přidáno 07.01.2018
hodnoceno 4
čteno 1130(8)
posláno 0
Co děláš, řekneš, nebo napíšeš, nebude mít žádný smysl. Křičíš a nikdo tě neslyší, křičíš a neočekáváš žádnou reakci … prostě si chceš ulevit jen tím samotným křikem – vypsáním se. Ne zcela přesný výklad významu rčení „Výkřik do tmy“, ale v tuto chvíli mi postačí.

Jsou jisté okamžiky, které spotřebují spoustu energie se s nimi vyrovnat a poznamenají nás do konce života. Dosáhnout vnitřního klidu vyžaduje vnitřní sílu, která se získává složitým životním procesem, přes vzestupy i pády, vírou, výchovou, vzděláním, působením okolí a mnoha a mnoha dalšími faktory, které nelze zobecnit v jednom sebedelším souvětí. Ne každý dosáhne kýženého cíle. Nepřísluší mi filozofovat o cestách k vnitřní rovnováze, je pro mě velkou neznámou a ani to není účelem příspěvku.

Ale zpět k tématu retro vzpomínkou.
Sedím na schodech před domovními dveřmi, jen tak, v krátkých kalhotách a tričku, na zádech baťůžek, jehož obsah neznám a sleduji dění na trávníku před sebou. S přibývajícím soumrakem odchází kamarádi, kteří mi dělají společnost, a já stále plna vzdoru vůči vykonavatelce „nespravedlivého“ trestu dál prožívám první výchovný exil. Tma polyká prodlužující se stíny tří lísek rostoucích před domem, vztek pětileté holčičky se mění v obavy a lítost, že maminka nepřichází a nepobízí k návratu domů. Pláču, protože volání do tmy zůstává bez odezvy. Vracím se pozdě sama, pokorně, s prosíkem o odpuštění a zůstává doživotní vzpomínka.

O šestašedesát letech později sedím v pohodlí a bezpečí vlastního domova, navazuji nová přátelství, užívám si každého nového dne, nebráním se zajímavým aktivitám včetně virtuální zábavy na internetu. A ejhle! Je to tu zase! Motto o dobru a zlu se opět potvrzuje: „Každý dobrý skutek je po zásluze potrestán … nebo-li vybírej si komu pomáháš.“ Sdílet radost z pomoci útulku pro zatoulaná zvířata se nesetkává se zájmem – je pouhým výkřikem do tmy! Spojení ztrácí kouzlo a uvažuji o přerušení kontaktů.

Výkřik do tmy se tentokrát vymyká příkladům. TMA slyší, zhmotňuje se do konkrétních postav a ústy svých mluvčích křičí: „exkomunikovala jsi se sama, nikdo tě tu nedrží, odejdi beze slova a nepráskej dveřmi, to tě máme prosit......!?.“ Nechápu to. Chvíli jsem opět malou pětiletou holkou na schodech s baťůžkem, ale jen malilinkou chvíli, neboť SVĚTLO nabídlo svou sílu a přátelskou ruku.

„Když člověk vyhledá samotu, není to tak zlé, jako když samota vyhledá jeho.“ Autor citátu neznámý. Dobrovolnou „exkomunikaci“ trávím listováním dvou fotoknih vlastních literárních pokusů, které jsou zajímavé pouze díky krásným fotografiím připojeným k příběhům kolegou z práce.

Jen zvolna mi dochází, že nejdůležitější je uvědomit si svoji nedůležitost.
přidáno 07.01.2018 - 12:31
Amelie M.: Děkuji za komentář. S odstupem času se zcela ztotožňuji s Vaším názorem na můj příspěvek. Ano, byla to asi vztahovačnost, která mě vedla k napsání úvahy. S odstupem času se zcela vytrácí původní smysl pomoci nadaci .....galgovnouzi .....
přidáno 07.01.2018 - 11:46
nevím, jestli jsem plně pochopila tvou úvahu, nicméně ano, se závěrečnou větou souhlasím.. pokud bych se ale měla vrátit k obsahu předtím, tak třeba ta nesdílená radost z dobré věci ve virtualitě může mít více příčin, než jen naši vlastní nedůležitost (ta se dle mého váže spíše k naší nezdravé vztahovačnosti).. všichni přecházíme spoustu věcí, které nám vstoupí do cesty, nelze se vyjadřovat ke všemu.. to bychom nedělali nic jiného.. a tak to může být i v tomto případě.. tvůj výkřik mohl někoho zaujmout, ne, že ne.. jen dotyčný nemusel mít energii, čas, chuť ho komentovat, sdílet.. osobně se už moc do komentování kdekoli jinde také nepouštím, ubírá mi to drahocenný čas a energii a nechce se mi pak reagovat na nabalující se další a další názory.. nejvíc rozkecáno mám tady, na psancích.. ale to neznamená, že mě některé věci třeba i jinde nezaujmou, že si je ve chvílích volna nepřečtu, nepřemýšlím nad nimi..
přidáno 07.01.2018 - 11:39
Děkuji za komentář. Obdobím vědomí si své důležitosti jsem prošla a hlídala si, aby mě vlastní ego nepřerostlo. Po sedmdesátce se do výrazu "vlastní důležitost" prolíná více pokory (můj subjektivní pocit).
přidáno 07.01.2018 - 10:52
Obrázek pětileté holčičky mě zaujal, člověku se chce říct, jaká kruťárna, jak to dítě muselo trpět... ale pak mu dojde, že na to kouká dnešní optikou, kdy rodič nenechá dítě bez dozoru ani pět minut, natož hodiny venku a potmě. Byl to tehdy asi přívětivější svět.
Ale nejvíc mě zaujalo přirovnání tmy a internetu. Je to trefné, zatímco v reálu člověk vidí, s kým se baví, je to všechno pěkně na světle a uhlazenější, zdvořilejší, internet je temná aréna s jinými pravidly. Já ji mám ráda, protože je upřímnější. Že nějaké zmetky člověk nepotká v reálu, ale jen na netu, je totiž taky jen iluze - jsou kolem nás, možná se s nimi bavíme, akorát mají masku. A tady ji strhnou, hurá! Ukazují hlavně sami na sebe, a tak je potřeba to brát. Obrnit se, aby tyhle šípy nepronikly nikam hloub, a ideálně je vracet jako bumerangy, ale to už není nutné.
A s koncem nesouhlasím, vidím to přesně naopak. Nejdůležitější je uvědomit si svoji důležitost.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Výkřik do tmy. : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Znamení.
Předchozí dílo autora : S troškou nadsázky a s úsměvem

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Chloé [12]
» řekli o sobě
Aliwien řekla o ivkaja :
Příjemná žena, se kterou jsem měla možnost setkat se i osobně. Nesporný talent v napsaných básních se nezapře. I když - básnění ve spojení s "nostalgikem" se mi rozhodně líbí víc a nemá chybu.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku