přidáno 06.02.2019
hodnoceno 7
čteno 929(24)
posláno 0
  
  
  Včera před polednem kolem mě na kratičkou chvilku proletěla vůně. Bleskové dejà vu rozbahněné polní cesty a meze nasáklé vodou. Nesl jsem zrovna náruč polínek do kamen, pod nohama mi křupaly zmrazky a zpovzdálí bylo slyšet výskot dětí sjíždějících po zadku zasněžený břeh nad školou. Mávl jsem nad tím rukou. Je začátek února. Tady na Vysočině leží všude hromady sněhu a ještě v sedm ráno teploměr ukazoval mínus dvanáct. V práci jsem si na to pak už nevzpomněl a když jsem šel kolem osmé večer domů, mrzlo, až to praštělo.

  Jenomže dneska jsem to ucítil zase. Vzpomněl jsem si při tom na dědečka, jak chodíval v tyhle chvíle vyhlížet jaro. Vždycky to ucítil první. Stával pak opřený jednou rukou o skleník, vstřebával pomalu sílící slunce, odevzdával mu po zimě všechny své bolesti a neduhy a každý další den se o malinko víc usmíval.

  Dědeček byl vyhlášeným a vyhledávaným sadařem. S nikým se nikdy dvakrát moc nemazlil, ale jak přišlo na stromky a vůbec cokoli zeleného, vždycky úplně roztál. Pro dobrou radu k němu jezdili lidé z celého okresu a kdekterá starší jabloň v okolí nejspíš ještě pamatuje jeho nůžky, pilku a roubovací nůž. Vzpomínám na tu pod naší stodolou. Od pozdního léta na ní postupně dozrávalo pět druhů jablek. Vlastně na cokoli sáhl, to hned rostlo, kvetlo a plodilo.

  Mrzí mě, že jsem toho od něj nepochytil víc. Od svých osmnácti jsem doma moc nepobyl a i těch pár drobných chvil, které jsem zde strávil, jsem věnoval především muzice. Stromky jsme spolu začali stříhat teprv asi dva roky před dědečkovou smrtí a domů se vlastně poznenáhlu a opatrně začínám vracet teprve teď po čtyřicítce.

  Zdá se ale, že ta sadařina v rodině nakonec přece jen zůstane. Jenom si už budu muset se spoustou věcí poradit sám. Hned zítra začnu tím, že se opřu o skleník a začnu vyhlížet jaro. Až opravdu přijde, vysadím na louce pod majákem první stromky. Mám na to dva hektary a zbytek života. Tak snad to nebude příliš málo.
  
  
přidáno 24.04.2019 - 21:55
Krásná vzpomínka. Tvůj dědeček je s tebou. Zvládneš to. :-)
přidáno 13.03.2019 - 07:14
Yasmin: Ale letos nás napíná, co?
přidáno 13.03.2019 - 07:13
none: Tak teď už je, ve skleníku lezou ředkvičky, okno mám plné paprik a rajčat a na stromě visí nová budka pro poštolky :-)
přidáno 08.03.2019 - 22:52
To je krása :) Taky se vždycky nemůžu už jara dočkat...
přidáno 12.02.2019 - 23:57
Nebude, taky pořád sadím, před stodolou... :)
přidáno 07.02.2019 - 06:41
Bohužel to zatím vypadá, že to bylo fakt jen na tu chvilku. Příští týden má u nás zas chumelit. Ale namotivovalo mě to tak, že jsem včera vysel asi třicet paprik :-)
přidáno 06.02.2019 - 09:53
Tak ono to opravdu existuje. Vždycky v druhé půli ledna jeden den či hodinu jaro dýchne do zimy. Asi abychom to vydrželi.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Vyhlížení jara : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Řeřavá
Předchozí dílo autora : Na Chlumu

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Chloé [12]
» řekli o sobě
wojta řekl o "Autor"sám :
Nemám rád, když mě nutí, dělat něco z chutí. To se mě právě stalo, že chci vložit další ,,dílo" a hle, nejde to. Nejsem dosti aktivně kritický a počet vložených děl, začíná převyšovat počet kritik. Jistě, mohl jsem to přejít mlčky, zkritizovat nebo pochválit jiného autora- autorku, mohl jsem .... . Ale to se neslučuje s mým naturelem, avšak dříve, než-li začnu pěnit, bych se měl zeptat sám sebe k čemu to všechno vlastně je ? Někdo moudrý napsal, že inteligenci nelze jednoznačně definovat, ale je to zhruba stav přizpůsobení se lidem, kteří nebyli ochotni se přizpůsobit. Je to věc názoru, ale abych dostál pravidlům, budu kritizovat - sám sebe. Pravidla to nezakazují, navíc já se dostatečně znám natolik, abych věděl, co si mohu jako kritik k sobě, jako autorovi dovolit, mohu se proto plně opřít do významu díla, které jsem jako autor napsal a které současně, jako kritik kritizuji. Jednou jsem měl napsáno v posudku: v kolektivu je oblíben i když jej svým jednáním, často rozvrací. Tenkrát jsem se zlobil, dneska tomu musím dát za pravdu.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku