Decima - desetiveršová sloka o čtyřech různě umístěných rýmech. V tomto případě jsou tématem lidé, kteří za minulého režimu vodili přes hranice lidi, utíkající z republiky do Německa a mnozí za to platili nejvyšší cenu.
přidáno 18.01.2016
hodnoceno 10
čteno 788(16)
posláno 0
Hvězdy se skryly v měkkých závějích,
zase se stmívá, zas je chladněji.
Čerstvý sníh praská pod nohama,
tu bílým polem kráčí černé dáma
a střelec – si vezme právě ji.
Se slovy jsou někdy duše spjaty,
když jich jeden řekne víc, než měl.
Tam, kde blata přetnou zdi a dráty,
tam, kde stromy zdobí leb a hnáty,
karmínové slzy stébla skrápějí.
přidáno 17.02.2016 - 16:19
Zamila: Máš naprostou pravdu, že je neukončená, však decima je jen strofa - část něčeho většího. Třeba to časem rozepíšu, teď mi to pro demonstraci formy stačí.
A díky za korekturu!
přidáno 17.02.2016 - 15:50
Možná to tak dle teorie má být, ale přijde mi neukončená ... A bacha na překlepy, popř. "N" u Němec ;-) Téma a zpracování fajn, ale máš mnohem lepší díla.
přidáno 18.01.2016 - 19:42
casa.de.locos: No, máš pravdu, že dnešní spisovný tvar je u živých věcí "nohama". Ale když člověk píše parafráze, tak musí obsáhnout i tyhle odchylky jazyka.
přidáno 18.01.2016 - 19:37
Tom Cortés: Ono obecně nejde o to, jsou-li nohy zvířecí či lidské (čtyři nebo dvě), ale jedná-li se o nohy jako části těla (označení duálový tvar může být v tomto případě zavádějící) nebo části neživého objektu (židle, stůl) - aspoň tak nás to na nejmenované střední škole učili. S akademií věd ČR se na tomhle základě hádat nechci, nicméně tvar 'nohami' mi stále drásá uši a kazí dojem z jinak zajímavé básničky.
přidáno 18.01.2016 - 19:19
casa.de.locos: Co na to říká archiv Ústavu pro jazyk český:
http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=2605
přidáno 18.01.2016 - 18:45
Tom Cortés: Párové části lidského těla (nohy, ruce, oči) mají v 7. pádě množného čísla spisovné zakončení -ama. Takže pokud nemá Královna Šumavy jen jednu nohu, případně nechodí-li po nohou od židlí, máš tam gramatickou chybu.
(Spíš než Šumava to na mě působí jako Alpy. Ty hory tam jsou, ale takové vznosné. Ale to je subjektivní dojem. Celkově se mi básnička líbí.)
přidáno 18.01.2016 - 16:06
casa.de.locos: Jelikož nejde sama, tak ne. Ale Šumava by měla vyplynout z kontextu.
přidáno 18.01.2016 - 15:43
Nema to byt pod nohama, dualni tvar? Jinak zajimava - tu sumavu v tom nevidim, jen tu zimu.
přidáno 18.01.2016 - 11:47
Moc hezky vykreslená atmosféra. Právě tak temná a ponurá, jaká v té době musela být.
přidáno 18.01.2016 - 11:30
zaujalo,super dílko

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Královna Šumavy : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Nevyslovená
Předchozí dílo autora : V pouštním vánku

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku