V tejto verzii bola napokon prednesená na obrade, v sobotu, 6.9.2014.
přidáno 08.09.2014
hodnoceno 12
čteno 997(14)
posláno 0
Riškova časť


Pamätám si, ako som ťa zbadal
na tej lyžovačke - odhodlane chcel
som zabrániť katastrofe - preto vyrušil
som Vás v rozhovore, hoci to možno bolo
nezdvorilé. Ani jeden z nás zrejme netušil,
že skončí to pri obrúčke.

Občas stretli sme sa aj po návrate,
v tvojej spoločnosti bolo mi príjemne.
Peťka, chutí mi aj tvoja kuchyňa, páči
sa mi, že si za každých okolností úprimná,
nikdy si nekladieš servítku pored ústa, pravdu
povieš priamo do očí - to sa dnes už len tak nevidí.

Moja láska k tebe, prišla skrátka prirodzene
- nič nebolo unáhlené. Keď som ti však presne
pred rokom na Zakynthose, venoval zásnubný prsteň,
mal som už, samozrejme, celkom ujasnené,
že ťa chcem navždy pri sebe.
Nezaujíma ma žiadna iná žena,
ty si v mojom srdci jediná a od
dnešného dňa budeme rodina.



Peťkina časť


Za tento deň, dnes už to viem,
vďačíme osudu. Alebo náhode?
Spoznali sme sa na horách, však vieš...
Ale...Pamätáš si tie chvíle celkom jasne
alebo sú to spomienky iba matné?

Nie je to dôležité. Hlavne, že si
bol vytrvalý vo svojej snahe, drahý.
V opačnom prípade by sme teraz
nestáli v obradnej sieni.
Obrúčka na dlani ti má pripomínať denne,
že ťa navždy budem ľúbiť verne a ty, Riško,
na oplátku objímaj ma pravidelne.

Chcem ti meniť obklady vždy,
keď sa budeš potiť od horúčky
a teším sa nato, ako sa budem denne
prebúdzať v tvojom náručí a časom sa
v pohľade našich detí odrazí
svetlo tvojich modrých očí.






přidáno 10.09.2014 - 15:17
Yana: Verím tomu, ale zarazilo ma, že oddávajúci v slávnostnej reči spomenul štatistiku - na Slovensku sa vraj v súčasnosti rozvedie cca 50% manželstiev. V ČR je to asi podobnesmutné, hm?
přidáno 10.09.2014 - 15:15
puero: Jo, ale niečo na tom bude, keďže puero má u čitateľov úspech nepochybne. ;)
přidáno 10.09.2014 - 14:51
je to milé, kéž jim to všechno vydrží co nejdéle
přidáno 08.09.2014 - 13:21
přidáno 08.09.2014 - 13:18
puero: když budeš psát pro lidi, popřeš sám sebe :) já bych si klidně přečetla nějakou nenávistnou vůči lidem, pokud by to tedy bylo podané nějakým inteligentním způsobem, jen do toho :))
přidáno 08.09.2014 - 13:04
Vida, básničky na objednávku by tě mohly z depresivního autorskho období na čas vyléčit. Napiš třeba něco pro mně na objednávku, něco surrealistického, nebo dadaistického.

Já ve svých básních pořád lžu. Byl bych jinak ten nejneoblíbenější autor pod sluncem. Plný nenávisti k lidstvu. Jenže básník nesmí psát pro sebe, ale pro ostatní. Může psát o sobě, ale vždy má psát pro ostatní, nebo pro někoho určitého, ale nikdy ne pro sebe. Básnictví jako terapie je dobrá věc. Ale u čtenářů, kteří sami terapii nepotřebují, to odezvu nenachází. Já píšu pro lidi, pro vás, pro Psance a podobně, takže si vymýšlím a lžu až se ze mně práší a dělá mi pak radost, že to ostatním dělá radost.

Teprve až když básník přestane psát pro sebe, stane jakoby básníkem opravdovým. Mnoho psanců to možná neví. Píší to, co baví číst je samotné. Od toho se odpoutat je těžké, ale funguje to. Ptám se ostatních, proč píšou? Básněmi přece básník komunikuje se světem, se čtenáři. Ti na něj reagují. Nikdo nemůže trpět jakousi básnickou samomluvou. Takový básník se chtě nechtě uzavírá do vlastní bubliny. A má i potíže s kritikou a nedovede pochopit, že ho někdo nedovede pochopit. Je nezbytné psát pro lidi. A aby to lidi bavilo, měl by psát i o lidech, nebo o tom co je jim blízké, co mají rádi, co je pobaví.

Trochu to vyznívá jako puerův osobní recept na úspěch co?
přidáno 08.09.2014 - 12:53
puero: Ak by som mala hovoriť sama za seba, píšem prevažne vtedy, keď som smutná a nie je mi dobre, je to istý ventil, báseň (aspoň čiastočne) odplaví negatívne pocity (hoci priznám sa, táto "terapia" u mňa zaberá čím ďalej, tým menej. Možno je to aj vekom, možno skutočnosťou, že začínam byť naozaj unavená z toho, že riešim stále jedno a to isté dokola, neviem. No je to bludný kruh a nepoznám východ.

Je mi ľúto, že nepíšem pozitívnejšie veci, ich už priam nebezpečnú intimitu si uvedomujem, som si vedomá aj toho, že ľudia majú dosť vlastných starostí a dobre si zvážia, ako strávia svoj voľný čas a ak už náhodou siahnu po zbierke básní, po jej prečítaní netúžia byť depresívne naladení. Drvivá väčšina mojich básní je nasiaknutá bolesťou a zožala som zato množstvo kritiky. Ale ja jednoducho neviem klamať. Ako v realite, tak ani v poézii. Nedokážem si vymýšľať kulisy tak, ako to napríklad (občas?) robieva Puero. A pritom Slnečnica pred mnohými rokmi priam sršala pozitívnym nábojom, smiala sa toľko, až to ostatným liezlo na nervy, ale... to mi už pripadá veľmi dávno. Priznám sa, chýba mi to. Čo sa týka intimity mojej tvorby Tome, prežívam naozaj zlomové a zložité obdobie, myslím, že o dosť podstatných veciach sa v blízkej budúcnosti nadobro rozhodne a mám naozaj strach, ako to dopadne. Možno by som (aspoň načas) nemala písať vôbec, priznám sa, uvažovala som aj o tej alternatíve, že sa z psancov stiahnem úplne. Ale všetko je zatiaľ otvorené. Tak rada by som písala pozitívne básne, ale dá sa to vôbec, keď som plná obáv, chlapče? P.S.: Túto nerátam, tá bola na objednávku.
přidáno 08.09.2014 - 12:21
I já jsem si toho všiml. Celkově jsem si všiml, že psance čtu míň jak dřív. Nemám ani čas na malování. Mám v pokoji rozdělané dva obrazy. Jeden veliký a jeden menší a nemám čas na jejich dokončení. Je to tím, že mám víc důležřitějších povinností, starost o dům, starost o projekty do vědárny, starost o všechny ty životní elementy, které znamenají vydělávat peníze a neztrácet čas.... pak mi dochází, že veškeré to umění, co dělám, vzniká jen v mém volném čase a podle toho, kolik ho vytvořím dávám jasně najevo, jak moc se vlastně v životě flákám a poflakuju, protože vím, že mě to nikdy živit nebude. Sám se ochuzuju, abych nebyl ochuzen. Dneska jsem se u kávy po dlouhé době zase rozepsal nad básničkou. Kafe jsem dopil, báseň nedopsal a nevím, jestli si na ni ještě udělám čas. Když to nenapíšu najednou, pak to dlouho trvá, než to dodělám do finální podoby. A čtení básniček? Všiml jsem si, že se mi čím dál hůř daří vcítit se do autora. Tím hůř, čím pocitovější věci píše a ty píšeš extrémně pocitové básně. A smutné. Člověk je musí vydýchávat jako těžké schody na půdu, než jimi pronikne tam, kam jsi měla úmysl ho dohnat. Dokonce mi přijde, že jsi čím dál víc vyhraněná a osobní, čím dál víc analyzuješ svoje motivy a jdeš čím dál víc do hloubky. Tohle dílko do hloubky nešlo, četlo se lehce a já si u něj odpočal a dobře se naladil.

Celkově se mi zdá, pokud můžu generalizovat, že holky píšou víc smutné básně, víc básně o vlastních pocitech a prožitcích a zároveň se víc a víc vyhýbají podobným básničkám a hledají přesný opak. Nejlíp od kluka, nějakou zamilovanou, ale především pozitivní. Tak je to. Hrozně rády píšete depresivní věci, ale rády je moc nečtete.

A ještě jeden motiv to moje čtení omezuje: nějak jsem přešel ten bod, kdy mi depresivnější básničky pomáhaly jaksi snižovat moje vlastní melancholické nálady a dostal se do fáze, kdy je naopak kupí na sebe a eskalují. Možná je to tím, že teď čtu nezvala a vůbec surrealisty a oblíbil jsem si poezii klidu a pohody a veselí, protože je to těžší psát. Zvlášť, když má básník melancholickou povahu. To je pak mistr, když napíše něco veselého, protože dokáže zvednout oči ze země a dívat se za svůj šedivý stín.

Jak bys svou tvorbu posledního roku charakterizovala ty osobně? Jak se změnila podle tebe? A změnila se vůbec? Nebo je ten základ tvého způsobu psaní stále stejný, jen jeho tvář prochází změnami? Učiň autodiagnostiku. Tvá básnická sebereflexe, je to co tě posouvá dál mnohem efektivněji, než názor okolí.
přidáno 08.09.2014 - 11:38
puero: Všimla som si, že ma čítaš čoraz menej. Je mi to ľúto, Tome.
přidáno 08.09.2014 - 10:10
To je milá věcička. Svatební básnička. Vidím to poprvé.
přidáno 08.09.2014 - 10:01
Amelie M.: Verím tomu ;)
přidáno 08.09.2014 - 09:52
Nádherné.. at Riškovi a Petke to odhodlání a láska vydrží.. :)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Svadobná- oficiálna verzia : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Ľudia
Předchozí dílo autora : Nie som modrooká blondína

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
charogne [16], *-_-* [11], Teenka [10], Scatta [9], Dutohlav [8], terezka.03 [3]
» řekli o sobě
Yana řekla o Kakuzu :
Jednou tě někdo nazval pupenem, pamatuješ, řekla bych že to vystihl přesně a tuším, že až vykveteš budeme zírat. Tvoje poezie je čím dál lepší(-:
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku