Básnická abeceda 14. díl: Cisiojan, Cynghanedd
přidáno 20.10.2015
hodnoceno 3
čteno 1033(10)
posláno 0
Po delší době publikuji další díl Básnické abecedy, který je trochu jiný. Jaksi pro pořádek zde uvádím dvě básnické formy, jejichž vydání je podle mého názoru zbytečné „vylepšovat“ mým vlastním básnickým pokusem. Důvody budou, myslím, zřejmé po přečtení specifikace těchto forem.

Cisiojan byla mnemotechnická pomůcka k zapamatování nepohyblivých svátků v křesťanském kalendáři používaná ve středověku. V Čechách byl používaný od 13. století až do 17. století. Cisiojány měly formu obvykle sylabických dvojveršových básniček pro každý měsíc roku a jednotlivá slova cisiojanu začínala na počáteční slabiky názvů hlavních nepohyblivých svátků křesťanského roku.
Cisiojany se užívaly v datovacích formulích k označení dne v roce. Bývalo uvedeno vždy několik slabik za sebou (aby se předešlo nejednoznačnosti). Datum se vztahovalo ke dni označovanému první slabikou.
Nejstarší dochovaný cisiojan (psaný ještě v latině) pochází z roku 1246 a vznikl na základě dřívějšího nedochovaného kalendáře olomouckého kostela.
Nejstarší dochovaný český cisiojan pochází z roku 1260. Kromě českých a latinských jsou dochovány ještě cisiojany německé.
Na kalendářní desce staroměstského orloje je vepsán staročeský cisiojan.
Název pochází ze zkráceného označení 1. ledna (Circumcisio – Obřezání Páně, januarius – leden).

Cynghanedd (vyslovováno [kəŋ̊'haneð], doslova harmonie) je tradiční velšský prozodický systém, v němž je uspořádání verše řízeno složitým a velmi přísným systémem souhláskových shod, cézur a rýmů. Ve velšké poezii je používáno dvacet čtyři složitých básnických forem, užívajících cynghanedd. Cynghanedd je velmi starý systém, je však užíván dodnes. Mimo velštinu není užíván především proto, že je to téměř nemožné.

ikonka sbírka Ze sbírky: Básnická abeceda
přidáno 27.02.2016 - 20:48
Velmi zajímavé, zvláště ta druhá básnická forma. Neměl bys tip na nějakou názornou ukázku? :-)
přidáno 20.10.2015 - 19:59
elisza: no to je fajn :)
přidáno 20.10.2015 - 19:57
Tak jsem se zas dozvěděla další užitečné informace. Děkuji.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Cisiojan, Cynghanedd : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Sonet pro oblaka
Předchozí dílo autora : Otevřený dopis Bohu všemohoucímu

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
zaseja
» narozeniny
angel [16], Bambulka [14], Jitrocel [1]
» řekli o sobě
samiVdavu řekl o Cecidit angelus :
Pokud má někdo vůli na sobě pracovat a brát si něco z kritiky, má šanci se v psaní výrazně zlepšovat. Této autorce nemusíte mít strach říct, že se vám něco nelíbí, pokud je to racionální, na chybě zapracuje a odvděčí se vám dobrým dílem!
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku