Starší textík, inspirováno zprávou z tisku.
přidáno 10.02.2015
hodnoceno 30
čteno 1388(23)
posláno 0
Dnes večer kozy!
načmáral provozní bílou křídou na černou tabuli.
A dědci už se trousí
i když jinak v úterý skoro nechodí.
Obsluhuje Ilona, no víte která
ta matka samoživitelka
po dvou panácích se svlíkla do půl pasu
aby vydělala dvakrát tolik.
A její fotky teď putují z mobilů k lidem, co se jí budou smát za zády.
Znamínko pod její pravou bradavkou bude známější než výsledky komunálních voleb.
A její dcera dostane krásné kozačky se žirafou, ty pro zdravé nohy, a to je to hlavní.
A její ex dostane fotku, ze které mu bude trochu šoufl.
Ale stejně víc peněz nepošle. Tak co?
Každé úterý Iloniny kozy!

přidáno 07.09.2019 - 18:59
Fuj!
Já se lek, že bez pěny. To by byl hnus...
přidáno 09.01.2017 - 15:12
Singularis: Tvůj komentář mě pobavil. Samozřejmě, že odhalování těla je odvedená práce... akorát že ne každej za ni dostane zaplaceno :). A jak jsi svou úvahu dovedl až k nezaměstnaným, je prostě fascinující...
Ilonin osud může být vnímán jako smutný a trafický, ale zároveň jako směšný. Totální pokřivení hodnot, kdy kvalitní a zdravé boty pro dceru (s logem žirafy :)) pro ni znamenají víc než vlastní důstojnost a snad kvůli vlastní hlouposti nedokáže domyslet všechny důsledky. Ale zase - tebe to přivede k problému dlouhodobého uchovávání peněz a zadlužení, fascinující!
Za závěrečnou pochvalu děkuji, absence hodnocení byla záměrná, pro mě je ten příběh vypovídající sám o sobě.
Každopádně jsem ráda za dlouhý a podnětný komentář i tvé neotřelé uvažování.
přidáno 06.01.2017 - 20:27
Na první pohled mě zaujalo, že si Ilona vydělala jen tím, že se odhalila; stále mám totiž poněkud naivní "socialistickou" představu, že platit by se mělo za odvedenou práci. Bohužel to tak už nefunguje snad vůbec nikde, není divu, že většinu prací se pak ani nevyplatí dělat a nezaměstnaní se mají lépe než pracující.

Teprve když nad tím přemýšlím víc do hloubky, připadá mi Ilonin osud smutný až tragický. Prodávat vlastní důstojnost, aby si mohla dovolit lepší boty pro dceru... Škoda, že si na to rodičovství nemohla vydělat předem, jenže na to příroda člověka neuzpůsobila (a dlouhodobé uchovávání peněz je vždy rizikové). A zadlužit se do konce života také není vůbec příjemné, člověk pak o ten život vlastně docela přijde a ani za to nemusí dostat dost.

Ještě mě zaujalo, že črta neobsahuje explicitní hodnocení té situace, je v podstatě jen konstatováním, takže každý člověk ji může v závislosti na svém žebříčku hodnot a svých zkušenostech (či nezkušenostech) interpretovat jinak. To se mi líbí.
přidáno 16.03.2016 - 18:26
Miro Sparkus: Díky, asi by to jako úryvek mohlo fungovat. Já to pojala jako črtu, jenom jeden obraz, ke kterému se dá domyslet další...
přidáno 16.03.2016 - 18:25
Nikytu: Je to taková satira, ale ze života, bohužel. Díky za návštěvu :).
přidáno 16.03.2016 - 00:16
Přijde mi to jako úryvek z nějaké satiricko společensko kritické divadelní hry, kde je ironie hlavním prvkem. Výtah z bulváru? I to může být inspirací, i když z bulváru nikdy nic dobrého nemůže vzejít ;-) , ale článek, jako miniatura, dobré.
přidáno 16.03.2016 - 00:05
Dobrý nástin příběhu z periferie. Dokázala bych si to představit i jako satirickou báseň, ale i takhle se mi to líbí. Stručné, a výstižné. :-)
přidáno 19.02.2015 - 08:45
Severak: Díky, tak nějak :).
přidáno 19.02.2015 - 08:43
puero: Máš to v anotaci. Jestli chceš žánrové zařazení, říkala bych tomu črta, ale jistá si nejsem.
přidáno 19.02.2015 - 00:11
Vulgární forma sedí na vulgární obsah, ještě bych to viděl na tklivou bluesovou melodii na kytaru od popelnic a je to taková ta poctivá dekadence z upadající periférií.

Morální ponaučení? Pochopitelně není.... snad jen, že není nutné fotit Ilonu z hodpody pod pařezem, na internetech je celkem dost (leckdy i umělecky kvalitních) nahotinek.
přidáno 18.02.2015 - 23:35
A toto je jako co, proboha?!!
přidáno 17.02.2015 - 12:10
Orionka: Ani já se s Tebou nechci dohadovat o politice, protože bychom stejně my dva nic nevyřešili a možná by to jen narušilo naše snad zatím přátelské vztahy.:-)
Pokud jde o Tvou báseň: Zřejmě jde o hospůdku někde na vesnici či na malém městě. Soudím tak podle té tabule i toho, že se Ilona zřejmě moc netěší úctě spoluobčanů, nejspíš je tam i jen jako nekvalifikovaná síla, o důvodech rozvodu lze si myslet ledacos, fakt, že někomu stojí za to jejímu ex posílat fotky taky svědčí spíše pro místo, kde se prostě musí spokojit se špatně placeným místem, být ráda, že něco má a věřit, že na spropitném či nějaké odměně bokem za přitažení zákazníků si vylepší finanční situaci. Nezmiňuješ se o jejích rodičích, kterým by ti škodolibí dobráci jistě taky poslali fotku, spíše než jejímu ex! Takže je sama na holku, podle těch botek se žirafou spíše menší, takže ta si ještě sama neuvaří a potřebuje i jiné věci, a představa, že by šla ještě někam uklízet je přitažená za vlasy. A kolik si myslíš, že by asi tak vydělala, když by to byla brigáda? Pokud by tedy zase nedostala kvůli odvodům ten nejnižší plat a něco bokem na ruku...Nebudu rozebírat pravděpodobnou inteligenci a vzdělání či morální profil Tvé zřejmě vnadné hrdinky...Ale zamysli se sama, proč v našem státě je tolik samoživitelek, proč se rozvádí každé 2. manželství, proč rodina už není tak posvátným svazkem...:-)
přidáno 17.02.2015 - 10:53
shane: Nerozumíme si :). Z čeho soudíš, že to musí dělat? Že jí nezbývá nic jiného, než se ponižovat? Že nemůže třeba uklízet, cokoliv? Může, ale tohle je jednodušší, stačí si dát ty dva panáky :). Navíc tohle ponížení za kvalitní boty asi nestojí, to dítě z něj bude mít daleko větší psychickou újmu než by mělo zdravotní újmu z nošení bot třeba po někom. Tohle je text o pokřivených prioritách a úpadku morálky, ale asi jinak, než to chápeš.
A o politice se dohadovat nechci, bylo by to asi na dlouhé vysvětlování a ani to sem moc nepatří, dík za pochopení.
přidáno 17.02.2015 - 10:19
Orionka: Promiň, Ori*, ale já si myslím něco jiného...Pokud matka musí dělat něco tak ponižujícího, aby její dítě mohlo mít kvalitní boty a v době, kdy je třeba šetřit si vláda v první řadě navrhne zvýšení platů o 14 % a zvedne plat soudcům, kteří stejně tak dostali hezkých pá tisíc už loni a předtím taky,jen aby jim do toho nekecali, a na druhé straně se to sebere potřebným, není to demokracie...
přidáno 17.02.2015 - 08:44
shane: Vidíš to moc černobíle, můj textík zdaleka není jenom o tom. Když budeš číst mezi řádky, zjistíš, že tomu dítěti nejde o život, jen mu za to koupila kvalitní boty... za cenu toho, že se té holce dalších x let budou posmívat kvůli matce, co roznáší pivo nahoře bez.
A pokud jde o ty soudce - nemravné by bylo dát jim takové platy, aby si jich nevážili a nechali se v rozhodování ovlivňovat. Dobře zaplacení soudci jsou zárukou nezávislé justice a ta je zárukou demokracie. To navyšování platů vláda nedělá ani dobrovolně, ani ráda, ale jednoduše proto, že musí - jestli si tady někdo umí ohlídat svoje právní nároky, jsou to právě soudci a už několikrát to ukázali ;-).
Omlouvám se za delší odpověď, ale tohle populistické zjednodušování mě prostě vytáčí...
přidáno 16.02.2015 - 19:16
Orionka: Jo, takovejch dneska je, co tohle musí dělat, aby uživily dítě...A vláda jen oznamuje, že zase zvedne už tak nemravný platy soudcům! :-(
přidáno 12.02.2015 - 09:58
mannaz: Moc děkuji za přečtení i za pochvalu, potěšila jsi mě :).
přidáno 11.02.2015 - 14:47
Ach jo, je to smutný. Je je, to k vzteku, právě proto, že je to ze života.
Dobře napsáno. Bez zbytečného mravokárnosti, sentimentu a brečením nad krutým osudem. Přesto z toho krutost života přímo křičí.
přidáno 11.02.2015 - 14:20
Ailin: Děkuji za návštěvu i za komentář, je to takové ze života.
přidáno 11.02.2015 - 10:35
Orionka: Taky se mi to líbí tak, jak to je. A přijde mi to hodně smutné... ale tak to je.
přidáno 11.02.2015 - 09:07
Jiří Turner: Moc děkuji, jsem ráda, že se ti to líbí, jak to je :).
přidáno 11.02.2015 - 08:33
Dobré, má to takovou fulghumovskou stručnost. Delší text by po stotisící (a zbytečně) rozpitvával problém matek samoživitelek, úsměvnost chlípných staříků nebo zneužívání sociálních sítí. Takhle je to přesně ono. Taková společenská črta, která by stejně jako prózou, šla vyjádřit třeba satirickou básní.
přidáno 10.02.2015 - 14:49
Zamila: Děkuju, určitě by to šlo natáhnout. Tohle je jenom taková črta, ani nevím, jak to nazvat, tak radši bez zařazení :).
přidáno 10.02.2015 - 14:44
Amelie M.: Přesně tak, smutná realita. Jsem moc ráda, že ti to přišlo zajímavě napsané :).
přidáno 10.02.2015 - 14:27
Je to fajné. Klidně by šlo ještě přitvrdit, klidně by z toho mohlo vzniknout i něco delšího a nejen o "kozách" ;-)
přidáno 10.02.2015 - 14:11
taková smutná realita, řekla bych.. líbí se mi styl, jakým jsi to dala dohromady, je to originální
přidáno 10.02.2015 - 11:53
Pajalord: Dík, i když to zase tak zábavný být nemělo :).
přidáno 10.02.2015 - 11:53
ta"jemna": Děkuju, jo, je to maso.
přidáno 10.02.2015 - 11:11
:D :D :D Pobavilo :D
přidáno 10.02.2015 - 11:10
syrový jak maso resp. život sám... Dobře!

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Pivo nahoře bez : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Pozlacené modly
Předchozí dílo autora : O nekonečnosti debility

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
polibek0012 [14], Annabelle [14], KissOfDark [14], pisiprotebe [14], VolkodavKO [11], sarinka580 [7], DanaSurya [1], Ivušák [1]
» řekli o sobě
Meluzina řekla o loner :
Myslím, že kvůli muži, který dokáže napsat takovou poezii stojí ženě za to obléct jen lehkou krajku a roztančit jeho představivost. :)
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku