby, které nás čekají v lednu. Ty budou, jak se zdá z posledních dní, velmi důležité a teprve po nich si udělám názor, jací jako národ my Češi opravdu jsme.
Jinak, těším se na další úvahu, kde podrobněji rozebereš, co Ti na tom výsledku přijde nejděsivější.
přidáno 31.10.2017 - 23:04
nepřišlo mi to jako plýtvání časem

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Diskuse a aktivita : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : já vím proč
Předchozí dílo autora : Řekni, kde jsou andělé

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku