přidáno 03.08.2017
hodnoceno 29
čteno 1320(40)
posláno 0
postupem času je z tebe lepší
lhář, protože naučil ses
vidět kousky pravdy a
já se stále vzpírám komukoli
kdo má svatozář (neb
institucializované kanonizaci
nevěřím) a
nemám slova -
hledám empirický důkaz
pravdu nejen srdce
zaštítěnou
ale možná je tu jenom
tohle -
sloupořadí
obsypané květy jabloní
a slunce nízko nad obzorem
v dálce tušené latinské žalmy

a možná to stačí
když nebudou zpívat o dantem

sedím na slunci
a na osiřelý úl se slétají cizí včely
je večer - a všechno z dálky slyšet
(vřískot dětí, psi, kostelní zvony
ticho od lesa jak mráz)

to ticho kdybys slyšela -
jako když zemře za vteřinu
deset tisíc ryb
a najednou nemá
kdo polykat prázdno


a prý že mám ještě čas -
jediná myšlenka mi rezonuje v hlavě
když poezii kterou jiní
hravě tvoří
poněkolikáté lámu vaz
už doutná šírání, nad obzorem
téměř hoří -
sedím tu na slunci jak
líná kočka
línám slova
chuchvalce básní jako chlupů
vykašlávám
a jabloně tu voní, odmítavě

já mlčky vykašlávám
nevěda komu co chci říct

a oni asi vědí, do ráje vchází s
jizvami a cítí -
jako já slyším medonosný hmyz -
cítí tam vonět luční kvítí
u brány vidí čekat beatriz

přidáno 13.02.2018 - 04:57
casa.de.locos: díky za odpověď.. doufám, že ten správný čas přijde.. díky
přidáno 12.02.2018 - 23:59
jo_: děkuju, vážím si komentu.. jsem ráda že se dotkla. něco málo mi vyšlo ve dně, sbírku asi zatím úplně neplánuju, nemám dost vnitřní konzistence.
přidáno 12.02.2018 - 22:35
Čtu poněkolikáté, po sté, po milionté.. a pořád se vracím a pořád se mě dotýká víc a víc.. co říct.. velkolepě krásná, krásně velkolepá.. hlubší jak tisíc oceánů a silnější jak všichni gladiátoři světa.. a výjimečná.. ostatně jako všechna tvoje tvorba.. hluboce smekám a tleskám.. máš můj obdiv..
Btw. ta otázka tu někde zazněla, ale odpověď byla poněkud nejasná.. tak se zeptám znovu - kdy že to vydáš sbírku? Hlásím se o jeden výtisk :-)
Přeju, ať důvody ke psaní jsou jen radostné.. a děkuji za možnost býti čtenářem..
přidáno 17.11.2017 - 18:16
Vážně obdivuju, jak dokážeš psát. Jak dokážeš vyjádřit emoce bez toho, abys na ně pímo odkazovala, jak za sebe necháváš mluvit atmosféru svých slov. Jedním slovem úžasné. A podporuju tě v boji za malá písmena, i když je sama používám pouze podle pravidel :)
přidáno 14.08.2017 - 18:09
ou, tato báseň poukazuje na široký obzor autora - tak široký má v tvém věku leda...( asi nikdo) :-)

Geniálně ztvárněný jakoby záchvat schizofrenika, co neví, kterou osobou zrovna je... - prostě úžasné, co víc napsat.
přidáno 08.08.2017 - 19:45
no vše už bylo řečeno...díky za tento skvost
přidáno 07.08.2017 - 14:34
Ačkoli jsi v básni zastáncem malých písmen, tady bych se nebála napsat, že je to Poezie s velkým P. Tolik obrazů, které mě uchvátily. Fakt je skvělá :-)!
přidáno 05.08.2017 - 14:08
Yana: děkuju, snažím se psát upřímně, ne vždy to jde. s pokorou bojuju.
přidáno 05.08.2017 - 14:07
Singularis: první dvě sloky popisují spíše vnitřní svět autora než celkovou situaci a proto můžou být méně srozumitelné - nemyslím si ovšem, že jsou zbytečné, bez nich by báseň nebyla úplná.
s těmi malými písmeny je to dobrý postřeh, nikdy jsme o tom takhle nepřemýšlela, ale když to říkáš, tak to dává smysl - nemůžu psát o Dantem, neznala jsem ho, ale můžu psát o dantem, obecné idei poutníka peklem a očistcem, o dantem který vystupuje v božské komedii, ne o tom, který ji napsal.

báseň je zařazená v mé metahemeralistické sbírce, ale ve skupině sláma z bot, protože ačkoli psaná podle metahemeralistických principů, vyrostla z podhoubí venkovského. metahemeralistická je formou, ale venkovská obsahem.

děkuju za komentář :)
přidáno 05.08.2017 - 09:17
Ano, tohle je přesně ta báseň kterou od tebe očekávám. Nejvíce mě ale pohltila od verše-A prý že mám čas...to jsem si četla několikrát a jsem pokorná ke tvému umu, jsi opravdová básnířka
přidáno 05.08.2017 - 09:10
První dvě sloky mi připadají zbytečné, jako by sloužily spíš autorovi než čtenáři, nenavozují atmosféru a ani mi nedávají smysl. V následujícím odstavci nechápu význam kurzívy a za ním zase význam zvětšené mezery. Úseku "sedím na slunci" až "nevěda komu co chci říct" celkem rozumím, poslední sloce jakžtakž.

Malá písmena na mě působí tak, že nemluvíš o konkrétních věcech či lidech, ale o jejich platónských idejích (zatímco Dante by znamenal konkrétního autora Božské komedie, dante je idea člověka, který uvažuje nad cestou peklem, očistcem a rájem, bez ohledu na to, zda takový člověk kdy žil; mohlo by tedy označovat i v současnosti žijícího autora či takového, který se teprve narodí) a beatriz je pouze idea dokonalé (tím pádem vymyšlené, nereálné a nelidské) milované ženy (při troše fantazie by mohla být i robot). Však ani ta Beatrice z Božské komedie není skutečná žena, ale je pouhým ideálem, proto vlastně nedává smysl nazývat ji vlastním jménem. Dává to smysl?

Mimochodem, nehodila by se tato báseň víc do skupiny "metahemeralismus" než do "slámy z bot"? (Ona se tedy hodí do obou...)
přidáno 04.08.2017 - 15:22
casa.de.locos: Většinou tu na psancích nenajdeš nic ovace, já jsem na sebe vzal tu nevděčnou povinnost a jsem první kdo si při potlesku sedne na zadek :) S tím šíráním jsme si to už asi vyjasnili a ač je to zajímavé slovo, jistě archaické, pro pitomce, jako je zde Náčelník, by se lépe četlo šeření, zešeření... vzhledem k volnému verši je vlastně jedno jaké které to slovo má konkrétní rytmus. (Ale kdybych ho znal už jsem ho dávno v nějaké své básni použil :D)
přidáno 04.08.2017 - 14:49
Náčelník Holá Ruka: moc díky za konstruktivní koment, za malými písmeny si stojím (a šírání je název denní doby), s tím rozdělováním máš pravdu, je bezúčelné a intonačně náročné, ačkoli když to i tak zvládneš, zní to rozsekaně a trochu psycho, což může a nemusí být účel
přidáno 04.08.2017 - 13:34
DDD: To mě taky napadlo, ale nikdy jsem ten výraz neslyšel ani ho nenašel :) Tak jsem prostě předpokládal že je to odkaz na knihu Šírání. Inu čék se porád učí! I když mě by bývalo stačilo šeření :)
přidáno 04.08.2017 - 13:30
Náčelník Holá Ruka: Dovolil bych si tě malinko poopravit s tím šíráním. To není žádné vlastní jméno, ale denní doba. Od slova šero :-)
přidáno 04.08.2017 - 13:02
Asi jsem heretik, ale ke gratulacím se nepřidám. Ne úplně. Je to dobrá báseň (sto procentně) zasloužíš si určitě spoustu chvály, ale nějak mám prostě problém s tím, že tam jsou jenom malý písmenka a v komentářích jenom chvála :P
Dante, Beatriz, Šírání... Všechno jsou vlastní jména, nemluvě o velkých písmenkách na začátcích vět - i když to jak už jsem párkrát zvěděl může být umělcův účel - které mi z toho na pohled dělají trošku marast.
Jinak souhlasim s náladou Hraběte (přečti si ho, je to fakt dobrá poesie) - je to zlehka napsané, nikde netlačíš na pilu, máš řadu výrazů, kteří ti ostatní psanci mohou jenom závidět a vlastně, kdyby nebyla tak dlouhá, tak ti k ní třeba posílám jenom palečky nahoru (to by ale asi byla nuda).
Ještě bych měl připomínku k první strofě - máš to tam místy divně rozdělené, že ať to čtu jak to čtu nenajdu v tom hlubší účel, krom toho že ti malíček omylem upadl na enter. Prostě to "a" a "neb" na konci řádku - špatně se to recituje a mě špatně stravuje. Jako ta rozdělená závorka na tři řádky, fakt nevím jak bych to intonačně podal.
Ukončim to opět pochvalou (jako správnou kritiku) - línat slova je úžasný obrat kvůli kterýmu jsem fakt rád, že jsem si tu báseň přečetl.
Tak. Haugh.
přidáno 04.08.2017 - 11:18
Vždycky jsem tě podezříval z geniality. Neznám nikoho, kdo by tohle (a takhle) dokázal napsat. Zcela upřímně.
přidáno 03.08.2017 - 20:01
Zamila: však sranda, ne? musí být
přidáno 03.08.2017 - 20:00
Úžasný, tak nějak přesně můj vkus, jak délka textu, tak použitá slova a jejich spojení
přidáno 03.08.2017 - 19:20
casa.de.locos: Ježiš, dyť je to všechno sranda, nemam zapotřebí zrovna tady shánět čtenáře :-D No, nic, beru zpět. Všechno :-D :-P
přidáno 03.08.2017 - 19:15
Zamila: dík. čekala jsem až zase zmíníš stránky, jdu si dát panáka.
přidáno 03.08.2017 - 16:36
Skvělý obrazy, skvělej celek :-) Vlastně už asi ani nepamatuju, kdy jsem četla tak dlouhou báseň, aby byla ve všech svých úsecích stejně dobrá. Teda co to kecam, stejně výborná :-) PS: Hraběte přece nejde nečíst ;-) Na stránkách mi udělal 5000 přečtení, nedivim se. Stejně jako u Čerepkový. Prostě klasa :-)
přidáno 03.08.2017 - 13:45
dost dobře nevím, co k tomu víc dodat než, že mi to přijde úžasný.. líbí se mi to moc, máš v sobě kus génia, holka..
přidáno 03.08.2017 - 13:11
kmotrov: chvilku to ve mně zrálo... hraběte jsem nečetla, měla bych?
přidáno 03.08.2017 - 13:08
Tohle já vnímám hrabětovsky, ale není v tom snaha napodobovat Hraběte. Je v tom spontánnost ale nepůsobí to nedodělaně. Je to poezie, kde nenajdeš začátek a konec. Proč ne?
přidáno 03.08.2017 - 12:59
NoWiš: innit
přidáno 03.08.2017 - 12:59
slnečnica: spíš krizi životní filozofie, ale takovou pomalou a neakutní. čtu cílka, hledám věci.
přidáno 03.08.2017 - 12:45
Man that's deep
přidáno 03.08.2017 - 12:19
Je v nej viacero pasáží, ktoré sa mi veľmi, veľmi páčia... najviac určite táto strofa:

to ticho kdybys slyšela -
jako když zemře za vteřinu
deset tisíc ryb
a najednou nemá
kdo polykat prázdno

pochopila som dobre obsah, ak som z básne vyrozumela, že máš tvorivú krízu?

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
pokora : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : pražská momentka
Předchozí dílo autora : kameny

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku