přidáno 19.06.2018
hodnoceno 0
čteno 877(2)
posláno 0
Již jsem spolu prošli kolem Chrámu Sv.Týna, Celetnou ulici, Karlův most, Pražský hrad, Vyšehrad, Karlovu universitu a dnes vás zevedeme na Václavské náměstí - živé srdce Prahy.

Zdalipak víte, že nejdůležitějším náměstím za dřívějších dob bylo Karlovo náměstí? Znám to ze zápisků Boženy Němcové a Karolíny Světlé. Je také největší v Praze a patří k největším v Evropě, jeho rozloha je přes 80 000m2. Byl to dříve tzv. Dobytčí trh, pak Karlsplatz a nyní Karlovo náměstí, ale o něm až příště.

Nyní o Václavském náměstí, nazývaném dříve jako Koňský trh. Je to krásná spojka mezi Starým a Novým městem pražským. Nejraději máme pohled ze shora dolů. To je tedy od nádherné sochy knížete Václava a patronů české země. Toto sousoší milují nejen Pražané, ale i zahraniční turisté. Autorem sosusoší je slavný sochař Jan Václav Myslbek. Mohutný kvádrový podstavec a na něm sousoší patronů české země. Vévodí kníže Václav na koni a kolem jsou umístěni patroni české země: Sv.Prokop, Sv.Anežka česká, Sv.Ludmila a Sv.Vojtěch.

To sousoší je ceněno jako jedno z nejnádhernějších v Evropě, ale i na světě. Vždy mne mrazí v zádech, co vše se zde odehrávalo. Moje vnoučata obdivuji tu mohutnost a celé sousoší i s kopím knížete Václava měří 7,2 m. Sousoší bylo umístěno na horní část Václavského náměstí v roce 1912, již v roce 1918 se zde konaly první velké demonstrace a také 28. října 1918 podle archivních záběrů známe, že zde byla vyhlášena První Československá republika. V roce 1989 zde byla největší demonstrace v historii za svobodu a demokracii, tehdy se tvrdilo, že zde stálo přes 100 000 lidí.

Na podstavci onoho sousoší je napsáno: „Svatý Václave, vévodo české země, kníže náš, nedej zahynouti nám ni budoucím.“ Budiž i tak nadále!

Kdykoliv jedem do města, rádi vystupujeme ve stanici metra Muzeum a sejdem po Václavském náměstí dolů. Moje vnoučata vždy nelení a poví: "Babičko jdeme k Václavovi", chvíli tam postojíme a pak jdeme směrem z kopce dolů. Vždy se jim snažím vkládat do jejich hlavinek historické vyprávění, které si rády zapamatují, tak jako to dělávali mí prapředci.

Náměstí Václavské měří dolů necelý kilometr a je široké 60 m. Je to velmi živá spojka s přilehlými třídami Národní a Na Příkopě dole, a centrum dolního náměstí Václavského - Můstek, nahoře Vodičkova a Jindřišská, tvoří tzv. "zlatý kříž". Na něm je také v mnoha krásných domech umístěno především hodně obchodů a na Václaváku seženete všechno.

Když si ze starých obrázků podíváme, vedly tudy i první koněspřežné dráhy, které vedly z Můstku na Vinohrady až k Nuselským schodům. Pak zde později jezdila i elektrická tramvaj. Tramvaje již jezdí jen příčně ulicí Jindřišskou a pokračující Vodičkovou, přes Václavské náměstí, nahoru již nejezdí jako tomu bylo dříve. Je to turistická zóna. Domy, které se nacházejí na Václavském náměstí by stály za samostanou kapitolku. Především nádherné pasáže těchto domů. My máme rádi pasáž domu Lucerna, jednu z nejkrásnějších.

Václavské náměstí je živé srdce Prahy. Již brzy vám poodhalím další překvapení v naší procházce Prahou do minula.

Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Vyprávím 7. : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Vzpomínám na tátu
Předchozí dílo autora : Vyprávím 6.

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
blokar
» narozeniny
polibek0012 [14], Annabelle [14], KissOfDark [14], pisiprotebe [14], VolkodavKO [11], sarinka580 [7], DanaSurya [1], Ivušák [1]
» řekli o sobě
valemart řekl o Španěl :
Kamarád v tom pravém slova smyslu, tulák světa, psavec, barman, boxer, prožili jsme spolu dost Života, prostě beatnik!
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku