Inspirováno dílem, které tady už není, a debatou okolo. Jinde ještě smazáno nebylo, proto kvůli kontextu doplňuji: http://www.digitimes.cz/2017/09/mobilni-aplikace-zapad-slunce/
přidáno 07.09.2017
hodnoceno 24
čteno 1223(20)
posláno 0
“Podívej!” Chvíli nechápal, kam se má dívat. Bezradně bloudil očima kolem lavičky, na které seděli, ale ať se snažil sebevíc, viděl jen řídké trsy zažloutlé trávy, několik nedopalků a jeden špinavý, zmuchlaný papírový kapesník. Oči mu automaticky sklouzly na blikající displej mobilu, ale rychle tuto možnost zavrhl. Nová zpráva určitě nebyla tím, na co ho upozornila. Vedle sedící dívka totiž nepatřila k těm tuctovým, které tráví čas ve virtuálnu a skutečné zážitky nechají proplouvat mezi prsty. Už když ji poprvé spatřil, bylo mu jasné, že jde o výjimečnou bytost. A co teprve, když promluvila.
“Vnímá ještě někdo vůni deště, zádumčivost mraků a něhu slunečních paprsků? Kdo si dnes všimne, že se za městem rodí duha?” ptala se ho nad dvojkou bílého s takovou naléhavostí v očích, že bylo jasné, jak moc ji to trápí. Svou vnímavostí k malým kouzlům šedých upracovaných dnů (ano, přesně tak kouzelně tomu říkala!) ho rázem okouzlila. A navíc byla tak skromná. Když jí opakoval, jaká je jedinečná, jen vrtěla hlavou: “Někdo prostě má to štěstí, že dokáže neustále vychutnávat docela obyčejné okamžiky. Jsem za ten dar ráda.”
Ano, dnes už to věděl. Dívka vedle něj se uměla kochat i jediným stéblem trávy. Vždycky si dokázala najít něco nového, nad čím mohla přemýšlet. Upřímně se hanbil, že to zatím nedokázal. A taky se zatím nevzdal svého chytrého telefonu, o kterém - jak pochopil z několika drobných náznaků - nesmýšlela právě nejlépe. “Vidíš, jsou jako zombie. Chytré telefony jim vzaly kus inteligence. Těmhle se život smrsknul do pár aplikací,” řekla mu jednou v kavárně, kde několik lidí ťukalo do mobilů jak o život. Jindy zas, s významným pohledem vrženým - jak si původně myslel - k jeho rozkroku, prohodila: “Jak jsem ráda, že si chytrost nemusím nosit po kapsách.”
A tak teď rychle odvrátil zrak od displeje, aby znovu horečně zapátral, co ji tentokrát zaujalo. Má se snad podívat na řeku Radbuzu líně se vlekoucí korytem k novému jménu? Má ocenit sepětí šedých ulic s přírodou? Má se na chvíli zastavit a jen si tak být?
Nevěděl. Zahleděl se dívce do očí, ale z netečných zorniček pochopil, že právě zažívá dokonalý pocit neviditelnosti, při kterém ji nesmí rušit.
Tiše se odplížil, cestou hodil mobil do řeky a vydal se vstříc zapadajícímu slunci, které si všichni nosíme v sobě, ale jen pár šťastlivců si toho už všimlo.

přidáno 05.11.2017 - 14:17
Jiří Dobrovský: Není vůbec zač, já děkuju za komentář.
přidáno 05.11.2017 - 13:24
Děkuji za ten příběh. Takovou ženu, dívku, z příběhu, je asi v dnešním světě vzácné štěstí poznat, poznávat, si myslím:-) , jelikož má naprostou pravdu:-) . JD
přidáno 11.09.2017 - 10:55
Singularis: Souhlasím, že je to všechno složitější, jednoduché nálepky u psaní nestačí.
Mě hlavně baví psát s chutí a rychle, je to radost, ale ne vždy se podaří... Zápolení taky někdy provádím, ale někdy mě štve tak, že se na to radši vykašlu. Co já už toho rozepsala a nic... :/
přidáno 09.09.2017 - 17:03
Orionka: Já jsem v tomto kontextu mínil/a pojem "profesionál" jako protiklad k pojmu "amatér" - profesionál je ten, kdo píše (nebo obecně pracuje) z povinnosti, amatér ten, kdo píše z lásky k danému oboru. Výraz "stroze" jsem zvolil/a opravdu špatně, přiléhavější k tomu, co jsem chtěl/a vyjádřit, by bylo "mechanicky". Ale jak nad tím přemýšlím, myslím, že skutečnost je mnohem barvitější a každý člověk je spíš někde na stupnici mezi extrémním amatérem, který všechno miluje, ale nic neumí, a extrémním profesionálem, který všechno umí, ale nic nemiluje...

