Básnická abeceda 12. díl: Blues
přidáno 09.07.2015
hodnoceno 17
čteno 1038(20)
posláno 0
Blues
Přestože je blues hudební styl, má své místo i v poezii, ať už jako text ke zmíněné hudbě nebo jako báseň navozující bluesovou atmosféru a mající specifický rytmus.
Blues vzniklo v afro-americké otrocké komunitě v 19. století. Byla to světská hudba, vycházející však z náboženských gospelů a spirituálů a bylo velmi výrazně ovlivněno africkou hudbou původních národů. Blues se stalo základem mnoha hudebních žánrů: jazzu, country, ale i hip hopu.
Slovo blues v angličtině vyjadřuje depresivní, smutný stav, což charakterizuje i mnoho bluesových skladeb. Často se však objevují i skladby s veselým, žertovným či sexuálním obsahem. Pro blues je typické čtyřčtvrťové členění taktu, kde je však každá čtvrtina dále členěna na dvanáctiny - jedná se o triolový rytmus s odlehčenou (nebo úplně vynechanou) druhou dvanáctinou v každé triole. Vzniká tím charakteristický „houpavý rytmus“. Tomu odpovídá i text. V básni (bez hudby) si v podstatě podvědomě tento rytmus zpíváme. V naší literatuře jsou typickými představiteli Josef Kainar a Václav Hrabě.

Asi mi vodjel poslední autobus,
z týhletý zastávky nadobro vodjel,
to žlutý vokolo to nebude podběl,
to tady zvečera zežloutlo blues.

Dívám se za sebe a je to fakt hnus,
mezitím houmlesák pár košů vobjel,
má žlutou zimnici, už na chlast dojel
a na koncích prstů mu zežloutlo blues.

Všechno tu poznačil holubí trus
a zbytky plakátů visí na stromě,
vomítka drolí se na tomhle domě,
jako by zežloutlo s plísní i blues.

Ve Žlutých lázních kalit je plus,
až zas žlutý andělé ruka loměj,
Žlutej pes s Hejmou tu vyhrává pro mě,
že modrá je lepší, než nažloutlý blues.

Ten, kdo svět stvořil, divnej měl vkus,
jediná věc tady nestojí rovně,
až s futrálem hoši si přijedou pro mě,
budu mít barvu jak nažloutlý blues.

ikonka sbírka Ze sbírky: Básnická abeceda
přidáno 20.07.2015 - 10:25
hledač: děkuji moc.
přidáno 20.07.2015 - 10:09
pro mě naprosto úžasná, blues miluju, a tenhle text je vážně fajn.
přidáno 19.07.2015 - 16:26
Orionka: Díky za komentář, už jsem se na to téma zamýšlel v reakci na komentář PrimaDen. Doplnil bych to ještě o postřeh, že je i rozdíl v tom, jestli se příslušný text už cíleně píše jako hudební text nebo se básnička doupravuje k hudbě V mém případě se s muzikantem upravuje v obou případech, ale ten první plán je zásadní. Kategorie básně, která se napíše jako báseň a někdo ji bez úprav zhudební mě míjí. Na to nejsem dostatečně muzikální.
Aktuálně si připadám trochu jako "učitel národů" (kdyby to šlo tak bych zvýraznil ty uvozovky) :)
přidáno 19.07.2015 - 14:48
Taky jsem asi už pamětník, protože se mi vybavilo, že něco hodně podobného jsem tady od tebe už četla. Jako ukázka žánru je to podle mě fajn. A nakonec i jako ukázka toho, v čem se liší básnička a písňový text. Jako učitel bys myslím obstál, nezkoušel jsi to někdy? :)
přidáno 14.07.2015 - 10:55
Yana: Díky Yano, ono to už hudbu má, ale to není překážka pro jiné zhudebnění. Naopak. A jak píšeš, je to vždy pro mě pocta, když někdo s mými texty dál pracuje.
přidáno 14.07.2015 - 10:49
koiška: Děkuji, rád to sem přilepím, ale o prázdninách na to "nemám lidi"
přidáno 13.07.2015 - 09:23
jestliže houpavý rytmus tak se ti to povedlo moc, vnímám to tam :-) ale i bez tak se mi to líbí, protože to není tvoje básnička, ale tvoje variace na dané téma :-)
přidáno 13.07.2015 - 09:20
Timothy A. Postovit: Tak to zhudebněte a dej nám to sem, byla by to pocta pro Jiřího že vy jste mu složili hudbu a pro vás že Jiří vám dá text :-)
přidáno 13.07.2015 - 00:15
Nažloutlý blues je fakt dobrý, docela bych si to poslechla zhudebněné..:)
přidáno 10.07.2015 - 10:02
PrimaDen: "Vobjel a dojel" je opravdu blbej rým, ale jak píšeš, text a báseň mají svá specifika. Jenom se to špatně dokazuje, protože básničku, u které známe hudbu už nikdy jako básničku nemůžeme přečíst, tu hudbu budeme pořád slyšet a na básničku, na kterou hudbu neznáme, si tu hudbu neumíme domyslet. V této souvislosti mě napadá, že je to ode mě trochu alibismus, napsat, že je to text a hudbu k ní nepřiložit. Napravím to.
Díky za komentář.
přidáno 10.07.2015 - 09:51
DDD: Máš pravdu, básničku se stejným názvem jsem sem před dvěma lety vskutku vložil (ani mě nenapadlo, že by si to někdo pamatoval, jak čtu, tak ano, a to mě těší), ale kompletně jsem jí předělal, takže jsem novou verzi použil do této "edice". Nevím jak přesně myslíš ono "nemohu uvěřit", ale pokud jde o obsah, tak je to jistě určitá stylizace a klišé, jak už to tak v textech bývá. Nějakých konkrétních zážitků a autobiografie tam moc nebude.:) Díky za komentář.
přidáno 10.07.2015 - 09:39
Pěkný. Nerad bych se mýlil, ale mám pocit, že jsem tento text na zdejších stránkách už jednou četl. Líbí se mi to, jenom mám trochu problém tomu uvěřit. Ale to je čistě můj boj a moje instinkty :-)
přidáno 10.07.2015 - 09:02
Tak tohle vidím opravdu jako hudební text, když ty verše vidím napsané na papíře jsou v mých očích rýmy vobjel a dojel silně neohrabané. Ale v písničce bych si toho nevšimla..
Protože vím, jaké verše tu vkládáš, tuším, že to, o čem píšu moc dobře víš, a napsal jsi to tak záměrně. Prostě je to fajn jako vždy.
přidáno 09.07.2015 - 14:23
Timothy A. Postovit: Díky.
přidáno 09.07.2015 - 14:16
Skvělé, s kapelou blues hrajeme a tohle si živě představuji zhudebněné!:)
přidáno 09.07.2015 - 13:26
Díky, někde ji vyštrachám a přilepím sem link.
přidáno 09.07.2015 - 13:22
Parádní :) A co hudba, tu máš také? :)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Nažloutlý blues : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Polední rozjímání nad balkánským salátem
Předchozí dílo autora : Jako bych

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku