Text vysvětlující smysl a strukturu literárního žánru KREKR.
přidáno 20.01.2020
hodnoceno 3
čteno 579(6)
posláno 0
Krekr

Krekr je prozaický (ojediněle se jedná o poezii) epický žánr spadající pod širší avantgardu.

Název "krekr" (fonetický přepis slova "cracker") vychází z anglického slovesa "crack", neboli "prasknout, zlomit se" a odvíjí se od nečekaného zlomu v ději textu.

Původ tohoto žánru lze najít v poměrně málo známém žánru gregerie, což je miniatura podobného rozsahu a zaměření, avšak psaná v jiném stylu.

Jedná se o krátký text, jehož účelem je čitatele překvapit, vzbudit v něm otázky a zpravidla jej i pobavit.
Samotný krekr musí obsahovat ostrou nečekanou pointu.


Klasický krekr:

Klasický krekr se skládá ze dvou částí - přímé řeči a části dedikované popisu situace.
Viz příklad.

"Já to svinstvo zavařovat nebudu!"
odvětila matka synovi, který jí přinesl osm znetvořených koťátek.


Prvek který odlišuje krekr od běžné anekdoty je právě nesourodost oněch dvou částí.
Podstatné je, že obě části jsou samy o sobě dosti bizarní, avšak teprve jejich sjednocením vznikne krekr.
Viz příklad.

"Na tvou otázku odpovídám jednoznačně ne!" křičí opakovaně hluchá důchodkyně sledující reklamu na prací prášek.

První část (přímá řeč) záměrně působí uměle, má vyvolat dojem nepřirozené promluvy, která by se ve skutečné řeči člověka běžně neobjevila.

Druhá část (popis situace) je místo v textu od kterého má člověk tendenci očekávat zasazení bizarního monologu do kontextu a tím jeho částečné, ne-li úplné opodstatnění.
Krekr se snaží docílit přesného opaku, nepřirozený, otázky vzbuzující monolog doplňuje o ještě podivnější okolnosti.
Tím dochází ke zmatení čitatele a ideálně k dosažení pointy.


Krekr v širším slova smyslu:

Za krekr v širším slova smyslu lze považovat jakýkoliv krátký avantgadní text vytvořený za účelem pobavit člověka, a vzbudit v něm otázky, včetně gregerie (zmíněno výše).

Několik příkladů:

Sněhule nejsou nic víc, než sněhové hule.
(gregerie)

Ale kdepak, ten pomerančík semínka neměl pane premiére.

Hysterické křepčení psa neúnavně poletujícího éterem bylo
náhle přerušeno halapartnou vyprostivší se z neoblomného
sevření všemocné paže Stvořitelovy.


Lidé planetu si vzali
A psi kolaborovali
Tak teď slintavě a vřele
Lezou nám pořád do prdele

(na pomezí s anekdotou)

Ten kokrhel nás nevidí... Počkat. Utíkejme.


Podrobný rozbor konkrétního příkladu

"Ještě jednou, a ten tvůj brundibár letí do kamen." Oznámila žena manželovi, který se po dvaceti letech vrátil domů, zcela nasáklý prasečí krví.

"Ještě jednou,"
První věta silně implikuje, že ten, kdo ji vyřkl se dožaduje přerušení určité opakované činnosti, která je, jak se zdá, spíše krátkodobého charakteru, což vyplývá z jejího frekventovaného opakování v krátkém časovém úseku.
Za touto větou, by logicky mělo následovat dokončení výhružky, tedy to, co se stane, pokud se bude činnost opakovat i nadále.

"a ten tvůj brundibár letí do kamen."
Tato věta slouží jako dokončení výhružky. Dává smysl systematicky, logicky však vzbuzuje pouze otázky.
Člověk předně uvažuje, co je myšleno oním "brundibárem" a podvědomě se snaží vyhodnotit, zda je jeho vhození do kamen potenciálně příliš krutým trestem za porušení příkazu v první větě. Toto vede člověka k úvaze o tom, co přesně by mohlo být onou zakázanou činností. Od druhé časti krekru očekává objasnění.

"Oznámila žena manželovi,"
Tato část je zdánlivě počátkem objasnění celé situace. Sama o sobě dodává prvotnímu monologu částečný kontext (čitatel nyní zná strůjce i adresáta výhružky), jako taková je však nedostačující a člověk má tendenci očekávat její doplnění (primárně odhalení zakázané činnosti) ve formě následující věty.

"který se po dvaceti letech vrátil domů,"
Toto je věta, která slouží k dodatečnému objasnění situace, dosahuje však pravého opaku. Chronologicky patří na úplný začátek děje, je tedy přímo tím, co vyvolalo výhružnou reakci, je však v rozporu s jejím obsahem. Je zde řečeno, že ona činnot trvala 20 let, což je v silném kontrastu s původním předpokladem, že se jedná o činnost krátkodobou. Z předešlých vět také vyplývá, že se tato aktivita několikrát opakovala, což celé situaci dodává na bizarnosti. Je také nutno zmínit úvahu o úhlu pohledu na věc ze strany ženy, která, pokud se jedná o skutečnost, byla až do teď schopna tolerovat manželovu opakující se několikaletou absenci, toto opět dodává celé situaci na kuriozitě.

"zcela nasáklý prasečí krví."
Závěrečná věta, která by mohla potenciálně objasnit situaci opět pouze vzbuzuje další otázky. Čitatel přemýšlí, zda se manžel nasáklý krví vrací pokaždé, a jeho žena je tak na to již zvyklá, či zda k tomu došlo poprvé, a žena zkrátka nereaguje, což by podle jejího nastíněného charakteru rozhodně také nebylo nemožné. Čtenář si uvědomuje, jak je tato situace jakožto celek neuvěřitelně bizarní a surreálná, avšak, technicky vzato, možná. Dochází k dosažení pointy.



Krekr je jakožto nový žánr stále otevřen k zobecňování, či drobným změnám. Proto tuto stránku průběžně aktualizuji.

Záznam úprav:
26/3/20 Vložena kapitola 'Podrobný rozbor konkrétního příkladu'.
přidáno 26.03.2020 - 21:53
Ayla: Děkuji! Jsem vděčný za každého nového příznivce krekrů.
přidáno 26.03.2020 - 21:37
To je bomba.
přidáno 20.01.2020 - 10:10
Tenhle žánr se mi líbí. Jo.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
KREKR - popis a vysvětlení žánru : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : ŠMÍST
Předchozí dílo autora : MÍRNĚ PŘESATUROVANÉ KREKRY

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Žhnoucí krysa [16], BadAngel16 [13], Z.Biskup [8], endavid [2], Mikin [2], Neočko [1], trivius [1]
» řekli o sobě
derrry řekla o barunka=o) :
Jedna z mých nejoblíbenějších autorek. Ví, co chce říct a ví, proč to říká. Její práce se nedají jen tak přejít.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku