Vzpomínka u příležitosti proběhlých výročí
přidáno 19.11.2014
hodnoceno 10
čteno 1337(21)
posláno 0
Nedávno jsem nostalgicky pročítal své více jak třicet let staré parafráze na budovatelské básně a písně, které jsem, coby „mladý revolucionář“, četl podobně naladěným druhům z gymnázia. Jelikož ta díla zesměšňují něco, co se zesměšnilo samo, považoval jsem je za jaksi vyčpělá. O to více jsem byl překvapen, jak zajímavé to bylo seznámení pro moje děti. Není to sice nic originálního, ale napadl mě v tomto směru jakýsi autorský počin.
Autorem předlohy je Jan Noha, druhým autorem je tedy tehdy šestnáctiletý Jiří Turner.
A ještě jedna poznámka: při hledání originálu básně jsem si přečetl (do té doby jsem to neznal) životopis Jana Nohy a některé jeho neangažované básně. Dost možná to byl slušný člověk a dobrý básník. Bohužel jsem ho měl od tehdy dodnes jenom jako autora takovýchto děl. On je navíc napsal ve stejné době, jako podobná díla mnozí jiní slavní básníci. Před válkou byl Jan Noha vyloučen ze strany, když pravdivě informoval o Sovětském svazu. V padesátých letech jako ředitel tiskárny podporoval zakázané autory atd.
A pak se v tom světě vyznejte?
No nic.
Jak se to píše u těch starých filmů? Omluvte, prosím, sníženou kvalitu (zvuku)

Říjnová revoluce

Jan Noha

Rodiče moji neměli kde bydlet.
Boháči měli paláce.
My však už nikdy nepoznáme,
co je to býti bez práce!

V palácích jsou dnes ozdravovny,
pracovny našich závodů.
Z zítra pro chleba se půjdem
ta jako dneska pro vodu!

Kdo tohle všechno způsobil,
kdo podal chudým ruce?
Dělníci spolu s rolníky,
Říjnová revoluce!

Zasraná revoluce
Jiří Turner

Rodiče a děti spolu nechtějí bydlet,
bodláčím obrůstají vyvlastněné paláce,
už dneska jasně poznáváme,
kdo zbohatl pílí, a kdo bez práce.

V palácích jsou dnes polepšovny,
pro ty, co nepřišli k odvodu,
pro ty, co nechtějí být stejní,
seru vám na hry, na chleba, na vodu.

Kdo tohle všechno způsobil,
kdo s kým si dneska tiskne ruce,
bezduché stádo s partajníky.
Nás čeká jiná revoluce!
přidáno 15.03.2015 - 16:23
Jiří Turner: O.K. Jukni ke mně do zápisků. Dnes na tohle téma pořád narážím...:-)
přidáno 15.03.2015 - 16:18
shane: Díky za komentář
přidáno 15.03.2015 - 14:58
Jiří Turner:
Jsme prostě nepoučitelní a necháme se zblbnout vírou, hlásanou falešnými proroky. Stejně se vždycky ke korytu dostanou ti, co mají nejtvrdší lokty a žádné skrupule. Takže odsuzovat někoho, kdo se živil poezií, že prostě napsal takové verše, je nesmysl. Možná tomu i upřímně věřil. Dnes také se největší lumpy příležitostně ohánějí svou vírou, protože je to IN, mají se dobře a vůbec jim nevadí, kolik těch přikázání božích při to účelově porušují, ještě o tom i vyloženě lžou, ale čeho by se báli?


Historie se opakuje,
korouhev lumpů zas vlaje
houmlesák zimou podupuje,
jiní maj miliony své!

Paláce houfně vrátily se
nebo si je zas koupil ten
jenž z cizí práce ve své míse
má lepší kousky jídla jen.

Lidé se opět zblbnout dali,
namísto Pravdy mají Lež,
teď bojí se hasit, co pálí,
že by snad uhořeli též....
přidáno 20.11.2014 - 00:10
Severak: No, budovy za to fakt nemohou.
Díky za zastavení se
přidáno 20.11.2014 - 00:07
kmotrov: Jak jsem již psal, podstata příspěvku se vůbec netýká Jana Nohy. Myslím, že jsem si nedělal ani tak legraci z autora. Ani tehdy, natož dnes. Tehdejší moje kritika směřovala proti ideologické masáži, ať už k ní bylo použito cokoli od kohokoli. O Janu Nohovi jsem pravděpodobně nic nevěděl a pokud ano, tak jen to se někomu hodilo do krámu. V čítankách jsme z Nezvala měli také Stalina a ne 52 hořkých balad nebo Edisona. Je v podstatě náhoda, že jsem vybral z mnohých parafrází právě tuto a je také náhoda, že jsem si při hledání originálu přečetl jeho životopis. Neměl jsem úmysl vyvolat jakoukoli polemiku o něm, vlastně jsem to uvedl jen proto, abych v někom, kdo ho nezná (a myslím, že to bude drtivá většina psanců) nevyvolal stejné mínění, jaké jsem měl mnoho let já sám.
V každém případě děkuji za komentář.
přidáno 19.11.2014 - 22:53
Jiří Turner: Nejsi první kdo si tady dělá srandu z Jana Nohy. Tomu odkazu předcházelo dílo, které bylo odstraněno z důvodu autorských práv. Já vím, že jsem tím komentářem minul dílo, nebo tvůj záměr. Takže, můj komentář je ryze subjektivní, reaguje na to co je naznačeno v úvodu v polemice nad Janem Nohou. Narodit se v jiné době, horlivě bych tady budoval komunismus a pak by mne nejspíš vychcaní komunisté (protože v každém totalitním režimu získají moc Ti vychcaní) umučily nebo aspoň popravili, protože pro každý totalitní režim jsou nejhorší Ti z vlastních řad co nedrží krok.
Tvé parafrázi rozumím, je to dobrá ukázka toho jak nepřiměřený tlak přirozeně vyvolává reakci a to je dobře protože to uchovává rovnováhu.
každopádně to bylo hodně odvážné. Nebo mladicky nerozumné? Krásně mladicky nerozumné...
přidáno 19.11.2014 - 22:05
> V palácích jsou dnes ozdravovny

To mi připomnělo jeden zajímavý fakt - většina budov ve státním vlastnictví má velmi zajímavou historii. Střídají se tam ty úřady a instituce, pro které stát zrovna nemá místo. Policie sídlí v budovách bývalé Stb.... Instituce a státy se mění, domy plynule zůstávají.
přidáno 19.11.2014 - 20:20
kmotrov: Já jsem neměl v úmyslu lustrovat Jana Nohu, jen mne překvapilo, co jsem se dnes dozvěděl o člověku, ze kterého jsem si dělal před třiceti lety legraci. Tato skutečnost nic nemění na tom, že tato báseň si v počátku 80. let si svoji parafrázi zasloužila.
Díky za zastavení se.
přidáno 19.11.2014 - 19:04
kmotrov: Chudák Záviš Kalandra ... Z Procesu H mrazí ... Babička (taky Milada :-) s dědečkem byli taky u toho, je to strašný ... Až napíšu tu knihu, podělím se s vámi :-)
přidáno 19.11.2014 - 19:00
Za první republiky bych byl nejspíš upřímný komunista, stačí si přečíst nějaké autentické vzpomínky z období hospodářské krize, šílená bída, propastné sociální rozdíly.
A komunisté by se mi nejspíš za moji upřímnost odvděčili. Třeba jako upřímnému komunistovi Záviši Kaladrovi, utloukli ho ve vězení. Taky našel na sovětském Svazu nějakou chybu.
Jinak Jan Noha je otec vynikajícího folkového písničkáře Jakuba Nohy.

http://www.psanci.cz/denik.php?denik_id=2814-jen-takova-pisnicka

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Zasraná revoluce : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Juliánský kalendář
Předchozí dílo autora : Podzimní variace

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku