Přelom 20. a 21. století je ve znamení fantastických objevů v medicíně, genetice, fyzice mikročástic, astronomii, nanotechnice a mnohých dalších. Dnes si jen těžko můžeme představit, co vlastně tyto objevy přinesou za deset let, natož za padesát.
přidáno 09.05.2013
hodnoceno 5
čteno 1265(10)
posláno 0
Zmizí nemoci a staneme se dlouhověcí? Podíváme se konečně ke hvězdám? Nebo budou příčinou konce lidstva?
Všechno to jsou přímo výzvy pro nás, autory fantastiky, abychom se pokusili odhadnou, kam nás nové znalosti a technologie dovedou. Bohužel (nebo bohudík?) se ukazuje, že autoři fantastické literatury jen málokdy podchytí a docení ten správný směr. Příkladem může být třeba fenomén mobilů. Znáte nějaké literární dílo, ve kterém by autor předpokládal onu mobilománii, která během několika málo let zachvátila celý svět?

Jedna z nových technologií, která má potenciál doslova změnit všechno kolem nás už začala vystrkovat růžky. Je jí 3D tisk.
Jak 3D tisk funguje? Srovnejme ho se současnou inkoustovou 2D tiskárnou. Ta z trysek „prská“ malé kapičky inkoustu, které se „vsáknou“ do papíru a zaschnou. Při 3D tisku se z trysek „prská“ roztavená umělá hmota, která zaschne ve formě malé kapičky NA papíře. Tedy nevsákne se, ale vytvoří „hrbolek. Protože zaschla velice rychle, dá se na ni prakticky vzápětí „prsknout“ další kapička a vytvořit dvakrát vyšší hrbolek. A o tom celý 3D tisk je. Stačí mít vhodný program, který tím „prskání“ kapiček umělé hmoty vytvoří trojrozměrnou strukturu.
Už dnes jsou na trhu 3D tiskárny za cenu desítek tisíc korun, kterými si můžete doma vyrábět plastové „drobnosti“. Přívěsky, obroučky brýlí, hračky, reklamní materiály. Existují studia, kde vám v 3D oskenují hlavu a na 3D tiskárně vytisknou přesnou kopii. Podobně lze vytvořit zmenšené kopie aut, staveb…, v podstatě čehokoliv.
Já vím, zatím je tato technologie poměrně drahá, výrobky mají obvykle malé rozměry a dost omezené jsou i materiály, ze kterých se dá „tisknout“. Ale všechny tyto námitky jsou omezené. Cena už dnes není nedostupná a dalším rozvojem 3D tisku bude dál klesat. Otázka rozměrů i materiálů je jen otázkou poptávky.
Třeba Evropská kosmická agentura ESA vyvíjí technologii 3D tisku měsíčních základen z místního materiálu! Umíte si představit automat, který přistane na Měsíci, ze svých útrob vysune 3D tiskárnu, do které bude „sypat“ namletou měsíční horninu a 3D tiskárna z ní natiskne = postaví obytný komplex? A to, prosím, není sci-fi, tato technologie už existuje a používá se k „tištění“ soch a falešných korálových útesů.
Z úplně jiného soudku jsou náhrady lidských orgánů vytištěné 3D tiskem. Předvedena byla „vytištěná“ jaterní tkáň. Zatím sice v množství menším než malém, ale…
Stahujete si z Internetu hudbu a filmy? Tak už nyní jsou dostupná i data pro 3D tisk. Co třeba taková pistole? Stáhnout data do tiskárny, vytisknout a můžete střílet.
A copak pistole, ale co takhle torpédoborec? Pokud 3D tiskárny zvládnou obytné komplexy, proč by nezvládly loď? Proč ne domy? Proč ne jídlo? Snad jen ty děti, ty nebudou, alespoň doufám, tištěné.
Po pravdě řečeno, jsem rád, že se už nedožiju světa založeného na 3D tisku (nebo nějaké ještě vymakanější technologii).


http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=6708
http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=6869
http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=6898
http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&akce=showall&clanek=6863&id
_c=121617
přidáno 11.05.2013 - 17:30
No nevím, zatím mě to něděsí, ale taky nejsem moc nadšená, viděla jsem to někde na netu. Prostě další věc, co vyrábí neosobní předměty, stejně jako nám z číny dodají cokoliv plastového imitující skutečné užitné věci, aspoň na pohled. Ono nebude tak jednoduché, pro obyčejného smrtelníka, získat ten pravý materiál, minimálně to budedost drahé.
přidáno 09.05.2013 - 20:11
Tvé odkazy na další články jsem nečetla, zatím, ale přečtu, časem, snad :)). No...zajímavé, zajímavé...všude kolem nás umělá inteligence, nakloňovaní lidé a zvířata. Jednou budou občanky - čipy, kde snad bude i zaznamenáno, jestli můj otec byl robot, nebo člověk...nebo, jestli nejsem míšenka - robotočlověk . A kolik procent je ve mě umělého a kolik lidského ( a kolik zvířecího). No...ještě, že se toho nedožiji. Lidé se pak nebudou morálními aspekty vůbec zabývat, budou si jen 3D tiskárnou tisknou svůj svět...:)
přidáno 09.05.2013 - 13:25
Bych natisknul 300 slonů a poslal je do města.
přidáno 09.05.2013 - 13:21
Homér: Natisknout určitě. Ale zatím bych to pít nechtěl...
přidáno 09.05.2013 - 13:20
A co si takhle natisknout plnou flašku whiskey? Šlo by to?

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
3D tisk – začátek konce nebo konec začátku? : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Československý fandom (sci-fi, fantasy, horor)
Předchozí dílo autora : Levice, pravice, korupce, tuneláři a - Kmotrov :-)

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku