úvaha o psaní
přidáno 13.05.2014
hodnoceno 7
čteno 1191(18)
posláno 0
Je zajímavé, že skoro všechny články v anglicky psané Wikipedii mají nějakou sekci o kulturním dopadu předmětu článku. Tak například článek Elektrichka vypráví kromě historie elektrických příměstských vlaků v sovětském svazu (hlavního předmětu článku) též také o knížečce Venědikta Jerofjeva Moskva » Petušky. Tato knížka mě natolik zaujala, že jsem se rozhodl si ji vypůjčit.

Nelitoval jsem. Kniha je to pozorohodná. Velmi mě oslovila a jsem si jistý, že z ní budu ještě mnohokrát citovat a dělat na ní narážky. Dnes však už jen dodám, že tajný rada Goethe nepil ani slzu.

* * *

„Tak vy říkáte, že tajný rada Goethe nepil ani slzu?“ obrátil jsem se na děkabristu. „A proč nepil, to víte? Co ho nutilo nepít? Všichni čestný duchové pili a on nepil? Proč? My třeba teď jedeme do Petušků. Všude stavíme, jenom v Jesinu ne. Proč by nemoh vlak zastavit i v Jesinu? Ale ne, švihá si to bez zastávky. A je to tím, že v Jesinu nejsou žádný cestující. Nasedaj všichni buď v Chrapunovu, nebo ve Frjazevu. Jdou z Jesina až do Chrapunova nebo až do Frjazeva, tam nasednou, protože vlak stejně prosviští Jesino bez zastávky. A zrovna tak se choval taky Johann von Goethe, starej vůl. Myslíte, že neměl chuť se napít? To víte, že měl! Ale aby se nezrubal, nechal místo sebe pít všechny svý hrdiny. Vemte si třeba Fausta, kdo tam nepije? Všichni pijou. Faust pije a omládne, Siebel pije a otravuje Fausta, Mefisto pije a hostí buršáky a zpívá jim o bleše. Zeptáte se, k čemu měl tajný rada Goethe tohle zapotřebí? Já vám to povím. A proč nechal Werthera, aby si vpálil kulku do čela? Protože, a na to jsou svědci, byl sám na pokraji sebevraždy, ale aby se zbavil pokušení, nechal to místo sebe udělat Werthera. Chápete to? Zůstal naživu, ale jakoby spáchal sebevraždu. A tím byl docela uspokojen. To je dokonce horší než přímá sebevražda! Je v tom víc zbabělosti a sobectví a tvůrčí nízkosti…“ -- Venědikt Jerofjev: Moskva » Petušky

* * *

Možná jste si už všimli, že někteří Psanci používají mají svou tvorbu zároveň jako takovou terapii. Nebudu zastírat - i já občas tavím smutek nebo vztek pod tlakem šestadvaceti atmosfér a výsledek pak podávám jako povídky nebo básně. Aspoň se to nějak zužitkuje. Nebo si snad myslíte, že bych jinak psal o takových dekadentních tématech, jako je láska nebo politika, kdybych je měl vnitřně vyřešené?

Otázku, zda je terapie formou psaní skutečně zbabělost a tvůrčí nízkost, nechávám záměrně otevřenou. Není to otázka na jeden večer.
přidáno 14.12.2014 - 22:37
Jindruch: tak do jisté míry musíš manipulovat čtenářem, aby příběh prožil...
přidáno 14.12.2014 - 19:18
Psaní? Pro každého asi něco jiného. Já si občas uvědomím spojení myšlenka - slovo (psaní, zhmotnění té myšlenky) - manipulace. Nerad to přiznávám, ale někde v podvědomí vím, že chci manipulovat. Třeba milostnou básní chci získat náklonnost ženy... a těmi ostatními? Zase manipulovat s pocity jiných. Manipulace se naplní, pakliže jsou komentáře. :)
přidáno 23.09.2014 - 22:06
Severak: Děkuju, mrknu se :-) Jen je to nějak dlouhý :-) A to jsi první, kdo mě tu dokopal ke čtení prózy :-) Většinou jí dávám přednost na papíře :-) Jinak mě brzo bolej kukadla :-) ;-)
přidáno 23.09.2014 - 21:46
Zamila: tak ohledně knihy Moskva » Petušky by tě ještě mohlo zaujmout toto - http://www.psanci.cz/denik.php?denik_id=3558-recepty
přidáno 23.09.2014 - 11:16
Vypadá to skvělá knížka, tu si přečtu :-) A tak psaní je rozhodně terapie ... podle mě :-) Vždycky si říkám, že i když se mi v životě stalo to, co se stalo, je to přece jenom produktivní, protože ty zážitky můžu sepsat ... Trochu zamystifikovat, sepsat a prostě pak nějak snadnějc přebolí ... A hlavně - většinou ten, kdo mě naštval apod. by to nikdy nenapsal - a to mě zcela jistě vždycky uklidní :-D ;-)
přidáno 15.05.2014 - 19:29
V tom úryvku je ještě naznačeno, že tím, že Goethe nechal svoji postavu spáchat sebevraždu, jako by ji spáchal sám. To stojí také za úvahu. Literární tvorba, stejně jako jakýkoliv role-playing či herectví, představuje hru s identitami. Člověk vymýšlí, jak by jiné bytosti jednaly, a aby to vymyslel správně, musí se do nich více či méně vžít, přijmout v myšlenkách jejich identitu. Stát se milionářem, astronautem, bezdomovcem, překrásnou dívkou, podlým zlodějem, nesmrtelným elfem, trpaslíkem apod. Není to žádná tvůrčí nízkost, ale spíš nezbytnost. Když chci popsat věrohodné chování zloděje a nemám zrovna žádného po ruce, musím na chvilku uvažovat jako zloděj. Pochopitelně to nikdy nepůjde dokonale, vždy se do toho promítne i trocha mého vlastního uvažování, ale čím méně ho bude, tím lépe.
přidáno 15.05.2014 - 19:17
Zajímavé téma. Přiznám se, že někdy také do určité míry psaní používám jako "terapii", a nemyslím, že by to bylo nutně špatně, jen člověk nesmí zveřejnit tu první "hnusnou" verzi, která mu vyteče z mozku, a musí ji důkladně zpracovat, nechat uležet a později, za zcela jiné nálady, přečíst z pohledu čtenáře, přepracovat a dát si na tom záležet - shánět zdroje (např. na Wikipedii), opravovat logické chyby, nahrazovat horší formulace lepšími atd.

Vždyť sny jsou přesně taková terapie a některé z nich jsou opravdu pěkné, ale jen pro toho, kdo je sní, pro ostatní jsou to jen změti asociací. Přesto lze i těmto změtem obrazů vdechnout hodnotnou myšlenku a jednotnou formu a učinit je uměním, nebo se jimi alespoň inspirovat.

Jinak, psaní jako terapie určitě funguje. Ester Krejčí to dělá také, jen se svými výtvory obvykle moc nechlubí. (Často vypadají jako ten referát, který přednášela v epizodě Vánoční agitace.)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Goethe nepil ani slzu : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Podivné letní večery
Předchozí dílo autora : Myslící stroj

»jméno
»heslo
registrace
» nováčci
Annnakss
» narozeniny
angel [16], Bambulka [14], Jitrocel [1]
» řekli o sobě
Ed.HaNy řekla o FallenAngel :
Derrie)) Sympaťák se sexy chraplákem :D Úžasnej poet a skvělá osobnost v padlém anděli . Naše ranní volání [once] a wish moments . Snad se budem nadále vídat a kontaktovat i v budoucnu . Mám tě ráda a vážím si tě opravdu hodně . x HaNy * {ps. wish moment}
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku