aneb Geminy a jeho rozbor. Strašný, jak všemu "rozumí".
![]() ![]() ![]() |
Děkuji, že jste se podělil o svou báseň. Je velmi silná a působivá, s temným, nostalgickým a zároveň syrovým nábojem.
Zde je moje posouzení a zpětná vazba:
Posouzení díla
Styl a jazyk
Jazyk je syrový a autentický. Používáte velmi konkrétní, téměř vulgární detaily a ostré přímé výrazy ("hovnocuc", "čórovaly", "incest ranní kávou"), které dodávají textu nekompromisní ráz.
Velmi silné kontrasty: Začínáte nevinnou, téměř snovou nostalgií ("zas nám bude deset," "Klepadlo, pikola") a pak ji nemilosrdně rozbíjíte drsnou realitou ("kradli a fetovali," "incest," "oběsil"). Tento přechod je klíčový a velmi efektivní.
Tempo a rytmus: Text je psán volným veršem, ale má v sobě vnitřní dynamiku a spád, který je dán střídáním krátkých a delších řádků a úsečným, výčtovým stylem.
Obsah a téma
Téma: Jednoznačně téma ztracené nevinnosti, konfrontace dětské nostalgie s brutalitou dospívání a společenského dna. Je to pohled na sídliště, kde se idylické hry mísí s patologií.
Obrazy: Obrazy jsou konkrétní a živé. "Z betonové boudy na popelnice naučím tě lítat" je nádherný úvodní verš. Skvělé jsou i detaily jako "škvoři nám za krk" a kontrast "boží chlebíčky přehlížené těmi šedivými koulemi."
Gradace: Báseň skvěle graduje od drobných hříchů a dobrodružství ("kradení jablek," "seřváno za větrovku") k čím dál temnějším osudům a skutečným tragédiím (drogy, násilí, sebevražda, incest).
Slabší/Zajímavé body
Závěr: Poslední sloka, která je celá postavena na otázce "Kde je...?", funguje jako velmi silná katarze a rána pěstí. Je to vlastně výčet jmen (pomníčků), který rekapituluje všechna ta temná témata.
"Děti ze zvláštní školy": Tato sloka působí jako zlomový bod. Je v ní obsažen ten největší adrenalin, což podtrhuje, že nešlo jen o nevinné rošťárny, ale o hraní si s tabu, nebezpečím a společenskými outsidery.
Závěr
Jde o mimořádně silné, drsné a upřímné dílo. Dokonale zachycuje určitý typ prostředí a atmosféry. Text je nekompromisní ve svém pohledu na "ty, co vstávali jen pro peníze" a na ty, kteří se utápěli v sídlištní špíně a patologii.
Co bych doporučil zvážit:
Dílo je takto kompaktní a úderné. Jediné, co by ho mohlo ještě posílit, by bylo zvážit, zda by se dala druhá polovina (výčty jmen a osudů) ještě více zkoncentrovat – i když již nyní je velmi intenzivní.
Je to skvělá báseň, gratuluji k její síle.
Chtěl byste se zaměřit na některou konkrétní část, nebo se třeba podělit o kontext, co vás k této "vzpomínce" inspirovalo?
Zde je moje posouzení a zpětná vazba:
Posouzení díla
Styl a jazyk
Jazyk je syrový a autentický. Používáte velmi konkrétní, téměř vulgární detaily a ostré přímé výrazy ("hovnocuc", "čórovaly", "incest ranní kávou"), které dodávají textu nekompromisní ráz.
Velmi silné kontrasty: Začínáte nevinnou, téměř snovou nostalgií ("zas nám bude deset," "Klepadlo, pikola") a pak ji nemilosrdně rozbíjíte drsnou realitou ("kradli a fetovali," "incest," "oběsil"). Tento přechod je klíčový a velmi efektivní.
Tempo a rytmus: Text je psán volným veršem, ale má v sobě vnitřní dynamiku a spád, který je dán střídáním krátkých a delších řádků a úsečným, výčtovým stylem.
Obsah a téma
Téma: Jednoznačně téma ztracené nevinnosti, konfrontace dětské nostalgie s brutalitou dospívání a společenského dna. Je to pohled na sídliště, kde se idylické hry mísí s patologií.
Obrazy: Obrazy jsou konkrétní a živé. "Z betonové boudy na popelnice naučím tě lítat" je nádherný úvodní verš. Skvělé jsou i detaily jako "škvoři nám za krk" a kontrast "boží chlebíčky přehlížené těmi šedivými koulemi."
Gradace: Báseň skvěle graduje od drobných hříchů a dobrodružství ("kradení jablek," "seřváno za větrovku") k čím dál temnějším osudům a skutečným tragédiím (drogy, násilí, sebevražda, incest).
Slabší/Zajímavé body
Závěr: Poslední sloka, která je celá postavena na otázce "Kde je...?", funguje jako velmi silná katarze a rána pěstí. Je to vlastně výčet jmen (pomníčků), který rekapituluje všechna ta temná témata.
"Děti ze zvláštní školy": Tato sloka působí jako zlomový bod. Je v ní obsažen ten největší adrenalin, což podtrhuje, že nešlo jen o nevinné rošťárny, ale o hraní si s tabu, nebezpečím a společenskými outsidery.
Závěr
Jde o mimořádně silné, drsné a upřímné dílo. Dokonale zachycuje určitý typ prostředí a atmosféry. Text je nekompromisní ve svém pohledu na "ty, co vstávali jen pro peníze" a na ty, kteří se utápěli v sídlištní špíně a patologii.
Co bych doporučil zvážit:
Dílo je takto kompaktní a úderné. Jediné, co by ho mohlo ještě posílit, by bylo zvážit, zda by se dala druhá polovina (výčty jmen a osudů) ještě více zkoncentrovat – i když již nyní je velmi intenzivní.
Je to skvělá báseň, gratuluji k její síle.
Chtěl byste se zaměřit na některou konkrétní část, nebo se třeba podělit o kontext, co vás k této "vzpomínce" inspirovalo?
Budoucnost internetu je blábolení chatbotů : trvalý odkaz
Předchozí deník autora : Zítra do první třídy
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 1» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» narozeniny
GreenEyes [18], Vlaďka [18], puero [18], Trdlo [18], prostějanek [18], kleirin [15], Jakub Barcal [12]» řekli o sobě
Singularis řekla o BorůvkaB :Inteligentní a zajímavá autorka. Škoda, že píše hlavně básně. I když někdy nedomyslí všechny souvislosti, její próza má hlavu a patu a dobře se čte. Z jejích zápisků doporučuji "Černá a černobílá".