A potěšilo mě, že ti vyhovuje psát s chutí a velmi rychle, to u mě nejde, protože to, co bych tak napsal/a, by druhým lidem vůbec nedávalo smysl. Já musím zápolit s každým slovíčkem, a stejně pak místo "mechanicky" napíšu "stroze"... :-/
přidáno 09.09.2017 - 14:26
Singularis: Pravdou je, že jsem to psala s chutí a velmi rychle, žádné zápolení se slovíčky. Jak mi už kdosi řekl, tahle poloha mi sedí, a když přesně vím, co chci vyjádřit, plyne to takhle lehce. Ale zaujalo mě, jak píšeš "profesionálně a stroze". To si já vůbec nemyslím, že profesionál musí psát jen stroze, a že je v tom osobní zaujetí, to je myslím jasné - vždyť ho to živí :).
přidáno 09.09.2017 - 07:07
Orionka: Myslím, že Strach tím "vložením" myslel zápal čili nadšení, tedy že ten text není napsaný stroze a profesionálně, ale působí dojmem, že autorovi na tom, co píše, skutečně záleží.
přidáno 08.09.2017 - 22:52
Strach: Nechápu, ale díky :).
přidáno 08.09.2017 - 20:59
Moc hezky napsáno - cítím osobní "vložení", nebo jak to popsat (snad chápeš). Moc příjemná práce...
přidáno 08.09.2017 - 18:09
kmotrov: Nejde ani o mobily, ani o romantiku, ani o filozofii. Paroduju tady něco úplně jiného - kdosi to v komentáři k původnímu dílu definoval slovem sebechvála, ale šlo by to říct i jinak.
přidáno 08.09.2017 - 18:06
Yanishka: Kde?
přidáno 08.09.2017 - 16:50
Tady nejde o mobily, jde o to, že neustále zaměstnáváme mozek nějakou činností, nedovedeme být prázdní. Co je prázdné to se naplní, celým vesmírem. To není o kýčovité romantice. Čeho si na světě nejvíc cením? Prázdnoty. To je taoistická a zenová filozofie. V současném hávu podaná třeba Alanem Wattsem

https://www.youtube.com/watch?v=6qJZip2u_58
přidáno 08.09.2017 - 16:20
Heleee proc jsi psala o meee :)))
přidáno 08.09.2017 - 16:08
Singularis: Díky za názor i za fotku, je moc pěkná. Zaujalo mě, že pro tebe je ta parodie velmi jemná, podle jiného zas může pořádně ublížit. Já parodii chápu jako nastavené zrcadlo, možná trochu vypouklé a zveličující, ale schválně takové, aby ukázalo směšnost původního díla. Proto každý text parodovat nejde, on v sobě už mít k parodování určitý potenciál, jinak zrcadlo nic neukáže. Tady někomu ukázalo hodně, někomu skoro nic, to už je asi o osobním pohledu a druhu humoru.
Za tím zapadajícím sluncem nic zvláštního nehledej, prostě jen rádoby hlubokomyslný odkaz k původnímu textu... vstříc zapadajícímu slunci jaksi jít nelze :).
přidáno 08.09.2017 - 15:48
Vzpomněl/a jsem si na tuto svou fotografii (ve skutečnosti jde o výřez), u které mi připadá, že by se k této úvaze moc hodila jako ilustrace:
https://www.psanci.cz/galerie_photo.php?user=1638&photo=168
přidáno 08.09.2017 - 15:35
Původní dílo bylo bližší mému stylu, tvoje úvaha je plná náznaků a literárně vybroušená, až se to obtížně čte. (Ale to mi nepřísluší kritizovat, protože nad některými větami v mých dílech si musí lidé lámat hlavu mnohem déle, než alespoň přibližně pochopí, co by mohly znamenat...) Pokud je to parodie, pak velmi jemná; není tam žádný moment, který by, byť citlivého, člověka "shodil ze židle"; to hození mobilního telefonu do řeky ve mě vyvolává spíš kroucení hlavou, následované myšlenkou, že si stejně zítra nejspíš koupí nový (modernější). Nicméně, některé narážky (výjimečná bytost, Radbuza) mě v tomto kontextu celkem pobavily... A není mi jasné, co za metaforu je to "zapadající slunce, které si všichni nosíme v sobě" tentokrát.
přidáno 08.09.2017 - 14:40
Orionka: Jen odhad. Zas tak moc tě nečtu abych měl přehled :D Pokud byl ůčel pobavit, tak zřejmě vydařené dílo, ačkoli mě ten humor v tom minul. Stane se
přidáno 08.09.2017 - 14:35
Lasak: Proč jsi čekal napadání? To není můj styl. Chtěla jsem pobavit, což se podle reakcí (i soukromých) aspoň u pár lidí podařilo, takže pro mě účel splněn :).
přidáno 08.09.2017 - 12:59
Orionka: Upřímně se to četlo dobře, ale jsem slepý nebo v tom nevidím žádné napadání. Já ho tam hledal a ono nic. Upřímně jsem za to rád, ale asi ti to nesplnilo účel. Jediné, co mě pobavilo bylo hození mobilu do řeky.
přidáno 08.09.2017 - 08:33
DDD: Zas tolik práce to nebylo, tohle se psalo samo :). A nevím, jestli znáš celý kontext, když tak ho najdeš na chatu. Mazání děl, u kterých jsou kritické komentáře a dlouhá debata, se mi nelíbí u nikoho. A nelíbí se mi ani urážky a osobní výpady, které na literární server podle mě nepatří, na rozdíl od reakce parodickým dílkem.
přidáno 08.09.2017 - 08:24
Máta: Moc děkuju!
přidáno 08.09.2017 - 08:09
Pobavilo mě to, o tom žádná. Tak teď hlavně, aby to taky pořádně ublížilo, když už sis s tím dala práci, že?
přidáno 08.09.2017 - 07:19
Skvěle napsáno... upřímně, já už se sem tu a tam chodím už jen bavit, jiný smysl už pro mě tenhle web nemá... :-D
přidáno 07.09.2017 - 22:28
Amelie M.: To je dobře, že se bavíš, jinej účel tohle dílko nemá :). Dík!
přidáno 07.09.2017 - 21:18
.. a někteří moc prožívají psance :D ale jo, tak pokud to vezmu v celém kontextu, tak já se už jen docela bavím :D

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Slunci vstříc : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Naštěstí se básněmi nebohatne
Předchozí dílo autora : Začali dlouho

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku