přidáno 28.12.2011
komentářů35
čteno2181(37)
Poslední dobou slyším ze všech stran donekonečna omílat slovo „moudrost“. „Ten je moudrý, ta je moudrá, tenhle zas ne.“ A co je to ta moudrost? Je to matka tří sester: Lásky, Skromnosti a Tolerance. Myslím, že jsem poznal poměrně dost "moudrých" lidí. Nemuseli být ani nijak výrazně staří. Tyto tři vlastnosti byly všem společné.

Jaký je tedy moudrý člověk?

Takový člověk je nekonfliktní. Předává totiž svoje zkušenosti nenásilně, nezištně a laskavě - tak, aby o tom druhý vůbec nevěděl. Nic za to nečeká. Nachází v druhých krásu a obohacení i pro sebe a to mu stačí.

Pokud člověk cokoliv z toho nesplňuje, může být jistě velmi chytrý, ale už ne moudrý. Vyžaduje-li díky a uznání, není moudrý, ale ješitný...
přidáno 18.01.2015 - 07:59
souhlasím s tebou :D takhle si taky představuju moudrého člověka :-D
přidáno 06.01.2013 - 02:04
taron: Prokousala jsem se celou diskuzí a potěšila jsi mě, taron. :-) Už jen tím, že máš prohlédnutý farmaceutický průmysl.

A k textu O moudrosti - mé sympatie vůči DDD zase o trochu povyrostly :-) A k tomu konfliktu - vyvarovala bych se slůvka "nikdy". Přinejmenším může mít konflikt smysl ve chvíli, kdy člověka někam posune, něco si díky tomu uvědomí - zkrátka se stane součástí nějakého vývoje. Samozřejmě když se to povede bez konfliktu, tak tím líp, taky se jím snažím vyhýbat. Jen jsem zkrátka chtěla říct, že ne vše co se na první pohled jeví jako špatné, takové skutečně je.
přidáno 30.12.2011 - 10:51
Pokud můžu reagovat na to, cos napsal AROvi, myslím, že na psancích nikdo není sralbotka - všichni tady máme svých názorů až moc....ale určitě debatou, kterou se tu učím i já, debatou můžeme dojít k určité schodě ve vyloučení něčeho, nebo upřednostnění toho, či onoho..ale i upřesnění nějakého pojmu, každý vložíme svůj názor a tím se můžeme navzájem regulovat a od sebe něco naučit..., proto do tohoto jdu, protože si vlastně můžu uvědomit, že mé názory jsou špatné, nebo nepřesné.. a učím se komunikaci, sice psanou formou, ale zrovna pro mě je to výhoda, protože třeba nezitím schládnu, hi,hi a můžu si vklidu rozmyslet odpověď....asi jste si všichni všimli, že jsem dosti divoké zvíře...
přidáno 30.12.2011 - 10:29
ARA: Nezlob se, ale zastávám názor, že žádný konflikt v mezilidských vztazích nemá nikdy smysl. Proč taky? Jak já můžu vědět, že můj názor je jediný správný a na základě toho jej někomu vnutit? To mi nepřipadá zrovna přínosné ani pro jednu stranu. S trochou taktu lze cokoli vyřešit daleko citlivěji než formou konfliktu. Také si myslím, že sralbotka se projevuje trochu jinak. Obvykle totiž nemá žádný názor a nedělá mu problém přijmout cokoli...
přidáno 29.12.2011 - 16:54
puero: Samolibá představa o západní civilizaci....ano, ano...civilizace jiných jsou někdy bohužel vyspělejší, než ta naše, ale jsou vyspělejší právě v jiných věcech, v porozumění, v umění života... neznají PODVODY A POFUKY.... a jiné hrozné nástrahy, které čekají na nás... a my tu přitom čekáme a pláčeme, kde, že je to porozumění, ta láska, to souznění..kde je? Kde? Nám chybí v této civilizaci hlavně ta moudrost.. , kterou mnozí kladou až pod vzdělání a peníze a zábavu a fyzická potěšení...hm...?
přidáno 29.12.2011 - 14:47
Někteří lékaři, protože nejsou zabednění, se umějí něčemu naučit právě od šamanů. Zabednění, nadutí, nebo ustrašení ne. Ustrašení - ti, kdo jsou podělaní z toho, že by se zhroutila jejich samolibá představa o západní civilizaci.
přidáno 29.12.2011 - 12:52
puero: Farmaceutickým firmám jde hlavně o zisk, a ten mají, když jsou lidé nemocní, né zdraví, hmm? Potřebují lidi živé, sice nemocné, ale živé, né mrtvé..ale to už je politika, tam se motá spousta peněz, o kterých se nám ani nezdá...nějakou moudrost :
Lepší chudý poctivec,
než prolhaný pitomec.

Nebo třeba :
Tvé dobré jméno je cenější než spousta peněz...

Nebo: Kdo z čistého srdce miluje,
kdo má ušlechtilost na svých rtech,
bude mít krále za přítele...
přidáno 29.12.2011 - 11:33
taron: Myslet si, že farmaceutické firmy, které dávají lidem zdraví, mají takovéhle zvrhlé zájmy mi připadá dost paranoidní. Když jim lék na rakovinu nenabídnou, žádné peníze od nich nedostanou.
přidáno 29.12.2011 - 11:14
puero: A přece tam jsou....ale proč by velkoplošně farmaceutické firmy lidi léčily? Vždyť oni mají zájem o to aby lidé byli nemocní, né zdraví.. uvažuj hlavou Puero.....za vším jsou peníze, to je moudrost některých lidí.. a moudrost lidí, kteří ani neví,na co peníze jsou, tu moudrost odmítáš....
přidáno 29.12.2011 - 11:06
Kdyby v pralese takové rostliny byly, už by se rakovina dávno velkoplošně léčila léky z pralesa. Ne, ne už nechci být moudrý. Úplně jsi mi moudrost znechutila.
přidáno 29.12.2011 - 10:56
puero: Plácáš blbosti. Jedině v pralese jsou rostliny , které dokážou léčit rakovinu... a šamani o nich ví, umí kouzlit a divil by ses , dokáží i přivolat déšť....my bysme se s naší moudrostí k těmto kmenům ani nedostali, umřeli bysme dříve, než bysme TAM došli...oni sice neumí možná psát, ale to k životu nepotřebují, žijí zdravěji než my a možná i čestněji a spravedlivěji.....vše u nich vychází ze zákonů života-zákonů přírody, jen my, moderní lidé si osvojujem právo tady vše ovládat..ale nikdy to nedokážeme, rozhlédni se kolem sebe a musí ti být jasné, že moudrost přírody je mnohem mnohem větší, než moudrost lidí, uvažuj šestým smyslem, Puero...příroda se bez nás obejde, ale my bez ní ne! A protože mám krásnou zahradu, taK TI mohu odpovědět, že když vyroste strom na balkóně, tak to chce hodně a hodně zkušeností, neboť to není zas až tak jednoduché pěstovat třeba v nádobách jehličnany, to ti mohu říct z vlastní zkušenosti.. a že letí husy na jih, protože je jim zima, nezlob se na mě, ale tuto odpověď by mi dala jen moje malá dcerka, syn se dívá na dokumenty a ví, co vše za tím je, že je jim zima hm.... je za tím příroda, 6 tý smysl, vše je ve svěm provázené a spojené, kdyby neletěli na jih nebyla by rovnováha, nebyl by život.. a to je ta moudrost, kterou ty opovrhuješ- opovrhuješ životem, Puero....jestliže opovrhuješ přírodou opovrhuješ životem....::))
přidáno 29.12.2011 - 10:41
taron: Víš, podle mě, aby ses stala šamankou, stačí ti být jen chytřejší než lidi, kteří tvoří tvůj kmen a uvěří všemu co řekneš. Protože jsou hloupí. Stačí ti jen oblbovat lidi. To taky šamani dělají. Neovládají žádná kouzla, nepřivolávají déšť a neléčí rotlinami rakovinu. Oblbují lidi. Takovou moudrost mají i malé děti. Moudrost není ani to když vyroste strom na balkoně paneláku, nebo když se husy seberou a letí na jih. Je jim prostě zima. Poučit se můžu. Ale sotva nějakým moudrem. Zvířata, rostliny ani věci nejsou moudří. Moudří jsou jen lidé a ke všemu jen někteří. Ti můžou předávat moudrost. Lidi kteří nabyli inteligenci zkušennostmi (věkem) nebo vzděláním. Ale ne tradicí, pověrami nebo z doslechu.
přidáno 29.12.2011 - 10:30
puero: Já nepíši, že máš být moudrý jako mentálně zaostalý, jen ,že se od něho můžeš ledasčemu naučit-- ale pokud nechceš být moudrý jako příroda, nebo šaman, tak nevím,jestli se moudrým někdy staneš...a pověz mi ty, co jsi pod pojmem moudrý představuješ? Pro mě by třeba byla čest stát se šamankou...toužila jsem o tom od dětství....ale jsem posera,nikdy jí nebudu.
přidáno 29.12.2011 - 10:21
Ne. Rozhodně nechci být moudrý jako imbecil, příroda nebo šaman.Protože pro mě moudrost není pověrečnost nebo vegetativní funkce.
přidáno 29.12.2011 - 10:08
puero: Co je na tom k nepochopení? Učit moudrosti se můžeš od kohokoliv....u zlých lidí třeba pochopíš, co je zloba a budeš moudřejší....Ptám se tě, napsals, že asi nejsi moudrý.. a já se ptám : Chceš být moudrý?
přidáno 29.12.2011 - 09:56
taron: Je to na mě moc silné kafe.
přidáno 29.12.2011 - 08:51
puero: A i od mentálně postižených lidí se můžeš naučit určité moudrosti- moudrosti života..- moudrost je totiž - umění života- inteligence je pouze součástí moudrosti. Ale mám pocit, že toto je na tebe moc silné kafe....
přidáno 29.12.2011 - 08:48
puero: Puero, ty mluvíš pořád o inteligenci, ale my se bavíme o moudrosti . Moudrost a inteligence není jedno a to samé. Šamanem se nemůže stát každý, musí to být vyjímečný člověk s vysokými schopnostmi..své žáky si proto musí šaman vybírat velmi obezřetně..šaman musí mít i obrovskou duchovní inteligenci, šaman žije v souladu s přírodou, příroda je moudrost sama o sobě. Říká ti něco pojem příroda? Jinak bys nemohl mluvit o pověrách...jak mluvíš, jsou to totiž někdy vysledované moudrosti po mnoho a mnoho generací....tak na to nehleď z vrchu , ale s úctou, i když se to někdy nevyplní.. stejně je v tom mourdost lidí, kteří žili v souladu s přírodou daleko více, než my.. v dnešním přetechnizovaném světě je problém se učit moudrosti..., ale vše se dá pilovat, i ta duchovní inteligence...podívaj se ne nou ikonku, je tam moudrost....je tam příroda....když přijedu do města okamžitě mě bolí hlava, žiji celý život v čisté přírodě....ty bílé tečky na fotce jsou krávy, je to nádhera, to vidím každý den za svého okna - moudrost.
přidáno 28.12.2011 - 23:17
ARA: Ty si z toho děláš srandu.

Podle těchhle tvých závěrů je moudrý úplně každý a taky imbecilové.
přidáno 28.12.2011 - 23:14
puero: Třeba něco o šamanech.
přidáno 28.12.2011 - 23:00
ARA: Třeba?
přidáno 28.12.2011 - 22:54
puero: Šaman není cirkusák. Ti mají ty zkušenosti, o jakých mluví i S.Grof. Je jim předáno, co potřebují znát. Možná jsi nikdy neslyšel o šamanské nemoci a její příčině a souvislostech. A pověry? No jo, někdy i pověry. Jak to známe i u církví. Imbecil? Nevím přesně, jak vážná je to diagnóza. Ale i člověk hloupý tě může něčemu naučit. Může vědět málo, ale může v tom málu být něco, co nevíš.
přidáno 28.12.2011 - 22:31
taron: Nezatahoval bych do toho zlo a podprůměrné IQ. Ale třeba ten šaman - jelikož neznám žádného šamana, těžko posoudím - ale podle mě žádnou moudrost nepředává. Předává naučené praktiky, předává tradici a hlavně pověry, ale rozhodně ne moudrost. Taky nevidím moudrost tam kde se citují lidová moudra: únor bílý - pole sílí. To podle mě není moudrost, ale prachsprostá pověra. A jestli mi může imbecil (prý se už tohle označení nemá používat, je to pravda?) předat nějakou moudrost, jestli se od něj můžu něčemu přiučit? Nevěřím. Lásce - proč ne. Skromnosti - určitě. Toleranci - budiž. Ale inteligenci sotva. Tam kde chybí chytrost chybí i inteligence, probůh, dyk je to totéž. V jedné povídce od Karla Čapka se píše o rozdílech mezi člověkem chytrým, rozumným a moudrým. Je to jako housenka - kukla - motýl. Motýl nebude bez housenky.
přidáno 28.12.2011 - 22:00
puero: Chytám tě za slovíčka, ale vůbec nemluvím o desátém astrálním světě, jenom o naší inteligenci v různých směrech... třeba takový šaman indiánů, je negramotný, dejme tomu a myslíš si, že není moudrý? Moudrost získáváš z přírody, a co hloupí lidé- imbecilové? Dejme tomu v ústavech, možná moudrý není, ale v něčem tě moudrosti naučit může...já byla v ústavu na praxi, mé původní povolání je sociální pracovnice, ale ti lidé tam hlavně potřebují lásku a věnování.....milují život, jako my,možná jenom nikam nespěchají..nehoní se jako my...možná jsou moudřejší než my.....i negramotní lidé mohou být moudří.....jenom závisí z jakého úhlu pohledu se na to díváš........ale pokud mluvíš opravdu o hlupákovi - jako myslíš člověka nevzdělaného a zlého, nepřejícného, tak ten moudrý být opravdu nemůže.....zlí lidé modří být nemohou...
přidáno 28.12.2011 - 21:10
Předávat moudrost tak, aby o tom druhý vůbec nevěděl? Někdy je to možné. Moudrý člověk je nekonfliktní? Řekl bych, že ho konflikty nijak netěší. Třeba ví, kdy má konflikt smysl. Mnozí sralbotkové se jeví jako moudří. A jsou oblíbení. A nespolehliví.
přidáno 28.12.2011 - 19:54
taron: To mě chytáš za slovíčko, ale víš jasně o čem je řeč. Nemluvím o desáté astrální inteligenci obývající nějakou sféru... chápeš o čem mluvím.
přidáno 28.12.2011 - 16:20
puero: Hmm, sexuální talent, to bych chtěla mít... a co duchovní talent? Hele jestli mluvíš o inteligenci, tak nemluv jenom o mentální inteligenci, protože to jen jedna část inteligence každého člověka.. to vás učí ve škole, jenom mentální inteligenci, ale pro život je ti sama o sobě úplně na prd....třeba takové pozastavení nad tím,říká se, že kdo má svaly je hloupý..., ale je dokázáno, že cvičení přímo souvisí s roztoucím objemem žil a tepen v mozku, tím pádem je mozek lépe zásobován kyslíkem...takže fyzický talent hodně souvisí i s tou tvou mentální inteligencí... a co třeba sociální inteligence? Mentální inteligence je zhruba 1 desetina inteligence a podle mentální inteligence určitě nehledej moudrého člověka...musíš člověka brát jako celek..
přidáno 28.12.2011 - 14:58
taron: Nechci se dotknout negramotných lidí, ale jakou moudrost můžou předat dál? Myslím inteligenci mentální. Ty ostatní inteligence mi přijdou spíš jako talenty.
přidáno 28.12.2011 - 14:54
puero: Já jen, něco o té inteligenci---inteligencí je spousta..jakou jsi myslel? Je inteligence tvůrčí, je sexuální,je fyzická inteligence, mentální inteligence, duchovní inteligence..kterou tu inteligenci jsi myslel? Mohou být lidé negramotní, ale stačí když mají vysokou duchovní inteligenci a budou moudřejší než ty...myslím, nechci tě teda urazit.. :))
přidáno 28.12.2011 - 14:51
Jen jsem to zkoušel. :-)
přidáno 28.12.2011 - 14:51
puero: promiň, to nechám bez odpovědi. Každopádně to nebudu zahrávat do autu řečmi o politicích, jakkoli se to samo nabízí. Tak to samozřejmě myšleno nebylo...
přidáno 28.12.2011 - 14:44
Třeba?
přidáno 28.12.2011 - 14:42
puero: No - to máš pravdu :-) Bohužel existuje spousta hlupáků, kteří se za moudré (leckdy i úspěšně) vydávají.
přidáno 28.12.2011 - 14:35
Nu musím uznat, že ve světle těchto rodinných vazeb Moudrosti puero moudrým není. Není totiž vůbec skromný.

Ale zapomněla jsi na jednu dceru. Na inteligenci. Neznám hlupáka, který by byl moudrý.
přidáno 28.12.2011 - 14:29
Hmm, já za docela moudrého začínám pokládat i třeba zrovna Erika 1131 je sice hodně mlád, ale asi je moc hodný , trpělivý a poslušný...to je moudrost..umí poslouchat své rodiče a to se mu určitě v životě vyplatí...přeju mu to...!

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
O moudrosti : trvalý odkaz

Následující deník autora : Je to pár dní

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Daisy Moore
» narozeniny
Zdendulinka [15], Pjpajkis [15], Rigor Mortis [13], MACHAJDA [13], mannaz [11], Loreley [11], misháá [10], Daisy Moore [9], gajda [6], Putri [3], VykladacKaret [1], J.Rose [1]
» řekli o sobě
Singularis řekla o BorůvkaB :
Inteligentní a zajímavá autorka. Škoda, že píše hlavně básně. I když někdy nedomyslí všechny souvislosti, její próza má hlavu a patu a dobře se čte. Z jejích zápisků doporučuji "Černá a černobílá".
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku