„Tím nejkrásnějším, co kdy můžeme zažít, je tajemno. Kdo už se nedokáže divit, kdo nedokáže žasnout, je takříkajíc mrtev a oči má vyhaslé.“ [Albert Einstein] - ano, naše paní učitelka na občas měla podivná zadání :))
přidáno 08.06.2011
hodnoceno 4
čteno 1746(13)
posláno 0
Tajemní lidé, tajemné hrady, tajemné dny, tajemné předměty, tajemno! Nepozorovaně se kolem nás plíží na každém kroku naší cesty životem. Je všude. Někdy se projeví, jindy zůstává v pozadí.

Nevím, zdali by všichni souhlasili s tím, že je tajemno to nejkrásnější, je to ovšem jistě to, co nás nejvíc naplňuje. Po odhalení je totiž vždy jiné, má jinou formu, je jinak veliké. Pro každého také představuje něco jiného. Pro některé jedince je tajemno jakousi „každodenní rutinou“, pro jiné je to jev, který se zmítá v jeho mysli jednou za den, týden, či měsíc. Pro někoho je tajemnem samotný jeho život. Stejně tak jako pro mě. Uvědomuju si, že většina populace si o lidech, kteří věří v tajemno svého života myslí, že jsou z jiného světa, ale když se nad tím zamyslíte… My, pro které je tajemnem náš vlastní život nikdy doopravdy nezemřeme, protože každým dnem žasneme a v očích máme malinké plamínky, které nikdy nevyhasnou. Nevyhasnou, protože každý tajemný den nás naplňuje. Plamínky v očích září víc a víc každým tajemným okamžikem našeho života. A myslím, že tyto plamínky září i v některých očích nevidomých lidí. Naopak za svůj poměrně mladý život jsem už potkala mnoho lidí, kterým ty malé plamínky v očích dávno vyhasly.

Každý má přirozeně jinou představu o tom, co tajemno vlastně je. Pro každého má jiný význam a každý mu přikládá jinou hodnotu. Podle mého názoru je ale tajemno pro každého stejně přínosné, stejně důležité a nikdo bez něho nedokáže žít šťastně, přesně tak jak to Albert Einstein popisuje ve svém citátu.

Tajemno je cosi, co nás posouvá do budoucnosti. Horší je, že přežijí jen ti zvědaví. Jen ti, co jdou za podstatou tajemna. Možná by se to dalo přirovnat k jedné docela známé věci. „Drbání babek na lavičkách.“ Představte si, že tajemno je drb, špek, něco strašně zajímavého, něco, co jim dává sílu sedět celý den na lavičce a povídat si. Je to stejný. Protože to skutečné tajemno drží je i všechny ostatní při skutečném životě. Vydržíme žít, protože chceme zjistit, co se za tím slovem skrývá. Co je tajemstvím našeho života. V podstatě tedy lituju lidi, kteří nechtějí poznávat, nechtějí se učit, nechtějí zjistit, co se opravdu skrývá za těmi sedmi písmenky – Tajemno!

Jsem ráda za to, že jsem zvědavá, chci poznávat, a dokážu žasnout i nad maličkostmi, protože mám záruku, že mé oči nikdy nevyhasnou. Vždyť když si zatopíte v krbu, chcete, aby hořel co nejdéle, nemám pravdu? Narozením mi vzplály plamínky v očích a já je budu držet při životě tak dlouho, jak to jen půjde…
přidáno 02.06.2014 - 10:39
Skvělá úvaha! :)
přidáno 11.06.2011 - 20:41
Myslím, že by tam ti nevidomí mohli klidně zůstat, stačí jen místo "myslím" napsat ...třeba: , a proto i nevidomí mají..... A tím zažehnáš možné nedorozumění. Líbí se mi to. Je to lehké, nikoli mělké.

Přeci jen se od zvířat lišíme. Nejsme ani lepší ani horší. Lišíme se od nich větší rozmanitostí vnímání uvnitř našeho živočišného druhu. A také vůlí a potřebou poznávat. Blížit se k poznání toho, co všechno ví jen Starej Pravda (tedy všechno) a v jehož náruči nakonec budeme vědět všechno, co On. :-)
přidáno 08.06.2011 - 21:50
Yarrod: S tou anotací máš asi pravdu.. ono původně to byl nadpis práce :)) Co se týče těch slepců.. myslím, že to není disikriminující.. nejsem slepá (bohudík) a nevím tedy jak to chodí, ale myslím, že tito lidé vidí jen tmu.. proto jim nezáří ty plamínky v očích.. ale někteří z nich je tam prostě i přesto pomyslně mají :)) Jinak děkuji :)
přidáno 08.06.2011 - 21:42
Úvaha to není špatná ale několik věcí bych vytknul. Do úvahy bys nás měla zasvětit v úvodu. Tady to je spíše v anotaci a to mi přijde trochu jako problém. Úvod by měl dávat textu logickou základnu.

Další část je poměrně dobrá. Jen bych vyškrtnul tu část se slepci. Je jasné, že i jim může doutnat v očích oheň. Proč bychom měli předpokládat, že by neměl? Z tvého prohlášení tak nějak vyplývá, že u nich je to něco extra, což působí trochu diskriminativně.

Předposlední pasáž má jistě potenciál. Jdeš hlouběji, ale je to na úkor zmatenosti. Zde jsem se ztratil, a proto to asi náležitě nedocenil.

Konec jako shrnutí se povedl. Obecně úvaha nebyla špatná, ale myslím, že by bylo ještě co vylepšovat :)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
angel [16], Bambulka [14], Jitrocel [1]
» řekli o sobě
veronika řekla o Adrianne Nesser :
anett.. neskutecne si vazim ty duvery, co ke mne mas..ses hezka,chytra,uprimna holka..co ma svy pravy nazory a skvelou poezii plnou lasky, porozumeni, zivota..delas to dobre..bud ty..protoze takhle ses nejlepsi.. sem rada, ze te znam..**
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku