přidáno 26.06.2023
hodnoceno 7
čteno 215(16)
posláno 0
Celý život ji hledám, ale je to nekonečný proces. Nemůžeš ji najít, můžeš ji jen věčně hledat. Cesta je cíl. V neustále se měnícím světě se i ty musíš přizpůsobovat a dělat denně nová rozhodnutí, chceš-li přežít. A ty chceš, ale chceš-li u toho mít co nejrovnější páteř, aby ses před nikým nemusel stydět a zejména ne sám před sebou, musíš ta rozhodnutí dělat s co nejčistším svědomím, to znamená v souladu se svými hodnotami. To ovšem vyžaduje pravdivost, upřímnost a odvahu a tyto hodnoty je potřeba rozvíjet a aplikovat na všechna ta malá i velká životní rozhodnutí. Je to cesta, která je více či méně klikatá, ale je to tvoje jedinečná Cesta a pokud je zasvěcena Svobodě se všemi hodnotami, je to správná cesta. Je však lemována falešnými pozlacenými lákadly, pohodlností a lhaním si do kapsy, které je potřeba rozpoznat, odhalit a konfrontovat s hodnotami které představují Svobodu. To že jsi na té správné cestě, poznáš lehce - cítíš se na ní dobře i bez berliček, to znamená podpůrných látek všeho druhu. Jsou to někdy jen krátké úseky, protože cesta je klikatá a lemována úskalími, ale dobře si je pamatuj a Cesta se ti bude rovnat čím dál víc. Někdo má ovšem raději hory, ostré zatáčky a horizonty, za které není vidět a tím se to uzavírá.. kruh je uzavřen a moje úvaha dovršena básní nakonec:
Tak jsem přestal pít
nestačí jen snít
začínám zas žít
pivo chutná líp!
přidáno 11.12.2023 - 17:53
No nic, já nesouhlasím zde ani s jedním, protože "svoboda duše"? Dá se ji dosáhnout v tomto "hmotném" světě, či bytí? A můžeme se jen filozoficky nebo skutečně přiblížit k té svobodě. Pak je tu ta parafráze na téma Cesta, cíl a jiné východní harakiri. Což takhle, že již na startu je náš cíl, protože to, co hledáme, máme už dávno v sobě, jen jsme tak pitomí, že to nevíme a hledáme spásná moudra všude po okolí a šarlatánech. Pak jakákoliv cesta nás vzdaluje od našeho cíle, protože i když pohyb je "svatý" a svatá je "cesta" , jdeme přec druhým směrem, protože žijeme v kontrolovaném prostředí, a to nás záměrně sune tam, kam potřebuje, a ne tam, kam potřebujeme my :) úvaha do placu, jak je možné čehokoliv dosáhnout, tedy - primárně dobrého, když všechno je fake daný sem mezi dobré lidi. Chytáme se stébel, která zde nechávají a záměrně nás matou a sunou do pekla kam potřebují :)
přidáno 28.06.2023 - 18:51
LudvíkRoiSoleil: hmm.. musím říct, žes mě donutil k zamyšlení a souhlasím, že moudrost je veliká cnost a s tou mojí úvahou hodně souvisí. Myslím, že je to o hledání limitů. Život je boj a během něj se dostaneš do nespočet krizových momentů, které tě otestují. Říká se "Moudřejší ustoupí", ale jak to dopadá, když se ustupuje zlu, jsme se mohli v historii přesvědčit mnohokrát. Souhlasím, že žádný extrém není dobrý a takový Hitler to podle něho a mnohých dalších taky myslel dobře.. Svoboda je především velká zodpovědnost. Každý musí vycházet sám ze sebe a naplnit svůj potenciál. Ale dost už folozofování, bolí mě pak hlava :). Chtěl bych ti poděkovat za pokec, protože jsem pochopil, že ta úvaha je hodně o mně a já jsem pochopil, že bude moudré odpustit hlavně sám sobě. Pěstujme cnosti, ať je život krásnější. Díky a buď zdráv!
přidáno 28.06.2023 - 17:55
Hledač 01: Děkuju za odpověď a vysvětlení jádra myšlenky. Je v tom hodně věcí se kterými souhlasím. Stejně mam, ale zvláštní pocit. Stále více a více lidí má potřebu mluvit o svobodě. Svoboda je jistě důležitá a zásadní, ale tahle potřeba a touha po ní taky někdy oslepuje. Protože cesta do pekla je dlážděna dobrými skutky. I když se nedá bez svobody žít, k čemu je svoboda bez moudrosti, a k čemu je moudrost bez svobody. V takovém případě je totiž svoboda jen další forma vězení.
přidáno 28.06.2023 - 14:03
LudvíkRoiSoleil: ne, nepsal jsem o moudrosti.. definuješ svobodu jako soubor vnějších podmínek k žití, ale já mluvím o vnitřní svobodě, která se nenechá utlačovat režimem, názorem většiny atd., ale ani ovlivnit prospěchem, výhodami apod. Je dobré být moudrý, ale co když se dostaneš do krizové situace? Tam se to láme. Jako dobrý příklad si vezměme Mistra Jana Husa. Z vnějšího pohledu by bylo asi moudřejší odvolat, ale on zvolil pravdu a zemřel svobodný. Mnoho lidí selže a nejsou schopní si odpustit, upadnou na duchu a přestanou se mít rádi a podle toho se pak k sobě i ostatním chovají. Ale odvaha je jít dál, zpracovat to, odpustit a nepolevit v úsilí žít v pravdě. Tomu já říkám svoboda duše. Smrt není to nejhorší, co tě může potkat.
přidáno 27.06.2023 - 22:49
Hledač 01: Já bych neřekl, že je to napsané srozumitelně, spíš naopak. Protože to na mě působí, jako bys psal o moudrosti než o svobodě duše. Svoboda je koncept, který se vztahuje k možnosti jedince nezávisle rozhodovat, jednat a vyjadřovat se bez vnějších omezení či nátlaku. Naopak „žít v pravdě podle svých hodnot“ je spíše moudrostí než svobodou. Stejně tak „vědomí vlastních slabostí a uznání omylů“ je spíše projevem moudrosti.

Takže jsem získal pocit, že píšeš o moudrosti, a proto hledáš svobodu duše, aby si nebyl omezován v používání moudrosti, protože je správné být v takovém případě sám sebou. Taky si možná chtěl naznačit, že nesvoboda moudrost ničí a potlačuje, a naopak svoboda pomáhá moudrosti vykvést.
přidáno 26.06.2023 - 19:44
andrew_maxwell: možná jsem to měl napsat v první osobě jednotného čísla, ale jinak myslím, že je to napsané srozumitelně: svoboda = žít v pravdě podle svých hodnot, což ovšem vyžaduje odvahu, ale také sebereflexi, vědomí vlastních slabostí a uznání omylů, což prostě život přináší.. A v případě selhání zůstat stát rovně, uznat chybu, odpustit si a žít odvážně dál podle svých hodnot a nepropadat malomyslnosti a neutápět případné neúspěchy např. v alkoholu.. a ano pokud toho dosáhneš, dá se říci, že jsi dosáhl svobody, ale řekl bych, že nesmíš usnout na vavřínech.. Život je cesta a podstatou života je chaos. Chvála tomu kdo ho zvládne se ctí.. Je to samozřejmě můj postoj a nemusíte s ním souhlasit. Dlužno dodat, že vycházím z rytířských cností.. Ale zase jsem nechtěl znít příliš moralisticky, proto jsem to ke konci trochu zlehčil. Nechť tě provází síla!
přidáno 26.06.2023 - 12:20
Co je svoboda duše? Jít si kam chci? Říct, co chci? Žít, s kým chci? Svoboda nesouhlasit? prosím o odpověď. Abych reagoval na obsah konkrétně: Hledání svobody (duše) vnímám jako cestu, ale svobodu duše vnímám jako stav, dosažený stav.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Svoboda duše : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : taková punková
Předchozí dílo autora : jdu se projít..

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Norian [14], Muchula [14], Terezka [13]
» řekli o sobě
Sokolička řekla o Boleslava :
Máme toho hodně společného (myslím), zejména co se sportovců týče (pro tebe ale s dobrým koncem, což je super). A naše - vaše Plastic walkway s.r.o. leckoho nadzdvihly ze židle.:o)) Kromě toho je to jedna z nejnadanějších autorek tady(aspoň podle mě).
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku