Fiktivní rozhovor s nebinární osobou, která je blogger*ka („nebinární bloggexem“). Text je příklad použití přípony -x a dalších nástrojů k potlačení genderové příznakovosti názvů osob v českém jazyce způsobem vhodným pro poezii, recitaci, rapování, mluvní projev apod. Zajímá mě hlavně, nakolik vám text připadne intuitivně srozumitelný.
přidáno 16.07.2021
hodnoceno 0
čteno 628(6)
posláno 0


Vysvětlivka: Novým zakončením -x názvy osob odmítají genderový příznak, vztahování rodovosti jazyka na lidi a částečně i samu rodovost. Takové názvy jsou určeny k označování osob všech genderů (včetně osob ženského genderu, mužského genderu a osob bez genderu), obzvláště v případech, kdy jsou přítomny nebinární osoby nebo kdy je text určen především jim.

Disclaimer: Následující rozhovor je fikce. Případná podobnost postav „Moderátor muž“, „Paris Violet“ a „Tobi/y“ s konkrétními reálnými osobami není záměrná. Ostatní zmíněné osoby jsou reálné a můžete si o nich vyhledat informace na internetu nebo v médiích.

* * * *

Moderátor muž: Vážené diváctvo, dnes budu pro vás zpovídat zajímavů nebinární bloggexe Paris Violet. (Pauza.) Vítám vás ve studiu.

Paris Violet: Dobrý den.

Moderátor muž: Proslavil vás hlavně váš blog, ale to není vaše jediná volnočasová aktivita. Co dalšího děláte?

Paris Violet: Já se zabývám mnoha různými činnostmi. Je to podobné jako v písni Too Many People od Pet Shop Boys; jsem inženex, fotografix, typografix, scénáristax, šachistax, chodící encyklopedie, intelektuax, programátox, výtvarnů umělex, larperex, spisovatex a také samozřejmě čtenářix, diváx, posluchačix.

Moderátor muž: Mělu jste tolik zájmů už od mala?

Paris Violet: Když jsem ještě chodívalu do školy, bývalu jsem hlavně žáx a později studenx, ale učivo mi šlo velice snadno, takže mi zbývala spousta volného času, který jsem vyplňovalu zajímavými aktivitami, pomáhavšími mi se rozvíjet. Ale nebylo jich tolik jako dnes, třeba jsem ještě neznalu linux.

Moderátor muž: Uvažovalu jste někdy, že byste se stalu politixem?

Paris Violet: (Zasměje se.) To raději ne, protože politika je časově velmi náročná a nezbýval by mi čas na jiné užitečné aktivity.

Moderátor muž: Myslíte si, že pro nebinární osoby je důležité pečovat o svůj vzhled?

Paris Violet: Myslím, že ne. Čtenářixe ocení, jak krásná je blogexiva duše, ne ježí obličej.

Moderátor muž: Kdo je vaše nejoblíbenější nebinární osobnost?

Paris Violet: Určitě Tobi/y. Bylu to právě onu, kdo mi otevřelu nové představy o genderu a je takovou nebinární analogií Jana Nováka, protože ježí jméno má spoustu nositexí, takže si nikdy nemůžete být jistů, o kom je vlastně řeč.

Moderátor muž: Netaháte nás trochu za nos?

Paris Violet: Tak trochu.

Moderátor muž: Dobře, tak přejdu k další připravené otázce. Jaký je váš názor na demonstranxe a aktivistaxe bojující proti globálnímu oteplování, například Grétu Thunberg?

Paris Violet: To, co o nich píšou média, ve mně žádný dojem, že bojují proti globálnímu oteplování, nevyvolává. Sezením před budovou parlamentu nebo řečněním v OSN se globálního oteplování nezbavíme, ani kdybychom to dělali všichni. Je to jako v bitvě. Tam přece nebojují generálexe, ale prostů vojínexe, kterů se zbraní v ruce střílí ze zákopů. Na boji proti globálnímu oteplování se musí podílet mnohem víc lidí než jen aktivistaxe a jejich sympatizanxe a k tomu potřebují co nejvíc pravdivých a relevantních informací a ty jim nemůže dát Gréta Thunberg nebo třeba Anežko, ale vědexe a odbornixe na ekologii, životní prostředí a průmyslové technologie.

Moderátor muž: Nezdá se vám, že laickou veřejnost trochu přeceňujete? Jak by mohla rozumět vědexím a odbornixím, když je zvyklá na jazyk reklamy a senzací?

Paris Violet: To nevím.

Moderátor muž: Dobře, nebudu vás tedy trápit a přejdeme k poslední otázce. Nechybělo vám někdy být také mužem či ženou?

Paris Violet: Dělá mi to problémy hlavně při návštěvách veřejných záchodů. V osobním životě mi to nechybí, protože mám dobrů partnerexe a dostatek přátexí, kterým to nevadí. A v pracovním životě mi to nevadí vůbec, tam jsou genderové stereotypy spíš překážkou.

Moderátor muž: Děkuji vám za rozhovor.

Paris Violet: Já vám zase děkuji za propagaci mého blogu.


Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
»jméno
»heslo
registrace
» nováčci
Mari
» narozeniny
Shanti [12], Oldrich [11], Sithoras [10], Mazekeen [7], Jsem [4]
» řekli o sobě
derrry řekla o Lea Aura :
Pět let spolubojovnice v blbárně. I když se teď naše cesty rozešly, občas se spojí :-) Třeba tady...
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku