K úvaze „Levice a pravice, aneb proč jsem volil Zemana“ vyslovil svůj odmítavý názor Kmotrov. Protože konkretizuje svůj nesouhlas do několika jasně stanovených bodů, můžeme o nich diskutovat. A jelikož je můj příspěvek trochu delší, vkládám ho jako samostatnou úvahu.
přidáno 25.03.2013
hodnoceno 5
čteno 1182(13)
posláno 0
1. napsal jsem: „Za prvé – kdo privatizoval státní podniky = jejich bývalé vedení, což byli prakticky stoprocentně komunisti a STBáci (prostě korytáři minulého režimu)...“
Kmotrov namítá: „Souhlasím, je ovšem třeba podotknout, že to bylo za vlády, jejíž ministrem financí byl Václav Klaus, nepamatuji se, že by mu to nějak vadilo. Daleko horší bylo, že tito noví majitelé nechtěli tyto podniky vést, ale pouze z nich odčerpat prostředky, vzniklo nové slovo -tunelář, dělo se tak ve velké míře a to za vlády Václava Klause.“

Začnu odzadu. Souhlasit lze s myšlenkou, že se to dělo za vlády Václava Klause, jen bych zdůraznil to, co píše sám Kmotrov - jde o období, kdy byl Václav Klaus ministrem financí a prezidentoval Václav Havel. Toto období – privatizace českých firem – je totiž pro ono následné „tunelování“ naprosto zásadní. Vraťme se do doby krátce po roce 1989.
Východní blok se rozpadl. Výroba nemá odbyt, protože mnohé bývalé socialistické státy mají obrovskou inflaci a nejsou schopné platit za zboží. Mnohé naše podniky se propadají do ztráty, je potřeba rychlá privatizace (odstátnění). V principu bylo možné se otevřít západnímu kapitálu a prodat naše firmy zahraničním firmám. Pravděpodobně by to bylo řešení dobré, co se efektivity výroby týče. Přišlo by vedení firem „ze západu“ a zavedlo „západní režim“ výroby (zkušenosti, odbytiště…). Politicky bylo ovšem neprůchodné! Šlo by o výprodej našich firem cizákům. Proto bylo „politicky“ rozhodnuto, že privatizovat bude nejprve český „kapitál“. Pochopitelně žádný český kapitál v té době neexistoval. A nepamatuji si už, jestli v té době někdo navrhoval privatizaci prodejem zahraničním investorům, ale řekl bych, že ne, že šlo o politickou shodu napříč stranami.
Toto rozhodnutí má ale své důsledky. Stát (zastoupený ministrem financí Klausem) připravil dva druhy privatizace: velkou a malou (přímou a kuponovou). Ta první znamenala, že „někdo“ přijde s projektem, jak „zachránit“ (= udržet nad vodou) firmu. Součástí toho projektu bylo také finanční zajištění, tj. příslib banky, že na tento projekt půjčí peníze. Kdo dokázal sestavit projekt? Samozřejmě to byl pouze někdo z bývalého vedení = někdo z komunistů. Těžko můžete chtít po svářeči, aby rozuměl plánování, ekonomice, personalistice… A kdo byl ve vedení bank? Samozřejmě také bývalí komunisté, takže se snadno domluvili s bývalými komunisty ve vedení firem a poskytli bankovní záruky.
A tady odtud pramení hlavní problémy!
Ani podniky privatizované v kuponovce na tom nebyly lépe. Ze stejného důvodu nich zůstalo „u moci“ staré vedení = bývalí komunisté.
Mohlo se to udělat jinak? Vyloučit komunisty z privatizace? No, v podstatě ne. Ze dvou důvodů.
Ten první spočívá v tom, že nikdo jiný podniky čtyřicet let neřídil, že kdyby se komunistům zakázalo privatizace se účastnit (a pokračovat ve vedoucích funkcích), nebyl tu nikdo jiný, kdo by je nahradil. Ne, že by jejich řízení bylo výtečné! Jako komunisté rozuměli socialistické výrobě a o kapitalismu měli dost mizernou představu. Nemůžeme se tedy divit, že většina firem stejně zbankrotovala.
Druhý důvod je politický – a tentokrát jde za Václavem Havlem – odstavení komunistů od moci nebylo možné, protože Havel se s komunisty dohodl (poprvé ho volil komunistický parlament). Díky „sametovosti“ revoluce, nebyla jejich „diskriminace“ možná.
Kmotrove, vidíš tu nějakou jinou možnost? Jak privatizovat, aby majetek zůstal v „našich“ rukou, ale ne v komunistických? Já myslím, že tu jiná varianta nebyla, že Klaus coby ministr financí z politického zadání vytěžil maximum, co šlo.
Jediné, co občas slyším jako námitku (a s čím se dá i částečně souhlasit) je „rychlost privatizace“. Že se prý mělo počkat na zákony a teprve pak privatizovat. To vypadá na první pohled rozumně, ale má to háček. Západní demokracie měly sice nějaký vyzkoušený zákonný rámec, ale nikdy nestály před problémem privatizace podstatě všech firem ve státě! Nepočítaly s tím. Takže představa, že budeme několik let čekat, až parlament schválí stovky zákonů dle západního stylu a PAK budeme kvalitně privatizovat je chybná minimálně ze dvou důvodů. Za prvé proto, že by v té době už nebylo co privatizovat a za druhé: NDR (socialistické Německo) se spojilo s „západní“ spolkovou republikou SRN a ze dne na den přijalo zákony spolkové země. Tedy to, po čem jest voláno – ověřený západní zákoník. Ovšem nebylo to nic platné. Východoněmecké firmy byly vytunelovány stejně jako ty naše. Ten zákoník prostě nebyl stavěný na privatizaci takového rozsahu. Nikdo nic takového do té doby nedělal.
Ještě snad – nemyslím, že by většina těch komunistů, co zprivatizovali firmy, je chtěla od začátku jen tunelovat. Možná ano, ale spíš bych řekl, že plánovali, jak se stanou úspěšnými kapitalisty (ve vedení firem se vyskytovali většinově korytáři, menšinově ideologičtí fanatici), a teprve, když zjistili, že to nezvládají a firma jde pod jejich vedením nezadržitelně ke dnu, rozhodli ji „pomoct“ a vytunelovali ji. Když nemůže být „jejich“, tak nebude ničí.

2. O vlivu opoziční smlouva na korupci jsem napsal: „...Tuhle pomluvu rozšiřují uražení zástupci „pravdy a lásky“, které opoziční smlouva odstavila od koryta...“
Kmotrov: „I tuhle větu můžu považovat za pomluvu.“

Inu, Kmotrove, já bych řekl, že ne. Opoziční smlouva byla smlouva mezi dvěma politickými stranami, které se dohodnou na tom, že nevstoupí do koalice, ale jedna umožní druhé menšinovou vládu. Obecně není menšinová vláda nic nedemokratického a vyskytují se relativně často. Nějaké povídání o nich je zde:
http://www.e-polis.cz/politicke-teorie/256-problematika-mensinov
ych-vlad.html
Menšinová vláda vzniká, když dvě strany zastupující obvykle levici a pravici nemají samy dost hlasů na vytvoření vlády a z nějakého důvodu (politické vydírání, rozdílnost programů) nechtějí jít do koalice z dalšími menšími (středovými nebo extrémistickými) stranami.
Každá menšinová vláda musí mít ovšem dojednanou podporu té druhé „velké“ (opoziční) strany, jinak by nemohla vládnout ani den. Ovšem pouze u nás je tato dohoda (nazvaná opoziční smlouva) dehonestována jako zavrženíhodná. Proč byl standardní demokratický jev tak zavržen? Protože díky němu šli od válu právě Havlisté, tak to pomlouvali horem dolem?
Ale pojďme přímo k věci. Četl jsi opoziční smlouvu? Tady je její text:
http://m.ceskenoviny.cz/archiv/zpravy/text-opozicni-smlouvy-mezi
-cssd-a-ods/14455
a tady je navíc i text doplňků postupně uzavíraných, kdyby ti samotná smlouva nestačila:
http://zpravy.idnes.cz/plne-zneni-dodatku-opozicni-smlouvy-mezi-
ods-a-cssd-fhq-/domaci.aspx?c=A000126133255domaci_lsd
Tak, a pokud tvrdíš, že to není jen pomluva od pravdoláskařů, jistě mi hravě najdeš bod (body) opoziční smlouvy, které umožnily onen rozvoj korupce (která by bez opoziční smlouvy nenastala).

3. Napsal jsem: „...Ti starší si možná vzpomenou na dobu, kdy vznikala. Malé strany (obdoba dnešní TOP a WW) vyhrotily své vyděračské požadavky na maximum a navíc měly podporu prezidenta Havla...“
Kmotrov: „A Václav Klaus před volbami burcoval národ k mobilizaci proti vládě levice a po volbách obrátil o 180 stupňů a posadil levici do vlády, připomněl bych v rámci objektivity.“

V rámci objektivity? Já nevidím nic neobvyklého na tom, že burcuji proti programu strany s rozdílným (téměř opačným) přístupem k vládě, ale pokud si mám vybrat mezi špatnou variantou a ještě horší variantou, volím tu špatnou. To není obrácení o 180º. Přesně tak jsem se zachoval i já, když jsem jako pravičák „burcoval“ (nadneseně řečeno) proti vládě levice, a nakonec volil Zemana jako „menší zlo“. Mimochodem, ze stejného důvodu – volba menšího zla (zde v podobě Franze) – jsem v prvním kole volil Schwarzenberga :-))


4. Kmotrov: „Tvrdit, že Schwarzenberg je zastáncem levicové EU, je nesmysl, je to zastánce EU, spousta pravicově orientovaných lidí jsou zastánci EU.
EU je levicová protože je momentálně Evropa levicová, Až bude Evropa pravicová bude pravicové i EU. Dnes se idea jednotné Evropy snadno kritizuje, jinak to viděli lidé po 2. sv. válce.“

Není to nesmysl. Já jsem sám hlasoval pro vstup do EU – ovšem v představě (evidentně naivní), že EU je instituce podporující podnikání a svobodu a odpovědnost jedince. Netušil jsem, že z jednoho socialismu vylézám a lezu do druhého.
Už jsem psal jinde, že levicovost je určena mírou státního přerozdělování a s tím souvisejícího omezování osobní zodpovědnosti. Důsledkem je ekonomický propad a extrémní nárůst korupce, protože právě obří státní penězovody vytváří příležitost k obří korupci. Tady je třeba hledat příčinu! Lézt dnes do EU je ekonomická sebevražda.
Pokud tvrdíš, že spousta pravicově orientovaných lidí jsou zastánci EU, tak tu pravicovost odvozuješ z něčeho úplně jiného, než z ekonomického hlediska – a máme ten pojem odlišně definovaný – jen těžko se můžeme domluvit.

5. Kmotrov:
„Ve druhém kole jsem volil Schwarzenberga, jako menší zlo.
Nevěřím, ani Klausovi, ani Zemanovi.“

Víru ti brát nebudu.
Ale zajímal by mě tvůj názor na tohle:

http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-havluv-vzor-byl-naci
sticky-filosof-heidegger-pze-/p_spolecnost.asp?c=A130317_204622_
p_spolecnost_wag
přidáno 27.03.2013 - 20:24
Souhlasím s Chronossem, bohužel:(
přidáno 26.03.2013 - 12:10
Chronoss: Ano, mám stejný názor na levicovost Evropy a "západního světa" vůbec.
A obávám se, že na to dojedeme.
přidáno 26.03.2013 - 12:07
kmotrov: OK, pokud nechceš dál diskutovat, nebudu se s argumentováním namáhat.
:-)
přidáno 26.03.2013 - 11:10
1. Tady je na místě otázka, zdali byla vůbec nějaká politická vůle, aby se „normální občan“ necítil podveden a okraden. Samozvaným zastáncem „normálních občanů“ a nejhlasitějším kritikem tehdejších poměrů byl Miloš Zeman. Jeho volebním trumfem byla „akce čisté ruce,“ cílená právě proti korupci za garnitury vlády Václava Klause. Existence jeho vlastní vlády byla opoziční smlouvou závislá na ODS. Řečeno slovy Miloše Zemana: „Kapři si sami nevypustí svůj rybník.“

2. Já bych řekl, že ano. Myslím tím, že i tebou uvedenou větu můžu považovat za pomluvu. Nevím, koho považuješ za pravdoláskaře.
Že by Transparency international?
http://datastory.cz/korupce-v-cesku-roste-s-pravici-zeman-byl-vy
jimka/


3. V předvolební rétorice V. Klause nebyla horší varianta než nástup levice: „Kategoricky prohlašuji, že spekulace o tom, že ODS bude po volbách podporovat menšinovou vládu ČSSD (s jakýmikoli partnery), jsou neopodstatněné a nesmyslné.“
(Vyjádření Václava Klause pro ČTK týden před volbami 1998.)

4. Já pravicovost z ničeho neodvozuji, pouze konstatuji, že spousta lidí, kteří se hlásí k pravici, jsou zastánci politické evropské integrace. Myšlenku evropské integrace se snažil prosadit již Jiří z Poděbrad, nemá smysl řešit, jestli to byl pravičák nebo levičák.

5. Nemluvím o víře, nýbrž o nedůvěře.
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10123147075-vladneme-nerusit/
407235100021003/


Nebudu se k tématu víc vyjadřovat, co jsem chtěl říct, to jsem řekl. Nevstupoval jsem na psance, abych trávil čas v nekonečných diskusích.
přidáno 26.03.2013 - 11:01
jak již sem někde řeknul máš dobrý přehled a v mnohém souhlasím,bohužel bych řeknul že dnes je levicový v podstatě celý svět...důvod?? lidé a převážně ti mladí kteří si myslí že stát má povinost se jim postarat o práci nebo spíše zaměstnání odpovídající jejich vzdělání,je to smutné ale vychováváme generaci která je zvyklá brát a křičet jak je nespravedlivé když někdo peníze má a jiný ne též,v tom je samozřejmě podporují rodiče stěžující si na to jak super to bylo za bolševika a napomáhá jim přístup vlády slibující nesmyslné sociální výhody a kecy poitiků o zvyšování vzdělanosti...je málo těch mezi 18-28 lety kteří by dělli rukama a nebo se vůbec snažili něco dělat,to je to proč směřujem tam kam směřujem ač se může zdát že to žádný vliv nemá,manipulce s masou nespokojenců je to co dnes hýbe světem stejně jak před druhou svět. válkou...EU je bohužel jen srocení úředníků likvidující drobné a střední podnikatele absolutně bránící volnému trhu...většina lidí kteří podnikají a tudíš jsou vlastníky výrobních prostředků a pracovních míst určitě do EU cestu nehledá neb ví že je to černá díra věčného přerozdělování pravomocí a peněz stojící na garnituře úředníků,z nihž mnohý nikdy nic nevlastnil a proto netuší jak se vůbec spravuje soukromé vlastnictví natož majetek EU....možná jsem nenapsal ouplně vše,ale tak to vidím já z dnešní pozice bývalého majitele firmy a dnes pracujícího ve výrobě,i když se opět chystám začít podnikat růžově to nevidím neb je opravdu málo těch kdož chtějí vést a něco dělat,proti těm co se vezou a chtějí výhody za minimum námahy...todle je doba ve které žijem a svět který si budujeme :)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Levice, pravice, korupce, tuneláři a - Kmotrov :-) : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : 3D tisk – začátek konce nebo konec začátku?
Předchozí dílo autora : Nahota anonymních akcií

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Oskar Koblížek
» narozeniny
Claire [15], raDan [10], Zdenička [10], darknessBara [9], KristynaKlimova [9], NoName [6], LudvíkRoiSoleil [3], Romuska777 [1]
» řekli o sobě
gajda řekl o NoWiš :
Někdy čtu tvoje věci a vtírá se mi pocit jako z Doriana Greye, akorát na ruby. Někde na půdě musí být tvůj portét.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku