Jestli to hodláte číst s očekáváním ptákoviny, kterou Vladan sepsal a hodil do kategorie „Úvahy – Příroda“, místo do „Povídky – Sci-fi“, případně „Úvahy – Humorné“, tak číst přestaňte, tohle je míněno zcela vážně…
přidáno 24.06.2012
hodnoceno 27
čteno 1581(17)
posláno 0
Nejprve si shrňme známé věci:

1. Zombie (nemrtvý) = zemřelý člověk několik dní po smrti (vědecky ověřené) „oživne“. Ovšem jeho projevy tělesné (trhané, špatně koordinované pohyby) i duševní (nepoznává známé, inteligence blízká nule) jasně dokazují, že s původním člověkem má společné jen „zemřelé tělo“.

2. Kmenové buňky (budu mluvit o lidských, ale mají je živočichové i rostliny) – naprosto unikátní typ buněk. Jejich zvláštnost spočívá v tom, že jsou schopné se přeměnit v jakýkoliv typ buněk lidského těla. A naše tělo má těch typů cca 230. Tahle jejich schopnost je přímo předurčuje do role fantastických „léčitelů“. Přestává vám pracovat kupříkladu srdce? Tak k němu dopravíme kmenové buňky, ony se změní na srdeční buňky (svalové) a můžete zase běhat maratón. Kmenové buňky se navíc umí libovolně množit, netýká se jich omezený počet dělení daných velikostí telomer. Je zřejmé, že nejvíc kmenových buněk najdeme ve vyvíjejícím se zárodku (například morula je z nich přímo vytvořená). Poprvé byly lidské kmenové buňky izolovány právě z embryí v roce 1998. Asi jste registrovali „etický problém“, který tím vznikl: Je etické „zabíjet“ lidská embrya pro kmenové buňky, které poslouží jako „lék“ nemocným lidem? Bylo by zajímavé vyvolat diskuzi a zjistit, jaký názor na to Psanci mají. Nicméně to není naše dnešní téma. Poté, co byli vědci zákony omezeni ve zkoumání embryonálních kmenových buněk, hledali náhradu. A našli. Známé jsou třeba kmenové buňky z pupečníkové krve. Ale zjistilo se, že kmenové buňky nás provází celý život. Sice v mnohem menším počtu – v dospělosti asi tak 1 kmenová buňka na 10 000 „obyčejných" = přeměněných), ale máme je všude.

No dobrá, ale ptáte se, jak souvisí kmenové buňky a zombie? Představme si, že by kmenové buňky „přežily“ smrt člověka a poté se nějakým mechanizmem spustil proces jejich množení a přeměny. Kmenové buňky by vytvořily, či spíše odumřelé orgány, svaly a nervy „obalily“ novými…. Obnova svalů by pochopitelně nebyla dokonalá, přenos vzruchů nervy taktéž – to vysvětluje trhaný pohyb. Nově „obnovený“ mozek by toho taky moc nezvládl (nic z minulosti by si nepamatoval, nic neuměl)…

Hezká fabulace, říkáte? Dobrá, co potom řeknete na výzkum publikovaný v časopisu Nature Communications – viz http://www.osel.cz/index.php?clanek=6306.
Kmenové buňky přežívají až 17 (slovy sedmnáct!) dní po smrti a jsou schopné dělení a proměny! Ve výzkumu není o zombie pochopitelně asi slovo, zato se páni vědci chystají použít jako nový zdroj kmenových buněk právě mrtvoly! Další etický problém? Jak by se vám líbilo, kdyby vaše dítě dostalo injekci kmenových buněk od pět dnů mrtvého feťáka?
přidáno 03.07.2012 - 22:32
taron: Jo, je to složité. Pracoval jsem v nemocnici (na informatice, ne jako zdravotník) a viděl jsem částky, které nemocnice účtovala zdravotní pojišťovně za staré a umírající. Teď nemyslím ty na LDN, ale přivezené po infarktu, mrtvici… na JIPu. Byly to miliony. A protože množství peněz na zdravotnictví je omezené, musely se ušetřit jinde – na počtu laboratorních vyšetření, počtu a platu sester… To se také někde projeví.
Nemysleli to „mooc snažení“ tak, že budeš mít co nejmenší jizvu?
Bojím se téhož, co tvůj otec, ale ještě víc se bojím toho, abych neskončil odkázán na cizí péči a dementní k tomu.
O těch dětech jsem taky četl. Úplně bych to neodsuzoval. Je rozdíl mezi úpravou člověka směrem k „lepší“ rase a opravou genetických chyb – návratem k normě. Díky stále dokonalejší lékařské péči „přežívají“ i lidé, kteří by v primitivních podmínkách zemřeli (třeba já). Tím se ale naším genomem šíří spousta genetických vad. Neměli by se nějak kompenzovat?
Já chápu, jak to myslíš, ale co je to přirozenost? Neléčit penicilínem? Neprovádět transplantace? Neprovádět genetické „úpravy“? Kde končí přirozenost? Kdo to stanoví? O čem je lidskost? O transplantované slezině? Nebo o citech?
Já sám nevím, taron. Nedokážu stanovit ani hranice přirozenosti ani lidskosti.
přidáno 03.07.2012 - 20:55
Vladan: Ano..a jsem u toho...liská věda..je bohužel už tak daleko - nebo bohudík, jak se to vezme, protože udržuje staré lidi při životě a oni už mnohdy chtějí odejít a nemohou... s upřednosťováním mi běž někam..s prominutím..hele , řeknu ti to asi tak...máš 54 let ? Už se tě nebudou snažit moc zachraňovat, promiň , ale je to tak..už máš nějaké roky..a já už taky.. , asi takhle..v 25 letech jsem měla prasklej slepák ...a dochtoři mi pak řekli ,že se móóć snažili, protože jsem byla mladá...chtěli , abych měla radost, možná to mysleli dobře..., ale mě z toho bylo nanic...takže, kdybych měla o 20 let více..takže už by se tak nesnažili ? Co mi tím chtěli naznačit ? ... Jak se lékaři snaží ? Podle toho...pokud je to známý...nebo mladá, šikovná hoka ? Co má ještě rodit státu děti a být nějakých 40 let minimálně daňový poplatník ?

Potom ti řeknu dál...můj otec mi vždy říkal , že by nechtěl skončit absolutně v péči ostatních.., že by radši umřel..a když se mu to stalo...bál se smrti...jako každý...chtěl žít...když zestárneme, chceme najednou všichni žít, chceme být mladí a je nám líto opouštět tento svět...chceme žít za každou cenu ...dokud to aspoň jde..tak ano...řekněte starému člověku..např. 60 letému , že už je stár a dáte přednost mladším , perspektivním ? Řekni mu to do očí...díky, na to nemám žaludek...je to fakt složité...je to o tom , že se momentálně nejedná o nás...až se bude jednat o nás...pak ..pak budeme mluvit jinak :)

Ještě k tem různým výzkumům , dnes na seznamu bylo o tom ,že se narodily děti se třemi gen. kódy a vědci protestují...co když do budoucnosti vznikne nová rasa, lepší a výkonější a ta nás " obyčejné " - ale přirozené .. bude utlačovat ? Ano..proti tomuto všemu jsem ...přirozenost a důstojnost je pro mě nejdůležitější..lidé pomaličku začínají prznit lidskost , promiň :(
přidáno 03.07.2012 - 08:58
taron: Řekl bych, že nanoroboti jsou hudbou mnohem vzdálenější budoucnosti než kmenové buňky. A potom, opravovat není totéž, co tvořit, obnovovat.
Jo, všechno se dá zneužít... Co znamená zneužít? Co je důstojnost mrtvých? Jaká je "cena" života = kolik peněz (nebo čeho) mají nemocnice "napumpovat" do udržování starých a těžce nemocných než je "nechají" zemřít? Neměly by zachráňovat ty stejné peníze spíš (perspektivní) životy mladých lidí a dětí?
Samé etické problémy. Nevyřešíme je, ale měli bychom si je uvědomovat. Jak napsal Guli, dobro a zlo je relativní. (Já vím, ne pro křesťana)
přidáno 03.07.2012 - 08:40
Vladan: Hm..vlastně jsem nad tím přemýšlela a vymyslela toto...syn má doma krásnou knížku o moderních technologií...ještě jsem se k ní nedostala, ale je tam i o nanorobotech , jako miniaturních robotech, které bude možné vpouštět do našeho těla, třeba do krve a oni budou opravovat, co je potřeba...to pokládám za smysluplnější, než odebírat buňky z morul , nebo mrtvých lidí.. no a zbytek ,co nepokryjí ti nanoroboti je možné pokrýt od živých lidí , ale bez nutnosti u toho umřít...dotkli jsme se otázky života a smrti a život jako takový je vlastně zázrak a s tím doufám souhlasí i nevěřící lidé, je to tak složitý děj , že jenom na to můžeme koukat s otevřenou pusou...jsem pro to , aby byla zachována důstojnost zrození a důstojnout umírajícíhc a mrtvých ...to je vše...živí nemají nárok zůstat živí za každou cenu... za cenu , že se zdeformuje jiný život.... s tím asi nemohu souhlasit ..a ještě něco : všechno dobré se dá vždy zneužít pro zlé...
přidáno 02.07.2012 - 23:47
Devils_PIMP: Urazil? Kdeže. Jen jako "vědecký" skeptik či agnostik (nevím, co je přesnější) mám problém paranorální jevy připustit.
přidáno 02.07.2012 - 23:41
Vladan: Nerozumim - pokud jsem te urazil omlouvam se / ale tak hrabu se v tom vsem nejaky ten patek
přidáno 02.07.2012 - 23:38
Devils_PIMP: Vladan: Tsssss ....:))

Zase další etické téma ? Není jich už tu nějak moc ?:)
přidáno 02.07.2012 - 23:35
Devils_PIMP: Ono je jedno, kdo se vyhrabával.
Mě posíláš na stránky s paranormálními jevy?? To je jako bys taron posílal do bordelu!
přidáno 02.07.2012 - 23:34
Vladan: Ano..bohužel i já mám otřesnou zkušenost se zdravotníky...chápu , že mají své problémy, své starosti..leč ten umírající prosí...prosí očima...chce důstojně umírat...bojí se...trápí se, má bolesti...a oni na něho kolikrát koukají a čekají, kdy už zatřepe paprčema..a baví se o tom , co budou dnes vařit...nevím...z pohledu toho umírajícího je to otřesné...
Ale chápu i ty sestřičky, že oni nemohou nad každým umírajícím trávit čas..a trápit se..zbláznily by se...ano, aby je to možná nebolelo..tak se radši baví o tom vaření....prostě chápu obě strany...
a už spím ...napůl, fakt :)))
přidáno 02.07.2012 - 23:30
Yana: Moje zkušenost se zdravotníky a smrtí je trochu jiná. Nicméně chápu, že každodenní setkání se smrtí (uprostřed boje o život) človka musí poznamenat.
přidáno 02.07.2012 - 23:30
Yana: Já nevím...možná , člověk , který je ještě udržován napřístrojích...možná jo...samozřejmě to zachraňuje životy...to naprosto chápu, ale kam až sahá ta hranice důstojnosti člověka ? Co všechno nám potom budou brát po naší smrti ? Aby to nedopadlo , jak někdě v Arábii, nebo kde, že manžel má na svoji ženu nárok ještě 12 hodin po smrti ? A může s ní mít pohlavní styk, nebo co...jo ..myslím to tak , že někde ta hranice etiky musí být...využívat vědu za každou cenu se mi nezdá správné..
No a k tomu umírání v nemocnicích...vím , že setřičky nemohou být všude a při každém umírajícím...a vím , že řádové sestry by to mohli -eventuelně- dělat, ale je to tak složité, proto píšu eventuelně.....je to prostě otázka umírání a smrti a to je vždy citlivé téma :)
přidáno 02.07.2012 - 23:27
taron: Však proto jsem tu eutanázii zmínil! Testoval jsem, jestli jsi už šla spát :-)
přidáno 02.07.2012 - 23:23
Vladan: No a to je taky etický problém - eutanázie...:(
přidáno 02.07.2012 - 23:21
Samozřejmě tahle úvaha je velice zajímavá a v komentářích se navíc dotýkáte aktuálních témat. Jsem přesvědčená že za našeho života i když vývoj jde kupředu se kmenové buňky zdaleka nebudou využívat tak jak by mohly. Nechápu např. že není větší zájem od rodících matek na odběr pupečníkové krve. Odběr kmenových buněk od lidí kteří zemřou bych pokládala za tak etické, jako odběr jakýchkoli jiných orgánů. Dárcovství zachraňuje životy! Začíná to krví a končí orgány, je to naprosto v pořádku, jestliže medicína takové možnosti má. Mimochodem z člověka, kterého udržují jen přístroje a Noradrenalin lze orgány odebrat, až pak se odpojí a zemře. K umírání v nemocnici, jen krátce. Jenom naprosto cynický zdravotník bere smrt jako součást své práce. Většinu z nás to opravdu zasáhne a nemluvím jen o sobě. Na některých odděleních dokonce zapalují svíčku. Neznám ty výzkumy s mrtvolami a zombíky znam jen z hororů. Přesto se mi ta úvaha vcelku líbí.
přidáno 02.07.2012 - 23:20
taron: Nemyslel jsem to, že jsi křesťanka, nějak opovržlivě. Mezi naše blízké rodinné přátele patří křesťanská rodina a nedávám jim ani vinu za čarodějnické procesy ani za pedofilii kněžích. :-)
A souhlasím s tím, že církevní hospice jsou úplně jinde než LDNky. (Před lety jsem se pracovně ochomýtal kolem jedné LDN a od té doby jsem pro eutanázii - hned bych ji podepsal)
přidáno 02.07.2012 - 23:15
Vladan: Ano...v podstatě jsem proti transplantaci srdce - jiné docela zvládám ...ale máš pravdu..otázka etiky konči, pokud se jedná o člověka samotného, jako mě a moje blízké, opravdu nevím jaká touha žít dřímá ve mě, jak by byla veliká touha po mém životě, nebo životě mých blízkých a jak bych změnila svůj názor, asi změnila..leč křeťanství učí brát věci , jak jsou...vyjde - li transplantace a je člověk zachráněn, je to Boží vůle...tedy uklidnění ..nevyjde- li transplantace a člověk umírá - je to také Boží vůle...tedy opět snaha, aby člověk všechno zvládal..aby to ten umírající pochopil , vstřebal ..aby důstojně umíral...s vědomím důstojného přivítáni smrti ...ale už asi kecám moc..taky toho nechám...neberte mé názory vážně.., nerozumím tomu moc, zeptejte se na to radši kněžích, oni vám to dokážou vysvětlit lépe :)
přidáno 02.07.2012 - 23:08
taron: Jo, je to složitá otázka, ale odpověděla jsi mi větou, že jsi proti jakékoliv transplantaci.
Ano, podstatná je "cena života". Dá se vyjádřit penězi? Je stejná, ať jde o dítě, dospělého, nebo starce? Řekla bys třeba: život za každou cenu nemá smysl, i kdyby šlo o tvoje dítě?
My neznabozi máme proti věřícím samozřejmě trochu "posunutou" etiku. Nevadí mi trasplanace (a nemyslím, že se tím ovlivní duše), nevadilo by mi "pěstování morul in vitro" jako zdroj kmenových buněk...
Ale nechme toho :-), bylo by to nadlouho
přidáno 02.07.2012 - 23:07
Vladan: Heh tim vyhrabavanim jsem myslel zombie - vampirismus jsem uvedl jsko dalsi ptiklad / tu neslo jen o to co rikas ty tech faktoru tam bylo plno - mrkni na www.paranormal-activity.estranky.cz ;) myslim ze tsm najdes spousty clanku
přidáno 02.07.2012 - 23:03
Vladan: Ano..opovrhovaná víra...faráři , řádové sestry s umírajícími soucítí a jsou s nimi často na konci jejich životní pouti a za to jsou kolikrát pomlouváni , protože jsou taky lidé...jako my všichni, a i u nich se najdou vyjímky, nemocní, nebo ti , co nezvládnou sexualitu , která je přirozená součást nás všech....někteří se tak snaží zvládnout tento problém , až nakonec zklamou sami sebe i společnost..., ale to už zabíhám úplně jinam ...ano jsem křesťanka a nestydím se za to , jsem na to hrdá :)
přidáno 02.07.2012 - 22:58
Vladan: Člověk by se měl naučit důstojně žít a důstojně i umírat.... - dobře se mi o tom píše, hůř se to uskutečňuje..leč třeba tak mnohými opovrhovaná víra lidi uklidňuje a připravuje na smrt a pomáhá vzít smrt s poklidem , jako součást života :)

Jsem pro důstojnost...jak v dnešní době nechávají umírat lidi v nemocnici je hamba...je mi z toho dodnes špatně a to můj otec je mrtvý už 11 let....nikdo umírajícímu nepodá ruku...nikdo s ním nesdílí poslední minuty, aby mu pomohl překonat strach a osamocení....
přidáno 02.07.2012 - 22:54
Devils_PIMP: beru, že se pod zombie schová kde co. A nikde jsem netvrdil, že žerou mozky. Pokud bychom přijali tuto teorii kmenových buněk, měla by zcela jistě taková zombie problém s rozkládajícícím se původním tělem.
K vampirismu: pokud nešlo zrovna o válku nebo epidemii, tak se lidé pohřbívali tak hluboko, že nějaké samovyhrabání nepřicházelo v úvahu. Vysvětlení je v portfýlii - alergii na ostré světlo. Takový lidé byli bledí (chudokrevní), měli deformované dásně s obnaženými krčky zubů, vycházeli úkrytů v noci a živili tím co našli - mršinami. Tohle považuji za lepší vysvětlení.
přidáno 02.07.2012 - 22:51
Vladan: No...to jsem se snažila naznačit...pokud má člověk zemřít, tak zemře...a nic a nikdo Bohu nezabrání aby to tak nebylo , ani kmenové buňky..možná se transplantace podaří , ale vyjdeš na ulici a přejede tě auto , protože tak je to dáno...tak to má být..a jsem i proti darování orgánů..docela..., je to moc složité téma a na dlouho...je to , jakobys vložil duši jednoho člověka do druhého...ten darovaný najednou má vlastnosti dárce..myslím , že toto není zrovna nejšikovnější..já nevím , možná , kdybych potřebovala orgán , mluvila bych jinak...vím , že strach ze smrti a touha po životě je silná...velmi silná a když se dostane člověk tváří v tvář smrtce tak většinou využívá všech prostředků...i neetických pro zachování života...nevím ..je to moc těžké..., ale využívat neboštíka, až takto ? Když je možné to dělat , jinak ? Etičtějším způsobem ? Pokud by to nebylo možné jinak , dobře...snad...., ale jsou lepší možnosti....možnosti : od života - život ..né od smrti - život - --nesedí mi to...žít za každou cenu ? Není to zbytečné ?
přidáno 02.07.2012 - 22:41
taron: to, že křesťané (odhadl jse tě správně?) nesouhlasí s využíváním embryonálních kmenových buněk mi je jasné (nezabiješ). Zajímalo by mne ale, proč jsi proti využítí kmenových buněk z mtvých těl.
přidáno 02.07.2012 - 22:29
Ehm ...
1. Zombie je mnoho druhu - nejznamejsi jsou vsak - Mumie, Nemrtví a konečně Woodoo-Zombie jejichz puvod se milne priklada nekam do oblasti Haity - pritom sve koreny ma v Africe - / podivame-li se na Zombie jsko paranormalni jev - jde i jakesi znovuvzkriseni osoby - vubec se nejedna o krvelacne pororozpadle pojidace mozku (zatraceny Holly wood - proste dreva) Jde o mrtvoly ktere byly pouzity kouzelnikem, ktery je ma v moci / vetsinou sice nejde o dobre umysly ale mozky vazne nezerou / no a kobecne rozlustime-li zahadu sekskym rozumem - jde o stejny problem jakym byl v ěEvrope vampirismus / lide casto pojrbivali jeste zive -/ tot cela zahada
přidáno 02.07.2012 - 22:04
No..koukla jsem se ti na ten článek jen tak od oka...no , co na to říci..jsem absolutně proti brát kmenové buňky z moruly a zabíjet tím život a jsem i proti brát je z mrtvých těl...možná by se dalo ještě uvažovat o dárcovství v rodině, ale spíše takhle..smrt jsme jako lidé zatím nepřečůrali a ani nepřečůráme, všechny nás čeká ...dobrá, z mrtvých těl se dají brát orgány, které už nejsou potřebně..ledviny , srdce a tak.. srdce živý člověk darovat asi nemůže, ale pokud je možné darovat kmenové orgány za živa..tak by se výzkum měl vyvíjet nejvíce tímto směrem...

Líbí .
přidáno 24.06.2012 - 09:18
Erik1131: OK, díky za opravu. Je vidět, že na zombie ani zoombie expert nejsem :-) Ale mýlíš se. Ta vědecká zpráva fabulace není!
přidáno 24.06.2012 - 07:50
Zoombie? Asi Zombie, nie?
Kmeňové bunky by ale u mŕtvych podľa mňa žiadnu schopnosť obnovy nemali. Nie som žiadny lekár, ani nič podobné, takže tu nejdem robiť rozbory prečo a ako. Čisto môj názor.
Inač je to veľmi zaujímavá úvaha, ak oživia mŕtvolu kmeňovými bunkami, môžeš mi dať vedieť.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Záhada zombie rozluštěna! Za všechno můžou kmenové buňky! : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Oteplování nebo oteplotování?
Předchozí dílo autora : Tunel do EU.

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku