Další dílek nekonečného večerníčku. Všem, co zanechají stopu, vřelý dík :).
přidáno 05.12.2020
hodnoceno 4
čteno 420(6)
posláno 0
„Vyznamenání za statečnost,“ podiví se. „To je tvoje?“
Přikývnu a uhnu pohledem. V tuhle chvíli mi ten kousek blyštivého kovu přijde tak nějak směšný.
Chvíli si s ním zamyšleně pohrává mezi prsty, ale pak ho strčí do kapsy a obrátí se k ostatním.
„Máte moc energie. Však ona ji z vás Cida vymlátí. Už na vás čeká u jezera. Tak pohněte, převlíknout a makat. Nástup je za pět minut. Kdo bude poslední, dostane dvacet kliků navíc, jasný!“ zadívá se přísně Gabě do očí.
„Ale Korene…“
„Ty dostaneš třicet, beztak máš tenhle bordel na svědomí. A ještě jednou mi řekneš Korene a budeš klikovat dokud nechcípneš,“ sjede ji podmračeným pohledem.
„Ano, pane,“ sklopí Gaba poslušně zrak k zemi. Najednou vypadá schlíple, jako oškubaná slepice. Její bojovnost zcela vymizí, zůstane jen ponížená stárnoucí žena.
„Tak makejte, čas běží. Každá zanedbaná hodina výcviku na bojišti zkrátí váš život.“ Tleskne.
To je popožene k aktivitě. Zakopávají jedna o druhou, když se pokoušejí dostat ke svým věcem, aby nebyly mezi posledními.
Posadím se na posteli a učiním opatrný pokus o hluboký nádech. Bolí to. Plíce zaskučí a v břiše mě píchne. Mám pocit, jako kdyby mě přejel buldozer.
„Ty, půjdeš se mnou. Podívám se, jak moc tě zřídily, a vyzkouším, co ses u stráže naučila. Třeba nebude nutný, abys absolvovala, celý tři měsíce s ostatními zelenáči. A hoď už sakra na sebe naše hadry, v tý oranžový uniformě se staneš akorát terčem, do kterýho se budou všichni trefovat.“
„Ano, pane,“ začnu si roztřesenými prsty rozepínat košili.
„Dobře, ten malý stan naproti je můj. Budu tam na tebe čekat.“

***

„Takže holčička k nám doputovala od stráže,“ kroutí hlavou, když před ním o pár chvil později postávám a nejistě přenáším váhu z nohy na nohu. On naopak sedí ve skládacím zeleném sedátku a zkoumavě si mě prohlíží. Konečně jsem se převlékla, takže mám na sobě šedou kombinézu a kabátec zateplený vlněnou plstí jako ostatní. Moje minulost už není zřejmá na první pohled.
„Ano, pane.“
„Bývalí policajti to nemají jednoduchý v lochu, lágru ani tady. Vždycky to taky bylo a vždycky to tak bude. Nebejt jich, většina by se sem nedostala.“
„Chápu.“
„Městská stráž není meziplanetárka nebo speciální jednotky, ale nějaký výcvik tam taky probíhá. Jak sis vedla? A chci slyšet pravdu. Není pro mě problém si to zjistit.“
„Mno… bavilo mě to,“ pokrčím rameny.
„Bavilo tě, hrát si na policajty? Připadat si jako velká husťačka v uniformě,“ ušklíbne se.
„Byla to pro mě příležitost odrazit se ze dna. Někam konečně patřit.“
„Tomu rozumím,“ začne si balit cigaretu. „Teď patříš sem,“ zvedne ke mně pohled.
„Hmh.“
„Tady si nehrajeme. Tady se chodí pro smrt.“
Mlčím, co na to říci.
„Na lidech z legie nikomu nezáleží. Dostávají se sem, protože se tu umírá. Můj úkol je zařídit, aby se sto stalo co nejpozději. To jediné, co vám můžu darovat je čas.“
„To zní motivačně,“ ušklíbnu se.
„Někdy i pár sekund může rozhodnout o životě a smrti. Takže mi odpověz na jednu jedinou otázku,“ zapálí si. Malá prostora utone v šedivém dýmu.
Vyčkávám.
„Chceš žít?“
Zaváhám. Bolí mě celý člověk, blbě se mi dýchá a všichni mě tu nenávidí. Vůle bojovat mi absolutně chybí. Nejradši bych se odplížila někam tiše uhynout.
„Vypadáš zlomeně,“ poznamená a vyloví odznáček z kapsy. „Tvůj plán někam patřit se úplně nevydařil, že?“
Nechápu, o co mu jde.
„Nikdy nikam nepatřím. Jsem takový osamělý pěšák už odmala,“ promnu si oči nad kořenem nosu. Hlavně nebreč, ty krávo, tohle fakt není dobrý místo pustit emoce.
„Kdybych býval tím člověkem co dřív a nepoznal peklo na vlastní kůži, tak bych tě možná vzal kolem ramen a řekl, že to bude dobrý,“ ušklíbne se a potáhne z cigarety. „Jenže ono nebude. Pěšáci v týhle partii umírají. A je jedno, jestli jsou osamělí nebo v týmu. Což ovšem neznamená, že malý pěšák nemůže významným způsobem ovlivnit partii,“ mrkne na mě. Jeho zohavená tvář se tím gestem stane ještě ošklivější.
„Ale já nechci ovlivňovat žádnou partii. Tenhle boj není můj. Už mě zneužilo příliš mnoho lidí, než abych se nechala využívat nadále,“ zaskřípu vztekle zuby. Moje předsevzetí nepřidělávat si problémy už zase bere za své.
„Takže to chceš rovnou zabalit. V tom případě nemá cenu s tebou ztrácet čas,“ vytáhne omlácenou devítku, učiní několik kroků a přitiskne mi ji doprostřed čela. Palcem uvolní pojistku. Nejspíš má pořád v komoře. Co taky jiného tady.
Kov chladí takovým podivně uklidňujícím způsobem. Ještě nedávno bych měla děsný strach. Ten je teď fuč. Přestalo mi na čemkoliv záležet.
„Poslužte si,“ sevřu rty a podívám se mu zpříma do očí. Ta svoboda, když člověk nemá co ztratit, je na jednu stranu hrozně fajn.
Vzpomenu na Horta a jeho prosbu.
Ať jde celý Hort do hajzlu. A s ním všichni chlapi na týhle zkurvený planetě!
„Ty to myslíš fakt vážně, co?“ praví zamyšleně. Zbraň zmizí zpátky v pouzdře. Nechtěl mě doopravdy zabít, pouze vyzkoušet. Kretén.
Jen pokrčím rameny.
„Za co jsi dostala to vyznamenání?“ usedne zpátky do křesílka.
„To je snad jedno, ne?“ nechce se mi o tom mluvit. Nemám zájem se čímkoliv chlubit.
„Zajímá mě to.“
„Zachránila jsem jednu mladou záchranářku z hořícího stanu. Byl to instinkt. Prostě tam vlezla a ten stan se na ni zřítil. Přišlo mi blbý ji tam nechat,“ rozhodím rukama.
„Máš divný instinkty. Většina lidí by tam nevlezla,“ típne cigaretu do plechovky od fazolí.
„Já o tom v tu chvíli nepřemejšlela. Už si to ani moc nepamatuju. Událo se to hrozně rychle. Všude byla spousta kouře, že jsem skoro neviděla na krok. Ležela tam na zemi, v náruči svírala bellanský mimino. Z hlavy jí crčela krev. Trám, kterýmu prohořely výztuhy, jí nejspíš dal pořádnou perdu do palice. Tak jsem ji čapla a vytáhla ven.“
Koren se na mě podívá svým nečitelným žlutým pohledem. Zřejmě si mne zařazuje do nějaké škatule.
„Lidi s nízkým pudem sebezáchovy jsou společností považováni za hrdiny. Mnohdy to ale pouze svědčí o nedostatku rozumu, nebo prostě nemají co ztratit.“
„Já tehdy měla co ztratit,“ ohradím se. „Jen mi přišlo blbý ji tam nechat. Její máma mi pak ošetřovala popáleninu. Byla tak ráda, že její dcera žije. Mělo to smysl,“ urazím se.
„Zachránit život má vždycky smysl. Říkáš, že tahle válka není tvůj boj, ale kdybys získala příležitost se přičinit o její ukončení, neudělala bys to?“ dá hlavu na stranu.
„To je nějaká blbost,“ zamračím se. Co to na mě sakra hraje?!
„Ptám se. Ano nebo ne.“
„Tak samozřejmě že jo. Válka je hnus. Spousta lidí trpí. Jsou zranění, přijdou o domov a pak se musí doprošovat o soucit v místě, kde o ně nikdo nestojí. Berou pak lidem práci a ti je za to nenávidí.“
„Pojmenovala jsi to přesně. Myslím, že dobře chápeš souvislosti. Jsi až nečekaně vnímavá, na holku od stráže. Tak se tě zeptám ještě jednou. Kdybys dostala příležitost být pěšákem, který s největší pravděpodobností bude obětován, ale přesto dostane byť jen maličkou šanci, válku ukončit. Šla bys do toho?“
„Jo.“
Po tváři mu přelétne podivný úsměv, který v jeho podání připomíná spíš škleb. Nějak nechápu, o co mu jde a není mi z toho moc dobře kolem žaludku.
„Dobrá. Tak se podíváme, co tě u stráže naučili.“


***

Papírové makety Bellanů bez tváře s černými terči rozmístěnými v oblasti hlavy, srdce a břicha. Za tím navezený val z písku a hlíny, aby se kulky neodrážely od skal. To je místo, kde nedobrovolní kadeti Vesmírné Legie trénují střelbu.
„Mám střílet do Bellanů?“ vydechnu zděšeně, když mi Koren podá nabitou zbraň. Jedná se o klasický kompakt vyrobený v Orbenské zbrojovce.
„A do koho jiného. To oni jsou naši nepřátelé.“
„Před několika dny jsem dostala vyznamenání za statečnost při záchraně bellanského života a teď je mám bez skrupulí likvidovat?“ nechápu. Anonymní kulaté terče mi přišly o dost sympatičtější.
„Jsou Bellani a Bellani. Jedni žijou spořádaný životy jako my a jiní uvrhli střed Unie do války.“
„Uvrhli Unii do války, protože zůstali ve světě, na který se zapomnělo. Boháči si koupili čistou planetu a chudinu nechali napospas suchu, hladu, znečištění a radioaktivitě,“ vyhrknu naštvaně.
„Na tyhle levičácký názory zapomeň, nebo tě okamžitě nechám popravit za šíření vzpoury,“ zavrčí Koren.
„Je to pravda,“ stisknu rty.
„Pravda, která zabíjí. Tahle pravda do dnešního dne zavraždila několik set tisíc lidí na obou stranách, včetně té naší, a pokud jejímu šíření někdo nezatne co nejrychleji tipec, bude zabíjet dál.“
„Nejen bohatí, ale i chudí se touží dostat z temnoty za sluncem. Raději všechno riskují, ta maličká naděje jim za to stojí.“
„Ta naděje je nebezpečná iluze. Když se blahobyt příliš naředí s chudobou, vznikne chaos, který neuspokojí ani jednu ze stran. Nikdy se lidi nebudou mít stejně. Nejde to. Tak přestaň žvanit nesmysly a začni konečně střílet,“ zavrčí.
Co mi zbývá.
Plynulým pohybem nabiju, a pak vyprázdním celý zásobník do černých středů. Čtyři do břicha, čtyři do srdce a čtyři doprostřed čela. Bez zachvění ruky a dlouhého míření. Půl roku ve výcviku a následné soukromé aktivity mi tu udělaly dobou službu.
„Koukám, že ses ve výcviku neflákala,“ ocení.
„Bavilo mě to.“
„Vezmi si další zásobník a odstup deset kroků nazad.“
Přikývnu a naláduju střelivo do zbraně.
„Můžeš,“ couvne a nasadí si sluchátka.
Do ticha štěknou další výstřely a kulky opět skončí v připravených terčích.
Doje až k nim a pečlivě si je prohlíží.
„Teď si vezmi tohle,“ podá mi samopal.
„Se sapíkem to neumím,“ zamračím se, z neznámého mám respekt.
„Nic na tom není. Zalehni, pořádně si to opři o rameno a počítej s tím, že to střílí dávku.“
Poslechnu. Pod břichem ucítím studenou zemi.
Tentokrát mi nasadí svoje sluchátka a boltce si ucpe palci. Poté mi pokývne, že můžu.
Natáhnu, odjistím a pustím střely směrem do terče. Tentokrát v srdeční oblasti papírových figur zůstane pruh provrtaných dírek.
„Do záklaďáku rozhodně nemusíš, na nováčka máš nadprůměrný schopnosti. Zítra ti půjčím odstřelovací pušku. Ta už chce trochu jiný kumšt, ale věřím, že si časem poradíš i s ní.“
„Chcete, abych se stala odstřelovačem?“ nechápu.
„Chci, aby sis uměla poradit s různejma zbraněma, včetně nože, struny, plamenometu nebo granátometu. Pak dostaneš sérii mých speciálních lekcí. Mám totiž takovej malej, tajnej plán. Jen mi k němu momentálně chybí vhodnej člověk.“
„Plán? Jaký plán?“
„Všechno se dozvíš v pravej čas. Že umíš střílet, ještě neznamená, že jím budeš ty.“
„Byla jsem docela dobrá i v grapě, boxu…“
„Uvidíme,“ zchladí moje nadšení. „Zase si tolik nefandi, furt jsi jenom jedna zoufalá holka z okraje. Výhoda však je, že zoufalí lidé dělají zoufalé věci.“
V hlavě mi zasvítí červený vykřičník.
„Kde berete tu jistotu, že do toho půjdu?“
„Pokud na sobě mákneš a projevíš náležitý schopnosti stát se použitelným jedincem pro moji věc a uspěješ, získáš náležitou odměnu.“
„Jakou?“
„Čestné občanství v kterémkoliv městě budeš chtít a volný pohyb po všech ostatních metropolích, včetně svobodného opuštění planety. Získáš legální ID měšťana až do konce života.“
přidáno 22.12.2020 - 13:19
Nine: Mno :). Jsem zvědavá, co tomu budešě říkat dále.
přidáno 22.12.2020 - 12:37
Tak to je výzva. Nabídka, která nejde odmítnout.
přidáno 05.12.2020 - 22:04
človiček: Cynicky skutečné je super výraz. To si zapamatuju :D.
Díky za stálou přízeň u mých textů.
přidáno 05.12.2020 - 21:56
Tady vybublává na povrch spousta věcí o rozložení společnosti, které trefně pasuje na model dnešního světa. Je to cynicky skutečné.Všichni muži v tvém příběhu testují Ganu ve smyslu psychologického profilu.Vtahuje mne to do jejich postoje, testuji autorku, tebe.Jen jsem k objektu zájmu více pokorný, spřízněn.Bojím se zklamat.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Gana/26 : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Gana/27
Předchozí dílo autora : Gana/25

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Žhnoucí krysa [16], BadAngel16 [13], Z.Biskup [8], endavid [2], Mikin [2], Neočko [1], trivius [1]
» řekli o sobě
Boleslava řekla o Sokolička :
Moc fajn holka, krásný básničky i povídky - to je ideální kombinace! A nemáme společné jenom ty sportovce...přihlásily jsme se přece na Psance ve stejný den (to bude znamení...)
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku