Tak tahle už je s happyendem, i když jak se to vezme :-).
přidáno 04.08.2014
hodnoceno 11
čteno 1537(14)
posláno 0
Na romantiku Irena nikdy moc nebyla. Kouřit začala v třinácti, pít na zábavách v patnácti a sprostě mluvila odjakživa, na vesnici se to tak nebralo. Klukovi, co jí dal první pusu a potom se objímal s jinou, vylila krýgl za krk a ještě ho seřvala do čuráků. Ale do Karla se zamilovala. Neromanticky, věcně a se vším všudy. Teda až na antikoncepci.
To už jí bylo osmnáct, Karel měl dvaadvacet, sportovní postavu a vrozený šarm, kvůli kterému jí ho kamarádky záviděly. Dítě v břiše Irenu utvrdilo, že je to její osudová láska, a hned na ní začala pracovat. S pomocí svých rodičů zařídila svatbu, bydlení, Karlovi lepší práci. Odmaturovala, porodila syna. Broukala mu ukolébavky a věřila ve šťastný domov. A o půl roku později se Karlovi narodila ještě dcera, jinde a s jinou.
Když se to Irena dozvěděla, řvala jako tur a nadávala jak dlaždič. Přestala kojit a začala znovu kouřit. Ale milovala ho, milovala syna, a když Karel nakonec řekl: „Lásko, spláchneme to?“, poslechla ho. Přestala řvát na Karla a v mokrých nocích si řvala už jenom pro sebe.
Za rok u nich zazvonil Karlův nevlastní brácha. Bylo mu šestnáct a místo s matkou alkoholičkou chtěl bydlet s nimi. Irena kývla, bylo jí ho líto. Další dva roky pak bezmocně skřípala zuby, kdykoli v jediném místním konzumu natrefila na tchyni, která si v košíku nesla akorát dvě flašky rumu, zatímco Irena nakupovala hromadu pečiva a ten nejlevnější salám a tavený sýr, tak aby vydržela s mateřskou co nejdéle. Tchyně si všechny peníze, které dostávala na nezletilého syna, nechávala pro sebe a Karel to odmítal řešit, nemluvil s matkou už několik let. Ale Irena ho milovala, byl to chlap jejího života.
Po mateřské si Irena rychle našla práci, koupili byt ve městě a žili ve třech jako šťastná rodina. A někdy taky ve čtyřech, ale o tom Irena nevěděla, dokud se jednou tou čtvrtou nestala její kolegyně. Mladá a hloupá, měla potřebu pochlubit se svým milostným úspěchem a shodit Irenu před kolegy. Možná i doufala, že tak milence získá natrvalo. Irena řvala jako tur a nadávala jak dlaždič, jenže v té době už byla znovu těhotná. Karel prosil a přísahal, že miluje jenom ji. Ona milovala Karla a milovala své děti. Spláchla to nočním deštěm.
Z druhé mateřské musela zpátky do práce brzo, Karlovi se nějak nedařilo uchytit. Snažil se, celé hodiny trávil na počítači údajně hledáním inzerátů, ale buď nic nenacházel nebo v práci stejně dlouho nevydržel. Irena táhla všechno sama, domácnost, úvěr na byt a vlastně i Karlovy alimenty. Každý rok byla o kilo těžší a o metrák utahanější. Chlap jejího života si zatím v létě pěstoval sexy opálení, celoročně pak sportovní figuru a kontakty s něžným pohlavím.
O některých Karlových odskocích Irena věděla, jiné vytušila. Jednou mu oplatila stejnou mincí, ale rychle zjistila, že na tohle není stavěná. Přepadla ji těžká morální kocovina, ze které se musela vyzvracet, tak jí bylo ze sebe špatně. Chlap jejího života prostě byl jenom jeden. A věřila, že on to má stejně, přece se k ní pokaždé vrátil.
Starší syn se brzo oženil a odstěhoval, mladší už byl skoro dospělý, úvěr na byt splatili a zdálo se, že jsou z nejhoršího venku. A právě tehdy se Karel odstěhoval k milence. Celý rok z toho byla Irena špatná a místo tradičního kila přibrala rovnou pět. Ale nakonec všechny splíny spláchla osvědčeným nočním deštěm, vytrvalým a pročišťujícím.
Se synem zrekonstruovali byt, v práci se Ireně dařilo. Po čtyřech letech odloučení podala žádost o rozvod a chtěla se s Karlem domluvit, že převedou byt na syny. Jenže on mezitím vystřízlivěl a viděl věci úplně jinak. Odmítl rozvod a vyrazil jí dech vyznáním lásky. „Vždycky jsem miloval jenom tebe,“ škemral o návrat, o kterém vyléčená Irena nechtěla ani slyšet. Nakonec jí navrhl: „Tak dobře, podepíšu ti ten převod bytu, ale ty stáhneš žádost o rozvod a budeme zase spolu."
Půlka bytu je půlka bytu a definitivní odstřižení od Karlových finančních kotrmelců k tomu. Navíc to Irena vnímala jako zadostiučinění a vítězství nad mladší sokyní, jak by ne. Vzala Karla zpátky, ale za jasných podmínek: už nikdy žádná jiná, jinak okamžitě rozvod. Všichni kolem včetně synů si tehdy ťukali na čelo, ale ona si jich nevšímala. Už jí nebylo dvacet a tušila, že za takových podmínek s Karlem stejně dlouho nezůstanou.

Potkala jsem ji o dva roky později a málem nepoznala. „Držím dietu podle Mačingové, je úžasná!“ vysvětlovala mi s úsměvem, jak se jí povedlo shodit patnáct kilo. Ale víc než štíhlá figura mě zarazilo Irenino oblečení. Nikdy nebyla na kanýry a volánky, její uniformu tvořily džíny a sako, prostě sportovní ženská. Teď se přede mnou vznášela v nadýchaném smetanovém modelu. A co bylo už naprosto neuvěřitelné, na hlavě měla romantický klobouk s krajkovou šerpou. „Strašně ti to sekne,“ řekla jsem po pravdě. „Vypadáš jako nevěsta, nejdeš náhodou na svatbu?“ Irena se rozesmála tak, že si jednou rukou musela chytit klobouk, aby jí nespadl. „Něco daleko lepšího! Dneska jsem se rozvedla a začínám znovu žít!“
Šly jsme to oslavit a vyprávěla mi, jak jako malá holka chtěla být vílou. Tajně vytahovala ze skříně záclony, tančila v nich před zrcadlem a snila o svatbě v nadýchané róbě. Pak většinou natáhla tepláky a šla zalívat zahradu, na vesnici se krajky moc nenosily. A když si chystala svatbu, bylo to tak narychlo a s tolika jinými starostmi, že jí maminka akorát povolila jednoduché saténové šaty z prodloužené v tanečních. „Když už jsem neměla pořádnou romantickou svatbu, tak aspoň romantický rozvod,“ vysvětlila mi ta dobře ukrytá romantička a přidala historku, jak Karla konečně dostala k soudu. „Představ si, jednou mi na služební mobil volá neznámé číslo. Byla to ta osoba, co u ní Karel čtyři roky bydlel. Prý se s ní před týdnem asi už definitivně rozešel, nebere jí telefon a nereaguje na nic. Ale půjčil si od ní dvacet tisíc, tak jestli bych mu prý nemohla domluvit, aby jí je třeba splácel!“ líčila Irena se smíchem. Tentokrát se už žádné spláchnutí deštěm nekonalo, Karlovi suše oznámila porušení podmínek a vyhodila ho z bytu. „No hurá, to jsi měla udělat už dávno!“ nemohla jsem si odpustit.
Prohlížela jsem si proměněnou Irenu a celou dobu si říkala, že za její šťastnou náladou a mladistvou vizáží určitě vězí nový chlap, ale ona všechny moje domněnky vehementně popírala. „A co teď vlastně dělá Karel?“ zeptala jsem se nakonec, když jsme se už loučily. Irena najednou ztuhla a chvíli nevěděla, co říct. „No, víš, on vůbec neměl kde bydlet, a tak se před pár týdny zase přistěhoval. Ale je jako beránek a chová se ke mně úžasně, tak jako vlastně nikdy,“ řekla mi šťastně rozvedená a odplula ulicí za chlapem svého života.

ikonka sbírka Ze sbírky: Povídky
přidáno 19.11.2014 - 10:12
Orionka: Hmmmm horor, tak to se těším! Muhehe... :-D Fakt mě zajímá, jak se s tím popereš :-) A kdybys cokoliv potřebovala, klidně se ozvi. ;-)
přidáno 19.11.2014 - 08:54
Amelie M.: ok :)) snad se k tomu dokopu... mám úvod a závěr, ale akční prostředek schází... asi půjdu do učení k Mátě :))
přidáno 19.11.2014 - 08:40
Orionka: emoce devastují rozum.. známe to všichni :) až tu bude ten horor, tak do mě pro jistotu kopni, už se těším! :)
přidáno 19.11.2014 - 08:35
Amelie M.: Díky, tos mě moc potěšila. Jo, tohle je čtení spíš pro drsňačky :)). A že byla tupá... no asi byla. Je to zvláštní, jak někdy i velmi chytří lidé jednají jako úplní tupci právě v těch nejdůležitějších věcech. Emoce jsou prostě potvory. :)
přidáno 19.11.2014 - 08:28
Máta: No teda, ty umíš povzbudit! Děkuji za krásný komentář. Stále se opakující kruh - to jsi vystihla hezky. A souhlasím, že by příběhu slušelo víc emocí, bylo to až příliš suché, i když to byl tak trochu záměr, jak jsi správně odhadla.
Jak mě tak povzbuzuješ, vytáhla jsem ze šuplíku jednu rozepsanou věc... román přímo ne, ale delší povídku nebo novelu... a pozor - má to být horor! :)) Tak se těš! :D
přidáno 19.11.2014 - 08:23
překvapení.. tato se mi líbí asi nejvíc z těch, které jsem četla.. nevím, jestli je to námětem.. anebo stylem vyprávění.. možná se snoubí oboje.. trošku jsem se pousmála, že i ty umíš použít sprosté slovo :)) zabavila jsi mě, myslím, že jsi zvolila délku akorát, nic mi nechybí, nic nepřebývá, nic nenudí.. konec jsem tedy čekala.. to už by ta holka musela být úplně tupá a to jsi jí nemohla udělat, že ne? i když.. :))) líbí se mi!
přidáno 19.11.2014 - 07:15
Tak jsem se konečně dostala i k poslední povídce. :-)
K tématu: Ano, ať žijí naučené stereotypy, lpění na něčem, co vlastně ani nemá smysl, co nám ve výsledku ubližuje, neustále se opakující kruh... dobré téma, to rozhodně, na tom se taky dá postavit hodně věcí :-) Pointa byla kouzelná :-) Happy end.. heh, to mě pobavilo :-D
A technicky, zase napsané je to tak, že nemůžu nic vytknout, ten způsob se mi líbí, hodí se k hlavní postavě, skvělé cílené opakování, určitá strohost, člověk se musí hořce až soucitně usmívat. Ale stejně jako u "Říkal jí Hanulko" by se to tu dalo rozvédst do něčeho víc (i když tady to necítím tak moc jako u Hanulky, přesto to tam stále je). Opět v tom vidím námět na román, sice velmi dobře zpracovaný do povídky, ale v románu nebo alespoň novele by mu šlo dát mnohem více, hlavně po té emocionální, pocitové stránce, jak postav, tak potažmo čtenáře :-).
Takže piš piš, budu stále nahlížet a třeba se jednou toho románu dočkám :-) Držím pěsti v próze :-)
přidáno 12.08.2014 - 09:36
Jiří Turner: Děkuji za obsáhlý a hlavně užitečný komentář, ty opravdu nezklameš :). Celý den přemýšlím o tom, cos mi napsal a co mi určitě pomůže dál. Víc to tady rozebírat nebudu, ale ještě jednou dík za úžasnou kritiku!
přidáno 11.08.2014 - 10:53
Orionka: Konečně jsem se dostal k okomentování Orionky - prozaičky. Nechtěl jsem to odbýt nějakým krátkým "dobrý", ono by to asi ani nešlo.
Na prvním místě musím ocenit velmi kultivovaný sloh, stavbu vět i logické uspořádání děje obou povídek. To vše je zjevně pro tebe samozřejmostí, nicméně na těchto stránkách je to spíše výjimečné. Nemám pražádný problém ani s tématickou škatulkou "čtení pro ženy", v zásadě ani takové kategorizování nedělám.
To, co však v obou povídkách postrádám, je Orionka - básnířka. Jako by sis sedla a řekla si: "teď zapomenu na básně a začnu psát prózu, žádná imprese, žádná imaginace, žádné kouzlo, technicky vytříbeně odvyprávím příběh a šlus. "
Abys dobře rozuměla, já nevím jak to udělat, jen to tak cítím.
Zajímavý příběh a dobrá pointa se dají nudně odvyprávět, stejně jako se dá na banální téma vytvořit skvost.
Vnímám tě někde na půl cestě a rád si od tebe něco dalšího přečtu.
přidáno 05.08.2014 - 10:16
Severak: Moc děkuji! Doplnila jsem tam jedno slovo, snad je to teď jasnější. A pokusím se zas někdy něco sesmolit, když teď mám prvního čtenáře, to zavazuje :).
přidáno 04.08.2014 - 20:30
V odstavci začínajícím na „Za rok u nich zazvonil Karlův nevlastní brácha.“ není zcela jasné, zda se mluví o Karlovi nebo jeho bratrovi.

Jinak se ti povedla pěkná povídka. Zvlášť cením originální pointu.

Jen tak dál, Orionko, určitě si tvé povídky budu číst.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Svatební šaty pro dešťovou vílu : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Romance autobusová
Předchozí dílo autora : Říkal jí Hanulko

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku