přidáno 24.01.2016
hodnoceno 9
čteno 1132(32)
posláno 0
  Na uprchlickou krizi nemám žádný názor. A jak bych ho taky mohl mít? Neznám všechny příčiny a souvislosti, nikdy jsem nepotkal uprchlíka, nikdy jsem nemluvil s nikým, kdo by s uprchlíky měl osobní zkušenost, dokonce jsem ani nikdy nemluvil s nikým, o kom bych věděl, že se hlásí k islámu. Jediným zdrojem informací jsou tak média, která ovšem mají nepříjemný sklon si buď protiřečit, nebo jednoznačně propagovat jeden určitý názor.
  Na co ovšem názor mám, je právě ta diskuze, která se kolem celé záležitosti vytvořila a která je vlastně jediným pro mě hmatatelným důsledkem krize.
  Jak ví asi každý, kdo posledních několik měsíců netrávil v noře, vytvořily se tu dvě nesmiřitelné sekce. Sekce sluníčkářů - vegetariáni, hipsteři, vítači uprchlíků, pravdoláskaři, pomatenci, pseudointelektuálové - a sekce, která zatím hledá nějakou trefnou přezdívku (osobně se kvůli přehlednosti přimlouvám ze mráčkaře) - rasisti, bůčkožrouti, čecháčci, maniaci, xenofobové, konformisti, burani.
  Co se mě týče, tak opakuji, nepatřím ani tam, ani tam, nedisponuji žádným pevným názorem. Je mi jasné, že ta veliká masa lidí je potenciální problém a možná i reálná hrozba, že drtivá většina migrantů je ovšem pravděpodobně normální a mírumilvná a že v každém případě jde především o Lidi, kteří potřebují pomoc. To je tak vše, co jsem si o tom schopen myslet.
  Což ovšem stačí, abych byl svým okolím do jedné z těch dvou výše zmíněných skupin zařazen pokaždé, když se o tom bavím s nějakým názorářem. Zajímavé přitom je, že jsem vždy zařazen do opačné skupiny, než do které patří můj spoludiskutér.
  A to je podle mě hlavní problém té diskuze. Vytváření frakcí, přiřazování k prefabrikovaným názorům, uvelebování se ve standardizovaných šuplících. Navíc důmyslné spojení těchto šuplíků s těmi už známými. Tak se k lidem, co si myslí, že uprchlík je taky člověk, automaticky přiřadí řada předsudků o nošení sandálů, popíjení nápojů z tofu a objímání stromů, zatímco osoba poukazující na problémy s migrační vlnou spojené okamžitě dostává jasné rysy hospodského nadávače poslouchajícího Orlík, v lepším případě Kabáty.
  Velké úskalí předpřipravených názorů tkví v tom, že jsou velice pohodlné. Jeden získá snadno a ryche jasnou představu o tom, co je pravda, co je lež, co je dobro a co je zlo a nemusí už nic vymýšlet. Je velice těžké zpochybnit to, co už člověk jednou přijal za svůj pohled na svět. Naštěstí to ten člověk nemusí dělat. Všechny zprávy, které se k němu dostanou, jsou totiž buď v souladu s jeho názorem, a tudíž pravdivé, nebo jeho představě odporují, a pak se jedná logicky o pomluvy, špinavý kalkul a prohnilou propagandu druhé strany, pravděpodobně spojenou s rozsáhlým mezinárodním spiknutím.
  Další problém je v tom, že lidé s takto neprostupnými názorovými stěnami, skrz které nepronikne ani smítko argumentu, tvoří velikou část celé komunikace o uprchlické krizi, takže prostá informativnost bez názorového zabarvení už téměř není k dostání a názory se dále unifikují a vyhrocují a celé se to hezky zacykluje.
  Na začátku jsem se špatně vyjádřil. Tady totiž nejde o žádnou skutečnou diskuzi. Ta totiž (alespoň v mém chápání toho slova) předpokládá výměnu názorů, vlastní argumentaci a otevřenost té cizí.   To, co se děje, je absurdní drama, kdy každý má na hlavě kbelík, takže mu není rozumět a ani on nikomu nerozumí, a přesto všichni pořád křičí první verše nějaké přitroublé rýmovánky. Což není zrovna způsob, jakým se má řešit takovýhle problém.
  To ale není nic nového pod sluncem. Tohle divadlo se děje pořád dokola už od chvíle, kdy nějaký velký anonymní vynálezce vymyslel tu skvělou věc - názor. Ještěže já ho nemám.
přidáno 30.01.2016 - 19:48
nemít názor
je taky názor
přidáno 26.01.2016 - 04:16
zajímavý a docela trefný čtení :)
přidáno 25.01.2016 - 17:45
Škatulkování a žabomyší války, i to je problém, ale ani zdaleka ne ten největší...
Já svůj názor mám. Ale zde to řeknu jen úryvkem z jedné knížky: "...Osli mají dlouhý život..." (G. Orwell, Farma zvířat), neboli čas nám ukáže...
přidáno 25.01.2016 - 14:39
Homér: taky mám koženou brašnu, jednou se mě někdo nezeptá. Há.
přidáno 25.01.2016 - 12:04
Nebyl čas ptát se, kdo je kdo...
přidáno 25.01.2016 - 03:53
a dál? Vysrat se na svět, von se nějak vyvine... Ve všední realitě tyhle boje víceméně neexistují, lidi mají většinou svých starostí dost. Občas se ovšem dostane do světa nějaká prabídná záminka, takzvaná hra na svědky a největší hluk. Většinou pocházející z žumpy. Je to dobře, vystresovaný občan má alespoň nárok rozbít tlamu oné hlasité kreatůře a nebát se špatného svědomí. Naopak správnost konání duši spíše posílí. Ať je ta verbež maková nebo ořechová, plesnivá chálka patří vždy do odpadu. Nebo rozházet na dvůr zvěři. Naučte se poznat plíseň a přestanete čumět na příchuť.
Určování identity a životního směru akorát posílí zbabělce, beznázor dává zase prostor statistice. Duševně otevřený člověk který přemýšlí, si na základě empiricky podloženýho protinázoru přemění ten svůj - zdokonalit svůj úsudek nemůže být pro "inteligentního" člověka tak velký problém, přece... Bla, bla, také podle dalších okolností.
přidáno 24.01.2016 - 22:13
Vždy záleží na tom, s kým člověk diskutuje. Diskuze s inteligentními lidmi, kteří mohou druhého svými podloženými názory obohatit, mají jednoznačně smysl. Bavit se s volem nikoliv. To, jakým způsobem lidé nahlížejí na svobodu je zajímavé, ačkoliv jednoznačná a správná odpověď není nikdy k nalezení. Myslím si, že není potřeba si vybrat stranu, ale mít nějaký svůj náhled na svět. A ten by měl mít asi každý...
přidáno 24.01.2016 - 22:05
pochválil bych úvahu, ale on je to spíš tvůj přístup, co si zaslouží pochvalu. Někdy není na škodu nemít názor.
přidáno 24.01.2016 - 20:51
Řekla bych, že teď jsem konečně přečetla něco srozumitelnýho a s čím se ztotožňuju.
Sluníčkáři vs. Rasisti. Jejich hádky a spory jsou snad větším problémem než sama uprchlická krize. Žádnej dialog jen tvrdohlavý názory.
Jo, dobrej text.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
uprchlíci, sluníčkáři, mráčkaři : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : happyendy
Předchozí dílo autora : takový podvečer

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku