Zdravím budu vděčný za váš názor. Nejsem z cukru. Snesu kritiku, tak jen do mě :D
přidáno 21.10.2022
hodnoceno 8
čteno 283(14)
posláno 0
Na počátku byli pouze důvěřiví snílci
věřicí ve vlídnost a lidskost širého světa.
Časem uzřeli pravdu, jací byli pošetilci.
Zděšeně koukali, když odhrla se ohavnostmi silueta.
Nevěděli, jak se smířit se všudezdejší surovostí.
A tak se začli často stranit jakékoliv společnosti.

Krásná lež je srdci blíž než trýznivá realita.
Tak to vždy bylo a tak i bohužel jest.
V duši dále šmejdí oplzlý šotek jménem naivita.
Svým hláskem našeptává: „Vzdej to! To nemůžeš snést!“
„Kdo jiný, než-li já, kdo zažene chmury?“: Opakuje si blázen.
Po souboji prostoduchost mění se v ocelovou kázeň.

Jako majestátní lvi pak hrdě cenili ostré tesáky.
Jejich hněv udeřil mordýře, jež kradli důstojnost.
Svou vůlí přemohli prastaré přízraky,
škrtiče dusící zaživa celičkou společnost.
Šli příkladem a střízlivému pohledu učili.
Kdysi si jich za to všichni velice vážili.

Pak přišla jiná doba a z miláčků se stali psanci,
jejichž zločinem byla pravda vypouštěna z úst.
Kdo je nesnášel, dostal náhle svoji šanci.
Pro bestie skončil dlouhý a nenáviděný půst.
Jako štvanou zvěř je celou zemí hnali.
Vzpurná srdce se ovšem nikdy nevzdávali.

Pro lepší svět zřekli se milosti i lásky.
Povinnost - toť jediné, co drželo je při životě.
Milovaní přátelé sundali si z falše masky
a nechali buřiče napospas nicotě.
Chátra je vláčela krvavou kalvárii.
Pak už se stali pouhou tečkou v historii.

V plytkém hrobě pravda i rozum ulehli
a v nekonečné svobodě práchnivějí.
Nebylo prý třeba rebelů. Tak všichni podlehli.
Lidé o své morální zábrany stále přicházejí.
Jako ptáčci na hrst zrní nechali se zlákat na pozlátka.
Všichni mají strach podívat se na svůj odraz do zrcátka.

Lvíčata, odkaz nekonečné vzpoury,
byla v srdcích moudrých zadušena.
Pro své blaho mění se v hravé kocoury,
soulad v naší zemi, pro ně již nic neznamená.
Na konci všech rozlehlých cest tyčí se jen pustina.
Pro čistou duši nastane již poslední hodina.
přidáno 22.10.2022 - 21:02
Proscriptus: Není zač. Tím trikem se sice na počet slabik netrefíš, nebo jen výjimečně. Ale podstatné je, že rozdíl bude minimální. Třeba o jednu nebo dvě slabiky. Jenomže malá chyba vypadá opticky lépe než chyba velká. Je to trik pro ty línější z nás, nebo pro začátečníky. Dá se to tím hodně zamaskovat, protože buďme upřímní, kolik z nás si dá tu práci po tobě počítat slabiky.
přidáno 22.10.2022 - 20:40
Gora: Děkuji za radu.
přidáno 22.10.2022 - 20:38
LudvíkRoiSoleil: Děkuji za radu. Trik rozhodně využiju.
přidáno 22.10.2022 - 19:50
Mě třeba vůbec nevadí dlouhá a archaická díla. Škoda, že to není lépe zpracované. Když je dobré jídlo, taky si chceš někdy přidat. Když je dobrý film, nevadí ti, že má 4 hodiny, jako například prodloužené verze Pána prstenů, nebo režisérská verze Liga spravedlnosti.

Archaismy taky nevadí tolik, pokud ta slova znáš. A staré myšlenky někdy překvapí svou současností. Protože historie se často opakuje.

Ovšem skutečně většinu lidí tenhle druh díla nenadchne. Je to složité téma. Objevují se tam různé alegorie a podobenství, jako by si chtěl to zdělání šifrovat. Tohle je spíše pro fajnšmekry historické literatury, profesory a filozofy.
přidáno 22.10.2022 - 18:05
No, souhlas s Lenčou - na mne tedy příliš obsáhlé a hlavně archaické dílo - a ani přes silná slova mi nepřijde pro dnešního čtenáře moc zajímavé, spíš veršovaná /ne moc dobře/ kritika společnosti. Doporučila bych číst současnou poezii, dívat se kolem sebe a psát a psát. Dá se samozřejmě psát i volným veršem...
Jinak vázaný verš - jeho pravidla - se dají nalézt na internetu např. ve Veršologii, podle toho postupně učit.Ale není to snadné a člověk musí mít pro poezii cit.
přidáno 22.10.2022 - 17:24
Přesně tak, Lenča má pravdu. Poradím trik. Nejdříve se zaměř, na to, aby řádky co se rýmují, byli přibližně stejně dlouhé. Bude to vypadat výrazně lépe i kdyby si slabiky nepočítal.

Ve tvé předchozí básní "Lidská tvář" jsou řádky podobně dlouhé a rozhodně se ti povedla více. Není to náhoda. Dodržel si více pravidel. Báseň je vždy psána řečí vázanou. A tudíž svázanou mnoha pravidly. Tím vzniká v básni jasná struktura a symetrie. Přitom symetrie je jedním ze znaků krásy. Stejně tak i symetrický obličej působí krásněji.

Moje varianta zpracování tvé básně:

Na počátku byli pouze důvěřiví snílci
věřící ve vlídnost a lidskost širého světa.
Na počátku byli pouze egoičtí snílci
věřící ve svou neomylnost a takovým běda.

Časem uzřeli pravdu, jací byli pošetilci.
Zděšeně koukali, odtrhla se ohavnosti silueta.
Časem uzřeli pravdu o surové společnosti.
Zděšeně koukali, k srdci blíž trýznivá realita.

Tak to vždy bylo a tak to navždy jest.
Šotek jménem naivita a nedá se snést.
Na konci všech rozlehlých cest.
Čistá duše nenech se splést.
přidáno 22.10.2022 - 16:11
Lenča: Děkuji moc za poznatky. Náležitě jich využiju při psání něčeho dalšího. :D
přidáno 22.10.2022 - 12:59
Nerada kritizuji, ale sama jsem byla vděčná za připomínky čtenářů tady na psancích, které mi pomohly, posunuly mě. Takže ráda předám své zkušenosti.
Obecně - pro čtenáře je příjemnější kratší text, myšlenka vyjádřená méně slovy, zato trefně, předat silný obsah v méně řádcích. Když je to zdlouhavé pořád o tom podobném, člověk při čtení ztrácí pozornost.
Taky rýmy aby nebyly gramatické a příliš "obyčejné '. A v neposlední řadě rytmus, počet slabik řádků, veršů, aby se to dobře četlo. A celkově obsah aby nebyl klišé, tuctově vyjádřený.
Konkrétně k tomuto dílu - konec čtvrtého řádku má asi překlep, snad by mohlo být "když odhalila se ohavností silueta". Některé rýmy se mi k rebelantskemu obsahu nehodí, třeba pozlátka-zrcátka. Jinak obsah mi přijde docela povedený. Těším se na tva další díla ;-)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Rebelové : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Stíny světů
Předchozí dílo autora : Lidská tvář

» narozeniny
pešu [15], modroocko [15], VKate [13], "Autor"sám [13], Chelli [12], Dragonfly [10], Z vína korek [10], Benea [9], Ari [8], Katekutaka [1]
» řekli o sobě
NoWiš řekl o dvakredencedekadence :
Jednou mi hasila obličej, když jsem se popálil. Dodnes mi tam nerostou vousy. Prý to pak chutnalo jako karamel. Jednou mě popálila. Rusalka bez rybníčku, bolavá duše, námět na mý nejkrásnější básně. Kupodivu pořád šťastná, i když byste to do ní neřekli. Bolavá a šťastná. Jako odřený koleno v létě. Mám tě rád. Koleno, poleno.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku