přidáno 12.01.2016
hodnoceno 21
čteno 1090(28)
posláno 0
Tiše a bez fanfár
pryč z prvních stránek
nezájmem pohřbená
zbytečný článek
v rezavém řetězu
s uhelným prachem.
Vstupenka k vítězům?
Buď bratrovrahem.

Neštěstí ve stínu
temná krev zešedla
hrdina ve zbrani
koho si osedlá
ženy bez manžela
bez práce, bez jídla
voda se zavřela
zmizela pravidla.

Kdo jednou zeptá se
kolikrát a komu
kdo už se nevrátil
a kdo neměl domů.
Dutě zní svoboda
minulost není
ďábel si rozoral
donbasskou zemi.

přidáno 25.01.2016 - 16:34
Zamila: Díky za návštěvu. Co se týče rýmu, asi je opravdu vnímání individuální, jak už jsem psala níže... :).
přidáno 25.01.2016 - 16:32
Tom Cortés: Děkuji za pochvalu. Máš pravdu, šlo by to chápat i univerzálně, ale já od začátku myslela právě na tuhle konkrétní válku, proto ten uhelný prach a tak. Zajímavé je, že ohledně prozrazení pointy skoro co čtenář, to názor :).
přidáno 25.01.2016 - 16:28
Timothy A. Postovit: Moc děkuji, potěšil jsi mě!
přidáno 16.01.2016 - 10:24
Poslední strofa je kvalitní. Ale "prachem - bratrovrahem", to snad né ... :-)
přidáno 15.01.2016 - 22:15
Orionka: Je to pěkné, jen mě mrzí, že se to na konci stáhne k jedné konkrétní válce, protože do té doby to je velmi univerzální a to zúžení tomu dost škodí.

Jinak o tomhle konfliktu jsem taky loni psal. Já to uklidil do názvu a potom psal obecně:

http://www.psanci.cz/dilo.php?dilo_id=32571-krizek-u-opytne
přidáno 15.01.2016 - 21:46
Orionka: Skvělá báseň. Studená a lakonická jako válka sama. Tak nějak jsem z toho Ukrajinu, i když ne přímo Donbas, vycítil hned. Možná to je tím, že jsem z Kyevu. Proto jsem se nad celou tou věcí kolem pointy nepozastavil, jinak bych asi souhlasil s Puerem. Smekám před tebou, jako před autorkou této básně, stejně jako před Českem, jako před zemí, která nezapomněla, a která pomáhá. Rychlokvaška, nerychlokvaška - pro mě je to hodnota. Taky mám jednu (tématicky) podobnou: http://www.psanci.cz/dilo.php?dilo_id=30772-vychodni
přidáno 13.01.2016 - 23:07
Orionka: To jsem tak jen plácl, vůbec jsem o tom nepřemýšlel, jenom jsem chtěl naznačit, že ten rým nic moc a možností je habakuk. :)
přidáno 13.01.2016 - 08:49
A42: A já děkuji za komentář.
přidáno 13.01.2016 - 08:46
Jiří Turner: Za Kryla a pochvalu moc děkuji, potěšil jsi mě! Jinak vím, že zpracování není dokonalé, trochu rychlokvaška to byla. A děkuji za zajímavou alternativu, i když u ní mi zase trochu drhne rytmus a taky smysl - co je tou vstupenkou? Mour? U mě je to stát se bratrovrahem. Vím, že ten rým není dokonalý, ale asi tohle vnímám jinak. Já se s ním spokojím, zatímco na tebe zřejmě z textu křičí stejně jako na mě třeba hrubky, tohle bude individuální :). Každopádně díky i za tohle zamyšlení.
přidáno 13.01.2016 - 08:38
puero: Hmmm, zajímavé...
přidáno 13.01.2016 - 08:36
samiVdavu: Je to až zvláštní, že když napíšu ďábel, někdo si za to sám od sebe dosadí Putin :). Ale tak to myšleno nebylo, ďábel je pro mě válka a všechno, co ji provází. A místní lidé - ti, co nechtějí nebo nemohou ani bojovat, ani utíkat - asi vnímají jako agresora kadého, kdo jim střílí po domech atd., ať už to je kterákoliv strana. Takže "ďábel si rozoral" samozřejmě je básnické vyjádření a v tomhle smyslu trochu přehnané, ale jinak myslím ani ne, bohužel.
přidáno 12.01.2016 - 20:38
Hodně zajímavé a hodně k zamyšlení. Ten název to vystihuje. Vzpomněla jsem si přitom na jednoho člověka, který v těch místech má příbuzné, jimž je to každodenní zkušeností. Dík za takovou báseň.
přidáno 12.01.2016 - 20:29
Trochu mi o připomnělo Kryla.
Vnímám to jako obrazy války a utrpení.
Působí to sugestivně a konkrétní vysvětlení v posledním verši je běžný prvek, který to umocňuje. Tu a tam mi drhne rým. Prachem/bratrovrahem je skoro bych řekl odfláknuté :)

v rezavém řetězu
s mourem na prahu.
Vstupenka k vítězům-
spolku bratrovrahů.
přidáno 12.01.2016 - 16:50
No já nad tím pointováním přemýšlel jen tak lehce. Jako autor při tvorbě díla samozřejmě uvažuju, jak moc chci čtenáře vtáhnout do děje. Když si to nejpodstatnější nechávám na konce, musím to vykompenzovat dramatičností začátku a průběhu, jinak tvořím nudnou věc. Když třeba znám už na začátku cíl příběhu, bude mě bavit sledovat cesty, které k němu vedou. Takže buď chci, aby můj čtenář věděl hned od začátku, na čem je a přichystal mu ,,spokojený očekávaný,, závěr - čímž čtenáři i mně je jasné, že ho budu bavit cestou k tomu závěru, nebo ho nechávám hledat význam a nakonec ho praštím pointou. Takže v celku si můžu vybrat spoustu způsobů jak vystavět děj: šok v posledním slově (což mě osobně často spíš naštve, než pobaví), stavět děj jako pyramidu - eskalovat ho, nebo začít šokem a zvolňovat a zvolňovat až do nějaké smrti, která je vyvrcholením nějaké existenciální filozofické myšlenky, která se jakoby vrací k začátku a staví ho do kontrastu... čili, tady ti pointa dojde teprve až v kombinaci se začátkem, takže je sice na konci, ale vrací tě na začátek.
přidáno 12.01.2016 - 13:43
Orionka: Pochopil jsem to tak z toho důvodu, že to byly ruské síly, které vnikly na cizí území - ďábel si rozoral Donbasskou zem. Je pravda, že když se k tomu vracím, tak jednoznačné to není, ale trochu přehnané se mi to stále zdá.
Každý konflikt je zbytečný, každý za čas zmizí z novin, všichni lidé by si měli být bratry a vždy si vybíráme stranu, za kterou budeme bojovat nebo budeme utíkat. Líbí se mi ta rez a uhelný prach, to je určité specifikum této války. Tak bych si to představoval. Ačkoliv nevím, jestli bylo cílem být univerzální, nebo mířit konkrétně do Ukrajiny.
Naprostou pravdou je, že každý takový konflikt je naprosto šílený a zbytečný...ten povzdech nad situací sdílím.
přidáno 12.01.2016 - 13:36
Yana: Díky, pochopila jsi správně, že to není jen o té válce, ale hlavně o nás. Protože na tu válku nezapomněla jen média, ale třeba i sociální sítě, kde se široce rozebírají uprchlíci a problémy v západní Evropě, ale že se mnohem horší věci dlouhodobě odehrávají prakticky stejně daleko východním směrem, neřeší skoro nikdo.
přidáno 12.01.2016 - 13:29
samiVdavu: Díky za příspěvek, i když z něho jsem trochu zmatená. Kde vidíš nějaké hodnocení nebo vyjádření jednoznačného názoru? Říkám jen to, že válka na Ukrajině je hrozná a zapomněli jsme na ni. Nepřikláním se k žádné straně, jen k lidem, kteří tam musí žít. A v čem myslíš, že báseň přehání?
přidáno 12.01.2016 - 13:24
puero: Díky za komentář. Opravím tě, ono to - bohužel - ještě nedopadlo, takže nad koncem vzdychat nemůžu. Zatím je to jen povzdech nad průběhem, tím, jak válka dopadá na lidi, a taky nad tím, jak se o ni nezajímáme. Možná postrádáš nějaký názor, zhodnocení příčin, odhad dalšího vývoje... ale to by asi chtělo jiný rozsah a jinou formu než básničku... a taky jiného autora :).Takže jsou to jen pocity v kategorii básně/smutné, což je vlastně žánr povzdech :).
Ale zaujalo mě, co píšeš o pointě. Jako čtenář totiž mám ráda básně, kde si se mnou autor trochu hraje a teprve na konci zjistím, jak to vlastně je. Pak si to třeba musím přečíst znovu, vidím věci zase z jiného úhlu, najednou to do sebe zapadne a tak, prostě mě pointy baví. A nemyslím, že by se básně s rozuzlením na konci hodily jen k některému žánru, resp. jsem o tom takhle nikdy neuvažovala, ty jo?
No a vodítka tam byla - zapomenutá válka vytlačená z prvních stránek novin, uhelný prach, bratrovražedný boj... Ale uznávám, že poznat z toho Donbas bylo trochu náročnější :).
přidáno 12.01.2016 - 12:11
Ano jistě je to povzdech, je to také povzdech jak rychle zapomínáme, ještě nedávno tahle válka plnila první stránky novin a popravdě ani já teď už nesleduju co se děje, přehlušili to jiné příběhy a pravda úplně bezprostředně se mě to netýká, myslím že většina lidí je takových jako já, bohužel, ale omlouvá mě že politice nerozumím, ale díky téhle básničce si určitě na internetu najdu co se vlastně teď děje, takže ji hodnotím jako báseň aktuální, báseň o hnusné a pro mě nepochopitelné válce, báseň o nás o lidech a o našem přístupu, o naší senzacechtivosti a také o našem relativním klidu tady ve středu Evropy. Dík za takovou báseň, možná se zamyslím sama nad sebou.
přidáno 12.01.2016 - 11:53
Hodnotit situaci vzniklou na místě, kde většina z osmi milionů obyvatel jsou národnosti "ďáblovy" takto černobílým způsobem, mi nepřijde vhodné.
Báseň tím, že přehání, působí až komicky. Dala by se, jak již naznačil puero, použít jako válečná šablonka, tudíž by ji mohla použít i "protistrana", zaměnit pár slovíček a mít ji za svou. Líbí se mi zmíněný fakt, že se jedná o válku zapomenutou. Ve víru probíhajících událostí je to pravdivá zmínka, ačkoliv nikterak objevná.
Beru tak tuto báseň spíše jako vyjádření jednoznačného názoru bez hlubšího smyslu.
přidáno 12.01.2016 - 09:12
Není to zle napsáno. Je v tom takové odevzdání se tomu jak to všechno dopadlo. Vlastně jsi napsala povzdech, kdyby existoval takový žánr, tohle by to bylo. Ovšem napadlo mě, už když jsem v první sloce nenašel název té války, že spíš než na konci, více by mu slušelo buď ho strčit hned do nadpisu, nebo tím Donbassem aspoň začít. Jako čtenář mám dlouho pocit, že je to básnička obecně na všechny podobné boje, uprostřed jsem si dokonce myslel, že jde o válku jako spíš metaforu manželské roztržky a tohle že je jen povzdech nad dávným rozvodem. Jo, prostě bych to jasně a zřetelně pojmenoval už na začátku, takové věci vypointování nepotřebují. Jsou jen povzdechem, ten se bez pointy obejde.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Zapomenutá válka : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Hledání černé perly
Předchozí dílo autora : Zabít láskou

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku