co třeba zmizelo v roce 1989?
přidáno 11.02.2014
hodnoceno 8
čteno 1456(17)
posláno 0
Dobu před rokem 1989 jsem nezažil. Obrázek, který jsem si o ní vytvořil, je složen z vyprávění starších, četby dobové literatury, poslechu dobových písní a střípků historických dokumentů. Mnohé antikomunisty by na tom obrázku vyděsila překvapivá podobnost s dnešní dobou, zahrnujíc v to také lidi na vysokých pozicích, kteří prostě a jednoduše jen převlékli kabát. Je zde však pár naprosto zásadních rozdílů.

Jedním z nich je nepřítomnost státní ideologie v dnešní době. Před rokem 1989 existovala jasně definovaná státní ideologie (marxismus-leninismus) stojící v pozadí celého veřejného prostoru, od politiky přes vzdělávání po umění. To v dnešní době nenajdete, náš dnešní stát je postaven na docela neutrálních základech. Převládající myšlenkový systém by klidne mohl být například demokratický socialismus, kdyby tomu historie chtěla.

Je zde však pár myšlenek, mylně považovaných za ideologii dnešní doby.

Není jí demokracie. Demokracie není ideologie, ale ideál a forma vlády. na otázku, zda inverstovat státní peníze do obrany, podpory podnikatelů či sociálního systému, demokracie odpovídá: „Zeptejte se lidu“. A lid své názory pochopitelně mění.

Státní ideologií dneška není ani kapitalismus. To, že jeho myšlenky ve společnosti převládají je dáno spíše historicky než ústavou a uspořádáním státu.. Dělění na „včera komunismus, dnes kapitalismus“ je navíc strašně zjednodušující, už z terminologického úhlu pohledu.

Právě přítomnost státní ideologie před rokem 1989 je však jedním z klíčových faktorů nehynoucí popularity antikomunismu. Je totiž nesmírně jednodušší vymezovat se proti jasně definovanému komunismu, než se pokoušet hledat ideologii dnešní doby a výslednou mlhu popírat. I když by si to leckdy zasloužila.

Historie mě naučila, že každá doba je v něčem ale opravdu hnusná. Liší se jen důvody a důsledky. Postava policajta, vybíjejícího si svou agresivitu gumovým obuškem do hlav demonstrujících studentů, prochází historií nikým a ničím nerušena. Mění si jen uniformy.
přidáno 26.02.2014 - 23:45
No, já myslím, že to dělení na socialismus a kapitalismus něco do sebe má. Za socialismu bylo vše státní a stát plánoval, kolik čeho se vyrobí a vypěstuje. Teoreticky výtečná myšlenka - plán odstraní krize kapitalismu, poptávka a nabídka budou v rovnováze. Pomiňme, že se to socialistickým plánovačům málokdy povedlo, podsttanější bylo, že plán zablokoval hlavní hybnou sílu kapitalismu - konkurenci. Díky ní je úspěšný ten, kdo vyrábí levněji a kvalitněni než konkurence. Kdy přichází se zajímavými novinkami... Ale zkuste naplánovat, kolik inovací vymyslí dělnická třída v příští pětiletce...
Problém dnešní doby je v tom, že tady není kapitalismus. Úspěšný totiž není ten, kdo vyrábí levněji a kvalitněji, ale ten, kdo "urve" předraženou státní zakázku za miliony. Nejen, že jde opět inovace stranou, ale ještě je tím enormně podporována (skoro bych řekl státem vyvolávána) korupce. Kdo podplatí úředníka, získá zakázku a jeho firma přežije a vydělá = stane se úspěšnou. Z jednoho typu socialismu jsme vlezli do druhého...
přidáno 18.02.2014 - 23:02
Zdenka Jírová: dobrá připomínka s těmi hranicemi. Tomu možná věnuji následující úvahu, nazvanou „Zelená hranice“. I dnes se totiž leckde staví dráty na hranicích, i když to není zrovna hranice Čech a Rakouska jako byla dřív...
přidáno 18.02.2014 - 22:40
Severak: Nevím, kolik je vám let, mě je 69 a většinu svého aktivního života jsem prožila v socialismu.Zásadní rozdíl mezi komunizmem a současnou demokracií vidím ve svobodě slova a pohybu. Člověk za dráty nikdy nemůže být svobodný. Takže názvy" socialistická demokratická země" je nesmysl, který jste ale musel uznávat, protože v opačném případě vám hrozil kriminál. V hospodářské sféře ale velký rozdíl nevidím, jak správně říkáte, "ti nahoře" jen převlékli kabáty. Vím i proč se to mohlo stát: po revoluci byli na vedoucích místech, věděli, co se chystá, měli i prostředky, aby je mohli použít k zakoupení nemovitostí, bezprizorních továren ap. Obyčejný pracující člověk než se vzpamatoval, stát byl z větší části rozkraden. V socialismu každý věděl, kolik kdo přibližně bere vyjma politických pohlavárů, a proto by mě zajímalo, kde " našetřili" dnešní podnikatelé na nákup továren a domů aniž by je získali podvodem nebo korupcí. Všichni ale hlásají, že si vydělali poctivou prací.Pravidlo snad potvrzuje obligátní výjimka.
přidáno 15.02.2014 - 21:26
Davidsoft: není to oficiální státní ideologie, ale je to jedna z převládajících myšlenek. Jinak co se týká té Izolace, o tom pojednává má následující úvaha nazvaná Veronika.
přidáno 15.02.2014 - 09:09
Není ideologií dnešní doby individualismus? Lidé se od sebe čím dál víc izolují a společnost je v tom de facto podporuje.
přidáno 12.02.2014 - 09:09
Dali: Salvádore, nevim kolik tam bylo studentů, já v tý době student byl, každopádně se jednalo o neadekvátní zásah proti neozbrojeným, trošku drsněji se bavícím lidem. Na pronajaté louce. Jenže majitelům okolních pozemků se nelíbilo, že jde někdo přes jejich louku. Tudíž Paroubek. Mlýnec u Tachova 2005. Stříleli po nás dělobuchy se slzným plynem z takových trubek, co měli položené na rameni, že to vypadalo, jako kdyby na nás mířili bazukami. Samozřejmě pendreky, štíty, vodní děla, rozdupávání stanů. Jedna Francouzska tam ztratila psa, já kámoše, snad ho pak našla, já jeho až za pár dní. Další Czechtek byl u Mašťova v Doupovských horách, pro tuto akci byl vytvořen antikonfliktní tým Policie ČR, který funguje až do dnešních dní. Nyní spíš jezdí na nácíčkovské akcičky. Taky na fotbalové utkání tyhle kluky používaj. Další Czechtek už nebyl, mladí lidé nemají zájem pořádat své akce pod hledáčkem Policie.
Mě by zajímalo, co by se stalo, kdybych šel tady v Plzni na náměstí a vyřvával, že je Zeman hovado a Babiš kokot, jestli by mě za to sebrali, jestli bych dostal pokutu za svobodné vyjádření svého názoru. Nebo si jen napsat transparent...Na radnici se krade víc, než v supermarketech.
přidáno 12.02.2014 - 06:14
Tak tedy gratuluji tvému pohledu na věc. Za komunistů jsem dostal obuchem a uvědomil jsem v dnešní době tenkou hranici moci, když Paroubek nechal zmlátit studenty na poli.
přidáno 11.02.2014 - 23:54
Dobrá úvaha... ještě doplň změnu v prezidentském úřadu a cenzuru v Brně a je to celý :-)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Totalita : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Veronika
Předchozí dílo autora : Starý Davelský most

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Autor
» narozeniny
Katies [16], Wyrez [15], snehurka [14], cik [11], Dali [11], kdyztocitim [10], Dickens [7], [5], lucidsubstance [3], NeuroSoul [1]
» řekli o sobě
slnečnica řekla o DDD :
Majster "vesmírnej poetiky". Vždy, keď čítam Jeho verše, akoby som sa na okamih dotkla hviezd. Skutočný zážitok, ďakujem, pán D. ;)
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku