Naša báseň je viac ako báseň
přidáno 15.10.2013
hodnoceno 3
čteno 941(9)
posláno 0
napísal bodku
za posledným veršom
posledným veršom dlhej básne

opísal v nej svetlo i tmu
sýtosť i hlad
všetko čo mal rád
i všetko čo nenávidel
všetky situácie
v ktorých z posledného mlel

jeho báseň nikdy nezhasne
aj keď ju musel dopísať predčasne
aj keď sa bude hovoriť že je pod vodou
bude večne na vode

dá ti radosť aj smútok zároveň
pochopiteľne
veď nebola písaná jeden deň

jej verše dýchajú krásou i temnotou
sú v nej trpké sklamania
a tie sa prelínajú s vypĺňaním snov

má hĺbku ako priepasť
nebojovala za vlasť
nemala na to čas
bojovala za to aby neskončila nedopísaná
aby nemusela byť s hanbou spájaná

tá báseň nikdy nebola na papieri
no aj tak v mysli ľudí víri
z úst do úst sa šíri

tá báseň je spojená s básnikom
bola aj je jeho životom
přidáno 19.10.2013 - 19:38
Krásná. :)
přidáno 17.10.2013 - 10:31
Nedávno jsem se bavil o tom, jestli v básni nerýmované může sem tam objevit se i rým. Ono jako purista a zastánce čistoty slohu bych měl být proti, prostě jak je jednou úmysl rýmovat tak rýmovat a když ne tak ne a držet se toho, ale takový úmysl by musel být zcela zjevný. A potom volně psané básně vyloženě dráždí k tomu otevřít se něčemu novému, novým slovním obratům a spojením, novému slovníku, novým grafomanským možnostem, prostě interpretace myšlenky by měla záviset čistě na autorovi, takže proč ne? Tohle je ten typ ,,prečo nie?" Zbožňuju slovenštinu, sice se jen těžko vyrovnávám s tím vaším ,,no" , ale váš jazyk má ohromné možnosti a často mi příjdou ty možnosti pořád ještě dost svázané nějakými tradicemi. Málo experimentujete. Držíte se zuby nehty příběhu, vaše básně jsou takové starosvětské takové románové, příběhové. I ta tvoje popisuje ve zkratce celý život básníka. Hezky jsi ho zaobalil do metafory, že život může být ,,jedna báseň", čímž to rčení získává nové mnohem smutnější zabarvení. Pořád čekám, kdy se objeví Slovák amatér, který přestane psát o sobě, nebo o lidech a jejich příbězích a hodí na psance skutečně experimentální věc, odlidštěnou, umělou, zkrátka něco, kde už nepůjde o příběh, ale o hru s jazykem. Ne nezbytně jazykolam, ale něco u čeho, až to budu číst, budu jasně cítit, že autor chtěl ukázat, jak umí zacházet se slovíčky. Ovšem musí to mít hlavu a patu, mělo by to mít myšlenku. A když ten svůj experiment bude držet na uzdě a bude to vypadat jako báseň, budu nadšený.

To jen tak na okraj, jak já osobně cítím slovenskou poezii (je krásná, ale je tradiční) Tahle básnička se mi líbí. Jo. Sice máš každý verš jinak dlouhý, je tak napůl cesty mezi rýmem a ne-rýmem, ale má dobrý nápad a začíná jakoby od konce - tou záverečnou bodkou. Za jiných okolností by to byla krásná smuteční řeč na pohřbu básníka. Má to sílu upoutat pozornost a dokonce jistý patos, jakési duševno, když píšeš o boji v předpředposlední sloce.
přidáno 15.10.2013 - 19:26
Smutné.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Básnikov život : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Výlet vo veršoch
Předchozí dílo autora : Mocný a sám

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku