part on series
přidáno 08.04.2016
hodnoceno 6
čteno 903(16)
posláno 0
Kdysi jsem zaznamenal pojem "vnitřní emigrace". Bylo to označení pro lidi, kteří se se zklamáním z vývoje v roce 68 vyrovnali tak, že neemigrovali, nýbrž se stáhli z veřejného života a realizovali se v poklidu svých chat.

Myslím, že podobným způsobem, bychom měli rozlišovat mez samotou vnější a vnitřní. Ta vnější je způsobená prostou izolací - člověk bydlí/pracuje na nějakém nedostupném místě daleko od lidí.

Zajímavější je vnitřní samota. Člověk postižený vnitřní samotou se pak může cítit sám i na večírku mezi kamarády. Nejsem si úplně jistý, co je její příčinou. Snad jakási nekompatibilita s okolní společností.

Jistě je jen, že to není vyloženě produkt moderní doby. Vnitřní samota se totiž vyskytovala už před nástupem elektronické komunikace, která bývá často s tímto fenoménem spojována.

Dle mého názoru je základní ingrediencí vnitřní samoty město. Ve městě člověk do jisté míry musí ignorovat okolí. Je to odvrácená stránka té městské anonymity, která bývá brána jako výhoda oproti vesnici, kde se všichni znají.

Druhá důležitá ingredience je změna stylu života. Poprvé jsem si to uvědomil v jednom rozhovoru o sídlištích. Zpovídaný tam vystvětloval, že narozdíl od našich předchůdů naše generace žije spíš doma v bytě. Netrávíme čas venku (kde jsou příležitosti pro setkávání mnohem větší).

Elektronická komunikace je pak jen hřebíčkem do rakve - je snazší si s někým popovídat elektronicky, než se odbavit z bytu a dostat do druhé části města.

Zároveň s tím souvisí dojíždění. Pokud člověk dojíždí, dostává se do paradoxní situace - v práci tráví více času než doma. Nezná dobře ani jedno prostředí - prostředí práce nezná po skončení šichty, nemůže tušit, že se večer čtvrť, kde pracuje mění, v rejdiště nebezpečných živlů. Dojíždějící člověk je též omezen časově - čas má rozstrkán v naprosto nesmyslných kapsách.

A tím se dostávám k poslednímu bodu. Uvědomil jsem si, že v dnešní době nejsou lidé vzdálení místně, ale časově.

Nabízí se ještě spousta dalších otázek. Ať už ohledně mechanismů vnitřní samoty, jejího léčení či historického vývoje společnosti. To si však něchám někdy příště.
přidáno 18.04.2016 - 23:05
Zamila: peníze nejsou ta rozhodující síla. Člověk se může hnát za penězi a přitom nemusí mít pocit samoty.
přidáno 18.04.2016 - 22:00
To je fakt zajímavý ... No, taky jsem "vnitřní samotář" ... Na druhou stranu mi přijde, že je to prostě tím, že v tomhle moderním světě, vedou hlavně peníze. Každý se za nimi žene, a tak nemá čas všímat si ostatních věcí, lidí ... Pokud mu ovšem nejsou nějakým způsobem užiteční. Nedostatek času a nedostatek peněz, to jsou zkázy tohohle věku ... Co je oproti tomu možnost nějaká rozkvetlá kopretina v trávě ? Jen neužitečná věc marně si dožadující pozornost ...
přidáno 08.04.2016 - 21:25
Singularis: minimálně se v daných případech vyskytuje jedna společná hodnota - a to jakýsi fundamentální spor. To by ses divil, jak dokážou spory spojovat lidi (byť dost zvráceným způsobem).

Netuším, jak moc tyto pocity vznikají v hrách. Už hrozně dlouho jsem v žádné nebyl.

Jinak tohoto tématu se pravděpodobně budu držet. Respektive toto téma se celkem úspěšně drží mě.
přidáno 08.04.2016 - 20:01
Tato úvaha mě příjemně překvapila, našel/a jsem v ní dokonce i několik myšlenek, které mě ještě nenapadly, přestože o tomto tématu také občas přemýšlím.

Myslím, že hlavní "ingrediencí" vnitřní samoty je absence sdílených hodnot (resp. lidí, s nimiž ty hodnoty sdílíme). Zažije ji třeba ateista, který se z nějakého důvodu ocitne na bohoslužbě v kostele, dívka s femininními zájmy, která studuje v jinak čistě chlapeckém kolektivu, či transvestita přes den v puritánském společenském prostředí. Účinnou zbraní proti ní je sdílená náboženská víra; většina náboženství nabízí dostatečně pestrou množinu hodnot a ideálů v kombinaci se skupinovou identitou.

V podstatě je tak vnitřní samota důsledkem demokracie. Ta by nebyla možná, kdyby si lidé nemohli zachovat i menšinové názory; tyto názory je pak ale vnitřně odcizují od většiny...

Zajímalo by mě, zda a do jaké míry tyto pocity (pocity samoty) vznikají ve virtuálních světech s realistickou počítačovou grafikou (např. Second Life či různé MMORPG). Tam je totiž kontakt lidí (resp. jejich avatarů) mnohem snažší, ale současně i (vizuálně) mnohem bližší realitě.

Určitě v úvahách na toto téma pokračuj. :-)
přidáno 08.04.2016 - 10:16
Orionka: tato úvaha je spíše taková osnova budoucí úvahy, respektive její části. Národní a osobní povahu by určitě bylo fajn minimálně zmínit v plné verzi.

Proč to podávám jako něco nežádoucího, co je třeba léčit? Protože se s tím sám potýkám - viz můj deníkový zápisek Arbeit Adelt.
přidáno 08.04.2016 - 08:32
Zaujalo mě to. Úplně jsi vynechal osobnostní sklony, introvert se samotářem stane daleko snadněji. A rozdíl je i v národních povahách, přes všechny ty popsané vlivy, které jsou globální, se v jihoevropských městech žije v v daleko užší pospolitosti, lidé nejsou tak anonymní a nezavírají se pouze v bytech jako na severu.
No ale co mě zarazilo, je tvé podání vnitřní samoty jako něčeho nežádoucího. Píšeš o postižení vnitřní samotou, v závěru ji chceš i léčit... proč? Pokud je to svobodná volba, člověk k ní není donucen okolnostmi a cítí se tak dobře, proč ho předělávat podle nějakého obecného mustru?

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Věk samoty VOL 2 : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Severákův zákon
Předchozí dílo autora : Slečno

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
wp-hasan [16], Weichtier [15], Joanne17 [15], Deviant [14], Elivei [12], Klaron [11], Mamka [11], shizuko [8], Ann(ah) [8], človiček [6], Antek [3], andrew_maxwell [1]
» řekli o sobě
Boleslava řekla o Sokolička :
Moc fajn holka, krásný básničky i povídky - to je ideální kombinace! A nemáme společné jenom ty sportovce...přihlásily jsme se přece na Psance ve stejný den (to bude znamení...)
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku