přidáno 21.01.2015
hodnoceno 28
čteno 1736(24)
posláno 0
Převážně
nevážně
odvážně.
A ty to myslíš vážně?
Dnes bezcenná jsou písmena.
Bludištěm jizev
tápeme pozpátku
do oranžové noci začátku
a vzhůru nohama
na kruhy
věšíme staré zásluhy.

Zas nabíráš mě ústy
vrchovatě
jsem už jen špejle
zbylá po cukrové vatě
a rozlámaná v kole.
V pramíncích stékám po bradě.
Topím se nahoře
vznáším se dole.

Do písku myšlenek
vyrývám tajná slova
a ty se vracíš jako vlna
smýváš je zas a znova.
Už není nic.
Snáším se tichým krajem
a cákám fialovou krev
do míst, kde umřela jsem v malém.

ikonka sbírka Ze sbírky: Objevitelé
přidáno 11.03.2015 - 12:12
Orionka: Už dlouho! Snažím si Tě představit, ovšem mé představy vycházejí jen z toho, s čím jsem se setkal. Z Máty jsem taky udělal rozcuchaného cvalíka malého vzrůstu, jen podle toho obrázku v profilu, ale prý je to jinak...Takže už netipuji...:-)
přidáno 11.03.2015 - 08:59
shane: To je dobře, že ho vnímáš :). Děkuji.
přidáno 10.03.2015 - 23:19
Orionka: Vnímám Tvůj temperament, který vším prostupuje a jistá neurovnanost formy ten dojem jen zvýrazňuje....-P
přidáno 23.01.2015 - 09:01
Myslím, že je zajímavé a všeobecně obohacující na toto téma diskutovat, nicméně autor má vždy poslední slovo. A tak o má být.
přidáno 22.01.2015 - 18:39
Jiří Turner: Já tam tu sloku původně dala vlastně přesně z toho důvodu, který popisuješ. Cítila jsem, že básni chybí řád, a chtěla ho porušit ještě víc, abych ho tam paradoxně dodala - povýšit neřád na řád :). Zároveň mi ale bylo jasné, že ta sloka je slabší než ostatní, nejen řekněme explicitnější nebo obscénnější, ale také technicky, rýmy. I tuto lacinější formu jsem na jedné chápala jako další rozměr básně, ale na druhé si tím vůbec nebyla jistá.
To jen na vysvětlenou mého váhání :). Ani teď si nejsem úplně jistá, ale spíš mám pocit, že je báseň lepší o třech slokách.
přidáno 22.01.2015 - 18:12
Myslím, že dochází trochu k matení pojmů. Báseň, podle mého názoru, není psána výhradně volným veršem. Misí se v ní (autorka promine) nahodile různé prvky. Právě ty (myslím ty metrické) v neuspořádané struktuře vytváří onen " vnitřní rytmus". Čistě technicky vzato, rytmus buď je, nebo není. K jakési neuspořádanosti patří i různá délka slok, veršů a "neřád rýmů".
Formální neuspořádanosti sluší i neuspořádanost myšlenková, obrazová i výrazová. "Hlasoval" jsem pro tu trochu obscénní a lacinou sloku protože obohacovala báseň o další rozměr. Tu báseň vypráví rozpolcená žena (tím nemyslím autorku). Může brečet, může se smát, může být vulgární.
Já osobně nemám rád takové ty básně "napůl". Má - li mít báseň řád, ať ho má. Má - li být neuspořádaná, ať to stojí za to. :)
V tom uvedeném vzorku Křesťanova textu (Křesťanovy texty obdivuji) jde o něco jiného. Tam je rozpor perfekcionistického formálního (zvukového) uspořádání a významového rozfázování, které často umocňují anakoluty.
přidáno 22.01.2015 - 11:59
Nerovnovážná stavba nevadí, je to volný verš, má to svůj vlastní (jak řekl DDD vnitřní) rytmus.
přidáno 22.01.2015 - 11:45
kmotrov: Děkuji za vysvětlení. Už Jiří si všiml nerovnovážné stavby, ty píšeš o frázování... asi tam oba jako pozorní čtenáři vidíte, že báseň vznikala na etapy, je to takový slepenec různých nápadů, proto ta rozkolísanost rytmu, proto každá část může fungovat i samostatně. Ale oba mi tohle řešení vlastně chválíte, což mě moc těší.
přidáno 21.01.2015 - 21:53
Já jsem věděl že to není ideální termín. Já jsem vychovanej především folkovými písňovými texty. Tam se termín frázování používá (dle jednoho výkladu) pro:
členění na menší samostatné celky (hudby s textem). Já v tvém díle taky vnímám menší samostatné celky, které mají samostatnou působivost (v rámci celku) a to se mi moc líbí.

Když jsem použil to přirovnání ke Křesťanovi:

...Tak mi podej láhev piva,
která jediná tu zbyla,
která jediná tu zpívá,
jen se zvedej, ty mý mládě,
jsme teď první, v tom je síla,
a taky předposlední v řadě,
po nás pár chromejch koní.


Text vnímám po dílech:

...Tak mi podej láhev piva,
která jediná tu zbyla,
která jediná tu zpívá,

...jen se zvedej, ty mý mládě,
jsme teď první, v tom je síla,
a taky předposlední v řadě,

...po nás pár chromejch koní...

Každá část je neobyčejně silná sama o sobě a přitom je součást celku.
To jsem měl na mysli výrazem frázování (nevím jestli jsem ho použil správně)
přidáno 21.01.2015 - 20:01
kmotrov: Děkuji. Jenom nerozumím, jaké frázování myslíš. Když jsem psala, že mě baví chodit až na dřeň, myslela jsem tím obsah. Frázování je členění, čili forma, nebo se pletu?
Taky mě zaujalo, že je to zároveň spontánní i s odstupem... ale v tom máš asi pravdu :).
přidáno 21.01.2015 - 18:53
Teda ještě žes to kopí vyndala, takhle to je super, tohle frázování (jak říkáš na dřeň) se mi moc líbí (podobné nacházím třeba v textech Roberta Křesťana), je to svěží, je v tom dynamika, fantazie, je to spontanní, ale napsáné s odstupem.
Myslím, že i komentáře šly správným směrem.
Super!
přidáno 21.01.2015 - 12:59
Amelie M.:DD
No tak dobře, kopí rušíme, a to kompletně a bez náhrady. Akorát mají smůlu další čtenáři, kteří nebudou tušit, o čem jsme debatovali. Takže dotyčnou sloku kopíruji sem:

Snad nikdy nepochopím
jak lehce mě promění
v dobyté území
tvé sametové kopí.
Jen zamíří
už skončil boj
je jenom náboj
kladný.
Možná to s mnou máš až příliš
snadný.

A díky za názor!
přidáno 21.01.2015 - 12:54
kladnýxsnadný .. bojxnáboj!!!!!!!! :D

kauza kopí..

Snad nikdy nepochopím
jak lehce mě promění
v dobyté území
tvé sametové.........

tak po tento okamžik je to pro mě paráda a zaujalo mě to z básně asi nejvíc.. ale to kopí mi to tam taky shodilo.. jenže.. přijde mi škoda, vyhazovat to celý.. spíš bych ten zbytek (této sloky) malinko přepracovala.. třeba něco jako "tvůj párek liberecký, ve finále s hořčicí, to chci, to chci, to chci!!" :D nééé, to je legrace.. jistě to umíš líp!

kopí je moc dlouhý, tak nějak celkově :))
přidáno 21.01.2015 - 12:35
DDD: Děkuji za názor. Asi vyhlásím anketu... :))
přidáno 21.01.2015 - 12:25
DDD: :-D To je muj člověk :-D
přidáno 21.01.2015 - 12:23
Bude se hlasovat? Mně teda to kopí taky přijde ke zbytku té básně trochu moc laciný. A vlastně i všechno okolo toho "kladný x snadný". To mi nějak kazí švih a styl, který ta báseň jinak rozhodně má.
přidáno 21.01.2015 - 12:16
Lenča: Děkuji :)
přidáno 21.01.2015 - 12:11
Prostě skvělá :)
přidáno 21.01.2015 - 12:10
Orionka: Taky jsou moje :-D Doslova :-D ;-)
přidáno 21.01.2015 - 12:00
Zamila: Maliny už ne, ty mi šlohli :))
přidáno 21.01.2015 - 11:58
Orionka: na tu otázku jsem odpověděl neveřejně nechtěně.
Tak aby snad nevznikl pocit že se za svůj názor stydím: kopí dobrý :)
přidáno 21.01.2015 - 11:55
Orionka: To je dobrý, no, máš vlastně variabilní báseň :-) Něco jako v pořadu o kuchaři Svatoplukovi :-D Jo, erotika, politika, maliny a všude samej vzdor :-) To seš prostě Ty :-)
přidáno 21.01.2015 - 11:48
Zamila: Podle Jiřího je kopí dobrý. Tak je tam zpátky, ať se případně může vyjádřit ještě někdo další.
Jinak moc děkuji za uznání, snažím se víc pilovat. A nejsem samá erotika, občas mně tam probleskne i něco jinýho :D
přidáno 21.01.2015 - 11:38
Jiří Turner: Děkuji. Já tu nevyváženost a nepravidelnost vnímala jako slabinu, tak jsem moc ráda, že to vidíš opačně. A sloka s kopím nevadila? Že bych ji tam zas vrátila? :)
přidáno 21.01.2015 - 11:32
To je dobré. Ženská výpověď ( ať už autentická, zcela smyšlená nebo, jak předpokládám, vlastními "zážitky" inspirovaná), která vydá ve čtyřech slokách za román.
Velmi zdařilá mi přijde taková nerovnovážná stavba a rýmování. To umocňuje tu vnitřní nerovnováhu.
přidáno 21.01.2015 - 11:30
Orionka: Tys ji vyrazila :-D No, jsem ráda, že mám pro to cit. A je vidět, že fakt teď makáš a piluješ, to je fajn :-) Já teda nejsem moc na ukecaný básně, ale tohle je fakt dost dobrý :-) No, seš samá erotika :-D
přidáno 21.01.2015 - 11:25
Zamila: Moc děkuji! Ta sloka mi taky drhne, vyrazím ji a bude ;-)
přidáno 21.01.2015 - 11:22
Velice kvalitní báseň. Ta obraznost je skvělá. "Špejle" a "vážně nevážný" úvod - to jsi skvěle vystihla. A rýmy taky v pohodě. Když pominu "boj, náboj, kladný, snadný". Ta strofa s kopím mi jako jediná nesedí, asi je to moc zprofanované téma, ale báseň je to fakt kvalitní. Líbí se mi ! :-)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Vracíš se jako vlna : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Tohle není zpovědnice, ale literární server
Předchozí dílo autora : Pro nevěrnou Janu

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku