V jedné diskuzi jsme s taron narazili na výši průměrného platu. Statistici se dopočítali někam k 25 000 Kč (podle jiné metodiky až k 27 000). Podle taron (ale nejen podle ní) ovšem průměr nic neříká, je zkreslen statisícovými platy manažerů - ve skutečnosti má většina „normálních“ lidí plat kolem 10 000.
přidáno 12.09.2012
hodnoceno 26
čteno 2059(12)
posláno 0
Je to tak doopravdy? V jedné písničce se zpívá: Statistika nuda je, má však cenné údaje… Podívejme se na problém trochu „statisticky“. Pokud někdo s opovržením řekne, že dvě třetiny lidí mají podprůměrný plat, tak statistik odpoví: No a? Pokud zobrazíme do grafu, kolik lidí bere jak vysoký plat, těžko dostaneme symetrický graf (představte si horu Říp) s maximem uprostřed, ale očekával bych graf podobný „položené“ kapce (tedy půlkapce). Zleva takový graf začíná strmě vzhůru (na hodnotě minimální mzdy), někde dál má vrchol a pak postupně klesá „do ztracena“. Tedy to, že větší část má podprůměrný plat je pochopitelné. Otázka zní, jak to vypadá doopravdy.
Další častou výtkou je, že platy rostou jen těm bohatším, ale ne těm méně vydělávajícím. Takže bychom potřebovali graf, na kterém můžeme sledovat vývoj v čase.
Našel jsem vhodný graf, s jednou nevýhodou – končí rokem 2008. Tedy před začátkem krize, ale pokud vím, krizová léta se nepodepsala nějak významně na poklesu výše platů, na rozdíl od počtu nezaměstnaných, takže snad můžeme předpokládat, že se od současného stavu až tak příliš neliší.
Podívejte se tedy na graf zde:
http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/grafika/2010/03/19/skutecna
-vyse-platu-kolik-kdo-bere-v-cesku/
Graf sem nekopíruju, protože je to „animovaný“ graf (flash). Ukážete-li myší na barevné čtverečky u jednotlivých roků, zvýrazní se hodnoty pro ten který rok. A pokud najedete na „barevnou čáru“ u nějaké výše platu, zvýrazní se příslušný graf a zobrazí číselná hodnota udávající počet procent.
Pro zajímavost najeďte na rok 2006 a pak na 2007 a všimněte si první hodnoty „do 8000“. V roce 2007 mizí – zřejmě proto, že byl uzákoněn minimální plat 8000 Kč.
A teď se podívejte na rok 2002. Graf se celkem podobá té mé předpokládané kapce, jen třetí čára by měla být nižší a čtvrtá vyšší. Podobné „poskoky“ jsou i u platů kolem 26 000 a 50 000. (Je možné, že na to má vliv zařazování do platových tříd u státních zaměstnanců.)
Ovšem půjdeme – li k dalším rokům, tvar kapky se ztrácí! A mizí nízké hodnoty platů! Takže rostou i ty nejnižší platy.
A teď rok 2008. Ten se kapce už vůbec nepodobá. Všimněte si vysokého zastoupení platů od 28 000 do 50 000! Tyto platy posunují průměr k vyšším číslům! Až poslední čára udává platy nad 50 000. Bohužel, graf už dál nepokračuje, ale jistě bychom viděli postupný pokles k 100 000 a nad touto hranicí by bylo statisticky nezajímavé množství (ta poslední čára by se měla „rozdělit“ na stejně velkou šířku grafu –> 51 – 100 tis., jako je ten zobrazený).
Vysčítáním zjistíte, že platů do 13 000 (8-13) je 11,4% zato platů 25-30 tisíc je 18,5%.
Opravdu vychází, že nad průměrem je asi třetina platů, ale vůbec to nevypadá, že by většina Čechů brala plat kolem 10 000 a průměr tahaly statisícové platy.
Je jasné, že jsem se točil jen a pouze kolem statistiky, že jsem se nebavil o reálné hodnotě mzdy, o počtu nezaměstnaných (a jejich úrovni žití), o důchodcích, o mateřských… jen mi prostě připadá, že svádět „vysoký průměr“ na statisícové platy je nefér.
přidáno 13.09.2012 - 13:04
Vladan: Hm.-..pokud to skutečně zobrazuje realitu ...pak jedině musím napsat : Wau - paráda :)
přidáno 13.09.2012 - 13:00
taron:
Definice střední třídy je háček sám o sobě... Nicméně podívej se na ten první rok (kapka) a na poslední, jak se platy přesunuly směrem vzhůru. To není špatně, ne? Vypadá to, že strední třída se rodí...
přidáno 13.09.2012 - 12:54
Vladan: Aha..takže ta střední vrstva u nás ještě je ? To je fajn :)))) Protože brzo možná nebude :)) Ne...samozřejmě je fajn , když je docela početná střední vrstva...to napovídá možná o demokracii ...možná :)
přidáno 12.09.2012 - 19:51
taron: Taron, taron… Ano (ať ti to udělá radost), s těmi 60 procenty “pod průměrem“ máš pravdu. Ale háček je, že to NIKDO nerozporuje! Právě naopak – tato čísla vychází právě ze statistik. Vtip je v tom, že takové „rozdělení platů“ je (plus mínus) běžné ve všech zemích! Stav, že polovina je pod a polovina je nad průměrem je zřejmě možný jen v Nebi :-)
Ze statistik ale vychází, že speciálně u nás je poměrně silná skupina s lehce nadprůměrnými platy. Že tedy vůbec není pravda, že máme velké množství chudých, velké bohatých a střed chybí (rozvírající se nůžky). Naopak bych řekl, že platy u nás jsou relativně vyrovnané.
přidáno 12.09.2012 - 16:13
Vladan: No..ta tvoje matematika a statistika je sice krásná ..ale když skoro 60 % lidí má plat do průměru ...tak jak to může být průměr ? JO ..MATEMATICKY TO VYCHÁZÍ .. to je moc pěkné ...ale realně to vysvětluj lidem , těm 60 % , co mají plat nižší než průměr ...dalších 35 % se podle mě pohybuje okolo průměru a mírně nad průměr a 5 % má ty platy už hodně vysoké....takže většina je na tom hůře, jak průměr ... ???? Takže jsem až tak daleko od pravdy nebyla, když jsem nadhodila , že málo kdo má průměrný plat ? Relativně jsem měla větší část pravdy :)))
přidáno 12.09.2012 - 14:31
taron: Pokusme se o odhad. Nejprve pro ilustraci:
Když budu mít jednoho člověka s platem 150 000 a devadesát devět lidí s platem 15 000-> je průměr 16,3, tedy ten bohatý navyšuje průměr o 1 300 Kč.
Počet lidí s platem do 15 000 je 17%, počet lidí s platem nad 100 000 odhaduju kolem 0,001% což není 100 x méně, ale 17000 x méně.
Tedy 17000 lidí má 15 000 a jeden 150 000 – jaký bude průměr? !! 15 009 !! Pokud odhaduju správně počet 150 tisícových platů, tak se podílí na průměru navýšením o 9 Kč!!!!
přidáno 12.09.2012 - 14:15
taron: Dal jsem si „tu práci“ a sečetl to (čísla uvidíš, když najedeš přímo na čáry grafu) plat do 24 000 má 58% zaměstnanců, 24 – 50 000 má 36% zaměstnanců a nad 50 000 je to 5,6%.
Ono je celkem přirozené, že když má 60% poloviční plat oproti zbylým 40%, tak průměr vyjde v jedné třetině. Počty musíš násobit výší platů!

Z těch 5,6 (to už jen hádám - v grafu to není) tu bude 3% do 60 000, 2% do 70 000, 0,5% do 80 000, 0,05% do 90 000, 0.0055% do 100 000 a 0.0005% nad 100 000.
přidáno 12.09.2012 - 13:57
Vladan: Víš na co jsem si vzpomněla : V osmnácti jsem říkala , že buď budu jeptiška, nebo prezidentka :)))) Ha..ha...jeptiška už nemohu být ..to by už asi nešlo ..tak mi zbývá jedině ta prezidentka :))
přidáno 12.09.2012 - 13:49
Vladan: Prosím přečti si to znova , trošku jsem to upravila- tam dole ....no ...a loner ? No ...ano OSVČ to je zase jiná kategorie ...je potřeba rozdělovat drobné OSVČ a velkopodnikatele...tam je opravdu veliký rozdíl ...drobní vydělávají jen sami na sebe a u velkopodnikatelů vydělávají zaměstnanci ( s deseti tisícema ) na svého šéfa i s půl mega měsíčně :) Je to můj názor, možná zkreslen , tak se omlouvám ...JO A JEŠTĚ MĚ NAPADLO ,ŽE PLATY asi hodně zkreslují platy státních zeměstnanců ...policie atd . , ale tam jde o život , to já teda nezávidím ...no takže tu máme velkou část lidí s podrůměrem , menší část - pravděpodobně státních zaměstnanců s průměrem a malilinkatou část s obrovským nadprůměrem :) Co s tím ? Nic ..držet hubu a krok :)

--- proto já plně chápu lidi , co začínají vzpomínat na komunismus, ale známe lidi , chtějí vždy, to co nemají ..já osobně bych vybrala z obou režimů to nej ..a to bych tvrdě prosazovala ...:))))
přidáno 12.09.2012 - 13:43
Vladan: Ehm...já podle toho tvého gragu a to ještě před krizí ..se dopočítala asi takto : Kategorií lidí do 24 000 je asi 16 a když si sečtu linky těchto zaměstnanců , pak je určitě skoro dvakrát delší než když si sečtu katerorie po 24 000 tisíc ( těch je asi 8 ).....takže suma sumárum , když se na to jako normální člověk kouknu, člověk , který umí počítat do deseti tak vidím , že valná většina zaměstnanců je pod touto hranicí 24 000 Kč a ten průměr musí tedy , i když nejsem matematik někdo " konit " , když to řeknu slušně .....takže těch pár, co berou kolem 100 a více tisíc kurun měsíčně ...ten je jeden ku deseti a ehle už se nám to zprůměru, takže z dvěstě tisíc má 11 lidí dokonce 18,000 kč ..jenže vysvětluj to těm , co mají těch 10 jak přišli k 18 ? - a to jsou pořád ještě pod průměrem . No to je jenom taková ukázka, asi jsem to trošku přehnana s těma ciframa ,ale tak nějak by to podle mě mohlo být, znám dost dobře pár lidiček se stotisícovýma platama i více, manažeři a pojišťováci a tak , solidně si žijí a čím mají více, tím jsou větší chudáčci a nepomáhají , nebo jenom když se jim to zrovna hodí :)) ....a to jsme prosím pěkně pořád před krizí a zlaté časy Evropy skončily ...a proto říkám , hlavně, že se máme rádi :))))
přidáno 12.09.2012 - 13:12
oslov radek: rozhoduje o čem? O výši platu v soukromé firmě?
přidáno 12.09.2012 - 12:12
my si to přečteme ale ten kdo rozhoduje tak asi ne, co by na to asi říkali,dobré,jen je to pravda.
přidáno 12.09.2012 - 12:11
PrimaDen: To nejsou názory, ale statistika! Nejsem účetní ani nedělám statistiku, takže základní věc je, zda se dá českému statistickému úřadu věřit. Pokud ano, tak někde existují lokality, kde došlo k takovému navýšení mezd, které musí kompenzovat stagnaci nebo dokonce pokles ve vašich regionech. Pokud nebudeme ČSÚ věřit, tak je veškeré ekonomické plánování v pytli.
V mém okolí pozoruji za poslední léta stagnaci mezd (tedy pokles reálných mezd).
přidáno 12.09.2012 - 12:04
loner: OSVC nejsou zaměstnanci, ti sem nepatří. :-)
Krácení daní OSVČ myslíš to "zákonné" nebo nějaké účetní podvody?
Na nezdaněné příjmy tě odkážu sem:
http://www.psanci.cz/dilo.php?dilo_id=17790-dane-a-zase-dane-kol
-nich-se-vsechno-toci-1
přidáno 12.09.2012 - 12:03
Vladan: neberu ti tvé názory....ale já argumentuji jen to co vidím u mě a v mém okolí....a v mém městě. Neznám nikoho, kdo dostal v poslední době přidáno....a tak dále....samozřejmě osvč..to je o něčem jiném..to spouhlasím....ale jejich příjem není považován za mzdu.
Jsem účetní..........:)
přidáno 12.09.2012 - 11:26
Konecne se nasel nekdo, kdo umi data intepretovat. Jeste bych tomu pricetl nezdanene prijmy, plynouci z sede ejkonomiky a kraceni na dani z prijmu u OSVC :)
přidáno 12.09.2012 - 11:20
taron: ještě - platy vrcholových manažerů zcela jistě statistiku ovlivňují, to bezpochyby, otázka je jak hodně. Z grafu je vidět ten "nekapkovitý" druhý vrchol v platech 25-30 tis. , který průměr navyšuje "ještě navíc" proti těm statisícovým a říká, že je tu významná (dokonce nejpočetnější!) skupina zaměstnaců s takto vysokými platy.
přidáno 12.09.2012 - 11:13
PrimaDen: No, statistika dokáže kouzla, to je fakt. :-)
Údaje o platech všech zaměstnanců jdou přes daňové úřady - data by měla být přesná (tak, jak je zaměstnavatelé nahlásí) a dostupná.
přidáno 12.09.2012 - 11:07
taron: Jak tak průběžně sleduju zprávy, nezaznamenal jsem pokles průměrných platů. Dokonce spíš stoupají, než stagnují.
Třeba tady:
http://finance.celkove.cz/clanek/prumerna-mzda-za-rok-2011-vzros
tla-na-24319-korun
přidáno 12.09.2012 - 10:56
taron: já s tebou souhlasím...také jsem z kraje, který je považován na ten..kde jsou mzdy nejnižší.....A pak....taky výplaty počítám a vidim....nechápu..kde se ten průměr bere.....:-))Navíc....statistice zcela nevěřím....kdo ty údaje, které se do stat. úřadů sypou prověřuje...nikdo???:-)
přidáno 12.09.2012 - 09:42
Vladan: O.K , pochopila jsem , že jsem " možná " měla špatný názor, že platy manažerů ovlivňují průměrný plat.....ale je fajn , že jsem si aspoň typla, že u nás ( Severomoravský a Olomoucký kraj) jsou jedny z nejmenších platů ..a ti chytří...ti jsou v Praze :)))))

No, když znovu mrknu na ten graf...z jakého důvodu jsi usoudil , že po začátku krize neklesly platy ? Já mám pocit, že klesly a když neklesly..tak minimálně nedochází k nárustu platů, jak by mělo být....nevím , hm...rozleželo se mi to v hlavě..4 roky je dost dlouhá doba ..na to aby se dalo posoudit , jak je to po krizi ... je více nezaměstnaných a těch co mají práci , pak jich na minimální mzdě je podle mě o mnohem více...stačí nějakým způsobem propustit zaměstnance a nabrat nového s min. mzdou ,kterou mu budu držet co nejdéle a pokud se bude cukat, tak ho prostě vyhodím ....síly je dostatek -- pracovní , že ?
A co když je po čtyřech letech pár těch , co mají nad 50 tis a hodně těch , co mají minimální mzdu ...pak se to lehce způměruje do průměru a vlastně průměrná plat má opravdu málokdo ...nevím ,potřebuji tedy to individuální doučování, protože i po tom ,co jsem si umyla a osušila oči studenou vodou vidím a myslím blbě :)
přidáno 12.09.2012 - 08:48
taron: tady:
http://www.mesec.cz/kalkulacky/vypocet-ciste-mzdy/
je kalkulačka čisté mzdy. Bez započítání slev a dětí je na 12 čistého třeba 14,5 hrubého. A obráceně hrubý 16,5 se dvěma dětmi dává 15,6
Já se nehádám o výši výdělků na Severní Moravě, ale o to, že na výšku průměrné mzdy mají zásadní vliv platy nad 100 000.
Tady
http://www.plzen.czso.cz/xp/redakce.nsf/i/prumerne_mzdy_v_cr_a_k
rajich_v_roce_2011

je rovnání krajů. Bezkonkurenčně nejvyšší platy jsou v Praze (proto tady taky pracuju :-) )
přidáno 12.09.2012 - 07:35
Jo a po ránu koukat na ty tvoje grafy...to je prostě za trest ...koulím očima, bolí mě a jdu si ještě odpočinout :) Jinak jsem ráda, že jsem se zase přiučila - něčemu - ale moc tomu ještě nerozumím ...musím se vrátit znovu do lavic ...potřebuji asi individuální doučování :)
přidáno 12.09.2012 - 07:32
Vladánku, drahoušku můj....já to sice psala , ale spala jsem taky , že na Moravě jsou průměrně menší platy než v Čechách.... a že to je můj názor...máš ještě někde graf, jak jsou na tom Češi , Pražáci - protože tam je to zase o něčem jiném a třebas Moraváci ? To by mě zajímalo ..protože průmět na Severní Moravě..nejsem myslím moc daleko od toho , že i chlapy berou jenom 16 000 - 17 000hrubého a to jsou třebas pekaři a tak a stávají ráno do práce už ve 2,00 hodin a v zimě projíždí jako první zasněžené silnice a jsou to machři , protože většinou dojedou :))))) Občas jim musíme půjčit lopatu , nebo je manžel jede vyprostit, nebo si jen zajede níže pro pečivo ..:)))) Jsme asi nějak divní , ale u nás ženský dojíždí až do Olomouce - hodinu cesty tam a hodinu nazpátek a to nepočítám prostoje na čekání na autobus a dostanou jen asi 12,000 čistého ...což může být 16,500 hrubého ??? Já nevím :))) Jen hážu čísla :)
přidáno 12.09.2012 - 07:27
Devils_PIMP: Jaký vzkaz ? Pošli mi ho taky..já jsem zvědavá .....:)
přidáno 12.09.2012 - 00:40
Koment viz vzkaz

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Mzdy - zase pod míru! : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Psaní povídek, Bůh a filozofie
Předchozí dílo autora : Velká hra ze sbírky Doteky Bohů (6)

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
basak.venda [14], Sluníčková [3]
» řekli o sobě
kmotrov řekl o Yana :
Ve své tvorbě se umí se obrátit naruby (tak, že to co je uvnitř, je vidět zvenčí) až to vyrazí dech. Je věčnou dívkou a věčnou mámou, byla taková vždy a na vždy taková zůstane.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku