(a jejím vnímání tady v Čechách)
přidáno 05.03.2014
hodnoceno 15
čteno 1661(22)
posláno 0
Od doby, co pracuji v korporaci, která mimo jiné provozuje zpravodajský portál Aktuálně, sleduji koutkem oka dění na české mediální scéně. Neuniklo mi, že se poměrně často objevují názory typu „Noviny N jsou tendenční, protože je vlastní oligarcha Ó a píšou tam, jen co se mu hodí“ (dosaďte si vlastní jména). Tyto názory se obvykle posílí před a po majetkových přesunech v mediálních domech, ale drží se stále.

V souvislosti s děním na Ukrajině se objevily obdobné názory - že prý je naše (rozuměj západní) zpravodajství tendenční. To je trochu problém, protože Ukrajina je, na rozdíl od domácí půdy, za hranicemi poznání. Neznám žádný jednoduchý způsob, jak zjistit, zda na kyjevské radnici opravdu visí Adolf Hitler či Stěpan Bandera, nebo zda se jedná o velký portrét Vladimíra Putina či Dartha Vadera. Naše zpravodajství je leckdy tendenční a není nikterak složité ho tendenčním udržet - pro většinu z nás je Ukrajina naprostá španělská vesnice.

Nemyslím si však, že by hlavním důvodem tendenčnosti našich médií byl fakt, že to tak oligarcha Ó chce prezentovat. Daleko větší význam bych přikládal naší víře v dobro a zlo, hluboce, ale opravdu hluboce zakořeněné v naší kultuře. Každý z nás aspoň chvíli přemýšlel, kdo je v právu, „komu mám držet palce“.

Jenomže tohle není hokej! Tohle je dost možná občanská válka. Obě strany už s pravděpodobností hraničící s jistotou udělaly něco opravdu ošklivého. V národnostních konfliktech se obvykle „kdo je v právu“ určuje podle toho, na jaké straně hranice zrovna stojíme. I strana, která se jen brání, se často dopouští krvavých křivd. Odpovědí na střelbu je prostě střelba.

Byl bych rád, kdyby tam vedle sebe různé národy mohly žít v míru a kdyby mi o konci další ošklivé kapitoly dějin přinesly objektivní zprávu nějaké netendenční noviny. Do chodu a nechodu Ukrajiny zasahovat moc nemůžu, tak proč nezkusit ty noviny?

* * *

Když jsem jako reportér začínal v jedněch anglických novinách, ujal se mě báječný učitel, hlavní reportér tohoto listu. Vštípil mi dvě zásady: „zjisti si fakta“ a „vyprávěj podle pravdy“.

-- Frederick Forsyth v doslovu své knihy Příběh Biafry


* * *

Vyšlo zároveň na blogu, viz http://severak.svita.cz/obsah/o-situaci-na-ukrajine
přidáno 23.11.2016 - 00:33
Eleanthir: ve východní ukrajině jsou taky fašisté, akorát jim bulíkuje někdo jinej. Je to prašť jako uhoď akorát mezi tím jsou zničený města.
přidáno 22.11.2016 - 20:39
Severak: V západní Ukrajině jsou fašisté, jimž ten náš úžasný západ nabulíkoval, že je s rusákama bude čekat jen upírání lidských práv a hladomor.. :D Směšné. Ruská zahraniční politika je chladná a "medvědoidní", ale jsem přesvědčen, že východní ukrajina zůstane konzervativní a to je dobře, protože přežije a nesplyne se "světem".
přidáno 03.10.2014 - 21:05
Zajímavá úvaha, dobře napsaná ... Já si o tom většinou jdu povídat rovnou ke zdroji ... Nebo on ke mně, když si mě po práci na stavbě najde na zastávce :-D
přidáno 27.04.2014 - 11:29
v dnešní době zpravodajství (a to především toho naváckého a primáckého, které, podle mě, sleduje nejvíc lidí a nejvíc lidí je také považuje za přínosné a pravdivé) je možná lepší nevědět nic než věřit dostupným informacím. i přes tenhle názor to dění sleduju a to hlavně tady - http://zvedavec.org/ - kde jsou sice ty zprávy někdy k neuvěření (vlastně docela často), ale i kvůli tomu jsem ochotnej jim věřit.

ještě mě tak napadá - Baba Vanga, původem makedonská věštkyně, předpověděla, že třetí světová válka začne, když Rusko napadne sousední zemi. sice to předpověděla na rok 2010, ale přesto. tuším předpověděla i Černobyl nebo rozpad Sovětského svazu, teda prej. to jen tak pro zajímavost. Ginsberg měl pravdu, když říkal, že: "podání LSD Chruščovovi a Kennedymu by pomohlo světovému míru." stačí si je vyměnit za nějaký dnešní velký hlavouny (nebo taky "Vylízaný mozky").

no asi tak ode mě, zdegenerovaného a ovlivněného dnešním vším.
přidáno 27.04.2014 - 00:15
Dávám autorovi za pravdu, že asi nikdo z nás přesně neví, o co vlastně na Ukrajině jde. Ze zpráv v TV nebo novin z toho mám guláš a tak jsem se rozhodla nefandit nikomu, protože každá strana tam asi má svou pravdu, za kterou je ochotna bojovat.Jen mě děsí ty tanky, to už není jen slovní válka, to je doopravdy. Nikdy nezapomenu na tanky kolem Prahy v 68 roce u nás. Dovedu si proto představit obavy Ukrajinců.
přidáno 07.03.2014 - 16:54
MF DNES: ruská ruleta o Krym. (4. 3.)
Sitauce na Ukrajině se z mého pohledu mění tak rychle, že to co mi včera přišlo strašný, je dneska standard. K mediální pravdě. Když to vezmu sám za sebe: internet, televize, tisk.
Jde o to, odkud informace čerpám, odkud se větví. Ve své podstatě je to složitý proces. Pokud se na téma hodně nesoustředíte, případně nemáte nějaký způsob, jak hodnotit zdroje...
obecná odpověď je kritické myšlení: pokud vidím, že zdroj X nemluví pravdu, ignoruju ho. Jenže jak to má laik posoudit? :-) ...kritickým myšlením.
...abych byl stručný: tak ze situace na Ukrajině jde strach. A to jí taky nerozumím.
poslední mediální postřeh: přijde mi, že jsem viděl nejrůznější přirovnání těchto událostí k minulým. Rok 68 (z našeho pohledu), rok 38 z pohledu Hitlera a zabrání Rakouska, a teď tady španělskou občanskou válku. Já za sebe bych mohl říct, že mi to připomíná pokračování studené války, kde západ už není pravicový a východ není levicový.
přidáno 06.03.2014 - 00:07
Já ti nevim. Já si uvědomil, že o situaci na Ukrajině vlastně nic nevím (jsa bombardován všemi těmi zprávami o zlých Rusech), když jsem dneska ráno slyšel Otakara Svobodu v rádiu, když věnoval jakousi písničku ,,těm statečným ruským vojákům na Krymu". Možná to myslel jako sarkasmus a ironii, možná ne. Ale evidentně našimi psy vrtí něčí ocasy.
přidáno 05.03.2014 - 23:31
Devils_PIMP: ano, ale málokdo se vyzná v situaci, která byla tehdy ve španělsku...
přidáno 05.03.2014 - 23:26
Severak: a všichni víme co následovalo ....
přidáno 05.03.2014 - 22:08
Devils_PIMP: jisté podobnosti se španělskou občanskou válkou tu opravdu jsou. Znepokojující.
přidáno 05.03.2014 - 11:46
Devils_PIMP: však já taky netvrdím, že pravdu znám. Já tvrdím, že nemám prostředky, jak si jí zjistit.
přidáno 05.03.2014 - 09:52
Tak moc odpovědí mi nepřinášíš a vlastně jsi jen zopakoval otázky. Tohle není problém jen novinek. Ale i trěeba Novy,Primy - bohuzel uz i ČT - viz mé dílko http://www.psanci.cz/dilo.php?dilo_id=21995-ceska-televize-proc-
se-z-ni-stava-verejnopravne-komercni-hybrid

Uplně mě jímá fantas u lidí kteři věří novinám typu MF DNES, nebo Reflex... A abych nebyl jednostranny Parlamentni listy se bohuzel dopousteji podobnych zrudnosti... Nebudeme si lhat ze media ovlivnuji vlastnici - to vedel uz Napoleon.

Co se Ukrajiny tyka - az nebezpecne me to pripomina Spanelskou ob. Valku (o tom ze to je obč. Valka netreba diskutovat), kde jedna stana byla podporovana Faš. Německem a druhá US(pokud se nemylim). Tady je jedna strana schovana za. Rusksem a druha EU (ktere dela jen zaclonu zajmum USA)./to je muj nazor nerikam ze je dobry. Hodne je skryto v me basni Rozmery svobody...

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
O situaci na Ukrajině : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Černý brejle
Předchozí dílo autora : Věčný podzim

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
angel [16], Bambulka [14], Jitrocel [1]
» řekli o sobě
Yana řekla o Sucháč :
Realista, který se občas toulá v oblacích ( to je to první co mě napadne ). Vnímám, že má jasno, ale přesto tomu občas uniká a je mu dobře v tom rozervaném světě básníků, muzikantů, bohémů, a to se mi líbí. Vnímám, že stojí nohama pevně na zemi, ale rád se od země odpoutá. Píše básničky plné radosti ze života, z lásky, z lásky a obdivu k ženám. Ví své a když se občas přežene mráček, brzy ho nahradí sluníčko. A ještě si cením toho, že dokáže pochválit, povzbudit, ale i taktně zkritizovat. Sakra co napsat negativního??? Asi jen to, že ho vlastně vůbec neznám...
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku